Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Photoshop CS6 kan få Lightroom-look

Photoshop CS6 kan få Lightroom-look

Photoshop-utvecklarna vill göra Photoshop CS6 mer likt Lightroom med ett mörkare gränssnitt. Utseendet och nya funktioner betatestas just nu.

Sajten Appleinsider har fått tillgång till en betaversion och kan rapportera om det nya gränssnittet. Att göra förändringar i Photoshop som funnits sedan 1990 och totalt dominerande på marknaden är en känslig sak. Därför ombeds betatestarna att inte bara testa de nya funktioner utan även fundera över det nya utseendet.

I betaversionerna av Photoshop CS6 finns ett nytt verktyg för perspektivbeskärning och flera 3D-funktioner som 3D-pipett och 3D-text. Läs mer om de nya funktionerna på Appleinsider.com.

CS6 blir den 13:e versionen av Adobe Photoshop och förväntas presenteras i april 2012 tillsammans med övriga CS6-program. Det blir i så fall ett knappt år efter den blygsamma CS5.5-uppdateringen som kom i maj 2011.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-11-05. Läst av 10323 personer.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-11-05 21:02   Ludvig Lindqvist
Mer likt Aperture ..? Mer likt Lightroom ..!
2011-11-05 21:35   Samuel Svensson
Det är väl inte så svårt att slänga in flera lägen där ett kan vara klassisk design....

...det är alltid välkommet med valfrihet....eller?
2011-11-05 21:42   dudek53
ehh, lightroom eller?
2011-11-05 21:45   jorgene
Precis som nämnts, så är det väl snarast enhetlighet mellan LR och PS som eftersträvas (om det nu blir så här; det lär ju bli valbart?). Integrationen mellan dessa två program kommer säkert att öka ännu ett snäpp, i och med PS CS6 och LR4.

Hur svårt det än kan vara att föreställa sig för en del, så snurrar inte världen runt Apple. I synnerhet inte vad gäller bildbehandlingsprogram.


EDIT:
NU ÄR ARTIKELN ÄNDRAD TILL LIGHTROOM...
2011-11-05 21:53   Samuel Poromaa
Oroväckande oavsett om det blir någon form av anpassning till Apples produkter (vilket jag har svårt att riktigt tro), eller för den delen till det bedrövliga LR. Men jag kan förstå att det vill skapa en större integration mellan PS och LR.
Bussmicke   2011-11-06 11:21
Vadå bedrövliga LR? LR är ett rikgt bra och trevligt program.
Samuel Poromaa   2011-11-06 18:31
Ja det var väl inte kanske den mest genomtänkta kommentaren av mig, mest ett uttryck för någon form av ”förtvivlan”. Alltså en högst personlig kommentar. Jag ogillar LR, kanske främst för hur programmet tycks vilja ”dölja filhanteringsprocessen”. Det sparas en massa när man jobbar i LR utan att man har särskilt mycket kontroll över den processen (i alla fall upplever jag det så). Jag gillar inte idén med virtuella kopior och liknande, tvärtom så vill jag helst ha full kontroll över vad som händer när jag jobbar i ett program, eller i en digital miljö, men nu tycks det ju vara på modet med den typen av program som vill ”förenkla och dölja filhantering”, faktiskt både i Windows miljö och på Apple-sidan. En tråkig utveckling för en PC-nisse som jag som vill veta var jag sparar mina filer fysiskt på mina hårddiskar och vilka filändelser de filer jag jobbar med har. Ett annat problem med LR är ju att det funkar så knackligt mot PS; jag menar inget stöd för PSD, inget stöd för lagerhantering, och det är klart att om Adobe jobbar mot en större integrering på den punkten så är det ju positivt, men som det ser ut idag så gör jag alla mina grundinställningar minst lika bra och enklare i PS raw-hanterare. Men det här är min högst personliga uppfattning, och sannerligen ingen sanning…:-)
Morphen   2011-11-06 18:53
Photoshop RAW är "Lightroom" men med skillnaden att LR även har bl.a. databas och utskriftshanterare i en enhetlig förpackning.

Och vill du har ut dina bilder får du exportera dem...

