Artiklar > Google gör 130.000 bilder från förintelsen sökbara

Google gör 130.000 bilder från förintelsen sökbara

Under tre år har Google jobbat med att skanna omkring 130.000 bilder som har anknytning till förintelsen under andra världskriget. Bilderna är nu sökbara online.

Bilderna kommer från Yad Vashem memorials fotoarkiv i Israel. Google har genom olika tekniker för ansiktsigenkänning och textanalys gjort bilderna sökbara. Detta är en stor tillgång för många släktforskare.

Oneline-arkivet lanserades på FNs internationella minnesdag för förintelsens offer. Här finns arkivet.

Här kan du se samlingen The Auschwitz Allbum.

Google jobbar med ännu större projekt än så här. För närvarande försöker de skanna så gott som alla världens böcker och lägga in texterna i en gigantisk databas.



Publicerad 2011-02-02. Läst av 10771 personer.

10 Kommentarer

Peter Thållen 2011-02-02 10:37  
Länken till arkivet fungerar inte.
pettisson 2011-02-02 19:39  
Det var intressanta bilder. Blir ledsen när jag tänker på hur många av dom på bilderna som dog :( Flygspaningsbilderna var särskilt intressanta. Synd att man inte fick se större förstoringar.
anonymous 2011-02-02 21:52  
Jag tycker att det här gått för långt och det alltid handlar om dom! Ingen gråter över de miljoner av oskyldiga Tyskar som dog när allierade bombade sönder Dresden och andra tyska städer där ibland miljoner barn dog också. Ingen talar om polackernas etniska rensning när dom tog över Danzig eller den Tjeckiska utrensningen av Böhmen och Mähren.

Ingen ser sanningen längre att faktiskt judar roffade åt sig ett helt land och behandlar palestinier som dom har varit själv behandlad av tyskar.

Ingen talar om dom amerikanska indianer som utrotades av europeiska vita och ingen nämner hur många svarta slavar har blivit ihjälslagna.

Ingen höjer ögonbrunnen hur Romer behandlas idag och ingen tänker på att Turkar faktiskt utrotade ungenrs halva befolkning.

Detta pågår än idag i Afrika och alla ger fan i eftersom det är inte judar det handlar om.

Det här är inte nytt bara det senaste av människans brutala beteende.
Stoffe69 2011-02-03 11:19  
@frank
Tror inte du ska jämföra krig och ren utrotning. Tyskland låg inte i krig med sina egna judiska medborgare eller judiska medborgare i de land de ockuperade. Jag tror inte heller att Judarna genomfört en etnisk utrensning av miljontals palestinier.

Att det pågår hemska saker även idag tror jag vi alla är överens om.
F.Eliasson 2011-02-03 11:23  
@frank: När vi pratar om nazisterna och deras koncentrationsläger handlar det ju inte endast om judarna, det handlar även om de miljoner homosexuella, förståndshandikappade, romer, socialdemokrater, kommunister mm som också systematiskt mördades i lägren. Ett organiserat, industriellt massmord i en skala som inte skådats varesig förr eller senare. Därav den stora uppmärksamheten.
Tamdor 2011-02-03 12:15  
@frank: Jag tycker att du hade gått för långt.
Mond, nem vagy véletlenül magyar?
anonymous 2011-02-03 13:03  
Kristoffer du kan inte din historia. Det finns inget land som heter Israel före andra världskriget och har inte funnits tidigare heller bara Palestina . Nu finns det och än idag trängs palestinier undan. Om detta är inte etniskt utrensning då är ordet är meningslös. Det kallas för stöld när man ta nåt ifrån andra. Det vore som om att vi skulle kräva tillbaka Norge eller Danmark södra Sverige.

Fredrik, jag såg inte ett ända Romer, homosexuella på de bilderna och inte de Tyska barn och civila de allierade mördade med sina bomber heller, För i mitt ögon det är mord också eftersom dom var inte soldater och Dresden och andra städer hade inget militära betydelse. Systematiskt bombning av civila är mord dessutom det var organiserad!

Och sen kanske kan jag fortsätta med engelsmannens massmord på aboriginerna i Australien och maorierna i New Zeeland.
varför tycker inte folk synd om stakars ryssar som systematiskt mördades av Stalin? Är det för att dom var inte judar?
anonymous 2011-02-03 13:16  
Tamas, har jag gått för långt? Det tror jag inte. Nu är det så att den tredje generationer tyskar som fortfarande betalar för allt. Det tar aldrig slut. Nu har dom fått för sig att tyskar ska betala för att deras farfar jobbade gratis till tyska företag under kriget. Det vore som alla ättlingar till svenskar krävde ersättning från svenska staten för att deras farfar jobbade åt staten gratis under beredskapstiden.
Dessutom hörde jag nyligen från ett ungerskt vän att de ska stämma den ungerska statens järnväggar för att de transporterade judar till lägren.
Så vad skulle den ungerska järnvägen att göra? Ungern var ju aktkuperat av Tyskland. hade inte mycket att säga till eller hur?
F.Eliasson 2011-02-03 13:50  
@frank, kan inte du tala om för mig hur du kan se att det inte finns en enda homosexuell människa i det där albumet?
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Merläsning

ANNONS