Annons

Proffsfoto

Artiklar > Robotkamera fotograferar konst med extrem upplösning

Robotkamera fotograferar konst med extrem upplösning

Snabb, skarp och högupplöst. Med ny teknik kan Googles Art Camera snabbt fotografera konst i extrem upplösning.

Google har utvecklat ny teknik för att avbilda bland annat konstverk i mycket hög upplösning, och dessutom mycket snabbare än tidigare.

Det virtuella museet Google Cultural Institute, som innehåller digitaliserade avbildningar på en mängd kända konstverk och artefakter från hela världen, har utökat sin samling med cirka 1000 bilder av klassiska målningar. Bland dem syns Monet, Rembrandt och Van Gogh, detta enligt Googles blogg.

Fram till nu har arkivet bestått av cirkla 200 bilder som har tagits fram under fem år. Men med ny teknik går det mycket snabbare att avbilda konstverk med Googles nya robotkamera, Art Camera.



Efter att kameran har kalibrerats mot konstverket eller dokumentet, tar kameran automatiskt närbilder av en sektion åt gången. Kameran använder laser och sonar för att sätta exakt fokus. Sonaren fungerar ungefär på samma sätt som en fladdermus mäter avstånd; kameran skickar högfrekventa signaler mot verket för att få exakt avstånd.

Och snabbt går det. En tavla på en gånger en meter tar cirka en halvtimme att avbilda. Tidigare kunde det ta en eller flera dagar. Resultatet blir hundratals bilder som sätts ihop till en bild på en gigapixel.

Google har byggt 20 Art Cameras och ett flertal museum får kamerorna gratis.

Här kan du se bilder.



Av Calle Slättengren
Publicerad 2016-05-24. Läst av 5870 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2016-05-24 10:31   horvendile
Telecentrisk optik? Antar jag.
RobinGee   2016-05-24 15:25
Om jag förstår tekniken rätt är det inget nytt under solen när det gäller principen. Det är samma princip som när vi tar tre bilder från vänster till höger och använder en sticher för att skapa ett panorama. Vad som är nytt är att man har tagit teknologin ytterligare ett steg och använder laser och ultraljud för att dels hitta exakt rätt område för varje bild (tile), och exakt avstånd. Snabbheten och precisionen ökar dramatiskt. Sedan sammanställs alla dessa små tiles till en stor bild, liknade som när vi använder satellit bilder i program som MOBAC eller Google Earth. Det finns redan sådana system på marknaden där man placerar en vanlig kamera med ett teleobjektiv i en datorstyrd ”vagga”, sedan flyttar vaggan kameran ett steg år gången och tar ett stort antal bilder som sedan sammanställs till en enda stor mycket detaljerad och högupplöst bild. Problemet med tekniken är att alla dessa små tiles har tagits vi olika tidpunkter, om man fotar ett landskap ändrar sig ljuset, och om något rörligt passerar, som ett tåg, fungerar det inte. Med tavlor går det bra för detaljerna flyttar ju inte runt speciellt mycket. Ett exempel är detta system http://www.gigapan.com/
horvendile   2016-05-24 17:29
Telecentrisk optik är inte heller något nytt. Då slipper man eventuella problem med att tittvinkeln är olika på olika ställen i bilden; alla punkter avbildas rakt framifrån. Vet inte om det skulle vara ett praktiskt problem för sådan här användning, men skulle jag sätta ihop ett dyrt system i den här stilen skulle jag titta på telecentrisk optik. Känns som ett typfall.
RobinGee   2016-05-25 04:47
Sant, det finns två sätt att korrigera fel. Den ena är optiskt, den andra med en dator, elektroniskt. Vilken Google använder vet vi inte, kanske båda. Alla har väl erfarit att, speciellt med vidvinkelobjektiv, linjer, till exempel byggnader, som borde ha varit vågräta eller lodräta istället lutar, ”tittarvinkeln”. En annan är den så kallade ”barrel distorsion” eller ”fisheye effect”, vad som skulle ha varit räta linjer får en kurvigt utseende. Det korrigerar vi ofta med ett program som GIMP. Det finns massa olika sådana optiska fel som uppträder beroende på objektivet och kameran och hur de används. Det här är en hel vetenskap och väl värd en eller flera separat artiklar. En annan intressant sidolinje. Google kameran är ju högt specialiserad, den kan, och är avsett, att bara göra ett slags jobb, ta högupplösta bilder av konst. De många små bilderna tas med en tidsförskjutning, och det gör inget för objektet förändra sig inte. I till exempel astronomi fungerar inte det, man vill ha gigabilder av ett exakt ögonblick i tid. Då måste man använda antingen ett objektiv med massor av sensorer bakom, eller många objektiv, en för varje sensor, alltså många kameror, varje kamera riktad mot ett bestämt område inom den bildram man vill fånga. Sedan sammanställs de många bilderna till en enda, precis som med Google kameran. Våra SLR och andra kameror tar tre bilder samtidigt, RGB, medan satellitkamerorna tar tre bilder efter varandra som elektroniskt blir tre bilder för RGB. Satelliterna rör sig ganska långsamt relativt jorden, så det gör inget, men om dom fotograferar ett flygplan, som alltså rör sig snabbt, då blir det tre separata bilden, en efter den andre åtskjilda i rum, för R, G, och B. I samtliga fall, lägg till svartvitt, alltså fyra bilder totat.
A.Dent   2016-05-25 07:48
Just astronomi är det väl vanligast att ta flera bilder på både samma område och på olika områden för att slå samman efteråt. Jag har sett bilder på andromedagalaxen som är tagna under en 2-3 års period där man tagit bilder på delområden och därefter slagit samman.
RobinGee   2016-05-26 03:42
Skillnaden mellan ”Google systemet” och de andra teknologierna är att det i det första fallet är en ordentlig tidsskillnad mellan den första delen av bilden och den sista. Det fungerar fint när objektet är statiskt, som en målning eller ett landskap. I andra fall måste alla delar av bilden fångas vid exakt samma tidpunkt, till exempel en aktionsbild av idrott, eller en komet. Sedan, som med astronomi, kan man ta ett antal bilder under flera år och sätta samman dom som i en video. Även inom astronomin finns det naturligtvis statiska förlopp som kan fångas med ”Google metoden”, men det är inte alltid så. Astronomerna väljer väl den metod som bäst passar deras projekt. Den ena metoden utesluter inte den andra. En intressant artikel här, http://petapixel.com/2012/11/12/a-look-at-the-worlds-largest-digital-camera/ ”62 separate CCD sensors” och http://www.businessinsider.com/worlds-largest-camera-in-chile-2015-9?op=1
2016-05-24 15:38   Lars-Gunnar Nyqvist
Svenska Nationalmuseum är ett av flera som är med i ett första försök. Mycket bra upplösning när man zoomar in på konstverket. Bättre tom än att stå och kolla live

