Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Klum prisad igen - men inte för sina bilder

Klum prisad igen - men inte för sina bilder

Foto: Samuel Svensäter

 

Sveriges mest kände naturfotograf Mattias Klum har fått pris för sitt sätt tala.

Mattias Klums bilder har synts i stora tidningar som National Geographic och New York Times vid flera tillfällen, men det är via sin medverkan i olika TV-program som han blivit känd för den breda skaran. Nyligen var han programledare för Fridlyst på SVT - ett program där kända svenskar fick hjälpa till att rädda utrotningshotade djur. Han har också gjort flera dokumentärfilmer.

Igår mottog Mattias Klum Begriplighetspriset, grundat och utdelat av kommunikationsbyrån Publik. Priset delades ut för femte gången och ska gå till en person som lyckats förklara ett svårt och viktigt ämne så att andra förstår.

- Hedrande att få detta fina pris! Jag har under min 25-åriga yrkeskarriär berättat om det som berör mig för att i nästa steg i bästa fall beröra andra. Genom böcker, filmer, utställningar och föreläsningar försöker mina medarbetare och jag överbrygga glappet mellan intellektuell kapacitet och emotionella känslighet. En bro mellan hjärna och hjärta när det vill sig, säger Mattias Klum.

Mattias Klum är aktuell med boken "Vår tid på jorden" tillsammans med Johan Rockström. I början av 2013 kommer hans första film om Östersjön.



Av Jens Kassnert
Publicerad 2012-11-28. Läst av 8471 personer.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2012-11-28 12:00   Elias Fuchs Toll
Väl förtjänat!
2012-11-28 12:17   jensmarklund
Har aldrig kunnat lyssna på när han pratar.
Håkan jansson   2012-11-28 14:27
Håller med, ny Jan Lindblad NEJ.
Håkan
cango   2012-11-28 14:28
Varför då?
Michael f8   2012-11-28 16:48
Vem skulle ha fått priset tycker du då?

Michael - Som tycker det blev bra -
2012-11-28 13:20   BlaBarsFoto
En man med lagom många ord, jag tror priset gick till rätt person. Jag är fascinerad av Klums extrema intresse för djurens välmående.
skog1s   2012-11-28 15:27
Helt rätt! men inte bara djuren. Utan jorden i sin helhet. Likaså som han månar om djuren månar han om jorden. Gillar det skarpt!



Sen att andra skriver om att dom inte kan lyssna när han pratar, ja då får man väl ta o öppna upp sina sinnen och förstå vad han pratar om!

Kan man inte lyssna, så är det knappast berättaren det är fel på.
Essen   2012-11-29 00:43
Behöver inte vara lyssnaren det är fel på, tro mig det finns faktiskt obegåvade personer utan självkritik. Däremot förstår jag inte heller att man kritiserar en talare bara för att. Utan att redovisa på vilka grunder så låter det mer som missunnsam avundsjuka.
Jag har hört honom tala en gång och kan inte påstå att jag blev direkt sömnig. Det var intressant och givande i min mening.
2012-11-28 15:34   RUN...
"Kan man inte lyssna, så är det knappast berättaren det är fel på. "

Jo, om man somnar av det så har ju berättaren kapitalt misslyckats!
Jag tycker han är överskattad och tråkig.

/Håkan
skog1s   2012-11-28 16:14
Somnar man av det, så är man inte intresserad! Så exakt och brutalt är det!!

Är man intresserad (lyssnaren) så har man ett begär på att höra vad berättaren har att förmedla, man är sugen på information helt enkelt.
Hur tråkig än berättaren är, så suget man åt sig, för man vill och är sugen på det berättaren vill dela med sig! D v s informationen.

Vill man inte lära sig, så kan man skylla på många saker, B l a berättaren!
Michael f8   2012-11-30 09:38
Vem borde få priset då?


