Artiklar > Premium > God Jul! Julkalender bilder 2020: Fototips från fotografer

God Jul! Julkalender bilder 2020: Fototips från fotografer

Fotosidans julkalender bilder 2020 innehåller en bild och ett tips från en fotograf varje dag till julafton.

24 december: JH Engström

Arbeta, försök vara dig själv, följ din vision och ha roligt!

23 december: Erik Johansson

För att skapa ett bra och verklighetstroget fotomontage där man kombinerar olika bilder är det viktigt att få till lagermaskerna så bra som möjligt för en naturlig och verklighetstrogen övergång mellan de olika bildelementen. Jag brukar ofta börja med magnetisk lasso för att göra ett ganska grovt urklipp, när jag har skapat min lagermask brukar jag gå in med penseln och smeta ut för att finjustera maskningen. Nuförtiden finns ju även ett "feather" reglage som man kan dra i för att göra masken mer utsmetad, men oftas tycker jag det är bättre att göra det manuellt eftersom man ofta vill att vissa delar av masken ska vara mjukare än andra delar. Så mitt tips är att gå loss på dina lagermasker med "smeta ut"- verktyget!

22 december: Jag själv (Emma Svensson)

Jag tycker någon sa det så fint “om man älskar något, om man har en passion eller intresse så ska man försöka lära sig så mycket som möjligt från så många som möjligt för att få nya synvinklar på saker”. Och att gå utanför sin egen comfort zone och flytta sina gränser är otroligt lärorikt. Möt dina rädslor och utmana dem. Våga ta dig an saker du inte förstår, oavsett om det är att gå på en utställning, fotografera ett nytt motiv, på en ny plats, upptäcka eller lära dig något nytt inom foto. Och gör det gärna tillsammans med andra! Det finns få saker som är så inspirerande som att åka på fotoresor eller gå kurser och möta andra som delar samma intresse. Bara någon annans entusiasm kan smitta av sig otroligt mycket och det kan många gånger vara mer värdefullt för sitt fotograferande än att lära sig en ny inställning på kameran.

21 december: Isabella Ståhl

Fotografera det som ligger dig varmt om hjärtat. Tycker du om att spendera tid i naturen; fota landskap. Älskar du människor; fotografera porträtt. Gillar du att ha kontroll och i lugn och ro fota stilleben i studio, gör det! Resultatet blir oftast bäst när man inte tvingar sig själv att vara någon man inte är. Låt dig inspireras av andra fotografer och deras stilar men lita på din egen känsla i både komposition, motiv och urval. Fotografera det du älskar, experimentera och glöm inte att ha roligt!

20 december: Dawid

Överraska! Foto: Dawid

19 december: Patricia Reyes

Gå på magkänsla - Man behöver inte bara se bilder utan kan känna dem också. Testa att fota analogt. Då ser du inte bilden på en skärm hela tiden utan tvingas känna efter.

18 december: Jonas Peterson

Att ta en bild i rätt ljus vid exakt rätt tidpunkt kan ta en bild från medioker till fantastisk. Om man plåtar runt soluppgång eller solnedgång betyder det också att ljuset förändras oerhört snabbt. Därför ljusrekar jag nästan alltid dagen innan vid precis samma tidpunkt som jag planerar att fotografera. På så sätt visste jag här att solen börjar skina genom trädgrenarna exakt 6 minuter efter soluppgången och att jag hade exakt 6 minuter på mig innan magin var borta.

