Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år





















43 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Skulle vilja se den som vill sitta och redigera bilder på en ordinär Siba eller OnOff-dator. Man hade nog tröttnat ganska snart.
Ja, det blir nog segt på en trög on-off dator. Här är en dagsfärsk bild från studentbalen i Helsingborg www.hd.se (panoramat). Den vägde ca 850 megapixlar och redigerades på en vanlig iMac 27". Den största jag redigerat vägde 30 gb. Det var segt som tusan, men det gick bra. 200 mp är inga problem
Det var det som var min poäng i ett tidigare inlägg: Din panorama bild består av flera bilder med mål att bli stor. Även om H4D;n nu tar 5 exponeringar så kommer det att ses som en bild med tämligen lika utsnitt som en vanlig exponering (om jag förstått det rätt). Och den kameran spottar då ut ett flertal sådana bilder. Ditt panorama har långt mycket bredare snitt. Tänk om ditt panorama bestod av bilder 200 Mpxl styck. Då skulle det vara värre med iMac:n.
=)
Så sant! Men inte nekar jag kvaliteten. Det jag önskade mer än fler megapixlar är snabbare slutartider. Varför klarar inte en hasselbadare kortare slutartider än 1/800 sek? Tänk ändå exempelvis sport foto upplöst i 30 Mpxl mellanformat. Knappast skulle det bli snabbare än typ 0,8 - 1,2 bilder per sekund, men ändå. Även lite högre ISOn skulle vara användbart. Det skulle öka användnigsområdet för hasselbladaren, vilket i dagsläget är begränsat ganska rejält.
Har jag fel?
Num: varför den bara kan ta bilder i 1/800 är ju pga. centralslutaren. Om man vill frysa rörelser får man använda blixt.
Uräkta dum fråga, men vad innebär centralslutare vs. vanlig slutare?
En Centralslutare sitter i objektivet och har snabbar synktider mot blixten, detta gör att man kan blanda blixt och befintligt ljus på ett annat sätt.
En ridåslutare brukar synka på 1/180, medans bladaren kan synka helt upp till 1/800. Kan man blanda blixt och stärk solljus på lågt bländarvärde.
Och för att svara på min egen fråga:
Läs här: http://www.jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/blandareslutare/blandareslutare.html
ja du hur tänkte Hasselblad här.... 200 megapixlar. Oj oj vad ska man med alla dom till?
Undrar då hur de här grabbarn tänkte....
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3499253.ece
En GIGApixlekamera
/m
Jag misstänker även att det precis som inom video/filmbranchen så kan man hyra/leasa kameran. Det finns videokameror (hus endast) som kostar mer än en H4D, ingen höjer ögonbrynen där för att det är dyrt. Är man ute efter vissa egenskaper så kostar det.
Nä, det är förjävligt. Vad ska man med 200 megapixlar till? Jag ser då ingen nytta med det. Det var bättre förr. Mycket bättre. Jag var emot glasplåtarna när de kom också. Det går alldeles för fort framåt. Vad ska man med 200 megapixlar till, som sagt? Fy&usch&blä:-)
kanske helt rätt men fortfarande den bästa ! och när proffsen väljer kamera så som Steven Mesiel . Mario Testino .Micke Jansson ...Annie leibovitz
som rankas till en av världens bästa.. inte fan väljer de något som inte funkar
och där ofta kör de en Hasselblad
kör själv med en H kamera och kan säga det är det bästa jag hållit i tillskillnad ifrån Canon Nikon och Mamiya
F
Proffsen väljer inte, de får dem på posten gratis av hasselblad :-)
Du har så rätt så! Marcel Pabst t.ex. i Göteborg har jag hört får sina kameror mot att han tar lanseringsbilderna för dem... Schysst deal skulle jag kalla det ^^
Som hittat...tar 2 !!
Hm, jag tror inte du förstår vad yrkesfotografer prioriterar.
...eller så är du ironiskt?
Klart att den kan filma, du kan göra 200mpx animerade gifs med den!
