Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström är inte bara Årets naturfotograf, hon är också svensk mästare i undervattensfoto 2014 för tredje gången.

2009 tog Jonna Bergström sitt första SM-guld i uv-foto. Sedan dess har hon även vunnit nordiskt guld och silver i VM.

I finalen deltog tolv fotografer med varsin assistent. Jonnas assistent heter Ingvar Eliasson. Under två intensiva dykdagar i Hamburgsund skulle finalisterna ta bilder i olika kategorerier: makro, vidvinkel med dykare, vidvinkel utan dykare och tema.

Årets tema var ”Död mans hand” vilket är det svenska namnet på en mjuk korall som är vanlig i våra vatten längs västkusten. Inom varje kategori lämnar man in en bild. Den ska vara färdigkomponerad direkt i kameran och får inte retuscheras eller beskäras i efterhand. Vid råfilskonverteringen får bland annat färgtemperatur, nivåer och skärpa justeras.

Jonna tog guld i kategorin tema och brons i kategorin vidvinkel utan dykare. I de övriga kategorierna kom hon på 4:e respektive 5:e plats. Sammanlagt fick hon högst poäng, precis före Fredrik Ehrenström. På tredje plats kom Klas Malmberg.



Publicerad 2014-09-04. Läst av 6466 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2014-09-04 15:05   Ronnie Bergström
Stort grattis Jonna!
2014-09-04 17:11   Agneta Viklund
Grattis Jonna till dessa underbara bilder och pris. De små händerna ser så goa ut på den lila bilden och den stora, med människan i bakgrunden ser så glad ut. Fattar inte varför de kallar ett levande djur för död mans hand:)
2014-09-04 19:45   Jonathan Johansson
Grattis åter igen Jonna!

/Från en Hamburgsunning!
2014-09-04 21:31   lasse.boberg
Stort grattis Jonna!
Du är verkligen jätteduktig!
Med vänlig hälsning Lasse i Varggården
2014-09-04 22:22   Pisquare
Förstår inte vart färger och ljus kommer ifrån, verkar ju vara helt fantastiska bilder (liiiite större hade varit trevligt). Bara lyfta på hatten igen - grattis!
2014-09-05 08:56   Vittangi
Jonna. Du är bäst!!!!
2014-09-05 12:06   Karuzzell
Lyfter också på hatten och gratulerar dessa duktiga systrar! Det hade varit roligt att se deras bilder utställda på 'hemmaplan', dvs i Skåne!
2014-09-05 16:08   JensEkberg
Fan vad snyggt!
2014-09-05 16:53   malmön
Vilken tjej !! Och din syster är lika duktig. Sådana fina tjejer har vi knappt här i Västmanland !! / Grattis / Hans
2014-09-05 19:30   tamojjen
Stort grattis! Verkligen fina bilder!
2014-09-06 08:08   pia51
Det är roligt att du når stor framgång med dina fina bilder. Ett stort grattis.
2014-09-06 09:02   gunnar.hogberg
Förkortningen "UV" står som bekant för "ultraviolett", vilket i synnerhet fotografer borde känna till (hur många använder UV-filter på sina objektiv?) Jag tycker att det är mycket olyckligt att ge en etablerad förkortning en ny innebörd - för mig var rubriken mycket missledande - jag väntade mig en helt annan sorts fotografi!
Svar från froderberg 2014-09-06 11:18
Ett ord eller en förkortning kan ha flera betydelser. Uv kan också betyda på fågeln uv. Vad som avses ger sig av sammanhanget.

När jag googlar uv-foto så får jag upp en mängd dykrelaterade träffar. Det är väldigt etablerat att förkorta undervatten uv, som uv-hus, uv-blixt och så vidare.
gunnar.hogberg 2014-09-06 17:29
Javisst kan ord ha flera betydelser - och jag googlade också på "uv-fotografering" och fick en massa träffar om fotografering under vatten, så jag förstår att det är ett mer eller mindre vedertaget begrepp. Nu råkar det ju emellertid finnas en genre av fotografering som handlar om just fotografering i UV-ljus (se här t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_photography). Eftersom vi är så mycket för att använda engelska begrepp i detta land förvånar det mig att man inte anammat den engelska benämningen "UW photography". Nåväl, det här är mina personliga reflektioner och nu vet jag vad jag kan förvänta mig när jag läser om "uv-fotografering"! :)
2014-09-06 13:17   morlena
Stort Grattis!
2014-09-06 22:50   Jonna Bergström
Tack Fotsidan och tack till alla er som skrivit. :-)
Anders Samuelsson 2014-09-06 23:15
Väl förtjänt!
2014-09-07 11:54   IS
Mycket välförtjänt! Grattis Jonna och ser fram mot flera underbara bilder!!
2014-09-09 18:28   Camilla1967
Supergrattis Jonna. Du är grym :-)

Merläsning

Samyang AF 85/1,4 RF för Canons R-serie

Samyangs nya 85 mm f/1,4 lanserades först för kameror med Sony E-fattning. Nu kommer objektivet även med Canon RF-fattning. Läs mer... 1

Sista dagen rösta fram Mästarbilden 2020 - Nikon Z 6 + 24-70 står på spel

I den sista deltävling av Fotosidan Masters koras Årets mästarbild 2020. Ni medlemmar röstar fram bästa bilden. Du kan rösta på en (1) av de 60 bilder som publicerats i Fotosidan Magasin i samband med 2019-2020 års omgång av Fotosidan Masters. Vinnarbilden vinner Nikon Z 6 + 24-70 kit (värd 27 390 kr). Du kan rösta fram till och med 29 maj. Missa inte att göra din röst hörd så vi får en värdig vinnare! Läs mer...

Elever ställer ut på Galleri Kontrast

Eleverna på Fotografisk Konstutbildning har sin examensutställning ”Caught in between”. Läs mer... 1

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3,5-5,6 - kompakt zoom med L-fattning

Panasonic har utvecklat en ny kompakt zoom för sina småbildskameror och andra kameror med L-fattning. Läs mer... 3

Backup av dina bilder - del 2(3) - Lagringsalternativ

Plus Better safe than sorry, att ignorera backup av dina bilder kommer förr eller senare göra dig förtvivlad. Som fotograf har du ett ansvar inför dina uppdragsgivare, men det är minst lika viktigt att ha ordning på privata bilder. I del två går vi igenom olika lagringsalternativ. Läs mer... 2

Sony ZV-1 är anpassad för vloggare

Sony har gjort en version av RX100Va med en hantering som är mer anpassad för videografer och i synnerhet vloggare. Kameran har också en mer påkostad mikrofon. Läs mer...

Peter Hanneberg är årets naturfotograf

Arbetet för att öka kännedomen om och känslan för natur och miljö gav pris. Läs mer... 13

Klassiska Samyang-objektiv i ny version

Samyang har gjort förbättrade versioner av två av sina mest klassiska objektiv: 14 mm f/2,8 och 85 mm f/1,4 med manuell fokusering. Läs mer... 3

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25