Det är en vanesak att gilla jobba med filer & filhanterare eller mot en bilddatabas som i t.ex. Lightroom.
Apple jobber hårt på att slopa filer, sökvägar och filsystem. Märks tydligt i t.ex. iOS, som saknar filsystem mot användaren.
Kimster   2011-11-06 19:13
mmm... och hålla koll på sina filer är såå 90tal :) skämt o sido. Jobbar man med program som är byggda kring databasstrukturer (av flera anledningar) så måste man åsidosätta viss (fil)kontroll, för att få kontroll på på andra saker. LR är ett främst arbetsflödeprogram för bilder tagna med kamera, och till just det anser jag det är ett utmärkt program. Ska bli intressant och se vad Adobe ska göra med PS och LR.
Samuel Poromaa   2011-11-06 22:22
Ja visst är det så, men eftersom jag varken är intresserad av att skriva ut bilder från raw-formatet, ej heller det minsta intresserad av databaser så väljer jag PS egen raw-hanterare.

Jag har förstått att Apple gärna vill gå åt det hållet och det är ju bland annat därför som jag föredrar Windows i alla lägen, och skulle det visa sig att Windows 8 också börjar med sådana dumheter ja då får man väl fly fältet till Linux.

När det gäller själva utseendet, som artikeln egentligen handlar om, så är det även där ett problem kan jag tycka med alltför mycket LR-stuk. Det är viktigt i en professionell utvecklarmiljö för bilder som PS faktiskt är att gränssnittet jobbar för funktion och inte för ett snyggt och mysigt utseende. Om man har för avsikt att arbeta med bilder för tryck, eller print, alltså att bilderna förr eller senare skall ut på papper och upp på väggar, eller ut i böcker, eller reklamutskick eller nått liknande ja då spelar det rätt stor roll hur miljön ser ut där man jobbar med bilderna. Det finns ju en vits med den ljusa och neutrala bakgrunden, den gör att det är lättare att stämma av mot verkligheten utanför det digitala mörkrummet. Visst är grunden för att få en god överensstämmelse mellan skärm och papper att man har en högpresterande skärm som är hårdvarukalibrerad, men utvecklarmiljön är också viktig. Det handlar ju egentligen om vanlig hederlig färglära och perceptionspsykologi. Jag kan tänka mig att många råkat ut för rätt stor besvikelse när det gått från den mörka mysiga miljön i LR där nästan vilken bild som helst blir lyskraftig och vacker till att skriva ut på ett vitt papper och bilden tvärdör. Ett ljust och neutralt gränssnitt gör det helt enkelt lättare att jobba med tonomfång, kontrast, ljus och färg och få det arbetet att stämma överens med ”verkligheten” utanför den digitala miljön. Det kanske är tristare men vad spelar det för roll om målsättningen är att bilderna skall fungera utanför den digitala världen, vilket är målsättningen för rätt många som arbetar professionellt med PS som arbetsredskap.
2011-11-05 22:56   hornavan
I artikeln på Appleinsider står det att nya CS6 KAN få Aperturelike look. CS6 kanske blir mörkare, det är vad det står i den hänvisade sajten.
2011-11-05 23:05   haxmannen
Baserat på den där bilden och lightroom så gillar jag mer den "klassiska" photoshop-looken. Men att ha möjlighet att byta, eller möjligen två versioner som man kan byta mellan på samma nyckel vore trevligt.

Nu är det så att jag kör windows på min dator mer matchar inte photoshop som den är idag bättre med osx än detta utseende?
2011-11-05 23:55   Användarnamn:Morot
Skulle vara trevligt.
2011-11-06 15:04   Avslutat Medlemskap
Färgsättningen på användargränssnittett är väl en sekundär sak när man pratar om en ny version. Klart att det ska vara trevligt att använda och inte iritera och det är bra att det "stör" så lite som möjligt från bilden man redigerar som ju ska vara i fokus.

Däremot är ju detta individuellt hur man vill ha det, så det borde definitiv vara valbart. Helst så att man kunde göra egna eller ladda ner olika "skins".

Gillar inte att Adobe ska tala om för mig att mörkgrått är snyggt, jag vill ha den kontrollen själv.

/Mats
2011-11-06 16:14   Tell
ÄÄÄÄÄÄÄNTLIGEN!
Har väntat i såå många år på det här! Men även om nu jag vill ha det så finns det såklart folk som inte vill ha det. Läste en tråd om det här på Adobes forum där man fick en del förklarat om hur mörk eller ljus bakgrund är bättre eller sämre beroende på vad det är man arbetar med. Var även en del Adobe-folk där som var osäkra på om dom verkligen ville ha mörkare UI.
Men förstår egentligen inte det svåra med att implementera det här på ett sätt så man får valfrihet. Är ju bara göra som i After Effects, ha en slider som går mellan "som photoshop är nu" och ett mörkt lightroom-ui. Funkar hur bra som helst!