Jag var ironisk, kanske borde gjort en smiley för att förtydliga ;)
Nästan all häftig säkerhetsutrustning och liknande som man kan få i princip vilken bil som helst nu kom från de dyra märkena (ja jag är medveten om att det kanske fanns större användning för de i de dyrare märkena än MS i denna kameran, men ni förstår principen).
jag behöver ingen men hade jag en så ser jag otroligt mycket möjligheter som jag inte har med min EOS 7D i hur jag skulle kunna använda den, jag skulle inte vilja vara utan min 7D för den är mer lämpad till mitt fotograferande men 200 mpixel ger en ett ganska rejält kreativt utrymme som jag vet att det finns många fotografer där ute som gärna skulle vilja röra sig fritt inom.
no offence, men medge att det är lite fånigt att trashtalka något bara för att man själv inte förstår hur det skulle kunna användas?
mvh Johan
Vad skulle du använt den till då?
som sagt jag behöver ingen, men till att börja med så ger det möjligheten att gå ifrån det "vanliga bildspråket" där bilden är menad att betraktas i sin helhet till att skapa enorma findetaljerade förstoringar där man snarare "går in" i bilden än betraktar den som en tavla.. bara det öppnar en helt ny värld av fotografering, sen skulle jag inte kunna låta bli att pröva att fotografera rörliga motiv med den heller, i rätt ljus och och med rätt motiv skulle det nog ge väldigt spännande effekter, sen är det precis samma fördelar som med hög upplösning i allmänhet, du har mycke störra möjligheter till att beskära och hitta bilder i bilden.. som i det här fallet kommer ha en brutal upplösning även om du gör ett väldigt litet utsnitt, jag skulle även göra serier av bilder av samma bild, ett helbilds porträtt, som man skär ner stegvis till ett närbild av ett öga med bibehållen upplösning, det skulle självklart vara en utmaning men det finns skarpa porträtt från den tiden då man hade flera sekunders exponeringestid så.. jag det är väll en början på några av idéerna som dyker upp.. sen skulle det självklart utvecklas efter hand.. men ja.. fick jag en idag skulle jag börja fota med den och den dagen den kommer en 2000 mpixel kamera skulle jag veta precis just varför jag skulle vilja använda en sån.. utvecklingen ger oss utrymme att växa kreativt.. jag antar att det bara handlar om hur mycke man är beredd att släppa sina gamla idéer om vad man kan göra och utvidga sitt sinna inom dom ramar som tekniken erbjuder. skulle kunna fortsätta med fler idéer som poppar upp i huvudet av blotta tanken på en sån upplösning men jag måste fortsätta jobba nu..
mvh Johan
Jag känner lite när jag läser ditt svar att du egentligen inte har någon riktig plan, du pratar bildspråk osv.. Det den gör kan du göre genom att stitcha bilderna med din 7D med andra ord du kan redan nu ge dig hän med att plåta "stora bilder" Du har 18 mpix i din 7d ta sex bilder för stitchning med den och du ligger på 100mpix. Många naturfotografer gör detta i stället för att konka omkring på en kamera som kostar 290000.:-
OM du läser artikeln så ser du att bladaren flyttar sensorn mellan varje tagning. Hur löser du det med en 7D? Eller du menar mer åt panorama när du syr ihop sju olika motiv? Det är en viss skillnad....
De flesta hade Mamiya 645, för att det var en bättre investering.
Jag hade två Mamiya 645 Pro, och sämre får man leta efter. Magasinen lossnade ibland, motorerna orkade inte mata fram filmen ordentligt, elektroniken låste sig titt som tätt. Så jag bytte eländet mot en 503 cxi som gick helt felfritt.
Det finns en värld bortom din horisont kan jag meddela. Storformat finns nästan överallt, tunnelbanor, stationer, flygplatser, inte minst mässmontrar o dyl, konferenslokaler, hotell m.m m.m.
Företag som köper reklam av den typen nöjer sig inte med en sönderinterpolerad skitbild från en 12 MP kamera. Hög och framför allt ÄKTA upplösning är alltid bättre än dålig uppläsning i fall som dessa. Jag har ingen bladare, men hittils har jag löst det genom stiching.
Ibland finns teknik före det finns användningsområden som vi ser det.
Och ibland görs det prylar bara för att det går.
Nä, fattar det inte heller. Men en del ska ju alltid vara sura:-)