Artiklar > Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström är inte bara Årets naturfotograf, hon är också svensk mästare i undervattensfoto 2014 för tredje gången.

2009 tog Jonna Bergström sitt första SM-guld i uv-foto. Sedan dess har hon även vunnit nordiskt guld och silver i VM.

I finalen deltog tolv fotografer med varsin assistent. Jonnas assistent heter Ingvar Eliasson. Under två intensiva dykdagar i Hamburgsund skulle finalisterna ta bilder i olika kategorerier: makro, vidvinkel med dykare, vidvinkel utan dykare och tema.

Årets tema var ”Död mans hand” vilket är det svenska namnet på en mjuk korall som är vanlig i våra vatten längs västkusten. Inom varje kategori lämnar man in en bild. Den ska vara färdigkomponerad direkt i kameran och får inte retuscheras eller beskäras i efterhand. Vid råfilskonverteringen får bland annat färgtemperatur, nivåer och skärpa justeras.

Jonna tog guld i kategorin tema och brons i kategorin vidvinkel utan dykare. I de övriga kategorierna kom hon på 4:e respektive 5:e plats. Sammanlagt fick hon högst poäng, precis före Fredrik Ehrenström. På tredje plats kom Klas Malmberg.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2014-09-04. Läst av 6063 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2014-09-04 15:05   Ronnie Bergström
Stort grattis Jonna!
2014-09-04 17:11   Agneta Viklund
Grattis Jonna till dessa underbara bilder och pris. De små händerna ser så goa ut på den lila bilden och den stora, med människan i bakgrunden ser så glad ut. Fattar inte varför de kallar ett levande djur för död mans hand:)
2014-09-04 19:45   Jonathan Johansson
Grattis åter igen Jonna!

/Från en Hamburgsunning!
2014-09-04 21:31   lasse.boberg
Stort grattis Jonna!
Du är verkligen jätteduktig!
Med vänlig hälsning Lasse i Varggården
2014-09-04 22:22   Pisquare
Förstår inte vart färger och ljus kommer ifrån, verkar ju vara helt fantastiska bilder (liiiite större hade varit trevligt). Bara lyfta på hatten igen - grattis!
2014-09-05 08:56   Vittangi
Jonna. Du är bäst!!!!
2014-09-05 12:06   Karuzzell
Lyfter också på hatten och gratulerar dessa duktiga systrar! Det hade varit roligt att se deras bilder utställda på 'hemmaplan', dvs i Skåne!
2014-09-05 16:08   JensEkberg
Fan vad snyggt!
2014-09-05 16:53   malmön
Vilken tjej !! Och din syster är lika duktig. Sådana fina tjejer har vi knappt här i Västmanland !! / Grattis / Hans
2014-09-05 19:30   tamojjen
Stort grattis! Verkligen fina bilder!
2014-09-06 08:08   pia51
Det är roligt att du når stor framgång med dina fina bilder. Ett stort grattis.
2014-09-06 09:02   gunnar.hogberg
Förkortningen "UV" står som bekant för "ultraviolett", vilket i synnerhet fotografer borde känna till (hur många använder UV-filter på sina objektiv?) Jag tycker att det är mycket olyckligt att ge en etablerad förkortning en ny innebörd - för mig var rubriken mycket missledande - jag väntade mig en helt annan sorts fotografi!
Svar från froderberg   2014-09-06 11:18
Ett ord eller en förkortning kan ha flera betydelser. Uv kan också betyda på fågeln uv. Vad som avses ger sig av sammanhanget.

När jag googlar uv-foto så får jag upp en mängd dykrelaterade träffar. Det är väldigt etablerat att förkorta undervatten uv, som uv-hus, uv-blixt och så vidare.
gunnar.hogberg   2014-09-06 17:29
Javisst kan ord ha flera betydelser - och jag googlade också på "uv-fotografering" och fick en massa träffar om fotografering under vatten, så jag förstår att det är ett mer eller mindre vedertaget begrepp. Nu råkar det ju emellertid finnas en genre av fotografering som handlar om just fotografering i UV-ljus (se här t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_photography). Eftersom vi är så mycket för att använda engelska begrepp i detta land förvånar det mig att man inte anammat den engelska benämningen "UW photography". Nåväl, det här är mina personliga reflektioner och nu vet jag vad jag kan förvänta mig när jag läser om "uv-fotografering"! :)
2014-09-06 13:17   morlena
Stort Grattis!
2014-09-06 22:50   Jonna Bergström
Tack Fotsidan och tack till alla er som skrivit. :-)
Anders Samuelsson   2014-09-06 23:15
Väl förtjänt!
2014-09-07 11:54   IS
Mycket välförtjänt! Grattis Jonna och ser fram mot flera underbara bilder!!
2014-09-09 18:28   Camilla1967
Supergrattis Jonna. Du är grym :-)

Merläsning

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 3

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 1

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

EU-parlamentet säger ja till omstridd upphovsrättslag

Europaparlamentet har röstat ja till ett lagförslag som innehåller omstridda paragrafer om länkavgift och upphovsrättsfilter. Efter hård kritik har kompromisser i lagtexten gjorts så att små företag och organisationer inte ska drabbas. En annan del av lagförslaget kan innebära fotoförbud på sportevenemang. Läs mer... 31

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3