Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström är inte bara Årets naturfotograf, hon är också svensk mästare i undervattensfoto 2014 för tredje gången.

2009 tog Jonna Bergström sitt första SM-guld i uv-foto. Sedan dess har hon även vunnit nordiskt guld och silver i VM.

I finalen deltog tolv fotografer med varsin assistent. Jonnas assistent heter Ingvar Eliasson. Under två intensiva dykdagar i Hamburgsund skulle finalisterna ta bilder i olika kategorerier: makro, vidvinkel med dykare, vidvinkel utan dykare och tema.

Årets tema var ”Död mans hand” vilket är det svenska namnet på en mjuk korall som är vanlig i våra vatten längs västkusten. Inom varje kategori lämnar man in en bild. Den ska vara färdigkomponerad direkt i kameran och får inte retuscheras eller beskäras i efterhand. Vid råfilskonverteringen får bland annat färgtemperatur, nivåer och skärpa justeras.

Jonna tog guld i kategorin tema och brons i kategorin vidvinkel utan dykare. I de övriga kategorierna kom hon på 4:e respektive 5:e plats. Sammanlagt fick hon högst poäng, precis före Fredrik Ehrenström. På tredje plats kom Klas Malmberg.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2014-09-04. Läst av 6158 personer.
Fototävling: TEMA: NATUR | Vinst: Höst i Yellowstone (värde 28.900 kr)

För dig som är Plus-medlem

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2014-09-04 15:05   Ronnie Bergström
Stort grattis Jonna!
2014-09-04 17:11   Agneta Viklund
Grattis Jonna till dessa underbara bilder och pris. De små händerna ser så goa ut på den lila bilden och den stora, med människan i bakgrunden ser så glad ut. Fattar inte varför de kallar ett levande djur för död mans hand:)
2014-09-04 19:45   Jonathan Johansson
Grattis åter igen Jonna!

/Från en Hamburgsunning!
2014-09-04 21:31   lasse.boberg
Stort grattis Jonna!
Du är verkligen jätteduktig!
Med vänlig hälsning Lasse i Varggården
2014-09-04 22:22   Pisquare
Förstår inte vart färger och ljus kommer ifrån, verkar ju vara helt fantastiska bilder (liiiite större hade varit trevligt). Bara lyfta på hatten igen - grattis!
2014-09-05 08:56   Vittangi
Jonna. Du är bäst!!!!
2014-09-05 12:06   Karuzzell
Lyfter också på hatten och gratulerar dessa duktiga systrar! Det hade varit roligt att se deras bilder utställda på 'hemmaplan', dvs i Skåne!
2014-09-05 16:08   JensEkberg
Fan vad snyggt!
2014-09-05 16:53   malmön
Vilken tjej !! Och din syster är lika duktig. Sådana fina tjejer har vi knappt här i Västmanland !! / Grattis / Hans
2014-09-05 19:30   tamojjen
Stort grattis! Verkligen fina bilder!
2014-09-06 08:08   pia51
Det är roligt att du når stor framgång med dina fina bilder. Ett stort grattis.
2014-09-06 09:02   gunnar.hogberg
Förkortningen "UV" står som bekant för "ultraviolett", vilket i synnerhet fotografer borde känna till (hur många använder UV-filter på sina objektiv?) Jag tycker att det är mycket olyckligt att ge en etablerad förkortning en ny innebörd - för mig var rubriken mycket missledande - jag väntade mig en helt annan sorts fotografi!
Svar från froderberg   2014-09-06 11:18
Ett ord eller en förkortning kan ha flera betydelser. Uv kan också betyda på fågeln uv. Vad som avses ger sig av sammanhanget.

När jag googlar uv-foto så får jag upp en mängd dykrelaterade träffar. Det är väldigt etablerat att förkorta undervatten uv, som uv-hus, uv-blixt och så vidare.
gunnar.hogberg   2014-09-06 17:29
Javisst kan ord ha flera betydelser - och jag googlade också på "uv-fotografering" och fick en massa träffar om fotografering under vatten, så jag förstår att det är ett mer eller mindre vedertaget begrepp. Nu råkar det ju emellertid finnas en genre av fotografering som handlar om just fotografering i UV-ljus (se här t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_photography). Eftersom vi är så mycket för att använda engelska begrepp i detta land förvånar det mig att man inte anammat den engelska benämningen "UW photography". Nåväl, det här är mina personliga reflektioner och nu vet jag vad jag kan förvänta mig när jag läser om "uv-fotografering"! :)
2014-09-06 13:17   morlena
Stort Grattis!
2014-09-06 22:50   Jonna Bergström
Tack Fotsidan och tack till alla er som skrivit. :-)
Anders Samuelsson   2014-09-06 23:15
Väl förtjänt!
2014-09-07 11:54   IS
Mycket välförtjänt! Grattis Jonna och ser fram mot flera underbara bilder!!
2014-09-09 18:28   Camilla1967
Supergrattis Jonna. Du är grym :-)

Merläsning

Ricoh GR III äntligen lanserad

Kvalitetskompakten Ricoh GR III har officiellt varit på gång sedan i höstas. Nu är kameran klar och Ricoh avslöjar alla detaljer. Läs mer... 4

Fotosidan inleder samarbete med SFF

Fotosidan har inlett ett samarbete med Svenska Fotografers Förbund. Läs mer... 5

Martin satsade på en digital Texas-Leica

Fotosidan-medlemmen Martin Hertsius har skaffat sig mellanformatskameran Fujifilm GFX 50R som kan kallas en digital Texas-Leica. I sin blogg förklarar han ingående varför han föredrar sin mellanformatskamera före fullformataren. Läs mer...

Nisi lanserar filtersystem för mindre kameror

Med den kompakta filterhållaren M75 och fyrkantiga filter i 75 mm storlek erbjuder Nisi ett filtersystem som passar kameror och objektiv av det mindre slaget. Läs mer... 4

Historien om Robert Capas legendariska bild från Normandie

I den här kortfilmen berättar Life-redaktören John Morris om hur nästan alla Robert Capas bilder från invasionen av Normandie förstördes. Läs mer... 7

Tre objektiv från Tamron för fullformat

Tamron aviserar tre nya objektiv som ska komma ut på marknaden till sommaren. Två av objektiven är för spegelreflexkameror och ett är med Sony E-fattning. Läs mer... 5

Video: De ska rädda 100 000 analoga kameror

Finska Camera Rescue har satt upp ett högt mål. Vid slutet av nästa år ska de ha räddat 100 000 analoga kameror. Läs mer... 16

Test: DJI Mavic 2 Pro

Plus Det blir allt fler som lockas av de nya möjligheter som öppnar sig genom att fotografera med drönare. Vi testar hur lätt det är att komma igång. Läs mer... 37

Två nya Lumix-kompakter med mycket zoom

Lumix FZ1000 II är en ny version av Panasonics superzoom med entumssensor. Panasonic lanseras också ny resekompakt – Lumix TZ95. Läs mer...

Tetenal räddas av personalen

Personalen på Tetenal kommer att ta över varumärket och tillverkningen av kemi med start den 1 april. Läs mer... 2

Lastolite HaloCompact