Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Ny bildbyrå för konst och reklam

Ny bildbyrå för konst och reklam

Den nya bildbyrån Noll Images riktar sig både till privata bildköpare som vill ha något fint på väggen och reklamare som behöver en bild att använda i en kampanj.

Som kommersiell köpare betalar du för rätten att använda bilden under en viss tid, som exempelvis ett eller två år. Vilket eller vilka medier bilden ska användas i spelar alltså ingen roll.

Just nu har Noll Images drygt 4000 bilder och priserna landar på mellan 1000 och 5000 kronor styck.

Mer information på Nollimages.com.

Publicerad 2009-03-16. Läst av 9542 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2009-03-16 15:15   lumor_
Det verkar väl inte helt korrekt att bara ta 6% moms vid köp av fotoutskrift, eller?
2009-03-17 10:03   jonasandersson
Finns det verkligen någon marknad för ännu en bildbyrå? Tycker att den senaste tiden så har flera bildbyråer gått omkull.
2009-03-17 10:49   iSolen.se
En website kostar inte så mycket att sätta upp så om man gör det vid sidan av annan verksamhet behöver man inte dra in så mycket pengar.

Hoppas det går bra för dem, priserna är lite kaxiga...eller hur?
2009-03-17 11:25   Niklas.L
Jo, tycker nog att priserna är lite kaxiga ja med.
Har nog för mig att man kan köpa bilder på andra bildbyråer för halva den summan
2009-03-17 17:20   A-C-S
Per om jag minns rätt så är det en 6% momssats för att det inte längre går som foto (tjänst) då utan konstmaterial.
2009-03-22 09:19   The Tor
Varför skulle man använda sig av NollImages när det finns andra tjänster som erbjuder 100 gånger fler bilder (med högre kvalitet) till 1% av Nolls priser?
2009-03-23 13:23   Sjöman
Bildbyråerna har väl överlag en vikande trend tillsammans med de flesta andra marknader just nu.

Intressant initiativ från NollImages och framtiden får utvisa om detta är ett gångbart koncept eller ej. Tycker personligen inte att man ska angripa priset, inte förrän man iallafall sett något resultat. Synpunkter finns alltid, klart är att det är en tuff bransch att slå sig fram i med stor konkurrens från jättebildbyråer med massvis med bilder och låga priser.

Svar till Tors inlägg: Jag tror just för att de bilder som kostar 1% av Nollimages priser används i såpass mycket större utsträckning, och kanske inte på så sätt, blir riktigt lika speciella tack vare priset. Det är alltid en smaksak vad gäller foto och vad som är bra och inte. Billigast är inte alltid bäst heller. Likaså att dyrast heller inte alltid är bäst.

Hade gärna sett att deras tjänst emot privata bildköpare för att ha något fint på väggen hade kunnat hålla för större än format än det nu maximala 30x40cm.

Önskar NollImages lycka till.
2009-08-17 10:58   Fredrik Klintberg
(Web 1 år pris: 1.000 kr + moms = 1.250 kr
Alla media 1 år 1 land pris: 3.000 kr + moms = 3.750 kr
Alla media 1 år Worldwide pris: 5.000 kr + moms = 6.250 kr)

Ser inget konstigt i priserna utom att det är billigt.

Börja ta betalt enl. SSF:s prislista. Det är du som sätter priset, inte den billigaste konkurrenten.
2010-05-03 10:48   johan öbrink
Jag som ofta sitter och köper bilder till reklam och formuppdrag kan säga att Noll images är en efterlängtad typ av bildbyrå. Johnér, folio och liknande i all ära. Men Noll har bra kontakter och kan leverera bilder som sticker ut... Priserna ser jag inget konstigt med alls faktiskt.

Merläsning

Backup av dina bilder - del 3(3) - I praktiken

Bildfiler blir större och större över tid på grund av informationstäthet och tekniska innovationer, detta gäller inte minst bearbetat material. Jobbar du med film i hög upplösning vet du också att det äter upp hårddiskutrymme i rasande fart. Det bästa är att köpa hårdiskarrayer med flera platser, så möjlighet för expansion finns. Läs mer... 1

Ny ljusstark 85/1,4 för spegelfritt

Sigma har utvecklat ännu ett 85 mm f/1,4 Art för spegelfria systemkameror. Denna gång är konstruktionen betydligt mer kompakt. Läs mer... 1

Nya iMac-modeller från Apple

Bättre webbkamera, tionde generationens Intel Core-processor och möjlighet till 128 GB ram. Läs mer... 20

Olympus E-M10 Mark IV ger högre upplösning

Olympus uppdaterar sin minsta modell i OM-D-serien. E-M10 Mark IV har bland annat en mer högupplöst sensor än sin föregångare. Läs mer... 7

Lång telezoom från Olympus

Olympus har tagit fram ett lättare och billigare alternativ för alla som tycker att deras 150-400/4,5 är för stor och dyr. Läs mer... 2

Lätt telezoom för Sonys spegelfria från Tamron

Tamron är snart klara med utvecklingen av en telezoom med Sony E-fattning som ska vara den lättaste i sin klass. Läs mer...

Publicera dina bästa bilder - tema hetta!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2020 är "Hetta". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Värmeböljan kommer nu så vi förlänger t.o.m 6/8. Läs mer...

Nya väskor från Lowepro

Senaste Fastpack och Slingshot-väskorna anpassade för spegellösa system. Läs mer...

Varför jag älskar små kameror

Jag minns det fortfarande som igår. Det var en regnig novemberkväll 2002 och Kent skulle spela på Scandinavium i Göteborg. Jag hade blivit anlitad som fotograf för lokaltidningen Bohuslänningen och det var min andra konsert någonsin jag skulle fotografera. Jag var 19 år gammal och tog bussen dit från Uddevalla med min lilla analoga systemkamera. Läs mer... 24

Nytt objektiv från MS Optics

Det japanska källarföretaget MS Optics, som gjort sig känd för ovanliga objektiv med Leica M-fattning, har konstruerat ett nytt objektiv. Läs mer... 7

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar