Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Annons
Artiklar > Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov.

Gesällproven har legat i träda sedan 1980-talet. För att få göra ett gesällprov måste man ha varit yrkesverksam i tre år (två av åren får utgöras av utbildning). Ett gesällbrev är ett personligt intyg och kan inte återkallas, mästarbrev kan dock återkallas om de yrkesetiska riktlinjerna inte följs. 

Provet betår av en skriftlig del, samt arbetsprover och en presentation av arbetsproverna. Bedömningen görs av Fotografernas Yrkesnämnd som består av representanter från Svenska fotografers förbund och Svenska porträttfotografers förbund. 

Det kostar 4 000 kronor plus moms att genomföra provet. Om du har mer än 10 års yrkeserfarenhet är det halva priset. Medlemmar i Svenska Fotografers Förbund har också halva priset, alltså 1 000 kronor som lägst. För alla tillkommer en avgift på 700 kronor plus moms till Hantverksrådet.

Det sker två bedömningar per år. Nästa brytpunkt är den 15 januari 2018.

Läs mer här.

Ansök här



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-11-20. Läst av 5454 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2017-11-20 10:24   iSolen.se
Intressant. Vad används titeln till? Sin marknadsföring? Jobbsök?
Svar från froderberg   2017-11-20 11:56
Det är nog främst tänkt för att användas i marknadsföringen. En porträttfotograf kan särskilja sig lite mot konkurrenterna, precis som en frisör med gesällbrev. Men det är inte heller otänkbart att det kan vara till nytta vid upphandling av fotouppdrag.
joakim d   2017-11-20 12:22
Ska herr redaktörn göra provet ? ;)
iSolen.se   2017-11-20 14:17
De som jobbat i 10 år och uppåt slipper det praktiska provet :-)
Oquist   2017-11-20 23:01
Låter som en bra kvalitetstämpel?

Lite raljerande så kan jag ju påstå att det är lätt att bli en expert på egen hand och sedan starta en egen firma, det kanske finns många skräckexempel på det om vi inte bara kollar på den här branschen yrkesfotografer? (Själv så kan jag ju att googla fram "kunskap" och tro att jag "vet", fast jag startar ju inte ett företag där jag säljer min (o)kunskap å andra sidan. :) )
2017-11-20 15:45   Sten-Åke Sändh
Lite medeltida skråtänk anno 2018? Känns ju inte direkt som att peka med hela handen mot framtiden, utan mer som en möjlighet att skaffa sig en mjuk snuttefilt i proletariseringens tidevarv och en ny strålande affärsidé för några trötta yrkesfotografer som hittat en helt egen nisch som förmodligen ger säkrare inkomster med mindre slit än yrkesfoto kanske ger idag.

Nu väntar jag bara på att två saker ska hända:

1. att det kommer fram en eller fler konkurrerande verksamheter som även de kommer sälja mästarbrev. (Ungefär som med mästarbältena i tungviksboxningen - ingen övrig jämförelse).

2. att man börjar jaga "bönhasar" som fuskar i yrket utan att tillhöra skrået. :-)
Oquist   2017-11-20 22:43
Det är svårt att tro att det kommer några konkurrerande verksamheter som säljer mästarbrev eftersom det är skapligt reglerat i SFS. Att bevilja och ge ut mästarbrev är ett myndighetsuppdrag, och kraven för att få det är reglerat tillsammans med brancherna. Enligt, hantverksrad.se

Det går att läsa mer på http://hantverksrad.se

De skriver ju också kort om skrå men nuförtiden så är det mer en kvalitetstämpel (intyg).
Oquist   2017-11-20 23:13
Å andra sidan så finns det ju en chans att det blir en extra knorr på de diskussionerna omkring vem som får kalla sig för fotograf. :)
tormig   2017-11-21 08:40
Inget fel på skråtänk, skulle du gå till en läkare eller optiker utan legitimation, anlita en frisör utan gesällbrev eller anställa någon där det krävs specialkunskap utan rätt certifiering eller behörighet? Jag vet, kunskap står inte högt i kurs i Sverige idag och "alla" kan ju fotografera. Eller bli lärare.
PMD   2017-11-21 15:46
I lagen om mästarbrev för hantverkare (https://lagen.nu/1995:1255) står följande:

3 § Regeringen får överlämna till en eller flera hantverksorganisationer att pröva frågor om att utfärda och återkalla mästarbrev.

Så det skulle kunna finnas flera organisationer, förutom Sveriges Hantverksråd, som kan ha myndighetsuppdraget att utfärda mästarbrev (och jag misstänker att gesällbrev faller under samma regel, men jag har inte undersökt det). Det hänger på om regeringen utser någon mer.
2017-11-20 20:49   slaskpelle
Sånt här känns vettigt när:

1. Ett dåligt hantverk kan få förödande konsekvenser för kunden. Tex, en dålig elektriker som utsätter folk för livsvara och/eller risk för brand.

2. Det finns ett mycket väl definierat rätt och fel sätt att utföra hantverket.

3. Det är svårt att på andra sätt kontrollera hantverkarens kompetens, som exempelvis med elektrikern.
2017-11-20 21:34   Snuda
Vad är kriterierna för tre år som yrkesverksam?
Räcker det med små frilansuppdrag under en treårig period?
Oquist   2017-11-20 22:54
4500 timmars dokumenterad erfarenhet och det står inget om att det ska vara under en sammanhängande treårsperiod vad jag kan se.

4500 timmer blir i genomsnitt lite mer än 6½ timme/dag om vi säger att ett arbetsår har 225 arbetsdagar. Åtta timmar per dag i tre år blir 5400 timmar, det tar tre år att få ihop arbetstiden.