Äntligen! Hoppas denna möjlighet blir verklighet i stor skala
abcxyz   2016-05-24 18:39
Topp tre på min önskelista: Isabella Stewart Gardner, Metropolitan, National Gallery London. Otroliga mästerverk på dessa museum.
Abe Normal   2016-05-26 03:58
Fantastiska möjligheter för den som verkligen vill se efter, blev lite besviken på Van Gogh's första bilder (dom på Nationalmuseum?). Att kunna se Nattvakten i detalj är mäktigt och den målningen kommer man ju inte nära i verkligheten, typ bakom en glasmonter? Utvecklingen kommer bli ännu bättre med mer upplösning, bättre skärmar osv, riktigt kul.

Vore också kul att få se samtida konst, varför inte av dom stora samlarna, som tex Saatchi?
Lars-Gunnar Nyqvist   2016-05-26 16:03
Har varit på Louvre museet i Paris två gånger. Imponerande stort och imponerande mycket och det går bara inte att ta in allt på ett och samma besök. "Mona Lisa" 5 meter bort.... Nja

Tror detta kan bli mycket mycket intressant. Tänk om det på sikt skulle kunna bli möjligt att få se favoritkonstnärernas alster oavsett vart i världen de hänger.

Skulle även kunna tänka mig att betala för det
2016-05-30 10:28   polhem
Men behöver man inte en robotljusätnning som flyttas med?? Och en robot som täcker för fönstrena?

Min erfarenhet av att fota konst är att ljussättningen är ALLT. (Vilket det såklart är i all fotografreing, inget ljus - ingen bild)
Men det blir så lätt blänk, och blänk i penseldragen eller krackeleringen går nästan inte att komma från. Detta kan visa strukturen i ytan dock. Men då måste man ändå kontrollera ljuset...

Merläsning

NYA-EVO Fjord 60-C: Ryggsäck för fotografer på äventyr

NYA-EVO är ett nytt märke på marknaden för fotoväskor. Bolaget var delvis svenskt i starten, men ligger nu i Belgien. De är nu på gång med sin andra fotoryggsäck. Läs mer...