Michael - Som söker alternativ -
2012-11-28 15:54   Yeye
Personligen tycker jag att Mattias är en extremt duktig föreläsare och jag njuter varje gång jag har haft förmånen att lyssna på honom. Sen är han dessutom trevlig privat och det är det inte alla andra fotografer som är.
2012-11-28 22:04   Calle S
Klum förtjänar utmärkelsen. Grattis!
2012-11-29 08:31   norris
Men Fotosidan kanske inte får något pris för sina texter, kan ju vara bra att åtminstone korrekturläsa underrubriken:-)
2012-11-30 06:17   bebi
Ibland blir man extra glad åt att någon lyckats . Enkelt att lyssna på och så har han en utstrålning som sprider bra energi.
2012-11-30 09:32   Michael f8
Grattis till Mattias Klum!

Jag har haft förmånen att lyssna på några av Klum's föreläsningar. De har varit för mig väldigt engagerande, personliga och mycket underhållssamma.

Jag tycker att Mattias Klum är så inspirerade att jag även rekommenderat och rekommenderar de som inte är djupt engagerade av foto, djur och natur att gå på Klum's föreläsningar.

Det finns mycket att bli inspirerad av Klum, de galna genomföranden, att göra det "omöjliga", vad resultatet kan bli om man engagerar sig djupt och förbereder sig noga samt tänker "outside the box", man kan bli inspirerad oavsett vad man sysslar med.


Michael - Som vill gå fler gånger -
2012-11-30 21:34   Damm på sensorn
Härligt. Borde firas med tacos baserade på palmolja.
bebi   2012-11-30 22:03
När allt verkar som mörkast så lyser det upp intelligenta idéer från fs medlemmar , Klart som korvspad att det skall fira med en fondy av palmolja och lite annat gott som kan påverka naturen negativt . Ett möblemang av lite ädelträd skulle kanske göra sig bra eller varför inte en tallrik hajfenssoppa till förrätt och finalen ett malt noshörningshorn för självkänslan ......
2012-12-02 19:51   Mona Nilsson
Grattis Mattias till det fina priset! Du om någon är värd det.

Det är märkligt att vi i Sverige inte kan glädjas åt andras framgångar. Klum är en otroligt duktigt fotograf och hans engagemang för djur och natur smittar. Inte många kan tala med sådan inlevelse för detta ämne. Han är mer än väl förtjänt av priset.
2012-12-05 16:04   Der Steppenwolf
För en gång gick priset till rätt man. Grattis!
2012-12-10 14:59   mindmeld
Helt rätt :)

Man märker killen verkligen brinner för det han gör samt att han gör det intressant att lyssna på..

Merläsning

Lomography släpper Petzval för spegellösa kameror

Petzval 55mm f/1.7 med bokeh-kontroll för spegellösa fullformatskameror. Läs mer...

Lenny Kravitz designar Leica för 230 000 kronor

Veganskt pytonorms-skinn och mässingsdetaljer från fotograferande rockstjärna. Läs mer... 24

Tuff och stötsäker kompakt från Olympus

Ny kompaktkamera som ska passa alla äventyr. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 - 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 10

Dokumentär om kvinnorna bakom kameran

Från 1800-talets mitt till nutid, från avantgarde och porträtt till dokumentär- och krigsfotografi. Läs mer... 4

Ny sändare från Godox - nu med bluetooth

X2T från Godox har större display, bluetooth och snabbare hantering. Läs mer... 1

Jan Jörnmark visar övergivna platser i ny utställning

Stor utställning med brett urval och tidigare inte visade bilder. Läs mer... 1

Vi har testat tuffa och tåliga Olympus E-M1X

I Fotosidan Magasin nr 3/2019 har vi testat Olympus E-M1X som är den mest vattentåliga systemkameran på marknaden. Vi har även testat Panasonics första fullformatskamera Lumix S1R som kan ta bilder med upp till 187 megapixel. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Fotosidan Magasin 3/2019

I nummer 3/2019 testar vi Panasonics nya fullformatskamera Lumix S1R, Olympus supertåliga proffskamera E-M1X och riktigt skarpa objektiv från Sony och Sigma. Vi lär dig ta bättre närbilder och svartvita bilder. Du får också lära dig hur man jämför hur olika sensorstorlekar presterar med hjälp av ekvivalens. Läs mer...

Lastolite HaloCompact