Med små frilansuppdrag kanske det tar längre än tre faktiska år att få ihop 4500 timmar. Och det låter inte orimligt att det skulle vara okej att arbeta ihop 4500 timmar utspritt på fler år.

http://hantverksrad.se/wp-content/uploads/2017/10/Fotografyrket-Gesa%CC%88ll-Beslutade-2017-03-02-inkl-bilaga.pdf
2017-11-21 17:07   Markus Strinning
Om man nu tar frisörer som har ett inarbetat system med gesällbrev som exempel, så kan jag bara konstatera att det inte ger några som helst garantier. Även om hon/han arbetat som frisör i x antal timmar och det ger rätt till ett gesällbrev så betyder inte det att personen har ett medfött anlag för klippning och förmåga att bedöma hur kunden bör klippas för att få en passande frisyr/färgning. Det är precis som inom foto/film frågan om ett konstnärligt skapande. Samma sak gäller inom bild/film branschen. Som beställare av ett fotouppdrag så väger förhoppningsvis bildmaterial/portfolio/meriter tyngre än ett gesällbrev. Som fotograf så hoppas/vet jag att kunder väljer fotograf genom att kolla på fotografens bilder, bildstil och prissättning.
Jag tror mer på att fler fotografer skulle behöva lära sig mer om marknadsföring och företagsekonomi än att skaffa ett gesällbrev.
Men jag kan ha fel.
Svar från froderberg   2017-11-21 17:10
Fast det krävs ju också arbetsprov om man inte jobbat mer än 10 år.
Markus Strinning   2017-11-21 17:25
Är det kunderna som ställer krav på gesällbrev? Känns mer som en affärsidé från SFF. Och ska SFF avgöra vad som är ok bilder eller ej? Nej, sånt här tror jag inte kommer hjälpa fotografer att få fler och bättre betalade uppdrag.
Oquist   2017-11-21 22:11
Om inte fotgrafernas yrkesnämnd gör en professionell bedömning av arbetsmaterialet från den som de ska eller inte ska ge gesällbrev till så blir kanske inte gesällbrevet blir värt något i slutändan ... men finns det någon anledning att tro att den arbetsgruppen inte kommer göra ett bra jobb?

Den som då varit yrkesverksam i tillräcklig tid och inte skapar bra bilder, kanske ratas redan idag av kunder? Och så även kommer ratas av yrkesnämnden och inte få gesällbrevet. Det kanske är ett risktagande med att inte behöva skicka in yrkesprover under den tid som det är möjligt på grund av tio års yrkesverksamhet.

Utöver det så är det ju svårare? att få mästarbrevet.

Det är rimligt att tro att det faktiskt blir så att den som har gesällbrevet "levererar" mer än den som inte har det (även om alla faktiskt också kan ha svackor och dåliga dagar oavsett hur kunnig och professionel man är).
tormig   2017-11-22 08:59
Gud bevare oss för konstnärer. Jag ser det som ett körkort, man bevisar att man har tillägnat sig de grundläggande kunskaper som krävs för att köra bil sedan kan man naturligtvis vara en mer eller mindre talangfull bilförare. Jag kan ha fel men jag tror att t.ex. ett par som gifter sig vill ha en habil fotograf som levererar det de vill ha, inte fotografens "konstnärliga" uppfattning av deras bröllop. Kan säkert vara bra för dem som är början av sin karriär som fotograf och ännu inte har så mycket att visa upp.

Merläsning

Adobe Photoshop CC 2019 - alla nyheterna

Adobe har släppt en version 20 av Photoshop, som numer kallas Photoshop CC. I den nya versionen finns ett antal nya funktioner men också många förbättringar. Blanda annat kan du göra enkla uträkningar i numeriska fält. Fiffigt! Läs mer... 5

Nytt i Lightroom CC och Lightroom Classic CC

Adobe har släppt lite nytt i Lightroom-modulerna men inget är en riktig show-stopper utan mer av bra-att-ha-saker. Läs mer...

Adobe Photoshop CC till Ipad

Adobe Photoshop finns nu till iPad. Appen kommer ingå i Adobes molnbaserade prenumerationstjänst CC. Läs mer... 3

Späckat program på SPEGLA i helgen

Spegla är ett tre dagars evenemang i Norrköping med fokus i fotografi. Programmet består av utställningar, workshops och föreläsningar. Här är hela programmet och en rabattkod på inträdet. Läs mer...

Flyger du drönare måste du ha koll på dessa kartor

I nästa nummer av Fotosidan Magasin så har vi artiklar om att komma igång med drönarfotografering men det finns en mängd regler som är väldigt viktiga att ha koll för att inte riskera böter eller i värsta fall fängelse. Läs mer... 2

Rabattkod (95 kr rabatt) till Fotografiska PhotoMarket 9 - 11 nov

Plus För dig som är Plus-medlem så har vi fixat 95 kr rabatt på biljetten till fredagen på PhotoMarket. Biljetten ger dig exklusiva inspirationsföreläsare, lättare förtäring och alkoholfri dryck, mingel med fotografer samt nätverkande med andra fotoentusiaster. Pris 595:-. För Plus-medlemmar 500 :-. Läs mer...

PhotoMarket - ny fotomässa på Fotografiska

9–11 nov 2018 slår Fotografiska upp dörrarna till sin nya mässa som de kallar PhotoMarket | Cameras, Tech och Inspiration. Läs mer... 14

Samsung Galaxy A9 - mobil med fyra kameror på baksidan

Mobiltelefontillverkarna lanserar mycket nytt kring den inbyggda kameran. Samsung kommer med en modell med fyra kameror på baksidan. Läs mer... 17

Nu är det enklare beställa från Shimoda

Den amerikanske tillverkaren gör ett moduluppbyggt ryggsäckssystem och hittills har man bara kunnat köpa från USA, men det är ändrat på nu. Läs mer... 3