Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström är inte bara Årets naturfotograf, hon är också svensk mästare i undervattensfoto 2014 för tredje gången.

2009 tog Jonna Bergström sitt första SM-guld i uv-foto. Sedan dess har hon även vunnit nordiskt guld och silver i VM.

I finalen deltog tolv fotografer med varsin assistent. Jonnas assistent heter Ingvar Eliasson. Under två intensiva dykdagar i Hamburgsund skulle finalisterna ta bilder i olika kategorerier: makro, vidvinkel med dykare, vidvinkel utan dykare och tema.

Årets tema var ”Död mans hand” vilket är det svenska namnet på en mjuk korall som är vanlig i våra vatten längs västkusten. Inom varje kategori lämnar man in en bild. Den ska vara färdigkomponerad direkt i kameran och får inte retuscheras eller beskäras i efterhand. Vid råfilskonverteringen får bland annat färgtemperatur, nivåer och skärpa justeras.

Jonna tog guld i kategorin tema och brons i kategorin vidvinkel utan dykare. I de övriga kategorierna kom hon på 4:e respektive 5:e plats. Sammanlagt fick hon högst poäng, precis före Fredrik Ehrenström. På tredje plats kom Klas Malmberg.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2014-09-04. Läst av 6208 personer.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2014-09-04 15:05   Ronnie Bergström
Stort grattis Jonna!
2014-09-04 17:11   Agneta Viklund
Grattis Jonna till dessa underbara bilder och pris. De små händerna ser så goa ut på den lila bilden och den stora, med människan i bakgrunden ser så glad ut. Fattar inte varför de kallar ett levande djur för död mans hand:)
2014-09-04 19:45   Jonathan Johansson
Grattis åter igen Jonna!

/Från en Hamburgsunning!
2014-09-04 21:31   lasse.boberg
Stort grattis Jonna!
Du är verkligen jätteduktig!
Med vänlig hälsning Lasse i Varggården
2014-09-04 22:22   Pisquare
Förstår inte vart färger och ljus kommer ifrån, verkar ju vara helt fantastiska bilder (liiiite större hade varit trevligt). Bara lyfta på hatten igen - grattis!
2014-09-05 08:56   Vittangi
Jonna. Du är bäst!!!!
2014-09-05 12:06   Karuzzell
Lyfter också på hatten och gratulerar dessa duktiga systrar! Det hade varit roligt att se deras bilder utställda på 'hemmaplan', dvs i Skåne!
2014-09-05 16:08   JensEkberg
Fan vad snyggt!
2014-09-05 16:53   malmön
Vilken tjej !! Och din syster är lika duktig. Sådana fina tjejer har vi knappt här i Västmanland !! / Grattis / Hans
2014-09-05 19:30   tamojjen
Stort grattis! Verkligen fina bilder!
2014-09-06 08:08   pia51
Det är roligt att du når stor framgång med dina fina bilder. Ett stort grattis.
2014-09-06 09:02   gunnar.hogberg
Förkortningen "UV" står som bekant för "ultraviolett", vilket i synnerhet fotografer borde känna till (hur många använder UV-filter på sina objektiv?) Jag tycker att det är mycket olyckligt att ge en etablerad förkortning en ny innebörd - för mig var rubriken mycket missledande - jag väntade mig en helt annan sorts fotografi!
Svar från froderberg   2014-09-06 11:18
Ett ord eller en förkortning kan ha flera betydelser. Uv kan också betyda på fågeln uv. Vad som avses ger sig av sammanhanget.

När jag googlar uv-foto så får jag upp en mängd dykrelaterade träffar. Det är väldigt etablerat att förkorta undervatten uv, som uv-hus, uv-blixt och så vidare.
gunnar.hogberg   2014-09-06 17:29
Javisst kan ord ha flera betydelser - och jag googlade också på "uv-fotografering" och fick en massa träffar om fotografering under vatten, så jag förstår att det är ett mer eller mindre vedertaget begrepp. Nu råkar det ju emellertid finnas en genre av fotografering som handlar om just fotografering i UV-ljus (se här t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_photography). Eftersom vi är så mycket för att använda engelska begrepp i detta land förvånar det mig att man inte anammat den engelska benämningen "UW photography". Nåväl, det här är mina personliga reflektioner och nu vet jag vad jag kan förvänta mig när jag läser om "uv-fotografering"! :)
2014-09-06 13:17   morlena
Stort Grattis!
2014-09-06 22:50   Jonna Bergström
Tack Fotsidan och tack till alla er som skrivit. :-)
Anders Samuelsson   2014-09-06 23:15
Väl förtjänt!
2014-09-07 11:54   IS
Mycket välförtjänt! Grattis Jonna och ser fram mot flera underbara bilder!!
2014-09-09 18:28   Camilla1967
Supergrattis Jonna. Du är grym :-)

Merläsning

Jan Jörnmark visar övergivna platser i ny utställning

Stor utställning med brett urval och tidigare inte visade bilder. Läs mer...

Vi har testat tuffa och tåliga Olympus E-M1X

I Fotosidan Magasin nr 3/2019 har vi testat Olympus E-M1X som är den mest vattentåliga systemkameran på marknaden. Vi har även testat Panasonics första fullformatskamera Lumix S1R som kan ta bilder med upp till 187 megapixel. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Fotosidan Magasin 3/2019

I nummer 3/2019 testar vi Panasonics nya fullformatskamera Lumix S1R, Olympus supertåliga proffskamera E-M1X och riktigt skarpa objektiv från Sony och Sigma. Vi lär dig ta bättre närbilder och svartvita bilder. Du får också lära dig hur man jämför hur olika sensorstorlekar presterar med hjälp av ekvivalens. Läs mer...

Placera din surfplatta nästan var som helst

Adapter för flexibel placering av surfplattor och mobiltelefoner. Läs mer...

Rätt film i kameran

Nils Bergqvist älskar att fotografera analogt och har testat en mängd olika filmsorter. I sin blogg presenterar han sina favoritfilmer. Läs mer...

Sanningen bakom bilden visas på Abecita

Sanningen bakom bilden är en utställning på Abecita konstmuseum där bevarandefotografen Tom Svensson och undervattensfotografen Jonna Bergström vill väcka uppmärksamhet kring utrotningshotade arter och nedskräpade sjöar och hav. Läs mer...

Surrealistiska fotografier visas i sommar

Sonja Hesslow är en fotograf som arbetar med iscensatt fotografi. Det innebär att hon skapar sina motiv utifrån sin fantasi – hon iscensätter dem. Under sommaren visas hennes bilder på Halmstads konsthall. Läs mer...

Rösta fram Mästerbilden 2019

Fotosidan Masters fyra omgångar är nu klara och nu har vi bara den prestigefyllda Mästarbilden kvar. Alla bilder som placerat sig topp 5 finns med att rösta på. Vinnaren vinner en Nikon D500 + AF-S DX NIKKOR 16-80 VR + sin vinnarbild i 70x100 inramad av Crimson. Vinnaren presenteras på vernissagen 5 juni på Galleri Kontrast. Lägg din viktiga röst på den bild du tycker är årets Mästarbild! Läs mer...

Panasonic Lumix S1R utsedd till årets kamera i Japan

Företagets toppmodell högst på prispallen i Camera Grand Prix 2019. Läs mer...