17 december: Paulina Holmgren

Lägg bort tekniken för en stund och fokusera på bemötandet. Se människan du ska porträttera och lyssna på deras historia. En person som får utrymmet att berätta om sig själv, slappnar oftast av och du som fotograf kan få ett mer närvarande porträtt. Foto: Paulina Holmgren

16 december: Hans Gedda

Fotografering - precis som all konst - handlar om noggrann iakttagelse, blicken, sättet att använda kameran, att förtäta och uppnå harmoni. Foto: Hans Gedda

15 december: Lena Granefelt

Stanna upp och fotografera något som som intresserar dig. Gå tillbaka igen. Läs på om ämnet. Tillåt dig att bli en nörd. Stanna kvar, undersök och jobba vidare. Bilderna kommer utvecklas under tiden och förhoppningsvis även du själv. Min bild är från serien Flora supersum - om det vackra i utslocknade och trädgården som en krigsskådeplats. Foto: Lena Granefelt

14 december: Micke Berg

 

Krångla inte till det hela. Var dig själv. Foto: Micke Berg

 

13 december: Tekla Severin

 

Följ ljuset och låt det bestämma ditt motiv; se vad som uppstår i direkt ljus, eller följ ett motiv som tex en byggnad under dygnets alla (sol)timmar. För mer dramatik välj skymningsljus jämfört med mitt-på-dagen-ljus som kan uppträda rätt platt. Foto: Tekla Severin.

12 december: Björn Terring

Mitt tips är att inte läsa så många tips utan att gå ut och fota det du gillar på instinkt. Jag får känslan av att många följer guider på interner om hur man exakt ska fota eller ljussätta vissa situationer. För mig så låser det sig om jag måste tänka på för många parametrar som inte känns naturliga för mig. Om du sysslar med dokumentärfotografi, lägg ner telefoner och annat, gå ut och gå, håll blicken högt och titta långt bort. Sist men inte minst, förutse vad som kommer hända 10 sekunder in i framtiden och tryck av. Jag brukar säga att en bra bild ska man inte se utan då ska det vara svart i sökaren så den fastnar på din sensor eller filmrulle. Foto: Björn Terring

11 december: Tobias Hägg

 

De bästa tipset jag kan ge är att helt enkelt vara dig själv och utforska vad det är du vill fotografera. Sluta jämföra dig med andra och gräv ner dig i det som du verkligen tycker är kul. Foto: Tobias Hägg

10 december: Hanna Modigh

 

När du känner dig otrygg andas inåt tills du hör havet inom dig, när du vill gå cementera fötterna och stanna. Lär dig röka. Tänk att du skall lyssna, lära, inte döma. Då kommer dörrar öppnas yttre och inre.

9 december: Mats Andersson

 

För mig är bra fotografi bilder som ställer frågor. Bilder som får dig som betraktare att stanna upp och börja fundera. Jag brukar elakt säga på mina föreläsningar att den där bilden på en havsörn mot blå himmel är en skitbild. Det är en bild som du som betraktare förstår på 1/10 sekund – sedan är upplevelsen över. Du ser vad du ser. För mig är det inte fotografi. Så mitt tips är att försöka skapa bilder som får betraktaren att stanna till och fundera för att förstå bilden. Då vinner du ”publiken”. Min bild här har titeln ”Trollsjön”. För dig som inte redan sett - kika runt om ”sjön” så upptäcker du ansikte efter ansikte …. Foto: Mats Andersson

8 december: Julia Peirone

 

Viktigt att vara uppmärksam under fotograferingen och vara öppen för att låta sitt motiv leda en i en riktning man inte hade tänkt från början. Foto: Julia Peirone

7 december: Serkan Günes

 

Om du, som jag, också trött på alla platta landskapsbilder vill jag ge dig ett tips för att skapa djup i dina bilder. Tänk lågt och gå nära!

6 december: Eva Tedesjö

 

Var närvarande i stunden och fokusera på personen och situationen du ska fotografera istället för tekniken. En fin kontakt med den du fotar gör arbetet lustfyllt och ger dig bra förutsättningar för att jobba dig fram till en bra bild. Wilmington, Delaware 3 nov 2020. Mitt under valnatten hittade jag Barry Knight ensam i ett hörn på Chelsea Tavern, redan utmattad efter en lång väntan på valresultatet i Pennsylvania och vem som skulle bli USA:s nästa president.

