Annons
Artiklar > Mother Earth - ny bok från Mats Andersson

Mother Earth - ny bok från Mats Andersson

Foto: Mats Andersson

 Mats Andersson

Bok i stort format från Mats Andersson. ”Den ska inte ställas undan i bokhyllan. Den ska så klart ligga framme”.

För fyra år sedan gav fotografen Mats Andersson gav ut boken Nature Diary. Nu kommer nästa, den trettonde i ordningen.

Och det är en rejäl trycksak formatet mäter 36 gånger 52 centimeter. Uppslagen blir då 70 gånger 50 centimeter.

2019 fick han Sveriges Författarfonds treåriga arbetsstipendium som har möjliggjort arbetet. Tidigare i år tilldelades han fyra hedersomnämnanden i International Black & White Photography Contest – Monochrome Awards 2021.

Foto: Mats Andersson

Kan du berätta om hur boken kom till?

Projektet tog fart 2019 när jag fick Sveriges Författarfonds treåriga arbetsstipendie. Det betyder så mycket att få både erkännande för sina tidigare böcker men också finansiella medel som gör att man kan jobba vidare. Första året bestod mest av att fundera ut temat på boken. Pappas bortgång 2019 och den stora saknaden och tomheten gjorde att jag ofta funderade på livets mening. De tankarna bidrog nog till att jag till slut ville göra en bok om livet i stort och smått - och till slut föll bitarna på plats att det var om Moder jord boken skulle handla. Och livet där. Mitt liv. 

Mycket arbete bestod i att leta upp befintliga bilder från arkivet som kunde passa på temat samt att skap nya bilder. Och sedan var det ju bara den där lilla detaljen - hur illustrerar jag jordens födelse? Jag behövde alltså bara få se ett vulkanutbrott.

Boken är väldigt stor, varför valde du det formatet?

Jag köper mycket böcker från konstfotografer. Och genom åren har jag köpt många udda och otroligt fint gjorda böcker. Första gången jag började fundera på om jag inte skulle göra ett större format var när jag köpte Christer Strömholms bok ”Konsten att vara där” på bokmässan för cirka tio år sedan. En rejält stor bok som är 31 gånger 39 centimeter. Först blev jag lite irriterad att den inte gick få in i bokhyllan - men sedan förstod jag varför de gjort den så stor. Den ska inte ställas undan i bokhyllan. Den ska så klart ligga framme.

Foto: Mats Andersson

Du har gett ut flera böcker innan, kan du berätta om några?

Alla mina böcker har ju olika titlar men egentligen är alla någon form av dagböcker. Så Nature Diary är ju speciell då den på något sätt sammanfattar alla mina år som fotograf. Och den handlar om mitt krackelerande äktenskap som faktiskt gjorde att alla dessa mörka bilder kom till. Sedan är även "Djur. 66 bilder” kanske värd att nämnas då den är en av få naturfotoböcker som blivit nominerad till Svenska Fotobokspriset. Det är en väldigt liten bok till skillnad mot Mother Earth, endast 15x20 cm. Den trycktes bara i 166 numrerade ex emplaroch sålde slut direkt. En raritet i dag har jag sett då den säljs för höga belopp.

Foto: Mats Andersson

Vad vill du ge för tips till den som vill satsa på att ge ut en bok?

Våga vara personlig. Temat måste vara tydligt, det går inte göra en bok med bara sina bästa bilder. Gör heller inte för stor upplaga och numrera och signera varje bok så de blir unika för köparen. Sedan är den grafiska utformningen och tempot i boken så viktig. Har man råd så ska man anlita en formgivare, eller du kanske känner någon som läst grafisk design.

Foto: Mats Andersson

Vad har du för projekt på gång nu?

Jag har alltid många idéer på framförallt böcker. Jag är lite sugen på att göra en uppföljare till ”Djur. 66 bilder.” Kanske blir den i litet format igen men med titeln ”Djur. 166 bilder.” . Alltså en utökning av antalet bilder och sidor.

Berätta om ditt sätt att fotografera.

Jag utnyttjar gärna min sinnesstämning. Mina absolut starkaste bilder har kommit till när jag mått dåligt. Numer är jag ju lycklig och mår så bra, men jag har lärt mig att skapa bilder som ger den där melankoliska känslan som jag gillar.

