Artiklar > Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov.

Gesällproven har legat i träda sedan 1980-talet. För att få göra ett gesällprov måste man ha varit yrkesverksam i tre år (två av åren får utgöras av utbildning). Ett gesällbrev är ett personligt intyg och kan inte återkallas, mästarbrev kan dock återkallas om de yrkesetiska riktlinjerna inte följs. 

Provet betår av en skriftlig del, samt arbetsprover och en presentation av arbetsproverna. Bedömningen görs av Fotografernas Yrkesnämnd som består av representanter från Svenska fotografers förbund och Svenska porträttfotografers förbund. 

Det kostar 4 000 kronor plus moms att genomföra provet. Om du har mer än 10 års yrkeserfarenhet är det halva priset. Medlemmar i Svenska Fotografers Förbund har också halva priset, alltså 1 000 kronor som lägst. För alla tillkommer en avgift på 700 kronor plus moms till Hantverksrådet.

Det sker två bedömningar per år. Nästa brytpunkt är den 15 januari 2018.

Läs mer här.

Ansök här



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-11-20. Läst av 5391 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2017-11-20 10:24   iSolen.se
Intressant. Vad används titeln till? Sin marknadsföring? Jobbsök?
Svar från froderberg   2017-11-20 11:56
Det är nog främst tänkt för att användas i marknadsföringen. En porträttfotograf kan särskilja sig lite mot konkurrenterna, precis som en frisör med gesällbrev. Men det är inte heller otänkbart att det kan vara till nytta vid upphandling av fotouppdrag.
joakim d   2017-11-20 12:22
Ska herr redaktörn göra provet ? ;)
iSolen.se   2017-11-20 14:17
De som jobbat i 10 år och uppåt slipper det praktiska provet :-)
Oquist   2017-11-20 23:01
Låter som en bra kvalitetstämpel?

Lite raljerande så kan jag ju påstå att det är lätt att bli en expert på egen hand och sedan starta en egen firma, det kanske finns många skräckexempel på det om vi inte bara kollar på den här branschen yrkesfotografer? (Själv så kan jag ju att googla fram "kunskap" och tro att jag "vet", fast jag startar ju inte ett företag där jag säljer min (o)kunskap å andra sidan. :) )
2017-11-20 15:45   Sten-Åke Sändh
Lite medeltida skråtänk anno 2018? Känns ju inte direkt som att peka med hela handen mot framtiden, utan mer som en möjlighet att skaffa sig en mjuk snuttefilt i proletariseringens tidevarv och en ny strålande affärsidé för några trötta yrkesfotografer som hittat en helt egen nisch som förmodligen ger säkrare inkomster med mindre slit än yrkesfoto kanske ger idag.

Nu väntar jag bara på att två saker ska hända:

1. att det kommer fram en eller fler konkurrerande verksamheter som även de kommer sälja mästarbrev. (Ungefär som med mästarbältena i tungviksboxningen - ingen övrig jämförelse).

2. att man börjar jaga "bönhasar" som fuskar i yrket utan att tillhöra skrået. :-)
Oquist   2017-11-20 22:43
Det är svårt att tro att det kommer några konkurrerande verksamheter som säljer mästarbrev eftersom det är skapligt reglerat i SFS. Att bevilja och ge ut mästarbrev är ett myndighetsuppdrag, och kraven för att få det är reglerat tillsammans med brancherna. Enligt, hantverksrad.se

Det går att läsa mer på http://hantverksrad.se

De skriver ju också kort om skrå men nuförtiden så är det mer en kvalitetstämpel (intyg).
Oquist   2017-11-20 23:13
Å andra sidan så finns det ju en chans att det blir en extra knorr på de diskussionerna omkring vem som får kalla sig för fotograf. :)
tormig   2017-11-21 08:40
Inget fel på skråtänk, skulle du gå till en läkare eller optiker utan legitimation, anlita en frisör utan gesällbrev eller anställa någon där det krävs specialkunskap utan rätt certifiering eller behörighet? Jag vet, kunskap står inte högt i kurs i Sverige idag och "alla" kan ju fotografera. Eller bli lärare.
PMD   2017-11-21 15:46
I lagen om mästarbrev för hantverkare (https://lagen.nu/1995:1255) står följande:

3 § Regeringen får överlämna till en eller flera hantverksorganisationer att pröva frågor om att utfärda och återkalla mästarbrev.

Så det skulle kunna finnas flera organisationer, förutom Sveriges Hantverksråd, som kan ha myndighetsuppdraget att utfärda mästarbrev (och jag misstänker att gesällbrev faller under samma regel, men jag har inte undersökt det). Det hänger på om regeringen utser någon mer.
2017-11-20 20:49   slaskpelle
Sånt här känns vettigt när:

1. Ett dåligt hantverk kan få förödande konsekvenser för kunden. Tex, en dålig elektriker som utsätter folk för livsvara och/eller risk för brand.

2. Det finns ett mycket väl definierat rätt och fel sätt att utföra hantverket.

3. Det är svårt att på andra sätt kontrollera hantverkarens kompetens, som exempelvis med elektrikern.
2017-11-20 21:34   Snuda
Vad är kriterierna för tre år som yrkesverksam?
Räcker det med små frilansuppdrag under en treårig period?
Oquist   2017-11-20 22:54
4500 timmars dokumenterad erfarenhet och det står inget om att det ska vara under en sammanhängande treårsperiod vad jag kan se.

4500 timmer blir i genomsnitt lite mer än 6½ timme/dag om vi säger att ett arbetsår har 225 arbetsdagar. Åtta timmar per dag i tre år blir 5400 timmar, det tar tre år att få ihop arbetstiden.