5 december: Sanna Sjöswärd

Vill du fånga vardagen i bilder så lev i den och ha tålamod, vänta in bilden. De bästa bilderna kommer alltid till oss. Detta ögonblick är en av mina starkaste. Zarah, 3 år, bor med sin mamma och pappa i Iran. Hon använder sin vita klänning som en sjal men når inte huvudet utan täcker munnen och ansiktet istället.

4 december: Johan Strindberg

 

Fly den visuella verkligheten! Hur;
Mina bilder blir sällan som jag tänkt mig. Det där suggestiva jag vill åt blir ofta skarpt och vardagligt. Jag vill ju öppna upp en annan värld för betraktaren, en plats där man kan känna igen sig och drömma sig bort.
För att komma dit använder jag mig av många små ”tricks”. När jag tog denna bild blev jag initialt klart besviken. Bilden i kameran var inte bilden jag sett i mitt huvud. Jag skrev ut originalbilden och fotade av den med långa slutartider tills den blev så som jag ville ha den. Ibland fotar jag genom tyger, låter hundar slicka på linsen, låter damm sitta kvar i sensorn, lägger kameran i en plastpåse.
Var kreativ helt enkelt! Och var inte för rädd om din kamera!

3 december: Susanne Walström

Hitta bra bilder/fotografer som du inspireras av. Gör om en bild fast på ditt sätt, gärna flera gånger. Du ska se att ditt eget bildspråk smyger sig in och gör bilden till din. Alla bilder är ju egentligen tagna redan, fast inte av just dig. Boom! :)

2 December - Johan Bergmark

Jag jobbar mestadels med människor. När det kommer till porträttfotografering så har jag en tendens att snabbt scanna av området/platsen där bilden ska tas för att hitta en ren eller spännande bakgrund. Det är inte alltid det finns. I det här fallet hade jag några få minuter med Ruth Vega Fernandez i en lekpark på söder. Det var färgglada gungor och rutschkanor överallt. Jag ville ha en ren bild. Ingen snygg ren vägg fanns tillgänglig. Inget stort träd som kunde agera ren bakgrund. Men så såg jag den här stentrappan. Man behöver inte leta bakgrund bara på väggar. Det kan vara snyggt att lägga ”patienten” på ett snyggt kakelgolv, eller i en blomrabatt eller i en stentrappa. Sänk blicken. Höj blicken. Bryt mot reglerna. Foto: Johan Bergmark

1 december - Emilia Bergmark-Jimenez

Fotografera analogt, det är det bästa som finns! Det analoga fotografiet ligger till grund för hela det kommersiella och konstnärliga fotografiet vi ser omkring oss idag. I det finns element både av att vara tvungen att ge akt på tekniken och av slump, och det senare kan ju kännas extremt befriande. Det är spännande och gör att du måste lita på dig själv och ha tillit till dina kunskaper. Så köp/låna en analog kamera och plåta minst 100 rullar film, det kommer du ha stor nytta av även när du plåtar digitalt! Foto: Emilia Bergmark-Jimenez



Publicerad 2020-12-24. Läst av 9502 personer.

