Artiklar > Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström är inte bara Årets naturfotograf, hon är också svensk mästare i undervattensfoto 2014 för tredje gången.

2009 tog Jonna Bergström sitt första SM-guld i uv-foto. Sedan dess har hon även vunnit nordiskt guld och silver i VM.

I finalen deltog tolv fotografer med varsin assistent. Jonnas assistent heter Ingvar Eliasson. Under två intensiva dykdagar i Hamburgsund skulle finalisterna ta bilder i olika kategorerier: makro, vidvinkel med dykare, vidvinkel utan dykare och tema.

Årets tema var ”Död mans hand” vilket är det svenska namnet på en mjuk korall som är vanlig i våra vatten längs västkusten. Inom varje kategori lämnar man in en bild. Den ska vara färdigkomponerad direkt i kameran och får inte retuscheras eller beskäras i efterhand. Vid råfilskonverteringen får bland annat färgtemperatur, nivåer och skärpa justeras.

Jonna tog guld i kategorin tema och brons i kategorin vidvinkel utan dykare. I de övriga kategorierna kom hon på 4:e respektive 5:e plats. Sammanlagt fick hon högst poäng, precis före Fredrik Ehrenström. På tredje plats kom Klas Malmberg.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2014-09-04. Läst av 5956 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2014-09-04 15:05   Ronnie Bergström
Stort grattis Jonna!
2014-09-04 17:11   Agneta Viklund
Grattis Jonna till dessa underbara bilder och pris. De små händerna ser så goa ut på den lila bilden och den stora, med människan i bakgrunden ser så glad ut. Fattar inte varför de kallar ett levande djur för död mans hand:)
2014-09-04 19:45   Jonathan Johansson
Grattis åter igen Jonna!

/Från en Hamburgsunning!
2014-09-04 21:31   lasse.boberg
Stort grattis Jonna!
Du är verkligen jätteduktig!
Med vänlig hälsning Lasse i Varggården
2014-09-04 22:22   Pisquare
Förstår inte vart färger och ljus kommer ifrån, verkar ju vara helt fantastiska bilder (liiiite större hade varit trevligt). Bara lyfta på hatten igen - grattis!
2014-09-05 08:56   Vittangi
Jonna. Du är bäst!!!!
2014-09-05 12:06   Karuzzell
Lyfter också på hatten och gratulerar dessa duktiga systrar! Det hade varit roligt att se deras bilder utställda på 'hemmaplan', dvs i Skåne!
2014-09-05 16:08   JensEkberg
Fan vad snyggt!
2014-09-05 16:53   malmön
Vilken tjej !! Och din syster är lika duktig. Sådana fina tjejer har vi knappt här i Västmanland !! / Grattis / Hans
2014-09-05 19:30   tamojjen
Stort grattis! Verkligen fina bilder!
2014-09-06 08:08   pia51
Det är roligt att du når stor framgång med dina fina bilder. Ett stort grattis.
2014-09-06 09:02   gunnar.hogberg
Förkortningen "UV" står som bekant för "ultraviolett", vilket i synnerhet fotografer borde känna till (hur många använder UV-filter på sina objektiv?) Jag tycker att det är mycket olyckligt att ge en etablerad förkortning en ny innebörd - för mig var rubriken mycket missledande - jag väntade mig en helt annan sorts fotografi!
Svar från froderberg   2014-09-06 11:18
Ett ord eller en förkortning kan ha flera betydelser. Uv kan också betyda på fågeln uv. Vad som avses ger sig av sammanhanget.

När jag googlar uv-foto så får jag upp en mängd dykrelaterade träffar. Det är väldigt etablerat att förkorta undervatten uv, som uv-hus, uv-blixt och så vidare.
gunnar.hogberg   2014-09-06 17:29
Javisst kan ord ha flera betydelser - och jag googlade också på "uv-fotografering" och fick en massa träffar om fotografering under vatten, så jag förstår att det är ett mer eller mindre vedertaget begrepp. Nu råkar det ju emellertid finnas en genre av fotografering som handlar om just fotografering i UV-ljus (se här t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_photography). Eftersom vi är så mycket för att använda engelska begrepp i detta land förvånar det mig att man inte anammat den engelska benämningen "UW photography". Nåväl, det här är mina personliga reflektioner och nu vet jag vad jag kan förvänta mig när jag läser om "uv-fotografering"! :)
2014-09-06 13:17   morlena
Stort Grattis!
2014-09-06 22:50   Jonna Bergström
Tack Fotsidan och tack till alla er som skrivit. :-)
Anders Samuelsson   2014-09-06 23:15
Väl förtjänt!
2014-09-07 11:54   IS
Mycket välförtjänt! Grattis Jonna och ser fram mot flera underbara bilder!!
2014-09-09 18:28   Camilla1967
Supergrattis Jonna. Du är grym :-)

Merläsning

Test: Samyang 20/1,8 ED AS UMC

Plus För tjugo år sedan hade ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv på 20 mm troligen varit rejält dyrt och måttligt bra. Det har hänt mycket sedan dess. Nu kan du köpa ett högpresterande Samyang 20 mm f/1,8 till ett mycket överkomligt pris. Läs mer...

Analog kamera för Sonys FE-objektiv

LEX är en kamera för den som vill använda sina Sony-objektiv med E-fattning för att fotografera med film. När konstruktionen är klar kommer det vara fritt för andra att utveckla vidare. Läs mer... 10

Ekonomiska problem för DXO Labs

Det franska företaget DXO Labs som gör programvaror och kameran DXO One har ekonomiska problem och är under rekonstruktion. Läs mer... 2

Apan Naruto får inte upphovsrätt för selfie

En amerikansk appellationsdomstol har slutligen avgjort att en apa som tar en selfie inte har upphovsrätten till bilden. Läs mer... 23

Vinn Guldbävern!

Härnösands Fotoklubbs och Västernorrlands Museums fototävling anordnar fototävlingen Guldbävern där priserna är resestipendium på upp till 10 000 kronor. Läs mer...

Meike MK 85/1,8 AF: Lågpristele med autofokus

Meike har gjort sig kända som ett lågprismärke. MK 85/1,8 AF är deras första objektiv med autofokus. Objektivet tecknar ut fullformat och kommer med fattningar för Canon, Nikon och Sony. Läs mer...

SmugMug köper Flickr

Fotosajten Flickr har köpts upp av SmugMug. Enligt SmugMugs vd Don MacAskill ska de blåsa nytt liv i Flickr. Läs mer... 6

Test: Samyang XP 85 mm f/1,2

Plus Samyang har gjort sig kända för att göra skarpa teleobjektiv. Ljusstarka Samyang XP 85 mm f/1,2 är inget undantag. Men det levererar också det som kanske är ännu viktigare för porträttelen: snygg oskärpa. Läs mer...

Dokumentär om Robert Frank på SVT Play

SVT Play visar dokumentären "Don't blink" om den banbrytande fotografen Robert Frank som är främst känd för boken "The Americans". Läs mer... 2

Fyra nya objektiv från Laowa

Venus Optics har presenterat fyra nya Laowa-objektiv för flera olika system: Sony FE, Fuji GFX, Canon EF, Nikon F, Pentax K och Micro Four Thirds. Läs mer... 3