Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Kodak tror att filmen kommer att göra comeback framöver

Kodak tror att filmen kommer att göra comeback framöver

Kodak har nyligen meddelat att de ersätter sina Portra 400NC och 400VC-filmer med en ny Portra 400. Dock är företaget väldigt positivt inställda inför framtiden och tror på en comeback för det analoga fotograferandet.

Det var tidigare denna månad som Kodak avslöjade att en ny Portra 400-färgfilm skulle ersätta befintliga 400NC och 400VC. Man skulle kunna tycka att det känns dubbeltydigt, men i samma veva som Kodak ersätter två filmer så meddelar de också att de tror på en revansch för den analoga filmen.

I en intervju mellan British Journal of Photography och Kodaks försäljningschef Scott DiSabato framgår det att försäljningen av färgfilm har varit väldigt stabil under de senaste åren. Även svartvit film säljer bra. I intervjun får vi också veta att många unga fotografer väljer att fotografera med 35mm-film.

- The most exciting thing is to see the younger people adopt film. It’s almost a generational thing. They have not shot film growing up, but once they do get a hold of film in a university, they just seem to fall in love with it. And that’s exciting. It just seems to have a lot of influence, säger Scott DiSabato.

Läs hela intervjun här.

Läs Fotosidans tidigare artiklar:
Kodak slutar att tillverka Tri-X 320



Publicerad 2010-10-03. Läst av 8124 personer.

Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2010-10-03 03:28   Swano
tror detta är helt rätt.. vet fler å fler yrkes fotografer som går tillbaka till film. jag håller själv på med att göra en bok som jag gör helt på Dia.
2010-10-03 08:28   Janne H
För rent konstnärliga ändamål absolut ja!
Men i ett professionellt arbetsflöde har för mig film bara begränsande och fördyrande effekter.
Film har en viss konstnärlig känsla, men annars är det för mig enbart primitivt.
Allt som jag kunde göra på film kan jag göra snabbare enklare och bättre digitalt.

Skulle vara kul att veta vilka yrkesfotografer som ¨går tlllbaka¨ ??
Mina kunder skulle aldrig acceptera den försämrade kontrollen, lägre kvaliteten, det högre priset och den längre leveranstiden som film innebär....

Mvh.

/Janne
Heldigital sedan -96!
2010-10-03 09:37   Nils Bergqvist
Enligt Kodak är det unga yrkesfotografer som alltmer börjar använda film. Detta kunde man märka redan kring förra årskiftet, då man även meddelade en ökad försäljning av svartvit film.

Även Durst-Pro USA (Jensen Optical) har under senare år märkt en ökad efterfrågan på förstoringsapparater. Under de senaste 12 månaderna har man sålt fler Durst förstoringsapparater än vad som sålts de senaste 5 åren tillsammans. Både nya och renoverade Durst-apparater tillverkas och säljs av dem. Senste året var det bästa för företaget sedan 1994, och man säljer till "fine-art"-fotografer, skolor, universitét, även i Europa. Man säger också att efterfrågan från gallerier och muséer på fotografiska mörkrumskopior ökar.

Kanske är inte detta en trend i lilla Sverige, men internationellt så är det något som märks. Och kanske är det som JH skriver, att det är de proffessionella "konstfotograferna" och liknande yrkeskategorier, som främst anammar den analoga tekniken? Tror personligen att även en del professionella natur- och reportage-fotografer är intresserade av analogt, ta t.ex jens Assur som lovprisar det analoga fotograferandet. "Den gamla tekniken är fullkomligt överlägsen den nya, vad gäller kvalitét och känsla" sa han nyligen i en radiointervju".
2010-10-03 09:44   Anjou
Jag är också nyfiken på vilka yrkesfotografer som går tillbaka till film. Alltså vilka typ att uppdrag de handlar om. Gissa också att det rör sig om väldigt konstnärliga ambitioner.

Får man det bara att funka med arbetsflödet så tycker jag det verkar skitkul. Men jag får lite ångest när jag tänker på hela kedjan, från första polaroiden till att lämna iväg filmerna på framkallning och sedan hitta någon som fortfarande vet hur man scannar ett dia. Sedan sitta och photoshoppa dammkorn...
Fast det sista gör vi ju iof fortfarande även om det nu kommer från sensorn ;-)

Som bildköpare är jag dock inte så sugen på att gå tillbaka till ljusbordet igen när jag skall välja bilder.