16 Kommentarer

sjunne 2020-12-01 13:20  
Å vem f-n har råd att köra 100 rullar analogt idag, som glad amatör?! När barnen var små (för 30+ år sedan) tog jag högst 2 rullar/månad! Idag? Nänä
cardazio 2020-12-01 13:33
Från 4500 kr på rullar och sedan framkalla själv, så kanske det hamnar kring 10k totalt. Inte billigt, men har man en bra kamera är det ju kul t.ex 6x7 så det ger lite mer än vad man kan åstadkomma med fullformat.
Nils Bergqvist 2020-12-01 18:42
Richard: Att framkalla svartvitt är inte alls så dyrt. Filmkostnaden är flerdubbelt större. Räkna med en femma kanske för kostnaden för att framkalla svartvit film själv, så blir det 500 kr utöver filmkostnaden. Om vi sedan räknar att man ska skriva ut bilder på ett arkivbeständigt och jämförbart sätt med en svartvit mörkrumskopia som man gör själv, så är det digitala mycket dyrare. Men digitaliserar man negativen och skriver ut så blir det ju ingen skillnad. För färgfilmsotografer är det värre dock. Där är filmkostnaden större och även om du framkallar själv blir det ganska kostsamt. Men svartvitt är det inga problem att köra 100 rullar om året för en vanlig arbetare som jag själv (numera fattigpensionär). Det handlar ju helt och hållet om vad man prioriterar här i livet.
cardazio 2020-12-16 10:09
Jag ska nog förtydliga att jag inte räknade på billigaste varianten utan den metod jag själv använder inkl. material för att fota av negativ samt 100 rullar film. Jag har köpt en lab box för 2000 för att slippa mörkrum, men längre fram blir styckekostnaden låg. Kemikalierna (df96 monobad) kostar 1.65 kr per ruta och sedan tillkommer bara filmkostnaden på ca 4.50 kr/st om man bortser från avskrivning 😋
ztenlund 2020-12-17 19:30
Alla som har råd att köpa en lite fräsigare systemkamera. Det är bara en fråga om man vill lägga pengarna på film och framkallning eller värdeminskning. Sedan kan man förstås få ut fler bilder ur värdeminskningen eftersom marginalkostnaden är nära noll, men alla står inte och håller ned avtryckaren i serietagningsläge.
Sam123 2020-12-01 19:17  
Härligt tips! Svårt att överträffa det:) Tycker själv att det är skitkul att plåta film igen! Gick tillbaka till det för typ 1 1/2 år sen. Särskilt dyrt tycker jag inte att det är om man framkallar själv. Om man dessutom betänker hur mycket stålar många av oss lägger på objektiv, nya hus och allt möjligt annat. Trodde aldrig jag skulle känna så men nu älskar jag att framkalla, det är halva nöjet. Den analoga processen har också fått mig att fotografera annorlunda. Färre skott, mer innehåll i varje frame. Visst kan man ibland undra vad man håller på med, det är ju väldigt bekvämt att plåta digitalt. Man tar sina bilder sen är det i princip klart. Men i slutänden upplever jag att processen är mer givande när man inte gör det så enkelt för sig. Bekvämligheten är överskattad.
mombasa 2020-12-02 12:22  
Lucka 2. Spontan reaktion att hon snavat och trillat i trappan. Men att tänka utanför sin egen. Comfort zone eller utanför ”boxen” är ofta en bra idé om man tar i beaktande att man faktiskt vill berätta något.
bach7617 2020-12-15 22:23  
Den här serien bilder med sina respektive fotografers kommentarer är bland det bästa på lång tid på fotosidan! Att de hamnat i "samma korg" som pryltips känns nästan komiskt (men det förlåter jag).
Svar från Emma Svensson 2020-12-16 09:25
Vad roligt att höra!
cardazio 2020-12-16 10:11
Instämmer
Cygni 2020-12-17 10:15
Håller med. :-)
Fredrikpersson 2020-12-17 11:37
Instämmer också! Mycket inspirerande.
MattiasL 2020-12-17 15:44
Jag håller också med. Väldigt trevlig och bra serie.
Michael Winnerholt 2020-12-18 10:09
Väldigt bra!!
O H 2020-12-18 23:56  
Kul idė! Inspirerande!
mats lindfors 2020-12-22 11:50  
En helt otroligt fin bild av Emma Svensson! Bilder på berg är populära att fotografera, men brukar oftast bli ganska så platta och i mitt tycke då ointressanta. Här hon lyckats ovanligt bra med att skapa djup i bilden.
Sam123 2020-12-28 17:50  
Vill bara tacka för en mycket välkonstruerad julkalender och alla goda råd! Intressant att höra hur olika fotografer prioriterar vad som är viktigast för just dem. Dessutom kul att ni lyckats få till en stor variation i olika genres, stil och synsätt.
ANNONS
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Mer premiumläsning