Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > 8 megapixel i nya Iphone 4S

8 megapixel i nya Iphone 4S

Den 28 oktober börjar nya Apple Iphone 4S säljas i Sverige. Två av de största nyheterna är en förbättrad kamera med 8 megapixel och en snabbare processor.

S:et i modellnamnet står för "speed". Iphone 4S får en dubbelkärnig A5-processor. Grafiken i den nya mobilen sägs vara uppemot sju gånger så snabb som i föregångaren.

Den inbyggda kameran numera på åtta megapixlar (3264x2448). Apple påstår att sensorn är 73 procent mer ljuskänslig. Nya funktioner i kameran är hybrid IR-filter, ansiktsigenkänning och bättre vitbalans. Kameradelen är också snabbare än tidigare – 1,1 s för första bilden och 0,5 s för följande.

Filmerna lagras i full-HD-storlek 1920x1080 pixlar och digital bildstabilisering används liksom reducering av oljud.

Med hjälp av molntjänsten Icloud som ingår i operativsystemet Ios 5 kan bilder och andra dokument synkas med flera andra Apple-enheter.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-10-04. Läst av 13083 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

från 18 kr per månad

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2011-10-04 23:40   ekfeldt
Jobbigt att det inte blev nå'n 5:a!
Jag vill bli rejält imponerad om jag ska välja denna framför 4:an i väntan på "den riktiga".
Köper man denna så kan man ge sig F på att 5:an kommer alldeles för snart...
Anders Östberg   2011-10-05 00:03
Kanske blir nuvarande 4:an mer smakligt prissatt nu då om man vill ha en iPhone, den känns som ett bättre köp då det är så liten skillnad.
Joel Stjernerhem [FILM]   2011-10-05 00:22
Applestore har redan sänkt priset med tusing på den.
Christian_Jönköping   2011-10-05 01:50
Ser man på det historiemässigt så har åtminstone inte Telia velat sänka priserna mycket när en ny modell kommit.

En tusenlapp i USAs Applestore (Machouse?) kanske översätts till 500 kr när det ska prissättas här i vårt land.

Jag blev ruskigt besviken.
Displayen på de nuvarande modellerna, jag har själv en 3GS, är så små att det inte går att bekvämt surfa så en 4´ eller 4,3´ var något jag såg fram emot.
Jag såg också fram emot den rundade kanten mot bakstycket som det ryktats om, designen på iPhone 4 är avskyvärd tycker jag och gör det väldigt obekvämt att ha längre samtal utan headset.

Jag härdade ut ända till nu eftersom jag precis som de flesta andra gissade att en ny modell skulle komma nu, istället kom en lite uppdaterad iPhone 4.
Allt utom hårdvara får man ju ändå med iOS5, bortsett från Siri.
ErlandH   2011-10-05 10:15
Det spelar väl ingen roll om den heter Iphone 5 eller Iphone 4S? Det är en helt ny telefon, även om den ser likadan ut som den förra modellen. Bortsett från utseendet är skillnaden lika stor som mellan Iphone 3S och Iphone 4.

Någon Iphone 5 lär vi inte få se förrän möjligen nästa sommar.
Anders Östberg   2011-10-05 11:04
Det är väl ungefär som när Canon släpper en "n"-modell, lätt uppiffade rester från gårdagens måltid så att säga, lite kryddor och in i mikron en stund. Folk hoppades på en iPhone 5 med ny design och mer nyheter, men det blev en uppvärmd iPhone 4, och jag antar att mottagandet blev ungefär lika ljumt när 3Gs kom?
Wizard   2011-10-05 11:35
Det går inte att jämföra skärmen på en 3Gs med Retinaskärmen på en 4:a nån dag i veckan.. Jag har inga problem att surfa på min 4:a men på en 3Gs är det "omöjligt" utan att konstant zooma in och ut pga den sopiga upplösningen, på 4:an är det såpass mycket bättre upplösning och bildkvalitet att detta eviga zoomande inte alls är lika nödvändigt och det är egentligen bara när jag skall trycka på länkar/knappar av det mindre slaget som jag behöver zooma..

/P
Christian_Jönköping   2011-10-05 17:24
Erland Huledal det är väl ingen som sagt att namnet har någon betydelse?
Förstår inte varför folk alltid ska ta till den ursla ursäkten för att visa sin kärlek till Apple.

