Nikon firar 100 år - med D850

Den 25 juli 1917 bildades företaget Nippon Kōgaku Kōgyō Kabushikigaisha när tre optiktillverkare gick samman. Det företag vi idag känner som Nikon påbörjade sin verksamhet. Nu idag på sin hundraårsdag berättar de att de utvecklar D850.

Det vi misstänker de flesta läsare vill veta mer om är D850. Men det enda Nikon sagt idag är att de utvecklar den, inte så mycket om den. Det man kan utläsa av pressmeddelandet är att det blir en spegelreflexkamera (DSLR) med småbildssensor och de säger att det är en uppföljare till och ersättare av D810. 

Nikon har lagt upp en kort teaser-video på nikonusa.com/d850. Den enda tekniska detalj den videon bjuder på är att den nya kameran har inbyggd 8K timelapse. 

100 år

För att ta den 100-åriga historien i korthet så var Nikon alltså i början ett rent optikföretag. Bland annat gjorde man, intressant nog, optiken till de första Canon-kamerorna. 

Det tog till 1932 innan man introducerade varumärket Nikkor. Den första kameran som kallades Nikon kom 1948 och hette, logiskt nog, Nikon I. Det var först i början av 1950-talet som de började bli kända utanför Japan för sin kameraoptik. USA:s mest kända krigsfotograf under Koreakriget, Douglas Duncan, använde ett Nikkor P.C. 85 mm f/2 på sin Leica vilket fick många att upptäcka märket.

Att man i perioder fortsatt använda namnet Nikkor parallellt med Nikon berodde mycket på att man hamnade i bråk med Zeiss kring sitt varumärke. Zeiss tyckte (inte helt utan orsak) att Nikon var för likt Zeiss kameramärke Ikon. 

På Nikon Nordic i Solna firade man 100-årsdagen med tårta, i passande färger.

Nikon F lever än

Den kamera som på många sätt definierat bilden av Nikon är Nikon F som släpptes 1959 och fortsatte att tillverkas till 1973. Det här var en spegelreflexkamera, SLR, som blev mycket populär, i synnerhet bland yrkesfotografer. Objektivfattningen, F-bajonetten, används ju än idag. 

Nikon F är kameran som på många sätt definierat Nikon som företag. Objektivfattningen, f-bajonetten, används än idag, snart 60 år senare. Objektivet är ett Nikkor-S Auto 58 mm f/1,4. Bild: Wikimedia Commons



Martin Agfors
Publicerad 2017-07-25. Läst av 10896 personer.
2017-07-25 09:58   expephoto
Grattis Nikon! D850 låter som en intressant och genomtänkt kamera. Spegelreflex och optisk sökare är klokt tänkt, tillsammans med 8 K timelapse bör det bli en framgångsrik satsning.
Thomas Strandberg   2017-07-26 19:36
Var du ironisk nu? Låter faktiskt roligt när du skriver att Nikon klokt nog
har presenterat en spegelreflex med optisk sökare :).
expephoto   2017-07-26 20:27
Nej då, tycker det är bra att spegeln finns kvar och elektronisk sökare gillar jag inte. Är väl en vanesak, men så är jag van.
2017-07-25 10:53   bentelkalb
Äntligen. Det här blir grejer det :)
2017-07-25 11:13   iSolen.se
Har redan orderbekräftelse på den :-)
2017-07-25 12:06   KjellinWork
Kommer att bli bra ersättare till den gamle D800.
2017-07-25 12:33   Franz Airiman
Grattis Nikon! Idag är jag en Olympusfotograf men jag har fotat med bland andra fina Nikon FE och gulliga lilla Nikon EM :-)
esbtse   2017-07-25 20:49
Nikon FE var en riktigt bra kamera. Jag föredrog Nikon F3HP dock.
2017-07-25 13:23   PMD
Lite besviken blev jag allt att Nikon inte presenterade en färdig produkt av något slag idag.

Men nu måste vi väl ha en spekulationstråd i Nikon-forumet om D850? :-)
iSolen.se   2017-07-25 13:30
Slutet på juli är kanske årets sämsta tid att släppa en kamera på. Därför bara en teaser pga 100-årsjubileet så slår de på stora trummorna efter semestrarna.
PMD   2017-07-25 15:01
En sån här teaser är väl nästan lika effektiv för att dämpa marknaden för föregångsmodellen som en produktrelease?

D850 är väl helt enkelt inte färdig för produktion än.
iSolen.se   2017-07-25 15:38
Det är bara en teaser, vi får väl se vad den klarar när den riktiga produktreleasen kommer.

Nikon rumors har pratat om D850/D820 rätt länge nu.
froderberg   2017-07-28 00:35
"En sån här teaser är väl nästan lika effektiv för att dämpa marknaden för föregångsmodellen som en produktrelease?"

Om fabriken redan är igång och tillverkar kamerahusen (vilket ofta sker flera månader före lansering) så gör det inget. Lagren av D810 är ändå på upphällningen. Och en del kommer alltid vilja köpa det billigare alternativet (förmodar att D850 blir dyrare än D810).
PMD   2017-07-28 01:08
Ja, att D850 blir dyrare än D810 är nog ingen högoddsare.

