Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Nikon och Canon tappade 17 procent i försäljning

Nikon och Canon tappade 17 procent i försäljning

Giganterna Nikon och Canon tappar 17 procent i försäljning.

Canon och Nikon presenterade under måndagen sina kvartalsrapporter för 2019. De båda japanska bolagen ligger ungefär lika i tapp inom deras fotografiska marknader jämfört med samma period 2018. Canon tappar 17 % och Nikon något mer med 17,9%.

Nikon förutspår ytterligare minskad kameraförsäljning, dels på grund av osäker ekonomi och dels hårdare konkurrens. Det som står sig skapligt är fullformats-kameror, de pekar bland annat på D850.

For the digital camera-interchangeable lens type, sales of the D850, a digital SLR camera, were strong, and the Group made efforts to increase sales of the new Z 7 and Z 6 full-frame mirrorless cameras, which have earned favorable reviews. However, unit sales of both digital camera-interchangeable lens type and compact digital cameras fell amidst the shrinking market.”, säger Nikon i sin rapport.

Canon pekar bland annat på ekonomin i Kina som inte går på samma högvarv längre.

The contraction of the market for interchangeable-lens cameras, mainly for DSLRs, continued in step with the proliferation of smartphones, resulting in a significant decline in sales and profits. In the first quarter, sales of interchangeable-lens cameras were down 19% to 850 thousand units. This reflects the combined impact of accelerated market contraction for DSLRs, in particular, entry-level models, and economic slowdown in China, which is a sizeable market for interchangeable-lens cameras.

Canons rapport finns här. 

Här hittar du Nikons rapport. 



Publicerad 2019-05-13. Läst av 4357 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-05-14 05:52   Skrotfotaren 2.0
Jag är inte förvånad alls, nån gång mättas marknaden + att kamerorna blivit så pass bra nu så att man inte behöver byta lika ofta och man märker ingen skillnad på bildkvalitén längre när man köper en ny kamera helt enkelt...……….Annat var det för 10 år sedan då man verkligen såg förbättringarna, men jag tror inte vi kommer få se så många nya modeller lika ofta i och med att det nu blir mindre pengar för tillverkarna att utveckla nytt.
Grevture 2019-05-14 12:09
Jag håller med, det här är en sida av den förändrade kameramarknaden som många ofta tycks glömma bort. Självklart har mobilerna förändrat marknaden också, men det berör ändå i huvudsak kompaktkamerorna. Ser vi till systemkamerorna och i synnerhet entusiast- och proffskamerorna så är det största problemet för tillverkarna nog just det du beskriver.
Tiny Turtle 2019-05-14 13:26
Tror precis likadant - och tror att Canikon vet det också. Fast de kan så klart inte gå ut och säga att färre köper kameror för att kameran de redan har räcker så bra.
2019-05-14 06:55   Flottyrfrasse
Mobilen är det som gäller på semestern idag,
Vi får kortare och kortare tålamod och jag känner själv att Instagram slutdestination, inte ett album i bokhyllan. Hade jag få utveckla en kamera idag hade jag gjort en GRIII med en 23mm (aps-c).
Simkort och samarbete med Apple för att få in en iphone som os.
Byt simkort med telefonen eller skaffa ett dedikerat för kameran, skicka upp bilder direkt till Instagram, ring med kameran istället för att plåta med telefonen (som saknar vettigt chip och optik).

Det finns en gräns för kamerans otymplighet och den krymper på grund av mobilens möjligheter. Jag ser ingen annan utväg än att möta mobilen. Optiken är inte rolig på en kompakt 2.8 men den är roligare en på en mobiltelefon som totalt saknar skärpedjup. Pest eller kolera...

Absoluta drömmen är ju en mobil med utbytbar optik och ett Korea som sprutar ut helt ok gluggar i alla dess former för en spottstyver.
Zeiss har gjort bluetooth objektiv för mobiler, Hasselblad gjorde en docka för mobil, inget har sålt något vidare. Vi får se vad framtiden har att presentera, tills dess fortsätter jag att plåta 12mpix oreturserbara mobilbilder och gödslar med på Instagram...
Makten 2019-05-14 11:16
Samtidigt finns det forfarande människor som inte vill befatta sig med Instagram och andra tjänster som totalt tar bort alla bilders kvalitet genom att visa dem i mikroskopiskt format. Jag till exempel. Skulle aldrig drömma om att ha bråttom med att ladda upp en bild på nätet.