Klart att man kan jämföra och se skillnader. Samtidigt är "nya" telefonen ju som sagt en exakt kopia av den gamla telefonen utseendemässigt, och med skärmar hos andra ledande märken som är både större och med HD-upplösning så hamnar den här på rejäl efterkälke.

Den nya kameran var redan givet att den skulle komma och det var enda riktiga nyheten bortsett från en dualcore-processor (som konkurrenterna redan haft ett tag i sina flaggskepp)

Det är helt enkelt inte tillräckligt mycket nyheter för att vara någon sensation på något sätt. Och designen på iPhone 4 är inte vidare omtyckt bland ägarna av iPhones när det frågas ifall 3G eller 4 är skönast att hålla och snyggast att titta på.

Men var glad DU ifall du gillar den "nya" telefonen, bara du låter oss som INTE gillar den ha vår åsikt ifred.
ekfeldt   2011-10-06 13:48
Ska ge den en chans och prova den ett tag om jag får möjlighet.
Man vill ju inte binda upp sig i "onödan".
Jeremiah2   2011-10-07 21:01
Men lelle vän, iPhone 4 har en skärm som är 319 pixels per tum.
Det är en av de erkänt bästa på marknaden.

i Övrigt

Helt ny CPU (A5), dubbelt så snabb, upp till 64GB, 7x snabbare grafik, helt ny kamera, filmar i full HD (1080), Nytt system med dubbla antenner och växling mellan dem, Facetime över 3G (ngt fullständigt nytt i USA, de har aldrig haft videosamatal och du kan inte jämför det med de videosamtal vi hade här för 10 år sedan), iOS5, iCloud....och underbara Siri!
GPS, Gyro och en del annat gott fanns sen innan.

Ändå sitter ni och gnäller som ena riktiga kaffekärringar.
Anders Östberg   2011-10-07 21:13
Men store vän :-) Apple har missat på dom punkter som syns och märks och som folk klagat på; jag har kikat på iPhone 4 av och till men skärmen är för liten, även om den är skarp och fin, och lika skarp (dvs obekväm) är luren att hålla i. Så, för en gångs skull har Apple missat det dom brukar vara bra på, dvs design och ergonomi. Kombinera det med sämre batteritid och det världsfrånvända priset och det blir ingen iPhone för mig. Ingen av dom tekniska finesserna är någon avgörande förändring eller något som man saknat i förra modellen, utan dom viktiga förbättringarna kommer med iOS 5 och då också till nuvarande modell. Men det är säkert många som måste uppgradera och köper en dyr telefon som inte är märkbart bättre än sina konkurrenter till nästan dubbla priset. Kalla det gnäll om du vill, eller kalla det en nykter bedömning av en telefon som säkert är mycket kompetent men som skjuter bredvid målet. ;-)
2011-10-05 03:42   laszlos74
Detta var nog väntat, kollar man historiemässigt så var det 3g - 3gS följd av modell byte till 4-an och 4S var inte helt otippad heller
men det är klart att man hoppades på en modell byte ändå
men att man kan få en telefonkamera till att bli en f/2,4??
kanske dags att sälja min nyinköpta Canon och fota med iPhone :)))
soilheart   2011-10-05 09:35
Uppenbarligen kan man till och med få ner (upp?) slutaren till f/2.2.
Se sista telefonen här: http://engt.co/nFmAsW tillexempel (tyvärr är det en WP7 vilken jag aldrig hört något om kamerafunktionen i).
Makten   2011-10-05 12:33
F/2,4 är ju ingen konst när "f" bara är någon ynka millimeter. Det är en kvot, inte en öppning.
Atropine   2011-10-05 13:34
På en WP7 startar du kameran med den dedikerade kameraknappen. Trycker med valfritt finger på den plats i motivet (på skärmen) där skärpan ska ligga. En halv sekund senare har den fokuserat och tagit bilden. Något mer du vill veta? :)
2011-10-05 05:25   light
Vad är storleken på sensorn i jämförelse med kompaktkamera, kan den månne vara så "stor" som 1.2/3"? Och vad är brännvidden? Läste att videon hade bildstabilisering, har den det även i kameradelen?
Knight Palm   2011-10-05 07:53
EIS, electronic image stabilization funkar bara på rörliga bilder, video enbart alltså.
2011-10-05 06:06   Användarnamn:Morot
Det är ingen idé att vänta på 5an istället, 6an lär ju komma snart och den är nog ännu grymmare. Iofs så är det ingen idé att vänta på 6an heller eftersom 7an kommer efter....
Jeremiah2   2011-10-07 21:12
Det där kallas Windows-sjuka.

