Artiklar > Darktable 3.0 släppt - buggfixar och uppdaterat utseende

Darktable 3.0 släppt - buggfixar och uppdaterat utseende

Gratisprogrammet Darktable har fått en ordentlig uppdatering.

Bildbehandlingsprogrammet Darktable 3.0 är släppt. Programmet är av så kallad open source-typ, alltså öppen källkod som är tillgängligt för alla. Darktable 3.0 har en rad förändringar mot tidigare versioner, bland annat ett utvecklat interface med olika teman. ”Darktable” är standard-temat i programmet, men det finns flera andra att välja på, bland dem ”Darktable Elegant Dark” och ”Darktable Elegant Darker”.

Bland nyheterna syns också en utvecklad RGB-kurva och nya moduler för RGB-nivåer. Darktable 3.0 har också ett antal buggfixar och det stödjer nu fler kameramodeller, har utvecklade brusprofiler och vitbalans-stöd.

Programmet är gratis, finns till Windows, macOS och Linux och går att hämta här.



Publicerad 2019-12-28. Läst av 3715 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-12-28 15:11   jonas18z
Artikel tar inte upp något hur det är att arbeta med, står den sin mot lightroom och c1?
Finns alla funktioner och stödjer den alla grafikkort på alla operativsystem?
Uffe_Nordholm 2019-12-28 15:42
Stöd för grafikkort borde väl vara något som operativsystemet tar hand om, inte enskilda program man köra ovanpå operativsystem, tycker jag.
Staffan_T 2019-12-28 16:28
Grafikkort hanteras med hjälp av OpenCL, så det lär betyda att åtminstone grafikkort från kända tillverkare som Nvidia, AMD och Intel kan användas.

Det är väl osannolikt att precis "alla funktioner" finns (beroende på hur man definierar "alla"), men ganska många. En kort översikt finns här: https://www.darktable.org/about/features/
martinot 2019-12-28 17:11
@Ulf:

API:er för GPGPU-användning, typ OpenCL och CUDA, tillhandahålls främst av drivrutinerna för grafikkorten, men sedan är det ju helt upp till applikationerna (som tex. fotoredigeringsprogram) att använda sig av dessa, eller inte.

Bara för att man har ett antal API:er i operativsystem, drivrutiner eller andra generella bibliotek/ramverk, så innebär ju inte förekomsten av de att appar automagiskt börjar använda sig av dessa, eller hur?

Det är ju helt upp till utvecklarna av respektive appar (DT i detta fallet), om de vill göra så, och även för vilka funktioner inom applikationen de väljer sig att nyttja sig av denna funktionaliteten. Bara för att den används för enstaka funktioner, så betyder det ju inte att applikationen i stort nyttjar sig av den typen av beräkningsresurser rent generellt.

Export av bilder med tex. JPEG-motorer brukar normalt vara ett sådant exempel som utvecklare ofta väljer att utveckla för GPGPU-användning (men ibland även vissa enstaka filter vars beräkningar passar in i den typen av fall som GPGPU är effektiva på att snabba upp)..
Uffe_Nordholm 2019-12-28 18:11
@Martin: jag börjar tydligen bli gammal: när jag ser ordet "grafikkort" så associerar jag bara till elektroniken som ser till att jag får en bild på skärmen. Att man kan använda grafikkort till annat är fortfarande lite av en nyhet för mig... Jag vet dock att man kan använda grafikkort till en del tämligen specialiserade saker, bla beräkna kryptovalutor. (Finns det något bra svenskt ord motsvarande engelskans verb "mining" eller "to mine" vad gäller kryptovalutor?)
PMD 2019-12-29 11:04
"Mining" bör väl översättas till "gruvbrytning" men jag tror inte att jag har sett den användningen i kryptovalutasammanhang.
PeterWem 2019-12-29 11:22
Gräva skulle jag vilja påstå är termen på svenska. Gräva bitcoin eller gräva kryptovaluta.
2019-12-28 21:08   jonas18z
Installerade 3.0 på MacOS 10.14.6 och macbook pro 2017, 2,8 GHz ,16GB RAM, Radeon Pro 555 2 GB. Inte den snabbaste datorn kanske men.