/ Kalle
2010-10-03 09:56   Nils Bergqvist
Proffs lämnar inte iväg filmen på framkallning, och de kan också scanna själva. Det finns även maskiner som framkallar film och papper snabbt och effektivt. De proffs som arbetar analogt använder sig av sånt när det är bråttom skulle jag tro? De flesta digitalt fotade pappersbilder idag är väl också analogt kemiframkallde på traditionellt ljuskänsligt papper? Det är fortfarande det billigaste sättet att framställa papperskopior från digitala filer.
2010-10-03 09:58   Benganbus
Va vare jag sa!! ;) ;) ;)
/B
2010-10-03 11:17   Zeiss
Det handlar ju såklart mest om lite konstnärligare bilder man använder analog film till. När man vill ha känslan och inte behöver många exponeringar och eller har bråttom.

Jag ser min D3 som ett verktyg och föredrar att fota personliga bilder med min analoga kompaktkamera som just nu är laddad med Portra 400VC.
2010-10-03 11:22   Kristoffer Blimling
Schysst att det går bra för film.

Janne- "Allt som jag kunde göra på film kan jag göra snabbare enklare och bättre digitalt."

Det är ju stor skillnad mellan film och digitalt. För det första lägger ljuset sig inte alls lika väl inom den digitala fotografin. Speciellt i starkt motljus. Händer att det blir "pixelerat". Händer att dom digitala bilderna "fräter" ut ljuset. Som man senare måste fixa i PS.
Sen när det gäller att fotografera analogt har man större bildyta om man tar bilder i mellan- och storformat.
Visst, vi har ju skapat bakstycken som funkar för mellanformat och det är inte så vanligt med storformat förutom för arkitekturfotograferna.
Jag tror varför många ungdomar vill tillbaka, är också känslan av att fotografera analogt är helt annorlunda till digitalt. Att ha några rullar på sig (som kostar förjävligt mycket nu för tiden) och faktiskt tänka till lite i sina bilder eftersom retuschering är inte lika fri påverkar ens sätt att uttrycka sig och jobba fram till en bild.
Och ja, det är många som använder det till det "konstnärliga" bruket. Det har ju blivit en trend bland speciellt Söderungarna i Stockholm att efterlikna en analog stil i deras fest bilder.

Jag har verkligen inget emot digitalt, mer yta att jobba med, inte lika dyrt, mer bilder som kan slösas, skarpare i dom flesta fallen, ibland lite för skarpt men jag tror att detta är några "pros and cons" till varför unga fotografer vill börja med analogt.

Själv känner jag många som väljer att fotografera analogt och digitalt. Men använder helst det analoga först och om det skiter sig använder dom det digitala.
2010-10-03 12:35   lumor_
Gissar att detta kan bero på att intresset för foto i allmän het har ökat enormt sedan riktigt bra digitala systemkameror blivit tillgänliga för många. Självfallet blir fler då intresserade av olika nischer inom foto. Om man t ex jämför hur många som tar droppbilder i vasken nu med hur många som gjorde det för 10-15 år sedan kan man med största sannolikhet se en väldig ökning. Analogt foto är en nisch men det gör väl inget?
"Come back" tycker jag antyder att något återtar ledningen eller blir lika stort som tidigare.
2010-10-03 19:37   MattiasL
På min arbetsplats är vi flera som plåtar analogt (vilket inte är så konstigt då halva stället är ett mörkrum). En del trivs med film helt enkelt, och det man trivs med blir man bra på, och det man är bra på är folk ibland beredda att betala för. Själv jobbar jag mycket mer digitalt än analogt, men då och då gör jag porträttjobb på mellanformat. Jag får oftast stå för merkostnaden och extrajobbet själv, men ibland är det absolut värt det. Däremot tycker jag att skillnaden är överdriven, det är bara en variabel av många.
2010-10-03 23:34   Anders Östberg
Bortsett från mer konstnärliga typer av foto så verkar det ju ska gå fortare och fortare med snabba jobb och ännu snabbare leveranser, och med den trenden kan jag inte se att film någonsin kan komma tillbaka stort - det kan aldrig slå digitalt om man ska ut med bilderna snabbt och i hög kvalitet. Vad gäller "känslan" så tror jag till stor del det sitter i huvudet på fotograferna, mycket mer än det sitter i faktiska skillnader i bilderna. För visst svartvitt och mellanformat kanske, men inte för det mesta annat där det "går lika bra med selleri".
2010-10-05 09:43   millhouse
Att analog film är på väg tillbaka är nog en uppfattning som mång i branschen har. Alltså inte så konstigt att Kodak följer sin "era".
Jag märker det på alla som vill framkalla ,och då även dia.
Att det digitala finns hindrar inte att även analog fotografering finns.När det digitala kom så var det köparna av bilder som styrde. Att kunna leverara bilder snabbt blev ett "måste". Så är det även idag, men många av dom yrkesfotografer som jag känner ser det inte som ett hinder att arbeta med analog film.
Att enbart kalla analog fotografering , "något konstnärligt" är lite missvisande enligt mig.
2010-10-05 14:39   Anders Östberg
"Konstnärligt" är väl en grov förenkling och generalisering för diskussionens skull, tolkningsbar på lite olika sätt, men jag tror huvudsakliga skillnaderna är i snabbheten till leverans kontra dom unika egenskaper/utseende man kan få med film. Jag tror inte heller att dom utesluter varandra, dom passar bara olika bra för olika typer av foto och olika arbetssätt. På längre sikt tror jag det är oundvikligt att analogt foto blir en smalare nisch, men det försvinner säkert aldrig helt.
2010-10-07 11:36   Artis
– Nils Bergqvist : ..."Proffs lämnar inte iväg filmen på framkallning, och de kan också scanna själva."...