Allt skall bli så mycket bättre i nästa version, alla buggar skall vara borta osv...
Alltid ligger den vackra framtiden just bakom horisonten....
2011-10-05 06:52   Dragoo
Nja...inte ett smart drag av Apple. Känns som en "vi måste köpa tid" modell innan vi kan lansera Iphone 5 nästa år typ
2011-10-05 07:51   Knight Palm
Ett snabbare radiogränssnitt, både beträffande mobildelen samt även närkommunikation medelst blåtand. WLAN har den som förrut, men visst har den GPS också?

Listan att jämföra på http://www.sweclockers.com/nyhet/14559-apple-lanserar-iphone-4s-och-ios-5
2011-10-05 09:53   Janne B
På ett sätt bra. Då slipper man få ångest över att man till jul "måste" byta sin telefon. Vem byter från 4:an till denna frågar man sig. Skönt, då spar jag pengarna till annat. Vem vet, androidsystemet kanske inte är så dumt trots allt. Deras nya telefoner lär piska Ip 4 har jag hört........den som lever får se ;-)
JB
2011-10-05 11:17   Henrik Fridén
Föga förvånande, de vet ju att de kan maxa förtjänsten på detta sätt då alla fanboys ändå automatiskt köper mellanmodellen året innan den riktiga uppföljaren kommer.
2011-10-05 12:25   Ove Lundqvist
Det enda som är intressant och skäl till att gå från 4 till 4S är SIRI. Men SIRI kommer inte att finnas på svenska inom det närmaste året så därmed också anledningen till att uppgradera sig. iPhone 4S är ett skott i luften på den europeiska marknaden.
Makten   2011-10-05 12:35
Har du tänk på att alla köpare inte uppgraderar från tidigare iPhone-modeller?
Ove Lundqvist   2011-10-05 21:20
Jepp, det har jag, Men för mig och för andra iPhone 4 ägare så är det ingen större idé att byta. Speciellt inte för mig. Men när SIRI lanseras på svenska om ca, 1 år kan det vara aktuellt, men då är det väl nästa generations iPhone (5?) som kommer. Av det jag har snackat med dem som har 4:an redan så ser ingen av dem nyttan med att byta. Men med tanke på att priset på iPhone 4 nu kommer att gå ner så är nog frågan hur försäljningen av 4S kommer att gå. jag är lite tveksam men jag kan ha fel.
2011-10-05 13:38   Lasse.K
Hej!

Läste precis på idg.se att Apple-aktien faller efter det magra släppet Apple gjorde igår.

Totalt har aktien fallit ungefär 14 miljarder dollar!

- Det hade nog behövts en iPhone 5:a...

/Lasse

Url: http://www.idg.se/2.1085/1.408289/apple-aktien-faller
dokido   2011-10-05 14:08
de ju ganska besviket över allt tycker jag på hårdvarusidan
åtminstonde som jag varit intresserad av i år
nikon, ipad-iphone, korg, yamaha
verkar som krisen gjort sitt för innovationer
många har uppgraderat tidigare modeller
väldigt många, gjort de kraftfullare och billigare
men inga nyheter
fast jag tycker det är ok eg
vi borde dra ner på konsumtionen
Irie Micke   2011-10-05 15:38
Och några timmar senare så var den uppe på samma värde som innan, så när som på några kr... =)
Lasse.K   2011-10-05 16:06
Hej igen!

Det stämmer mindre bra det Micke Söderberg skriver...

Apple på Nasdaq: http://www.nasdaq.com/symbol/aapl

Hälsar /Lasse
Irie Micke   2011-10-05 20:17
Förlåt.... 5 dollar tapp var det... på en aktie som kostar 375 dollar just nu (tänkte inte på att det stod dollar när jag snabbt kollade) Men det är ju en dramatisk nergång med 1,3333% ;)
Klart att markanden regagerar på missnöje men oftast stabiliserar den sig igen...

