Artiklar > Smarta kamerafunktioner fungerar inte för alla

Smarta kamerafunktioner fungerar inte för alla

Skärmdump från Joz Wang's blogg.
De nya "smarta" kamerafunktionerna i många digitalkameror följer den porträtterades rörelser och varnar när någon blundar på bild. Men frågan är om det egentligen fungerar så bra?

"Rasistiska kamera! Nej, jag blinkade inte... jag är bara asiat", skriver 33-åriga amerikansk-taiwanesiska Joz Wang om sin nya Nikon-kamera - som envisas med att antyda att hon blundar på bilderna.

Hela historien började med att Joz Wang köpte en kamera med smarta funktioner till sin mamma i födelsedagspresent, men varje gång någon i familjen log så varnade kameran för blinkningar. Joz Wang trodde först att det var något fel på kameran, men när hennes bror spärrade upp ögonen så slutade kameran plötsligt att varna.

Joz Wang tyckte att det var komiskt när hon insåg att Nikon-kameran - ett japanskt märke - inte kunde läsa av ett asiatiskt utseende och lade upp varningen på sin blogg tillsammans med en bild, skriver SvD.

Den nya tekniken i många digitalkameror går ut på att göra fotograferandet enklare, bland annat genom att kameran själv läser av ansikten. En del kameror varnar ifall någon blinkar, andra är programmerade så att en bild tas automatiskt precis när personen i fokus ler.

Ett annat uppmärksammat fall av "rasistiska" kameror är denna You Tube-film, som setts av nära två miljoner människor. Webbkameran från Hewlett-Packard följer den vita kvinnan i bilden, men så fort att hennes svarta kollega kommer in i bilden så stannar webbkameran upp och strejkar.

De båda kollegorna har sagt att de laddade upp klippet på You Tube med namnet "HP:s datorer är rasistiska" som ett skämt för sina vänner - men att det har blivit så omtalat att HP har lovat att försöka åtgärda problemet.

Publicerad 2010-01-27. Läst av 8472 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2010-01-27 22:28   Arclight
Fan, detta börjar spåra ur.
De där andra fallet om den mörke snubben var ju bara komiskt, vilka jäkla idioter.
2010-01-27 22:43   Anders Östberg
Hört från kameralabbet: "Tänkte inte på det". :-)

Extra roligt att japanska kameror inte klarar asiatiska ansikten. :-)
2010-01-27 22:44   FilipAhlander
Samma med kameran som säger "did someone just blink", haha, rolig pik! :)
2010-01-28 02:44   harryett
SÅ JÄÄÄVLA NICE! Jag vill ha en kamera som varnar för fula människor i bilden.. går det att kirra!?
2010-01-28 07:34   Mathias Röjfors
det går för långt ibland, klart att tekniksa funktioner kan ha sina brister, dom är inte rasistiska för det.

Den med hp , hade den följt den svarta kollegan så hade det hetat att den var rasistisk och stämd för förföljelse av färgade människor eller nått istället.
2010-01-28 08:02   Sofie Meijer
Mathias: Jag tror inte personerna i fråga är särskilt seriösa när de kallar prylarna rasistiska... Tror bara de tyckte det var roligt - det hade i alla fall jag tyckt! Det är illa om man känner sig förolämpad av en kamera :)
2010-01-28 09:38   Nils Bergqvist
Ge mig en kamera som säger till när jag har bilden enligt Gylldene Träsnittet! Eller när jag valt rätt motiv. Fast sån här service fanns redan i slutet av 1800-talet. 1888 lanserade Kodak Kodak-kameran som man köpte färdigladdad med rullfilm. Hela kameran skickades till Kodak som framkallde filmen åt en och gjorde bilder. Tillbaka fick man den framkallde filmen, bilderna och kameran nyladdad med film (50-100 exponeringar). Snapshotskameran var född och fotografi blev var mans egendom. Men snart upptäckte folk att bilderna man tog inte alltid blev så bra. Kodak kom då på idén att sätta upp informationsskyltar lite överallt där intressanta motiv fanns, och som visade hur och var man skulle stå och fotografera med sin Kodak-kamera för att bilden skulle bli bra. Sån service finns banne mig inte idag.
2010-01-28 10:00   rymdrattan
Rasism = en åskådning som hävdar att olika människoraser har olika värde.

Kan folk inte sluta misshandla det ordet nångång!!

Inte för att personerna som det anspråks på kanske va speciellt seriösa. :) Men jag tycker ändå folk ska vara varsamma med ett sånt ord och veta innebörden av rasism istället för att slänga ur sig det när det passar dem.

Det är inte rasistiskt att:
*Inte anpassa allt för alla människor
*Att tycka att olika männioraser beter sig olika.
*Att tycka att alla människoraser inte passar i alla sammanhang.
*Det är inte ens rasistiskt att tycka att en människoras är rejält ful och äcklig.

Det är däremot rasistiskt att hävda att dom inte bör ha lika stor rätt till samma liv pga deras ras.
2010-01-28 10:38   RolandLarsson
Jag vill minnas att jag läst en artikel om att vetenskapen nu visat att alla människor tillhör samma ras. Det finns bara en ras av människor till skillnad från tex. hundar och katter där det finns flera raser. Fråga mig inte om definitionen av "ras" för det kommer jag inte ihåg.
2010-01-28 11:02   autopsi
Här är den artikeln http://www.dn.se/opinion/debatt/ny-dna-teknik-visar-att-det-inte-finns-raser-1.842550

Självklart är inte kamerorna rasistiska, men ingenjörer som tillverkan de ”smarta funktionerna” verkar helt ha uteslutit stora delar av världen befolkning, dvs fokuserat på västvärdens befolkning vid konstruktionen.
2010-01-28 13:51   FunnyBunny
Ok, den var bara dålig. Nej inte rasist-grejen utan "tekniken".... Det är för mycket skit i kameror!
2010-01-28 13:52   FunnyBunny
Och kan man inte själv se om någon blinkar? Inte behöver man hjälp med det? Och om man behöver hjälp med det kanske man behöver nya glasögon?
2010-01-28 14:44   reloo
Ha ha! Kamera med humor :)
2010-01-28 18:08   StefanGustafsson
Så länge man kan stänga av funktionen så är väl allt cool? Snacka om onödig funktion. Vad är härnäst? En popup robot som tar bilden åt dig så du slipper?
2010-02-01 23:39   raunavaara
När skall vi få kameror som inte utgår från att fotografen är en idiot som inte kan tänka. När skall vi få kamerakonstruktörer, som använder sina produkter själv och har intresse för bildkonst. Det är kränkande att kamerakonstruktörer tror sig kunna bygga in mer intelligens i en kamera, än den en genomsnittlig fotograf förfogar över. Jag vill ha en manuell digitalkamera, d.v.s bländare - tid och manuell fokus, det behövs inga lysdioder på ett järnspett, skrev Joakim Smith för 25 år sedan-

Merläsning


Elinchrom ELB 500 TTL