Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Klum prisad igen - men inte för sina bilder

Klum prisad igen - men inte för sina bilder

Foto: Samuel Svensäter

 

Sveriges mest kände naturfotograf Mattias Klum har fått pris för sitt sätt tala.

Mattias Klums bilder har synts i stora tidningar som National Geographic och New York Times vid flera tillfällen, men det är via sin medverkan i olika TV-program som han blivit känd för den breda skaran. Nyligen var han programledare för Fridlyst på SVT - ett program där kända svenskar fick hjälpa till att rädda utrotningshotade djur. Han har också gjort flera dokumentärfilmer.

Igår mottog Mattias Klum Begriplighetspriset, grundat och utdelat av kommunikationsbyrån Publik. Priset delades ut för femte gången och ska gå till en person som lyckats förklara ett svårt och viktigt ämne så att andra förstår.

- Hedrande att få detta fina pris! Jag har under min 25-åriga yrkeskarriär berättat om det som berör mig för att i nästa steg i bästa fall beröra andra. Genom böcker, filmer, utställningar och föreläsningar försöker mina medarbetare och jag överbrygga glappet mellan intellektuell kapacitet och emotionella känslighet. En bro mellan hjärna och hjärta när det vill sig, säger Mattias Klum.

Mattias Klum är aktuell med boken "Vår tid på jorden" tillsammans med Johan Rockström. I början av 2013 kommer hans första film om Östersjön.



Publicerad 2012-11-28. Läst av 8697 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2012-11-28 12:00   Elias Fuchs Toll
Väl förtjänat!
2012-11-28 12:17   jensmarklund
Har aldrig kunnat lyssna på när han pratar.
Håkan jansson 2012-11-28 14:27
Håller med, ny Jan Lindblad NEJ.
Håkan
cango 2012-11-28 14:28
Varför då?
Michael f8 2012-11-28 16:48
Vem skulle ha fått priset tycker du då?

Michael - Som tycker det blev bra -
2012-11-28 13:20   BlaBarsFoto
En man med lagom många ord, jag tror priset gick till rätt person. Jag är fascinerad av Klums extrema intresse för djurens välmående.
skog1s 2012-11-28 15:27
Helt rätt! men inte bara djuren. Utan jorden i sin helhet. Likaså som han månar om djuren månar han om jorden. Gillar det skarpt!



Sen att andra skriver om att dom inte kan lyssna när han pratar, ja då får man väl ta o öppna upp sina sinnen och förstå vad han pratar om!

Kan man inte lyssna, så är det knappast berättaren det är fel på.
Essen 2012-11-29 00:43
Behöver inte vara lyssnaren det är fel på, tro mig det finns faktiskt obegåvade personer utan självkritik. Däremot förstår jag inte heller att man kritiserar en talare bara för att. Utan att redovisa på vilka grunder så låter det mer som missunnsam avundsjuka.
Jag har hört honom tala en gång och kan inte påstå att jag blev direkt sömnig. Det var intressant och givande i min mening.
2012-11-28 15:34   RUN...
"Kan man inte lyssna, så är det knappast berättaren det är fel på. "

Jo, om man somnar av det så har ju berättaren kapitalt misslyckats!
Jag tycker han är överskattad och tråkig.

/Håkan
skog1s 2012-11-28 16:14
Somnar man av det, så är man inte intresserad! Så exakt och brutalt är det!!

Är man intresserad (lyssnaren) så har man ett begär på att höra vad berättaren har att förmedla, man är sugen på information helt enkelt.
Hur tråkig än berättaren är, så suget man åt sig, för man vill och är sugen på det berättaren vill dela med sig! D v s informationen.

Vill man inte lära sig, så kan man skylla på många saker, B l a berättaren!
Michael f8 2012-11-30 09:38
Vem borde få priset då?


Michael - Som söker alternativ -
2012-11-28 15:54   Yeye
Personligen tycker jag att Mattias är en extremt duktig föreläsare och jag njuter varje gång jag har haft förmånen att lyssna på honom. Sen är han dessutom trevlig privat och det är det inte alla andra fotografer som är.
2012-11-28 22:04   Calle S
Klum förtjänar utmärkelsen. Grattis!
2012-11-29 08:31   norris
Men Fotosidan kanske inte får något pris för sina texter, kan ju vara bra att åtminstone korrekturläsa underrubriken:-)
2012-11-30 06:17   bebi
Ibland blir man extra glad åt att någon lyckats . Enkelt att lyssna på och så har han en utstrålning som sprider bra energi.
2012-11-30 09:32   Michael f8
Grattis till Mattias Klum!