Kanske vänder det när gemene man inser att alla förenklingar och bekvämligheter har gjort deras liv tråkiga. Jag hoppas att kraven på kvalitet kommer tillbaka. Att allt ska vara färdigtuggat, lättillgängligt och automatiserat suger nåt enormt.
Grevture 2019-05-14 12:27
Om vi pratar om volymsidan av kameramarknaden så har du rätt i att mobilerna helt har tagit över. Men dina förslag till lösningar däremot handlar i huvudsak om produkter för fotoentusiaster - det är två helt olika delar av kameramarknaden :)

Volymmarknaderna (i synnerhet billiga kompakter men även billiga systemkameror) kommer nog kameratillverkarna aldrig få tillbaka.

Den del av marknaden som de har och kan ha kvar även i framtiden är proffs- och entusiastsegmenten. Där sker också en minskning, men där är nog huvudproblemet inte mobiler utan det som Stefan tog upp i en annan kommentar - många upplever att de kan få tillräckligt bra bilder med befintliga kameror och uppgraderar inte längre så ofta. Ett sätt att hantera det skiftet för tillverkarna handlar om att skifta huvudfokus från täta introduktioner av nya kameramodeller till att istället lägga större fokus på att introducera ny och bättre optik - ett skifte som vi redan sett sedan några år.
Flottyrfrasse 2019-05-14 12:56
Jag ser mobilkameran som ett alternativ för strand och kyrkbilderna man brände av med sin Instamatic och gjorde 10x15 kopior som hamnade i ett kuvert som man lade i ett skåp för att glömma bort efter ett par bläddringar.
Jag lägger hellre upp det på Instagram och visar vänner och släkt och kan ha en konversation om det ganska omgående.

För mig är familjen en akilleshäl med storkameran på semestern. När jag har storkameran med mig tar det 1 timme att gå 100m, något som de andra i familjen inte tycker är jättekul. Alternativet blir vad det blir, var lycklig eller var fotograf...

För att hålla sig "on topic" tror jag det producerats för mycket skräpkameror under åren. Tre- fyra modeller hade räckt, ekonomi, amatör och några proffs. Utvecklingen av sensorer som sagt börjar nå någon form av praktiskt fulländning så Nikon och Canon får väl sparka lite folk och satsa på kvalitet istället för kvantitet, det är ju t o m ekologiskt.
martinot 2019-07-21 02:49
Jag tycker det är kanon att mobilerna blivit så bra på att ta bilder, och fotar själv mycket med den. För mig ersätter de dock aldrig riktiga kameror, och är personligen helt ointresserad av att göra om kamerorna till mobiltelefoner. De skall fungera som kameror optimerade för fotografering.

Är också helt ointresserad av att bära runt på massor av objektiv eller tillbehör till mobilerna. Varför mobilerna är så bra är just för att de är så platta och smidiga att ha med. Enkelt. Då är det helt kontraproduktivt att komplicera till mobilerna genom att man måste släpa på och koppla ihop en massa tillbehör. Går fetbort för mig.

Då kan jag lika gärna släpa på en bra 1" kvalitetskompakt istället för dessa konstiga mobiltillbehör (även sett DxO göra likadana helt menlösa produkter - de har helt missat poängen med att en mobil skall vara enkel, platt och smidig att ha med).

Sedan håller jag med Martin H ovan att Instagram är den absolut sämsta tjänsten att dela foton på, och något som jag personligen bojkottar att använda.
2019-05-14 10:36   JensEkberg
Oj nu kommer - ni vet vem - att återigen förutspå både Canon och Nikons snara död. Förmodligen så tar de också med sig både Apple och Adobe på samma gång. *Skratt
2019-05-14 14:02   ebarile
Låt mig börja med en ”disclaimer”: Det finns och kommer alltid finnas en marknad för produkter som vänder sig till professionella användare och entusiaster (eller ”prosumers” om man vill använda ett engelskt uttryck). Jag skriver detta för att inte korten ska blandas samman, vilket lätt kan hända på ett forum som till stora delar läses och frekventeras av just entusiaster.