Så såååå fel hade jag väl ändå inte...? =)

MVH
Micke
2011-10-05 17:20   taz_k
Verkligen ett tunt släpp: dual core och lite snabbare modem (men inte linje med konkurrenterna). Tidigare satte Apple en referens för mobilmarknaden. Nu tror jag snarare Googles släpp den 11:e kommer att utgöra den nya normen.
Jag menar det visar hur svårt det är för ett enskilt företag att tävla mot öppna system där flera företag kan samarbeta. Apples marknadsföringsavdelning är dock den samma så den säljer säkert bra ändå.
Mats.J   2011-10-06 21:23
"Tidigare satte Apple en referens för mobilmarknaden."

En sak som Steve Jobs var bra på var marknadsföring och det visas än en gång här. Att det han sedan framförde inte alltid var sanning tycks ingen bry sig om.

Läs och begrunda följande: http://communities-dominate.blogs.com/brands/2010/07/obituary-for-opk-wall-street-is-a-cruel-mistress-nokia-searching-for-ceo.html

Till er som inte orkar läsa hela artikeln kommer här två citat från den:

"The iPhone 2G was not the best phone in the world. Apple has since made 15 major technical improvements to the original, over the past 3 years, and Apple itself has celebrated those 15 changes as radical and important. Nokia's flagship N95 which was being sold before the iPhone 2G even launched in 2007, had 14 of those 15 technical abilities as standard features. And the N95 had tons more features and abilities that even the latest iPhone 4 does not support"

"But somehow with Apple, the facts no longer matter. The iPhone was the ultimate best phone ever - according to Steve Jobs - and because Steve Jobs says so, that started to become the storyline. The truth didn't matter. That the iPhone 2G was not even a proper 'smartphone' - it didn't even offer users the ability to install apps (this ability came a year later) and didn't support industry standards like MMS and even today doesn't support Adobe Flash. The iPhone 2G was not a 3G device, making it instantly obsolete for example for the Japanese market and didn't have such abilities as GPS and stereo bluetooth. But that didn't matter. If your smartphone didn't have the one cool thing the iPhone did - a touch screen - it seemed that your phone was old-fashioned."

Nokia släppte nyligen sin N9:a som också har en 8MP kamera men den har inte uppmärksammats här på Fotosidan. eller har jag missat det?

Jag tittade in på Apples hemsida (http://www.apple.com/se/iphone/) för att läsa om den nya Iphone 4s. Men jag hittade inga kalla fakta om prestanda och funktioner. Det enda jag fann var svepande formuleringar om hur "bra" denna telefon är. Min kommentar: Och?

Mvh
Mats
2011-10-05 17:35   Mörlin
Fattar ärligt inte varför man överhuvudtaget på en sida för människor med fotointresse väljer att ta med en hel artikel och stora bilder på en mobil!? Rör det sig om att mobilen har en kamera så undrar jag var alla andra stora bilder och notiser är om alla andra mobiler som har haft "bra" kameror. Hur länge har Samsung Galaxy S2 varit på marknaden och kanske framförallt Nokias lur med 12mp. Var är bilderna på dem? Jag förstår att det är oerhört hypat och marknadföringen av Iphone har genom alla generationer av den varit lyckad. Satt själv och funderade över att köpa en om det kommit en ordentligt uppdaterad "femma" istället. Men då den ännu åker på stryk av Galaxy S2 på så gott som alla punkter så beställdes en sådan igår. Tyck nu inte att jag är en bitter gnällspik. Jag bara undrar vad den har här på sidan att göra....... Att någon kvällstidning rider på hypen är tillräckligt konstigt tycker jag. En jäkligt bra lur men likförbannat bara en lur.
Svar från froderberg   2011-10-05 19:20
28 kommentarer och 2797 unika visningar bevisar att nyheten inte är ointressant för Fotosidans läsare. Jag har skrivit om andra kameramobiler också, exepelvis Nokia N8.