För övrigt blev jag lite intresserad av det här med 3D:n som nämns. Dom la ju in sån för några versioner sen o jag trodde det skulle vara asnajs för mig som 3d-grafiker att använda när jag bygger texturer i PS. Men icke då, funktionen var ju helt jättevärdelöst implementerad och också extremt långsam. Hoppas hoppas hoppas dom uppdaterar den nu så den blir användbar!
2011-11-06 17:15   Blurra
Hmm....
Den största nyheten är väl "Deblurring" vertyget....

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XLLJBfRzXIQ
Svar från froderberg   2011-11-06 19:22
Om det blir klart till CS6. Adobe verkar ha en del kvar tills funktionen är klar. Demonstrationen på Youtube-klippet var riggad med fejkad skakningsoskärpa. Det har Adobe medgivit. Deblurring finns inte i betaversionen.
xandx   2011-11-06 21:47
Förstod nästan det, då alla algoritmer jag sett som haft med skakningsoskärpa att göra varit värdelösa!
jorgene   2011-11-06 22:42
@ Magnus F:

Vad jag förstår, så var det endast det sista fotot (på Adobe-chefen) i "Sneak Peek-videon" som var "riggat". De andra 2-3 fotona var "äkta skakoskärpa".
iSolen.se   2011-11-07 06:09
Vi får väl se om den kommer gå att använda i praktiken.

Under tiden efterlyser jag en DECRAPping-funktion som gör om mina sk-tbilder till riktiga bilder.
Blurra   2011-11-07 09:18
hahahaha =)
2011-11-06 23:36   Tomas Holmqvist
Ser ut som CS5.. Kul att man kan ändra färg? som i Bridge för att få en mer neutral bakgrund och paletter som inte tävlar om uppmärksamheten. Det jag gärna sett är en bättre grundtanke kring arbetsflödet som med Lightroom. Hoppas de tittar på en ny lagerhantering likt den i After Effect så man kan styra allt enklare. Justeringslager, blandningslägen, smarta objekt lagermasker osv och allt man använder i lager. De har mycket och lära om de tittade utanför sina rum over there!
Ser oxå gärna bättre fungerande maskmöjligheter tidigt i flödet i ACR så man inte behöver en monsterdator (för det är ju inte bara för mig det går längsamt?)

Glöm inte att det är nästan ett halvår fram till Q2.

ACE /Tomas
2011-11-07 18:56   Måns H
Trist om det blir mörkare gränssnitt.

Gränssnittet är i någon mån en fråga om tycke och smak men också om ergonomi och bildresultat.

Jag tyckte Lightrooms gränssnitt var direkt deprimerande. Köpte ett ex men kunde inte vänja mig. Och ska man ha bilder som hänger på väggen i ett ljust rum så skapas dom bäst i en ljus miljö.

Vi som behöver ljus för att inte få vinterdepression ska väl också titta på en ljus skärm, inte en mörk?

Tror f ö att Lightrooms gränssnitt påverkat hela den kvalificerade fotoproduktionen i samhället - är det inte mycket fler mörka bilder numera?

Kan förstå att man vill anpassa sig till modet, det ska ju vara svarta kläder, svarta bilinredningar osv just nu, men Adobe kan väl göra gränssnittet valbart?
2011-11-07 20:19   Samuel Svensson
Nu får ni skärpa er med kommentarer om hur det påverkar bilderna....man har hela tiden i både lightroom och de versionerna av PS jag jobbar med (sen cs2) kunnat ändra arbetsytans ljusstyrka, från vitt till svart eller färg. Ska man publicera bild på en blogg med vit bakgrund har man logiskt en vit arbetsyta också. Blir man bländad av för ljusa knappar när man arbetar med en svart arbetsyta klickar man på "F" och sen "F". Inte så svårt huh?.
Tell   2011-11-08 11:37
Oavsett vilken färg man sätter bakgrunden till så är kontrasten till knapparna o resten av UIt för stort. O visst, man kan trycka på F massa gånger för att kolla sin bild, men tänk vad praktiskt det skulle vara om man inte behövde göra det?