Att fabriken redan är igång är förstås ett insiktsfullt konstaterande. Även om D850 inte är en färdig produkt än så består troligen det ofärdiga till stor del av programvara som inte är klar än.
2017-07-25 20:45   sears
Grattis! Spännande grejer!
2017-07-25 20:48   esbtse
Väntar på D900 sedan byter jag kamerahus om min D300 håller något år till
2017-07-26 08:34   Bengf
Herkules is Rising, det är bra alltså.
2017-07-27 14:16   Der Steppenwolf
"Trevligt"att se att Nikon firar 100 år med mer eller mindre samma teknologi idag som för 100 år sedan. Snacka om att vara konsekvent....
Speglar hör hemma på en vägg nuförtiden.
Svar från Grevture   2017-07-27 19:41
Tyckte det dröjde ovanligt länge innan du dök upp med tanke på att det här var en Nikon-nyhet :)

Speglar kommer sannolikt finnas kvar i kameror länge ännu. Majoriteten av systemkameraköpare tycks faktiskt fortfarande föredrar sådana.
bentelkalb   2017-07-31 20:50
Knappast. Vore den spegelfri så skulle jag inte vilja ha den.
2017-07-27 19:38   kendoka
* 45-46MP full frame CMOS sensor
* Improved low and high ISO
* New and improved version of SnapBridge
* No built-in GPS
* Tiltable LCD screen just like the D750 and D500
* Memory card slots: one SD and one XQD
* AF system from the D5
* No built-in flash
* Back illuminated buttons
* Joystick selector
* Built-in Bluetooth and Wi-Fi
* 8K time-lapse video capabilities
* On display at the Photo+ Expo in October
* Touchscreen
* 4k UHD (or DCI) video in FX format (with no crop)
2017-07-28 12:25   Benganbus
Nikon hade service i Japan under Koreakriget för tidningsfotograferna som bevakade kriget.
Och det va smart!
Då kunde man visa att man kopierade Zeissoptiken mycket bra! ;)
Och kunde göra optik lika skarp, eller i alla fall nästan lika skarp som Zeiss,
men till ett billigare pris!
Smart det med!

Vad gäller Nikonkameror, så e min favo Nikon SP!
Här en nytillverkad SP!
https://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm
Svar från Grevture   2017-07-28 12:33
Intressant att höra!

Det där med service på plats är ju sedan något som både Canon och Nikon utvecklat och gjort till ett slags kännemärke. Idag ser vi det oftast vid stora idrottsarrangemang, som OS eller fotbolls-VM. Men de har inte sällan också service kring andra förutsägbara eller tillräckligt långvariga händelser (alltså sådana där de kan planera att vara på plats) där pressfotografer flockas. Mycket uppskattat av arbetande fotografer.
2017-07-28 17:42   Jonn Nilsson
Bästa funktionen är ju den kombinerade EVF/OVF.
iSolen.se   2017-07-31 16:53
Den ska inte ha det.

Merläsning

Slimmad fotoryggsäck från Lowepro

Allt fler köper kompakta systemkameror. Lowepro har utvecklat en matchande fotoryggsäck som är slimmad, men ändå rymmer en hel del prylar. Läs mer...

Strålande bilder med röntgenkamera

Allt kläds av in på bara kroppen eller den nakna metallen när Nick Veaseys fotograferar med röntgenkamera. På utställningen "Inside Out" på Fotografiska i Stockholm visas Nick Veasey röntgenbidler av människor och föremål. Läs mer... 2

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

Leica CL: En klassiker i digital version

1973 lanserade Leica ett mindre och billigare alternativ till de klassiska M-modellerna: Leica CL. Nu gör Leica samma sak igen, denna gång med digital teknik. Läs mer... 22

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

Elbaflex: Ny analog kamera med Nikon-objektiv

Alla nöjer sig inte med en begagnad analog kamera. Elbaflex SLR är en nyutvecklad analog kamera med Nikon F-fattning. Läs mer... 22

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov. Läs mer... 16

De säljer fotokonst online

Allt fler vill ha fotokonst på väggarna. Aftergrey är ett nyöppnat onlinegalleri för svensk samtidskonst. De säljer fotografi och grafik samt unika verk. Läs mer...

Symposium om fotografi i Göteborg

Den 21 november sker det ett internationellt forksningssymposium om fotografi och social förändring i Valands aula i Göteborg. Symposiet är öppet för alla, har fri entré och hålls på engelska. Läs mer...

Höstrea på Fotosidan

Höstrea på Sveriges bästa medlemskap för att utvecklas som fotograf, den mest inspirerande fototidningen, fotoböcker och onlinekurser. Passa på att fylla på från den mest kompletta fotograf-verktygslådan. Upptill 50% rabatt och sista dag är 1 december. Läs mer...

Phottix Mitros Plus Speedlight