Det är dock lite jobb med att sålla bland mobilnyheter och det hinns inte alltid med. Iphonen var dock svår att missa. Saknar du en nyhet är det bara att mejla in ett tips.
Mörlin   2011-10-06 12:12
Klart folk likväl som jag klickar in på den. Det gör jag så gott som alltid oavsett vad era nya artiklar handlar om. Kan vara allt från tekniknytt till utställningar. Men det hindrar inte mig från att tycka att hypen är för stor och mediabevakningen överdriven. Ni har många bra artiklar och klart att folk tycker om att läsa om det mesta och att ni hade den artikeln tillgänglig gör ju att folk går in på den. Men att den har något med foto att göra tycket jag inte. Nu vet jag att det inte är på grund av nyhetstorka ni ville fylla på utan snarare en service då många vill läsa om den. MEN återigen. Den har inget med foto att göra. Jösses. Kommer på mig själv att verka vara en gnällspik. Hehe. Avslutar därför med ett stort tack för en jäkligt bra sida med schysst layout och enkelhet med massor av samlad info och många duktiga medlemmar. Keep up the good work.
janne_145   2011-10-06 17:01
håller med.. Apple tar för mycke plats i media helt klart... Ska bli skoj å se hur många som kommer hänga på samsungs grej på tisdag nästa vecka av de som var på sekteventet i tisdags.
Jeremiah2   2011-10-07 21:06
Kolla FlickR-statistics och se efter vilken som är den vanligast kameran som används för att lägga upp bilder där.

Återkom gärna sedan.
Mörlin   2011-10-10 08:52
Ovidkommande statistik för en som oavsett det inte tycker att mobilerna hör hemma på denna sida. Min första kommentar riktade sig mer på hypen och hur det kommer sig att media (oavsett) riktar in sig så oerhört på just Iphone. Är det den mobil med absolut bäst kamera av alla så ok för mig att den tas upp på denna sida just av den egenskapen. Men så är det nog inte. Sen att många är intresserade av modellen och vill läsa om den är en annan sak. Dock inte god nog som orsak till att ha med den då så många andra lika bra modeller inte syns alls.
2011-10-05 20:09   starnut
Är det bara jag som mår lite illa av detta sjukliga intresse för teknik och ständigt nya modeller?
Jeremiah2   2011-10-07 21:14
Troligen.


Vi andra har skoj, utnyttjar de möjligheter de nya sakerna ger.
Lär oss, gör kreativa saker, tar foton i mängder.
Pratar teknik med varann.

Blir det jobbigt, lägg dig under en filt och krama din gamla Ericsson GH198 eller nåt.
2011-10-05 22:51   Andreas73
Osexigt. 3Gs´n får stanna kvar ett tag till i väntan på en 5D mark 3 med telefonfunktion. Och app-butik. Med i-pod. Och Bluerayspelare. Och gärna varmluftsugn.
Wizard   2011-10-06 10:52
Du har fattat vad livet går ut på :D
2011-10-06 03:53   xandx
Har beställt en ZTE Skate 4,3" 5mpx kamera och allt där till för 2230 :-
Skiter i Iphone helt och hållet och jag håller med att detta är ingen fotosidan nyhet, detta är typ Apples marknadsföringsavdelnings nyhet för att locka köpare. Jag skulle inte ens kalla kamerorna i någon mobil för kameror snarare leksaker.
2011-10-06 04:18   Agneta Viklund
Kan tänka mig att det har betydelse att Steve Jobs varit sjuk och alldeles nyss läste jag här i Californien onsdag kväll, att han är död. Sorgligt så sorgligt.
Steve Jobs sjukdom och senare att han slutade i Augusti i år på Apple har nog bidragit till att de helt enkelt inte hade mer att ge. Just nu.
xandx   2011-10-06 04:55
Ja det är synd, jag hyser stor beundran för Jobs. Det är synd att han bara blev 56 år!
2011-10-06 07:40   Anders Östberg
Lägsta pris 8000 på Webhallen ... det blir nog lite för tufft för dom flesta. Jag skulle säga att smärtgränsen idag för en mobiltelefon är närmare 5000 och där ligger väl dom vassaste konkurrenterna.
Jeremiah2   2011-10-07 21:10
Det finns inget svenskt pris än.
Webbhallen lägger in ett grovt tillyxat pris som är väldigt mycket i överkant (blir luren dyrare får de stå sitt kast om de skrivit 4000:- ).

Priset är bara till för att de skall kunna lägga in order på den, kunder kommer givetvis få rätt pris sedan.

När fyran kom var det inte ovanligt se priser på 9-10000 - som förvandlades till 5995:- sedan....