Visst kan proffsen skanna. Det kan amatörer också nuförtiden.
Jag är nyfiken hur många proffs som skannar sina dior i en trummskanner (prisklas 1 000 000 kr) idag. De var knappt några för 10-15 år sedan. Tror inte det finns någon idag heller.
Det lämnades till företag som sysslade uteslutande med detta. Risken var också stor att diorna fick skador efter det.
2010-10-08 23:27   Dez
Klart filmen kommer tillbaka. Det digitala är en övergående fluga.
2010-10-09 18:55   krillan54@gmail.com
Jag har väntat -LÄNGE- på detta .Är det så konstigt att -FILMEN- är på väg tillbaks .under århundraden har -MÄNISKAN- alltid återkommit till ett gediget hantvärk .Filmen är och förblir -NUMMER-1-.Det -DIGITALA-är säkert ett välldigt bra media -men när det gäller känsla och skapande så är -FILMEN-överlägsen .Mina tankar står jag för -Hälsar Krillan 54 .

Merläsning

Corel släpper PaintShop Pro 2021

Ny AI-motor som bland annat förbättrar jpeg-filer. Läs mer... 1

Backup av dina bilder - del 3(3) - I praktiken

Plus Bildfiler blir större och större över tid på grund av informationstäthet och tekniska innovationer, detta gäller inte minst bearbetat material. Jobbar du med film i hög upplösning vet du också att det äter upp hårddiskutrymme i rasande fart. Det bästa är att köpa hårdiskarrayer med flera platser, så möjlighet för expansion finns. Läs mer... 1

Ny ljusstark 85/1,4 för spegelfritt

Sigma har utvecklat ännu ett 85 mm f/1,4 Art för spegelfria systemkameror. Denna gång är konstruktionen betydligt mer kompakt. Läs mer... 1

Nya iMac-modeller från Apple

Bättre webbkamera, tionde generationens Intel Core-processor och möjlighet till 128 GB ram. Läs mer... 21

Olympus E-M10 Mark IV ger högre upplösning

Olympus uppdaterar sin minsta modell i OM-D-serien. E-M10 Mark IV har bland annat en mer högupplöst sensor än sin föregångare. Läs mer... 7

Lång telezoom från Olympus

Olympus har tagit fram ett lättare och billigare alternativ för alla som tycker att deras 150-400/4,5 är för stor och dyr. Läs mer... 2

Lätt telezoom för Sonys spegelfria från Tamron

Tamron är snart klara med utvecklingen av en telezoom med Sony E-fattning som ska vara den lättaste i sin klass. Läs mer...

Publicera dina bästa bilder - tema hetta!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2020 är "Hetta". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Värmeböljan kommer nu så vi förlänger t.o.m 6/8. Läs mer...

Nya väskor från Lowepro

Senaste Fastpack och Slingshot-väskorna anpassade för spegellösa system. Läs mer...

Varför jag älskar små kameror

Jag minns det fortfarande som igår. Det var en regnig novemberkväll 2002 och Kent skulle spela på Scandinavium i Göteborg. Jag hade blivit anlitad som fotograf för lokaltidningen Bohuslänningen och det var min andra konsert någonsin jag skulle fotografera. Jag var 19 år gammal och tog bussen dit från Uddevalla med min lilla analoga systemkamera. Läs mer... 25

Elinchrom ELB 500 TTL