Går vi nu till kamera- och fotomarknaden i stort är det fullt klart att den förbättrade kvaliteten i mobilkameror starkt påverkat försäljningen av kompaktkameror, men också försäljningen av enklare systemkameror. Denna trend märktes redan för några år sedan och nu är den mycket tydlig. Som alltid har förändringen inte varit lika stor eller lika snabb i världens alla länder, men förr eller senare märks förändringen överallt. Detta resonemang och lite till finns redan i Martin Agfors tidigare inlägg.

Många entusiaster hävdar, med viss rätt, att mobiltelefonernas kameror inte duger till riktigt ”fotoarbete”. Korrekt, men då ska man ha i åtanke att människors sätt att titta på och dela bilder kraftigt förändrats under senare år. Det är en myt att äldre människor (som jag själv) inte har smarta telefoner eller inte klarar av att använda dem. När jag åker buss i Stockholm ser jag massor av äldre människor som sitter och tittar i sina smarta mobiltelefoner. Ibland sitter de intill mig och jag kan se att de tittar på exempelvis Instagram, Facebook eller på bilder som kommit via SMS från familj och vänner. När jag arbetade i fotoaffär i början av 70-talet var de äldre glada när de fick en eller två 9x9- eller 9x12-kopior med barnbarnen på, i dag kan de få hundratals bilder på familjemedlemmarna. Utöver detta kan de få bilder från resor, på maträtter osv, osv.

Förutsatt att ljuset är bra och den som fotograferar har ett basalt bildsinne och håller telefonen någorlunda still kan man i dag lätt förstora upp sådana bilder rejält. Jag har skrivit ut ett stort antal telefonbilder i format som A3, A2 och större. De har ramats in och sitter nu på väggar både hemma hos mig och hos andra. Men man måste tänka på följande: De allra flesta som vill ha en kopia gjord från en bild de har i telefonen tycker att 10x15 eller A6 är fullt tillräckligt. Redan A4 är för många en alltför stor bild. Jag talar här av erfarenhet från en fotoaffär som erbjuder tjänsten ”papperskopior av telefonbilder” (eller från vilka digitala bilder som helst).

Smarta mobiltelefoner kostar i dag rejäla summor. 20 000-kronorsvallen närmar sig med stormsteg, men det är uppenbart lättare att genom olika priserbjudanden sälja mobiltelefoner i de högre prisklasserna är att sälja kompaktkameror och enklare systemkameror. Med de senare kan man trots allt bara ta bilder medan den nya mobiltelefonen är en smidig dator med kamera som det också går att ringa och skicka meddelanden med. Notera också att något mer avancerade systemkameror med ett par objektiv hamnar i prislägen som de flesta måste spara pengar i flera månader för att kunna köpa.

Man kan tycka vad man vill om mobiltelefoner, surfplattor, datorer, appar och mjukvara osv, men ett är säkert och historiskt bevisat: Hittills har ingen lyckats stoppa den tekniska utvecklingen. Ett och annat stickspår kan uppkomma, men i stort är det ”full fart framåt”.

P.S. Jag har med avsikt lämnat diskussionen om miljöpåverkan utanför denna gång för i alla fall tillfälligtvis undvika att skriva en längre roman.
2019-05-14 14:21   EJM68
Lägre försäljningsvolymer är enligt deras kommunicerade planer, dvs fokus på produkter med högre marginaler, men lägre volymer.