Jag har haft förmånen att lyssna på några av Klum's föreläsningar. De har varit för mig väldigt engagerande, personliga och mycket underhållssamma.

Jag tycker att Mattias Klum är så inspirerade att jag även rekommenderat och rekommenderar de som inte är djupt engagerade av foto, djur och natur att gå på Klum's föreläsningar.

Det finns mycket att bli inspirerad av Klum, de galna genomföranden, att göra det "omöjliga", vad resultatet kan bli om man engagerar sig djupt och förbereder sig noga samt tänker "outside the box", man kan bli inspirerad oavsett vad man sysslar med.


Michael - Som vill gå fler gånger -
2012-11-30 21:34   Damm på sensorn
Härligt. Borde firas med tacos baserade på palmolja.
bebi 2012-11-30 22:03
När allt verkar som mörkast så lyser det upp intelligenta idéer från fs medlemmar , Klart som korvspad att det skall fira med en fondy av palmolja och lite annat gott som kan påverka naturen negativt . Ett möblemang av lite ädelträd skulle kanske göra sig bra eller varför inte en tallrik hajfenssoppa till förrätt och finalen ett malt noshörningshorn för självkänslan ......
2012-12-02 19:51   Mona Nilsson
Grattis Mattias till det fina priset! Du om någon är värd det.

Det är märkligt att vi i Sverige inte kan glädjas åt andras framgångar. Klum är en otroligt duktigt fotograf och hans engagemang för djur och natur smittar. Inte många kan tala med sådan inlevelse för detta ämne. Han är mer än väl förtjänt av priset.
2012-12-05 16:04   Der Steppenwolf
För en gång gick priset till rätt man. Grattis!
2012-12-10 14:59   mindmeld
Helt rätt :)

Man märker killen verkligen brinner för det han gör samt att han gör det intressant att lyssna på..

Merläsning

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 23

Fotosidan Magasin nr 3 i butik

Ett fullmatat nummer är i butik! Fotoresan: Österlen. Bildkritik & Fotoskola: Natt. Fotografintervjun: Stefan Bladh. Drönarskola. Vi testar proffsverktyget: Canon Eos-1D X Mark III plus andra matnyttiga prylar. Köp mer än gärna senaste numret så bidrar du till att vi kan fortsätta göra kvalitetsjournalistik. Läs mer...

Vi testar Nikon D6 och Nikon AF-S 120-300mm f/2.8 - har du några frågor?

Till redaktionen har Nikon D6 och Nikon AF-S NIKKOR 120-300mm f/2.8 precis landat och vi kommer testa omgående. Har du några frågor du vill ha svar på? Läs mer... 5

Fotografiska öppnar igen

Stängde 15 april - öppnar på sin tioårsdag. Läs mer...

Rösta fram Mästarbilden 2020 - Nikon Z 6 + 24-70 står på spel

I den sista deltävling av Fotosidan Masters koras Årets mästarbild 2020. Ni medlemmar röstar fram bästa bilden. Du kan rösta på en (1) av de 60 bilder som publicerats i Fotosidan Magasin i samband med 2019-2020 års omgång av Fotosidan Masters. Vinnarbilden vinner Nikon Z 6 + 24-70 kit (värd 27 390 kr). Du kan rösta fram till och med 29 maj. Missa inte att göra din röst hörd så vi får en värdig vinnare! Läs mer...

Kulturhuset Stadsteatern arrangerar utställning

Fria fotografers filial 2020 - 50 bilder från proffs och amatörer. Läs mer...

Test: Rejäla kolfiberstativ från Benro, Gitzo, Leofoto och Sirui

Plus Sommaren är snart här och mycket tyder på att skog och mark kommer vara en viktig del av sommaraktiviteterna denna speciella sommar. Vi har samlat ihop fyra påkostade, rejäla stativ från välrenommerade leverantörer och gjort ett stort test. Läs mer... 13

Aurora Aperture släpper filter för vidvinklar

Nytt filtersystem för dig med kraftiga vidvinklar. Läs mer... 1

Olympus lanserar videokit med E-M5 Mark III

Olympus har tagit fram ett paket för videofilmning med E-M5 Mark III och den nya kompakta Pro-zoomen 12-45 mm f/4 och några lämpliga tillbehör. Läs mer... 3