Först med kulled i titan

Det amerikanska företaget Colorado Tripod Company hävdar att de gjort världens första kulled i titan, vilket gör den lättare än motsvarande kulleder i magnesium eller aluminium. Läs mer... 2

VSCO blir bara mobilapp - datorversionen läggs ner

VSCO meddelar i sin webbutik att från och med 1 mars 2019 så kommer deras filter bara finnas för mobila enheter och inte längre för datorer. Läs mer... 5

Tetenal i ekonomisk kris

Det tyska fotokemiföretaget Tetenal har hamnat i ekonomisk turbulens på grund av försendade leveranser från underleverantörer som i sin tur har problem. Läs mer...

Sony återkallar firmware till A7 III och A7R III

Det är firmware-version 2.0 till Sony A7 III och A7R III som återkallats av Sony. Läs mer... 6

Wacom Cintiq Pro 32: Dator, ritplatta och skärm i ett

Wacom Cintiq Pro 32 är inte bara en pekskärm som kan användas med en penna. I skärmen kan även en datormodul dockas. Läs mer... 4

Test: Laowa 12/2,8 Zero D + Magic Shift Converter

Plus Venus Optics är ett litet finurligt företag som på senare år har utvecklat smarta och ganska udda objektiv under namnet Laowa. Vi har testat deras ultravidvinkel 12/2,8 Zero D med en skiftbar telekonverter kallad Magic Shift Converter. Och visst är den lite magisk. Läs mer... 1

Test: Sigma 14-24/2,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-objektiv med fasta brännvidder har imponerat stort i flera av våra tester. Zoomarna har däremot inte excellerat på samma sätt, tills nu. Sigma 14-24/2,8 DG HSM Art är en riktigt bra vidvinkelzoom. Läs mer...

Capture One 12 bjuder på flera förbättringar

Råkonverteringsprogrammet Capture One är en stark konkurrent till Adobe Lightroom. Version 12 har fått flera förbättringar och nya funktioner. Läs mer... 13

Test: Tamron 70-210/4 Di VC USD

Plus Tamron fortsätter utmana Canon och Nikon med prisvärda alternativ till några av deras mest populära objektiv. Nu har turen kommit till deras budgetversioner av 70-200-zoomar, de med maxbländare 4. Vi har testat Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD. Läs mer... 3

Tre Fujifilm-kameror får nya funktioner

Fujifilms toppmodeller X-H1, X-T3 och GFX 50S får nya funktioner och flera förbättringar genom ny inbyggd programvara (firmware). Läs mer... 14

Dokumentära bilder säljer bostäder

Svenskarna upplever ofta bostadsannonser som generiska och klyschiga. Fastighetsbyrån gör därför en satsning på mer personliga bostadspresentationer, bland annat med bilder av dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe. Bilderna ersätter de vanliga mäklarbilderna och ska visa upp vardagslivet i hemmen. Läs mer... 7

Lastolite Halo Compact – extra kompakt reflektor och diffusor

Lastolite har lanserat ett nytt tillbehör med dubbla funktioner: Halo Compact. Det fungerar både som reflexskärm och som diffusor och blir ovanligt kompakt när den fälls ihop. Läs mer... 1

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 11

Nya ryggsäckar från Lowepro

Lowepro lanserar inte mindre än sex nya ryggsäckar, bland annat generation två av de populära ProTactic- och Whistler-serierna. Dessutom de helt nya väskorna FreeLine och Powder. Läs mer...

Ny bakgrund från Lastolite

Den senaste bakgrunden från Lastolite, Tobacco/Olive, har på kort tid blivit en riktig storsäljare. Det är lätt att förstå varför när man ser bilder tagna av bland andra Therese Asplund. Läs mer... 4

Leica M10-D saknar (inte) skärm

Kort efter lanseringen av M10-P kommer av version utan elektronisk sökare. Leica M10-D är därmed en efterträdare till Leica M-D som var den första digitala fullformatskamera utan skärm.  Läs mer... 17

En närmare titt på Fujifilms nyheter

Plus Vi har fått chansen att snacka med med Fujifilms ingenjörer om deras senaste sensorer, kameror och objektiv. Och givetvis kollade vi även lite närmare på prylarna. Läs mer... 1

Laowa ska göra objektiv till Canon Eos R och Nikon Z

Laowa har på bara några få år lanserat en hel rad udda objektiv, men verkar nu bli första tredjepartstillverkare med objektiv till Canons och Nikons nya spegelfria system. De skall även göra att supervidvinkel till Fujifilm GFX och mycket annat spännande. Läs mer... 1

Sony visar muskler

Plus Vi besökte Sonys monter, de har ju nu uppnått en mycket stark position på den lönsamma småbildsdelen av systemkameramarknaden. Nu vill de visa hur de skall bibehålla och förstärka den positionen. Läs mer... 2