Jonna Bergström vann SM i uv-foto igen

Jonna Bergström är inte bara Årets naturfotograf, hon är också svensk mästare i undervattensfoto 2014 för tredje gången.

2009 tog Jonna Bergström sitt första SM-guld i uv-foto. Sedan dess har hon även vunnit nordiskt guld och silver i VM.

I finalen deltog tolv fotografer med varsin assistent. Jonnas assistent heter Ingvar Eliasson. Under två intensiva dykdagar i Hamburgsund skulle finalisterna ta bilder i olika kategorerier: makro, vidvinkel med dykare, vidvinkel utan dykare och tema.

Årets tema var ”Död mans hand” vilket är det svenska namnet på en mjuk korall som är vanlig i våra vatten längs västkusten. Inom varje kategori lämnar man in en bild. Den ska vara färdigkomponerad direkt i kameran och får inte retuscheras eller beskäras i efterhand. Vid råfilskonverteringen får bland annat färgtemperatur, nivåer och skärpa justeras.

Jonna tog guld i kategorin tema och brons i kategorin vidvinkel utan dykare. I de övriga kategorierna kom hon på 4:e respektive 5:e plats. Sammanlagt fick hon högst poäng, precis före Fredrik Ehrenström. På tredje plats kom Klas Malmberg.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2014-09-04. Läst av 5829 personer.

Kategori Vidvinkel med dykare. Foto: Jonna Bergström



Jonna Bergström på Galapagos. Foto: Ingvar Eliasson


2014-09-04 15:05   Ronnie Bergström
Stort grattis Jonna!
2014-09-04 17:11   Agneta Viklund
Grattis Jonna till dessa underbara bilder och pris. De små händerna ser så goa ut på den lila bilden och den stora, med människan i bakgrunden ser så glad ut. Fattar inte varför de kallar ett levande djur för död mans hand:)
2014-09-04 19:45   Jonathan Johansson
Grattis åter igen Jonna!

/Från en Hamburgsunning!
2014-09-04 21:31   lasse.boberg
Stort grattis Jonna!
Du är verkligen jätteduktig!
Med vänlig hälsning Lasse i Varggården
2014-09-04 22:22   Pisquare
Förstår inte vart färger och ljus kommer ifrån, verkar ju vara helt fantastiska bilder (liiiite större hade varit trevligt). Bara lyfta på hatten igen - grattis!
2014-09-05 08:56   Vittangi
Jonna. Du är bäst!!!!
2014-09-05 12:06   Karuzzell
Lyfter också på hatten och gratulerar dessa duktiga systrar! Det hade varit roligt att se deras bilder utställda på 'hemmaplan', dvs i Skåne!
2014-09-05 16:08   JensEkberg
Fan vad snyggt!
2014-09-05 16:53   malmön
Vilken tjej !! Och din syster är lika duktig. Sådana fina tjejer har vi knappt här i Västmanland !! / Grattis / Hans
2014-09-05 19:30   tamojjen
Stort grattis! Verkligen fina bilder!
2014-09-06 08:08   pia51
Det är roligt att du når stor framgång med dina fina bilder. Ett stort grattis.
2014-09-06 09:02   gunnar.hogberg
Förkortningen "UV" står som bekant för "ultraviolett", vilket i synnerhet fotografer borde känna till (hur många använder UV-filter på sina objektiv?) Jag tycker att det är mycket olyckligt att ge en etablerad förkortning en ny innebörd - för mig var rubriken mycket missledande - jag väntade mig en helt annan sorts fotografi!
Svar från froderberg   2014-09-06 11:18
Ett ord eller en förkortning kan ha flera betydelser. Uv kan också betyda på fågeln uv. Vad som avses ger sig av sammanhanget.

När jag googlar uv-foto så får jag upp en mängd dykrelaterade träffar. Det är väldigt etablerat att förkorta undervatten uv, som uv-hus, uv-blixt och så vidare.
gunnar.hogberg   2014-09-06 17:29
Javisst kan ord ha flera betydelser - och jag googlade också på "uv-fotografering" och fick en massa träffar om fotografering under vatten, så jag förstår att det är ett mer eller mindre vedertaget begrepp. Nu råkar det ju emellertid finnas en genre av fotografering som handlar om just fotografering i UV-ljus (se här t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_photography). Eftersom vi är så mycket för att använda engelska begrepp i detta land förvånar det mig att man inte anammat den engelska benämningen "UW photography". Nåväl, det här är mina personliga reflektioner och nu vet jag vad jag kan förvänta mig när jag läser om "uv-fotografering"! :)
2014-09-06 13:17   morlena
Stort Grattis!
2014-09-06 22:50   Jonna Bergström
Tack Fotsidan och tack till alla er som skrivit. :-)
Anders Samuelsson   2014-09-06 23:15
Väl förtjänt!
2014-09-07 11:54   IS
Mycket välförtjänt! Grattis Jonna och ser fram mot flera underbara bilder!!
2014-09-09 18:28   Camilla1967
Supergrattis Jonna. Du är grym :-)

Merläsning

Elbaflex: Ny analog kamera med Nikon-objektiv

Alla nöjer sig inte med en begagnad analog kamera. Elbaflex SLR är en nyutvecklad analog kamera med Nikon F-fattning. Läs mer... 10

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov. Läs mer... 11

De säljer fotokonst online

Allt fler vill ha fotokonst på väggarna. Aftergrey är ett nyöppnat onlinegalleri för svensk samtidskonst. De säljer fotografi och grafik samt unika verk. Läs mer...

Symposium om fotografi i Göteborg

Den 21 november sker det ett internationellt forksningssymposium om fotografi och social förändring i Valands aula i Göteborg. Symposiet är öppet för alla, har fri entré och hålls på engelska. Läs mer...

Höstrea på Fotosidan

Höstrea på Sveriges bästa medlemskap för att utvecklas som fotograf, den mest inspirerande fototidningen, fotoböcker och onlinekurser. Passa på att fylla på från den mest kompletta fotograf-verktygslådan. Upptill 50% rabatt och sista dag är 1 december. Läs mer...

Delta i utlottning av fotokryssning

Alla som köper/uppgraderar/förlänger sin prenumeration eller kombon Plusmedlemskap+Fotosidan Magasin under perioden 17 nov - 15 dec 2017 och svarar rätt på en fråga deltar i utlottning av en resa till Eldslandet (värde 32 800 kr). Läs hur du deltar och när vinnaren dras Läs mer...

Poppig Polaroid ger digitala bilder på direkten

Polaroid POP är en digital direktbildskamera som även kan fungera som fotoskrivare åt en mobiltelefon. Läs mer... 17

Poddradio med Jens Olof Lasthein

Fotografen Jens Olof Lasthein trivs i Östeuropa. Han har gjort flera böcker om livet i de forna sovjetrepublikerna. Ett signum är att bilderna är tagna med panoramakamera. Joakim KE Johansson har intervjuat Jens Olof Lasthein. Läs mer...

Test: Nikon D7500

Plus Nikon D7500 är bättre och snabbare än sin föregångare D7200 på en rad punkter. Detta gör D7500 väldigt lämplig för actionfoto, men också när du behöver hög bildkvalitet eller vill filma i 4K. Läs mer... 5

Kaos när kamerabatteri exploderade på flygplats

Ett exploderande kamerabatteri orsakade nyligen kaos på flygplatsen i Orlando, Florida. 24 flygningar tvingades ställas in. Risken för självantändning är ett av skälen till att kamerabatterier ska förvaras i handbagaget. Läs mer... 27

Elinchrom Deep Umbrella Promotion