Foto: Mats Andersson

Vad gör en Mats Andersson-bild? Har du en speciell stil?

Jag har onekligen fått en speciell stil. Jag tror att det beror på att jag bland annat inspirerats väldigt mycket av konstfotografer som Anders Petersen, Sally Mann, Christer Strömholm, Mickel Ackerman och andra. Deras bilder är oftast väldigt mycket svärta i och har hård kontrast. De gör också bilder som ofta ställer frågor. Det bildspråket applicerade jag för många år sedan på en helt annan genre, naturfotot.

Varför har du valt svartvitt?

Svart vitt är tidlöst. Genom att jobba med bilderna med att mörka ner respektive ljusa upp vissa partier i bilden kan man skapa magi. Jag tog med mig de orden från kände fotografen Morten Krogvold när jag gick en workshop för honom 2012. Han är en mästare i labbet men jobbar ju analogt. Men han sa just den frasen ”i labbet skapar man magi”. Sedan har jag ju faktiskt en del färgbilder med i den här boken. Något jag sällan visar, men några blev helt rätt i de uppslag som har kollage.

Vad fotograferar du helst?

Jag är ju väldigt svag för de dramatiska landskapen på Island. De termiska områdena på höglandet och på norra Island gillar jag skarpt. Och så klart det häftigaste av allt, vulkanutbrottet som jag fick bevittna och fotografera sommaren 2021 när jag var där med en grupp fotografer som gick en workshop för mig.

Foto: Mats Andersson

Hur blev du fotograf?

Jag läste grafisk design och foto på Konstindustriskolan vid Göteborgs Universitet i slutet av 80-talet. Så redan i början på 90-talet jobbade jag med foto när jag fick jobb som reklamansvarig på Kabe Husvagnar i Tenhult. Efter det började jag på reklambyrån Concret i Jönköping som formgivare och fotograf och där är jag kvar än i dag. Mitt intresse för naturfoto började först 2009 och det var bara som en hobby.

Jag hade ingen ambition att bli känd konst- och naturfotograf. Det stora genombrottet kom 2016 med alla mina vinster i stora internationella fototävlingar. Det öppnade dörrar till hela världen.

Foto: Mats Andersson

Vilka andra fotografer inspirerar dig?

Som nämnts tidigare så är en favorit Anders Petersen. Jag gick ju även en workshop för honom redan 2011. Men namn som jag ofta lyfter som viktiga inspirationskällor och fotografer som skapar mycket personliga och konstnärliga bilder är Sally Mann, Michael Ackerman, Jacob aug Sobol, Arno Minkkinen, Christer Strömholm, Pieter Ten Hopen, Antoine D’ Agata, Connie Imboden.

Vad använder du för utrustning?

Iphone 13 Pro, Leica M 240, Hasselblad L1D-20c (drönare), Nikon D500, Nikon D4.



Publicerad 2022-10-21.

5 Kommentarer

Nils Bergqvist 2022-10-22 13:23  
Jag förvånas över att bilderna ser väldigt analoga och korniga ut. Ungefär som Koudelkas, tagna vid slutet av 1960-talet med gammal Orwo NP27. Och det gillar jag mycket :-) Fantastiskt att det går att få fram liknande (om än inte identiskt) uttryck med digitala maskiner. Men jag förstår att man måste jobba mycket med bilderna i datorn för att det ska bli så. En bok att önska sig i julklapp.
MattiasL 2022-10-22 15:53
Jag söker ibland efter det där kornet, och har just nu inte tillgång till eller tid för mörkrum. Jag finner att lite äldre digitalkameror funkar fint för det, som Sony Nex-7, Nikon 1, kompaktkameror med liten sensor och råformat.
Nils Bergqvist 2022-10-22 16:29
Fuji har ju fina presets också, som även kan läggas på i efterhand. Deras Acros inställning på max ISO ger bra drag.
MattiasL 2022-10-22 15:51  
Vilken bok! Ett exempel på att naturfoto mår alldeles utmärkt.
PMD 2022-10-23 21:59  
Jag är inte så förtjust i mörka, nästan igensotade, svart/vita, ofta suddiga, bilder, men bild nummer fem är ett oväntat undantag. Den gillar jag skarpt!

Mer premiumläsning