Kampanj – Ett 1 års gratis Plus-medlemskap och rabatt på kameraförsäkring

Plusmedlemskap värde 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > 200 megapixel i Hasselblad H5D-200c

200 megapixel i Hasselblad H5D-200c

Hasselblad gör en multiskott-version av sin nya H5D-50c med bildfiler på upp till 200 megapixel för den som behöver extrem upplösning.

Multiskott-tekniken kräver stillastående motiv och används därför främst för produktfotografering och reproduktion.

Hasselblad H5D-200c tar 4 eller 6 exponeringar där cmossensorn på 50 megapixel flyttas runt 1,5 pixel mellan varje exponering. En elektronisk slutare används mellan exponeringarna. Sedan sätts exponeringarna ihop till en 200-megapixelbild. I 8-bitarsläge blir filstorleken 600 MB.

Hasselblad H5D-200c fungerar även som en normal 50-megapixelkamera när man vill det.

Läs mer här.



Publicerad 2014-08-21. Läst av 6820 personer.

9 Kommentarer

oyegie 2014-08-21 14:54  
Vill gärna ha,men lär behöva köpa en monster-dator för att hantera 600mb filer.
Svar från froderberg 2014-08-21 16:24
Nä, det är inte som förr. Det räcker nog långt med en standard Imac med 32 GB ram.
unoengborg 2014-08-23 20:30
Fast å andra sidan vill man nog ha en bättre skärm om än vad Apple har att erbjuda om man spenderat så mycket på kamera.
KonstHåkke 2014-08-25 12:32
En 32K UUUUHD-skärm kanske?
Num Wistbacka 2014-08-26 15:22
Jag är inte säker på att en iMac har tillräckligt med GPU för dehär.
Scratchen 2014-08-21 20:04  
Går det att läsa mer om den här tekniken någonstans? Låter intressant, nytt för mig.
reim 2014-08-22 09:26
Elektroniktidningen hade en artikel om Hasselblad för runt ett halvår sedan. Den innehåller lite mer information om den senaste tekniken. http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=58647&via=s
Alf-Magnus 2014-08-22 10:22  
Nu väntar vi bara på att sensorn skall dyka upp i en kompakt kamera :-)
David Bicho 2014-08-22 12:37  
En intressant aspekt är hur viktigt det är med exakt och stabilt ljus när man plåtar med multiskott, och än mer blir aspekten viktig när man använder hysteriskt högupplösta kameror såsom denna.

För varje exponering måste ljuset alltså vara "exakt" likadant, för annars kan inte datorn sätta ihop bilderna korrekt. Varenda pixel måste stämma. Det som händer annars är att (förutom att datorprogrammet som sätter ihop bilderna klagar och vägrar) man får konstiga mönster i bilderna när pixlarna inte har samma ljusstyrka eller färgtemperatur. (givetvis måste det man fotograferar vara superstill, samt kameran superstill, samt fotografen, samt busstrafiken utanför, samt fläktsystemet, samt ens egen puls...

Detta är inget nytt direkt, men jag lärde mig vikten av att ha superstabila stativ till blixtarna sist jag plåtade med denna H5D-200C. Jag blixtar på normala Manfrotto 367B och använde Profoto Pro 8-blixtar som jag vet levererar styrke- och färgmässig stabilitet nog, men lik förbannat klagade datorn över att det var för stor skillnad mellan exponeringarna. När jag skruvade upp tiden till 30 sekunder mellan varje exponering och hade svag ljusstyrka på fungerade det, men jag behövde maximal styrka och då sket det sig direkt.

Det visade sig alltså vara blixthuvudena som gungade lite på stativen efter varje blixtsmäll. Med fetare stativ gick det hur bra som helst att brassa på så snabbt så att blixtarna hann ladda upp sig mellan varje exponering.

Tilläggas bör att jag hade ganska fysiskt tunga saker på blixthuvudena vilket naturligtvis bidrog till problemet.
Svar från froderberg 2014-08-23 09:44
Tack. Intressant att höra.
nikitin 2014-08-23 18:16  
Det är i 8-bitars TIFF som filen blir 600 MB stor, inte 16-bitar som det står i texten.

Merläsning

ANNONS
Samyang till Sony - Scandinavian Photo