Med små frilansuppdrag kanske det tar längre än tre faktiska år att få ihop 4500 timmar. Och det låter inte orimligt att det skulle vara okej att arbeta ihop 4500 timmar utspritt på fler år.

http://hantverksrad.se/wp-content/uploads/2017/10/Fotografyrket-Gesa%CC%88ll-Beslutade-2017-03-02-inkl-bilaga.pdf
2017-11-21 17:07   Markus Strinning
Om man nu tar frisörer som har ett inarbetat system med gesällbrev som exempel, så kan jag bara konstatera att det inte ger några som helst garantier. Även om hon/han arbetat som frisör i x antal timmar och det ger rätt till ett gesällbrev så betyder inte det att personen har ett medfött anlag för klippning och förmåga att bedöma hur kunden bör klippas för att få en passande frisyr/färgning. Det är precis som inom foto/film frågan om ett konstnärligt skapande. Samma sak gäller inom bild/film branschen. Som beställare av ett fotouppdrag så väger förhoppningsvis bildmaterial/portfolio/meriter tyngre än ett gesällbrev. Som fotograf så hoppas/vet jag att kunder väljer fotograf genom att kolla på fotografens bilder, bildstil och prissättning.
Jag tror mer på att fler fotografer skulle behöva lära sig mer om marknadsföring och företagsekonomi än att skaffa ett gesällbrev.
Men jag kan ha fel.
Svar från froderberg   2017-11-21 17:10
Fast det krävs ju också arbetsprov om man inte jobbat mer än 10 år.
Markus Strinning   2017-11-21 17:25
Är det kunderna som ställer krav på gesällbrev? Känns mer som en affärsidé från SFF. Och ska SFF avgöra vad som är ok bilder eller ej? Nej, sånt här tror jag inte kommer hjälpa fotografer att få fler och bättre betalade uppdrag.
Oquist   2017-11-21 22:11
Om inte fotgrafernas yrkesnämnd gör en professionell bedömning av arbetsmaterialet från den som de ska eller inte ska ge gesällbrev till så blir kanske inte gesällbrevet blir värt något i slutändan ... men finns det någon anledning att tro att den arbetsgruppen inte kommer göra ett bra jobb?

Den som då varit yrkesverksam i tillräcklig tid och inte skapar bra bilder, kanske ratas redan idag av kunder? Och så även kommer ratas av yrkesnämnden och inte få gesällbrevet. Det kanske är ett risktagande med att inte behöva skicka in yrkesprover under den tid som det är möjligt på grund av tio års yrkesverksamhet.

Utöver det så är det ju svårare? att få mästarbrevet.

Det är rimligt att tro att det faktiskt blir så att den som har gesällbrevet "levererar" mer än den som inte har det (även om alla faktiskt också kan ha svackor och dåliga dagar oavsett hur kunnig och professionel man är).
tormig   2017-11-22 08:59
Gud bevare oss för konstnärer. Jag ser det som ett körkort, man bevisar att man har tillägnat sig de grundläggande kunskaper som krävs för att köra bil sedan kan man naturligtvis vara en mer eller mindre talangfull bilförare. Jag kan ha fel men jag tror att t.ex. ett par som gifter sig vill ha en habil fotograf som levererar det de vill ha, inte fotografens "konstnärliga" uppfattning av deras bröllop. Kan säkert vara bra för dem som är början av sin karriär som fotograf och ännu inte har så mycket att visa upp.

Merläsning

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman gör nr 6/2018 är "Sport & action" respektive "Höst". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Läs mer...

Åsa lär ut hundfotografering i ny bok

Fotografen och hundinstruktören Åsa Jakobsson har skapat boken KLICK – hundfotografering med glädje. Det lät som en lite ovanlig fotobok vilket gjorde oss nyfikna. Läs mer... 4

Gnestaplanket lockar stora skaror

Fler än tusen fotointresserade väntas besöka årets upplaga av fotoplanket i Gnesta, det nionde i ordningen. Flera Fotosidan-medlemmar ställer ut liksom några yrkesfotografer. En kameraloppis anordnas samtidigt. Läs mer... 3

Oro för prisdumpande dansk bildbyrå

Den danska bildbyrån Byrd News som redan är verksam i Danmark vill etablera sig även i Sverige. Journalistförbundets tidning Journalisten rapporterar om oro för att detta skall leda till prisdumpning. Läs mer... 14

Dokumentär: Ett äventyr genom objektivet

Naturfotografen Audun Rikardsen har gjort sig känd för sina spektakulära bilder av livet både ovanför och under havsytan i den arktiska havsmiljön i hemtrakterna i nordligaste Norge. En bild föregås av omfattande förberedelser och själva fotograferingen kan vara nog så äventyrlig. Se en norsk dokumentär om honom på SVT Play. Läs mer... 5

Tillbaka från fotbolls-VM med nya bilder och upplevelser

Joel Marklund fotograferade fotbolls-VM och följde i synnerhet det svenska laget, en resa som blev längre än planerat. Här sammanfattar han intrycken. Läs mer...

10 tips för bättre äventyrsbilder

Plus Äventyr, friluftsliv och extremsporter blir allt populärare, och därför ägnar sig allt fler åt äventyrsfoto För att du ska kunna fånga de bästa ögonblicken från dina sommaräventyr har Fotosidan tagit fram tio tips. Läs mer...

Scandinavian Photo lägger ner i Bankeryd - flyttar till Borås

Tidigare i år stängde Scandinavian Photo ner sin butik i Bankeryd. Efter sommaren läggs även all annan verksamhet ner i Bankeryd och flyttlasset går till Borås. Läs mer... 18