Fler avsnitt
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #124 - Digitaliseringens fördelar och nackdelar (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Svenska Fotografers Förbunds ordförande Paulina Holmgren är på besök i Stockholm och är med på ett samtal om digitaliserings fördelar och nackdelar. För visst har vi fått större synlighet och fler jobbtillfällen, men hur ska vi få bättre möjlighet till ekonomisk ersättning för våra bilder?
Läs mer...
4
Fotosidan Poddradio #122 - Utanför Storstaden – Martin Savara - (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
I avsnitt 122 med titeln träffar vi fotografen Martin Savara. Han fotograferar främst inredning, stilleben och mat i sin stora studio i Borås. Med en stadig ökning i omsättning och fler och fler stora kunder visar han att man inte behöver bo i storstan för att driva en framgångsrik kommersiell fotostudio.
Läs mer...
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det är för mycket rumsljud, det ser ut som ni använder Sennheiser me2? de inte bra, mitt tips är att gå upp till MKE2 den låter mycket bättre värt varje krona om man ska ligga kvar på sennheiser.
15:31 Här blir ljudet låter riktigt kasst och mycket brus,
Ni sågar sennheiser (som är ett märke inte en modell) för att de är krångliga då de har massor af olika system mot röde om är bara tuta och köra. Jag gissar på att ni tänker tänker på G-serien eller x000 serien. Om ni istället hade jämfört med AVX eller XSW-D är som motsvarar RÖDEs go så är det ingen skillnad över hur man ställer in. Men börjar man ha många trådlösasystem så ska man var välidt glad att det går att ställa in både sändare effekt och kanaler. Jag gissar på att sätter du upp 6-10st RÖDE go system i en miljö med störningar så kommer systemet snabbt att braka ihop. Så det finns fördelar att kunna ställa in saker inte bara avfärda det som krångligt.
26:57 Mygga skulle oftast vara bättre än en boom det skulle jag vilja påstå är precis tvärtom en bra boomikrofon rätt placerat låter bättre än en bra mygga rätt placerad. Men det hänger mycket ihop med kameravinklar och avstånd mm.
Ni påstår att Premiere hittar och synkar automatiskt på ljud. Det det stämmer kanske till vissa små inspelningar men har du gjort ett lite större produktion så gör den inte det kan bli ett rent helvete att synka på ljud, det vanligaste är att man synkar på tidskod.
32:14 Att med 32-bitars float spelar in lågt och sen drar ut det tycker jag är en konstigt förklaring det handlar väl snarare att man har "flera" A/D omvandlare som spelar in på sin nivå och som man kombinerar.
https://www.sounddevices.com/how-is-a-32-bit-float-file-recorded/
Ska man jämförare det med kamera är det väl som att ta en HDR-bild att man ta olika exponeringar och lägger ihop till en med hög dynamisk omfång.
Ni pratar om 32-bitar float point och sen nästa sekund säger ni att det inte spelar någon roll vilket format man spelar in, mp3 går bra och mp3 stödjer inte 32 bitar att spela in i något annat än wav och minst 24 bitar om man har den möjlighet är alltid att föredra och det tar inte mycket plats heller.
https://cdn.sounddevices.com/wp-content/uploads/2019/08/dynamic_range_chart.png
Där kan man se lite jämförelse hur mycket omfång man förlorar.
Ni säger att fördelen med XLR är att den har lås de flesta proffssaker som har 3,5mm har också lås. Jag skulle påstå att största fördelen med XLR är att är mindre känslig mot störningar särskilt vid längre kabellängder och kontakten är mer tålig än 3.5mm.
Jag skulle vilja säga att man ska köpa ett system att växa i inte gå på det billigaste.
Vår video riktar oss inte till den som sätter upp 6-10 trådlösa system utan till nybörjare som har ett eller två system. Då är Røde betydligt enklare än de sändare i G-serien som vi använde här.
Vi säger inte att det inte spelar roll vilket format man spelar in i, utan vi säger att det första steget är att få rätt mikrofonlösning. Sen kommer den typen av detaljer.
De flesta 3,5-kontakter har inte lås, men visst finns det inom professionellt ljud. Jag har aldrig sett en vanlig kamera som har det.
Det är möjligt att ni inte riktar er till de som har många system själva men är du på en presskonferens, mässa eller invigning är det absolut inget konstigt att det finns många system som ligger på samma frekvenser, särskilt då Röde som ligger på ISM - 2.4 GHz-bandet. Där finns massa saker som kan störa och särskilt om du inte ha sändare i synfältet. Då har man minimala möjligheter att åtgärda det om systemet bara har auto på allt då vill du ha möjlighet att kunna byta frekvens eller ställa andra saker som sändareffekt mm.
Kom på mig flera gånger med att önska att jag fick höra vad ni pratar om.
Hur låter det om jag sätter en mikrofon på min GoPro?
Hur låter det med micen rakt mot munnen jämfört med underifrån?
När ni pratar om detaljskillnader längtar jag att få höra den skillnaden.
Jag inser att det krävs mer redigering och inspelning för att klara den saken.
Man kan ju alltid hoppas att podden också kan fungera som en enkel testplats, där jag bättre kan förstå olika aspekter.
PS: varför heter det mikrofon, men mic?
Eller gör det det?
https://www.youtube.com/watch?v=S7kZse5qrzs
Det heter mikrofon eftersom ord försvenskas med svensk stavning så att de blir lättare att böja. Därför telefon, mikrofon, mejla och så vidare.
Mic eller mick är talspråk och stavningen blir mer flytande. Jag skulle stava det mick.