UI känns extremt hemmasnickrat, fonter som känns ogenomtänkta och förstora i förhållande till rutan. ingen designer som sett över det
Hela interfacet känns extremt segt när man gör ändringar i bilden. "working..." kommer ofta fram hela tiden. Då har jag importerat 1 st bild från sony a7rIII
Ingen meny.
Inget högerklick för meny

Däremot tycker jag det verkar finnas en hel del inställningar att pilla med så kanske kommer använda det till något där jag har bild som jag behöver göra något särskilt men till dagligt arbete ger jag detta 2/5 i betyg.

Denna påminner extremt mycket om blender i UI och där gillar jag mer C4D.
Det spelar ingen roll om det är gratis. Lightroom / c1 kostar typ 1000kr per år och det är knappt en timmes jobb på faktura.
PeterWem 2019-12-28 21:29
Jag ändrade tema direkt till bättre typsnitt.

Angående working är det så även för min Threadripper och en 60mpix Sony tills jag aktiverar OpenCL bland inställningarna. Då flyter det på som bara den. Jag har ett GTX 1060, så det är väl mellansegment om ens det.
martinot 2019-12-29 02:47
@Peter:

Du som kör DT på en AMD TR; hur väl skrivit och multitrådat är DT?

Har appen förmågan att någorlunda effektivt utnyttja alla kärnorna som du har på din TR, eller är det oftast endast ett fåtal av de som DT normalt nyttjar?

(Har ingen TR, men är mycket nyfiken då jag precis beställt en AMD Ryzen 7 3700X med 8 kärnor och 16 trådar till min nya fotodator.)
PeterWem 2019-12-29 10:42
Den drar 100% på alla trådar vid export och sedan går det ned beroende på var i exporten den är. PNG-komprimering t.ex. använder bara en tråd vilket innebär att man inte ska välja högsta komprimering för då blir det flaskhals. Samma med Tiff.
Jag testade en 60mpix-fil från Sony och startade upp darktable med 1 tråd vs 32 trådar. Jag drog i gång ett gäng moduler som jag vet är resurskrävande.

1 tråd: 5:10 min. 32 trådar 1:20 min. 16 trådar 1:14

För en normal bild från min 6D tar en genomsnittlig exportering med 32 trådar mindre än 10 sekunder. Samma bild tar med 1 tråd 40 sekunder. Med 16 trådar tar det 12 sekunder.
martinot 2019-12-29 21:50
Ok, tack.

Låter som mest/endast export då. (tyvärr lite liknande som för Adobe Lr, mflr).

Är min erfarenhet att det är nästan endast vid export av filer till JPEG och liknande som man nyttjar flera trådar väl, men i övrigt inte alls lika mycket vid normal användning av fotoapplikationen. Vilket är lite synd och slöseri tycker jag när man sitter på så dyra och fina processor med väldigt många kärnor (även om det är självklart är bra att iaf. exporten är välskriven och snabb).
2019-12-28 21:09   PeterWem
Ett bra program har blivit bättre. CR3-support bör väl komma snart nu när LibRaw släppt koden fri.
2019-12-29 21:01   Fotosmurfen
Finns programmet på Svenska.
PeterWem 2019-12-29 21:33
Ja och nej. I 3.1 för Ubuntu, ja. För 3.0 i Windows, nej. Du får välja norska där.
Bussmicke 2020-01-16 21:08
Var hittar man det då?
2020-01-16 21:00   Bussmicke
Skräp. Går inte importera RAW-filer, hittar ingenstans att ändra till Svenska trots det ska finnas

Merläsning


Elinchrom ELB 500 TTL