För övrigt vore det ganska ballt o praktiskt med ett UI som ändrade färg beroende på luminansen i bilden man jobbar på. Lite som sån där ambilight som Philips har på vissa tv-apparater.
2011-11-08 12:11   xandx
Personligen föredrar jag Lightrooms mörka backgrund, har vant mig vid den nu, känns mer mörkrumm rent psykologiskt. Sedan är det nog en vanesak, jag har nästan alltid svart bakgrund i allt jag gör, dos och terminal skadad sedan 80 talet.

Merläsning

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Tre snabba hårddiskar - mindre än ett kreditkort

Små och snabba solid state-diskar som ska tåla lite extra hårda tag. Läs mer... 3

DJI Osmo Action utmanar GoPro

DJI är kända för sina drönarkameror, men ger sig nu in i ett nytt segment: actionkameror. DJI Osmo Action är en direkt konkurrent till GoPro Hero 7 Black. Läs mer...

Profoto A1X - förbättrad på 30 punkter

Profoto A1X är en förbättrad version av A1 med bland annat kraftigare batteri och kortare uppladdningstid. Nytt är också att blixten säljs i Sony-version. Läs mer...

Mindre proffsplatta från Wacom

Wacom utökar sitt sortiment av professionella ritplattor med en tredje och mindre storlek. Den mindre storleken gör att priset håller sig på en nivå som är överkomlig för många hobbyfotografer. Läs mer... 11

Nissin MG80 Pro - välkyld toppmodell

Nissin utlovar att deras kommande topmodell MG80 Pro ska klara av att avfyra 1000 blixtar med full effekt i tät följd utan att överhettas. Läs mer... 4

Mindshift Backlight Elite 45 - stor ryggsäck att vandra med

Mindshift Backlight Elite 45 är en fotoryggsäck från Think Tank som har en uttagbar kameradel. Väskan är gjord för att klara längre vandring med stor fotoutrustning. Läs mer... 1

Test: Fujifilm XF 200/2 R LM OIS WR

Plus Till mångas förvåning har Fujifilm introducerat ett litet superteleobjektiv, XF 200 mm f/2 R LM OIS WR. Vi har hårdtestat objektivet. Läs mer... 1

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 2

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Makro från Tokina för Sonys spegelfria

Tokina har utvecklat ett makroobjektiv som passar Sonys spegelfria kameror med E-fattning. Tokina Firin 100/2,8 FE Macro är ett billigare alternativ till Sonys egna makrotele. Läs mer... 2

Test: Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2

Plus Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ger dem beteckningen G2 som betyder generation två. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sin föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer... 14

Firmware ger Sony A7R III och A7 III nya funktioner

Nu går det att ladda ner den nya mjukvaran (firmware) till Sony A7R III och A7 III som ger nya AF-funktioner och intervalltagning. Läs mer... 15

Laowa satsar på videoobjektiv

Objektivmärket Laowa från Venus Optics har gjort sig känt som ett udda märke med en del uppseendeväckande objektivkonstruktioner. De har bland annat gjort extrema vidvinklar med närmast obefintlig distorsion. Liksom många andra ger sig Laowa nu in på videomarknaden. Läs mer...

Snabba och tåliga hårddiskar från Sony

Många fotografer använder LaCies Rugged-hårddiskar när de är "on location". Nu vill Sony konkurrera och utvecklar hårddiskar som är både stöt- och vattentåliga. Läs mer... 1

Fortsatt dyster arbetsmarknad för fotografer

I Arbetsförmedlingens senaste prognos listas fotograf som ett av de tio svåraste yrkena att hitta en anställning inom. "Mycket hård konkurrens om jobben" är Arbetsförmedlingens bedömning, både på kort och på lång sikt. Läs mer... 3

Bantad sändare från Profoto

Profoto har utvecklat en förenklad TTL-sändare som är betydligt mindre än den vanliga TTL-sändaren Air Remote TTL. Profoto Connect är enklare att hantera och något billigare. Läs mer... 2

PhotoMechanic 6 är snabbare

Pressfotografernas älsklingsprogram PhotoMechanic har nu kommit i en ny version som är snabbare än tidigare versioner och som har nya praktiska funktioner. Läs mer...

Test: Nikon AF-S 500/5,6E PF ED VR

Plus Mitt i den allmänna trenden med allt större och tyngre ljusstarka objektiv och allt fler zoomar går Nikon lite mot strömmen och presenterar ett lätt och kompakt fast teleobjektiv på 500 mm med måttlig ljusstyrka. Vi gillar både idén och resultatet.  Läs mer... 7

Lastolite HaloCompact