Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Göran fångade norrskenet

Göran fångade norrskenet

FS-medlemmen Göran Strand lyckades fånga det fantastiska norrskenet med hjälp av timelaps-teknik.

Filmen som är en och en halv minut lång kommer är sammansat av stillbilder som är tagna under en och en halv timme. Totalt består filmen av drygt ett tusen stillbilder.

Varje bild är exponerad i fyra sekunder (ISO 3200, bländare 4, 10 mm).



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-03-04. Läst av 9304 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-03-04 14:14   Leif Eliasson
Snyggt
Har själv plåtat norrsken med analog teknik men detta är något speciellt.
Att man ser ett norrsken känner man sig liten i förhållande till naturen.
//Leif
2011-03-04 14:20   tomazon
Riktigt häftigt måste jag säga.
//Tommy
2011-03-04 15:58   Jimmy Nordström
Riktigt fint fånga Görant!

För er som gillar norrskenstimelapse kan jag rekommendera denna pärlan
http://www.vimeo.com/12791510
2011-03-04 15:59   Wolwerine
Pampigt fenomen, 1/3 2011 var det en enorm aktivitet och man hann med att få några bilder men det här är riktigt snyggt med timelapse bra jobbat Göran! //Nicklas
2011-03-04 16:13   Liza S
Mycket tjusigt :) Tack för att jag fick se detta!/Liza
2011-03-04 17:39   iBoat
Grattis Göran! Snyggt och imponerande!
2011-03-04 19:01   bo2
Gott jobbat Göran och tack för att man fick se detta vackra!! // MVH Bobo
2011-03-04 19:10   Marianne Bengtsson Rosander
Tack för att jag fick återuppleva detta fantastiska himlafenomen. Har bott i Norrland och varit med om norrsken som gjort att folk stirrat så mycket på det att dom kört i diket
/ Marianne
2011-03-04 19:59   gost
Tack för era kommentarer.

Nicklas, jag fångade aktiviteten den 1 mars på den här bilden

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2279834.htm
2011-03-04 21:00   Måns H
Den här sekvensen gjorde ett djupt intryck på mig. Människans litenhet och utsatthet i ett universum där fysiken styr. Vackert också.
2011-03-05 09:19   Lullu
Gudarnas vad vackert..bra jobbat Göran..
2011-03-05 11:15   ekfeldt
Snyggt och inspirerande!
2011-03-05 18:01   Mattias Holter
Jag vill inte låta gnällig, men detta var knappast imponerande jämfört med alla andra norrskens-timelapse som finns på nätet.

Hade gärna sett en bättre komponerad plats samt ett minskat ISO-tal.
Fint norrsken dock! :)
Liza S   2011-03-05 19:19
Jomen du lät lite gnällig ;) Fast bara för att du upprepade dig en aning *S*
2011-03-05 18:02   Mattias Holter
Jag vill inte låta gnällig, men detta var knappast imponerande jämfört med alla andra norrskens-timelapse som finns på nätet.

Hade gärna sett en bättre komponerad plats samt ett minskat ISO-tal.
Fint norrsken dock! :)
iBoat   2011-03-05 19:27
Visa något snyggt norrsken som du själv plåtat!
Jag tycker att det är så j-a trist att läsa kommentater som din. Alla kan alltid googla fram något som man själv tycker är bättre, men att fixa det själv är svårare, eller hur?
digitalzero   2011-03-06 23:17
Va ja kan se så är alla länkar han la upp bilder som han tagit. Kollade du på nån av hans länkar innan du kommenterade?
2011-03-06 00:09   gost
Mattias, visst hade en finare komposition varit trevlig, jag sökte mig till en annan plats först men där var molnen i vägen. 3 mil senare kom jag bort från molnen och hade turen att dom höll sig undan. Det är inte alltid man rår på situationen. Vad gäller ISO så var norrskenets rörelser väldigt snabba, så lägre ISO hade gett längre slutartider och mer utsmetat norrsken.

Merläsning

Manfrotto Befree GT XPRO för makrofoto

Manfrotto utökar sin lättviktiga Befree-serie med ett stativ som är utvecklat för att passa för makrofotografering. Läs mer... 1

Proffsigare Gorillapod

Joby har utvecklat en version av GorillaPod 3K-stativet som är tänkt för avancerade entusiaster och proffs: GorillaPod 3K Pro. Det nya stativet kan förses med extra armar för att hålla tillbehör som lampa, mikrofon och monitor. Läs mer...

SVT-dokumentär om Anders Petersen

Den 28 juni visar SVT2 dokumentären "Utan längtan ingen bild" om den världskända fotografen Anders Petersen. Därefter kommer filmen att finnas på SVT Play under ett halvår. Läs mer... 1

Forskare utvecklar algoritm för distorsionsfria porträtt

Det blir allt vanliga med mobilkameror med ultravidvinkel-objektiv. När dessa används för porträtt förvrängs ansikten nära kanterna. Forskare vid MIT och Google har utvecklat en metod för att korrigera för den här distorsionen. Läs mer... 2

Bildjournalisten Alexander Mahmoud sommarpratar

Alexander Mahmoud som regelbundet frilansar för Dagens Nyheter ska sommarprata i P1 den 25 juli.  "Mitt Sommar handlar om drömmen om Sverige." Läs mer... 2

Capture One Studio för större bildproduktion

Capture One Studio är en version av Capture One 12 med speciella funktioner för större produktion av bilder. Bland annat finns direkt backup då kameran styrs från datorn och streckkodsavläsning av produkter. Läs mer...

Björn Persson svarar på kritiken: 'Jag är konstfotograf'

Det har blåst ordentligt om fotografen Björn Persson sedan hans bild på en elefant diskats i en naturfototävling. Många har anklagat honom för fusk. Enligt Björn är det en olycklig sammanblandning av dokumentärfoto och konstfoto som ligger bakom stormen. Läs mer... 64

Krigsbilder i världsklass på Fotografiska

James Nachtwey anses av många som de senaste decenniernas främste krigsfotograf. Utställningen Memoria innehåller flera av Nachtweys mest framstående verk, och bilderna presenteras i berättande sekvenser. Läs mer... 4

Sara Skyttedal nekas resning i HD mot DN

Patent- och marknadsdomstolen slog fast i oktober att det inte var brottsligt av Dagens Nyheter att publicera bilder från Sara Skyttedals (KD) Facebook-sida. Skyttedal överklagade till HD som väljer att inte pröva frågan vidare. Läs mer... 1