Att fokusera på sina sk kärnområde var populärt för några år sedan, men flera företag stod med exklusiva produkter och tjänster som sålde dåligt. Hoppas att speciellt Nikon med en mindre produktportfölj lyckas sprida riskerna.
Grevture 2019-05-14 14:36
Det är ju värt att påpeka att det här med att fokusera på (färre) högmarginalprodukter istället för (många) lågmarginalprodukter har varit ett återkommande tema de senaste åren från alla tillverkare, inte bara Canon och Nikon.
PMD 2019-05-14 15:47
@Erik: Även Nikon tillverkar annat än kameror, så de står nog inte och faller med hur kameramarknaden utvecklas.

Nikon tillhör Mitsubishi-"koncernen" (Mitsubishi Keiretsu) vilket kan tänkas stabilisera lite också.
2019-05-14 14:45   J O Härnström
Det finns i huvudsak tre orsaker till minskningen:
1 Mobiltelefoner
2 Mobiltelefoner
3 Mobiltelefoner

T.ex de mest efterfrågade kurserna hos Moderskeppet handlar om "hur man filmar med sin mobil"
2019-05-14 17:09   Brix
Det är ju en kombination av smartphones och stagnerad hårdvara som är anledningen. Jämför man ett kamerahus/sensor släppt för 5-6 år sen med ett nytt i samma prisklass idag så är skillnaden i brus och dynamiskt omfång marginell. Största skillnaderna är väl att upplösningen blivit högre och autofokus bättre. Det är nog många som inte ser nån större anledning att uppgradera sig.

Man får ju dock också ha i åtanke att även smartphone-försäljningen håller på att sjunka nu då samma sak håller på att hända där.
2019-05-14 20:57   acke
Möjligen är detta jobbigt för kameratillverkarna, men för resten av världen är det ett icke-problem. Det är inget självändamål att köpa ny kamera med 1-2 års mellanrum. Kameror håller längre än så.
2019-05-15 05:25   Bengf
Har man ett starkt intresse av tex foto så vill man nog gärna på hyvla även andra att dela samma sak, när mitt intresse för Bio-film var som störst ville jag att alla skulle gilla samma film som jag, " men har du inte sett den filmen" nu har betydligt flera börjat fotograferat tack vare telefonen, entusiasten må vilja att allt skall vara så perfekt, men bilder/filmer på dramatiska händelser tagna av telefon användare med kvalitets brister får lika stort genomslag och skapar en närvarokänsla som i bland kan vara ganska så ruskig i sin verklighet, man nästan hör hur hjärtat slår på filmaren.

Merläsning

Canon Eos R5 och R6 – två proffsiga spegelfria syskon

Canon lägger in en högre växel i sin satsning på det spegelfria R-systemet och lanserar två proffsiga kameror med inbyggd bildstabilisering: Eos R5 och R6. Läs mer... 47

Lätta och billiga supertelen från Canon

Canons nya 600 mm supertele väger under 1 kg och kostar mindre än 9.000 kronor. Längden är bara 20 cm. Det kompletteras av ett 800 mm som är obetydligt större. Läs mer... 7

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 1

Canon RF 85/2 Macro IS STM – både porträttele och makro

Canon RF 85 mm f/2 IS STM är inte bara ett porträttele, det fungerar också som makroobjektiv. Läs mer... 2

Använd Profoto B10 med iPhone

Profoto AirX möjliggör avancerad blixtfotografering med iPhone. Läs mer... 3

Trots corona - Stockholm Fotomaraton blir av

Annorlunda upplaga i år för att säkra mot smittspridning. Läs mer... 2

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 2

Emma Svensson förstärker Fotosidans redaktion

Vi välkomnar Emma Svensson som ny frilansare i Fotosidan redaktion och kommer bredda vår bevakning ytterligare och ta vår journalistik till nya höjder. Läs mer... 20

Test Nikon D6 - teknikredaktör Martin Agfors går igenom kameran (video)

Plus I denna video går teknikredaktör Martin Agfors under 5 min igenom kamerans viktigaste funktioner och jämför bland annat med Nikon D5. Läs mer...

Superextrem raktecknande vidvinkel från Laowa

Med en bildvinkel på 135 grader är Laowa 9 mm f/5,6 FF RL världens extremaste raktecknande vidvinkel för spegelfria småbildskameror. Läs mer... 8

Miops Capsule360