Sedan att du vet vad som är smärtgränsen innebär ju bara att det är vad DU anser vara smärtgränsen. Det räcker väl att se sig omkring på en fotomässa och se vad en del nördar har runt halsen - runt 100 000 i en del fall...
Anders Östberg   2011-10-07 21:22
Självklart är åsikten filtrerad genom mina egna behov men jag tror inte jag är så ovanlig när jag säger att 5000 är vad en telefon borde kosta som mest. Vad gäller nördar och pris så bär jag ibland omkring på betydligt mer än 100 papp när jag fotar, men det betyder inte att jag är okänslig för alternativen utan försöker prioritera och få hyfsad "bang for the buck" när jag handlar, och rätt funktionalitet. iOS 4 har t.ex inte fullständig synkning mot Outlook och det finns inte heller riktigt fullt stöd för Office, vilket gör att min telefon faktiskt fortfarande är en Windows-telefon som är det enda seriösa om telefonen är ett arbetsredskap och inte bara en spel- och musikpryl. Med iOS 5 blir det lite bättre, men samtidigt har iPhone tappat mark mot konkurrenterna som har väl så bra känsla och lika bra eller bättre appar för det jag är intresserad av... men vi får se vad priset blir, då nuvarande iPhone har kostat bortåt 6000 så ligger väl denna i det häradet också eller mer, när konkurrenterna snarare ligger på 4000. Men vi får se, jag tror säkert att luren kommer att sälja, men inte alls lika bra som nuvarande modell.
2011-10-06 07:52   Användarnamn:Morot
Ser ingen större vits med att byta om man sitter på 4an. De som har en 3G/3G S kan ju annars passa på och köpa 4an nu när den är så billig.
Pettran   2011-10-06 09:25
Jag köper en 4s, min 3:a sjunger på sista versen så, varför inte.

Appropå denna tråd är det kul att iPhones vs. allt annat drar upp lika många känslor som LCD/Plasma, Mac/PC, Canon/Nikon eller Volvo/SAAB diskussioner, det gamla ordspråket, "smaken är som baken" glömmer folk bort rätt lätt.
Jag är sjukt nöjd med min iPhone, har testat Android också och har inget ont att säga om dom, Dock spöar iPhones appar Android i både antal och kvalité, sen att ha full kontroll över sin mobils operativsystem? känns helt onödigt, who the f-ck cares? Det är en TELEFON...
xandx   2011-10-06 09:38
Exakt det är en telefon och ingen jävla kamera...!!!!!
Användarnamn:Morot   2011-10-06 12:42
Håller med. Folk är dumma i huvudet.
2011-10-06 11:42   Fredrik Jutfelt
Telefoner är de nya kompaktkamerorna. Se fotosidans grupp för mobilbilder: http://www.fotosidan.se/groups/mobilbilder/index.htm
2011-10-06 13:50   ekfeldt
May you rest in peace Steve Jobs!
Jeremiah2   2011-10-07 21:16
"rest in Peace" är en kristen fras som säger att man skall få frid i himmelen.

Steve Jobs var Buddist.

Enligt hans tro är han nog redan återfödd.
ekfeldt   2011-10-07 22:41
Jag menar oftast det jag säger annars brukar jag vara tyst.
För mig är rip (rest in peace) direkt översatt (vila i frid) precis det jag menar.
Religion är ett ämne jag sällan diskuterar och slipper gärna nu med.
2011-10-06 17:48   Torparfarsan
OK, det kom en ny telefon, men som vanligt utlöser det ett ramaskri av klagan och ilska bland en hel del på FS. Men det blir väl så när så många tycks vara utan något vettigt att sysselsätta sig med.
Varför inte inse att det rör sig om en telefon? Och inte något livsviktigt. Misstänker att jordens undergång betraktas av somliga som något bagatellartat jämfört med släppet av denna telefon.
2011-10-06 20:31   onnyt
Ha ha. Fan vad kul med Applenyheter. Triggar alltid igång en massa hat hos folk.
Jeremiah2   2011-10-07 21:20
Ja H8tersklubben är stor.

Oftast är de dock folk som är rätt salongskorkade.
Som inte har fattat själva grejen.
De hackar ner på ngn enskild detalj som inte är för fem centimos viktig i det stora hela.
lumor_   2011-10-10 14:20
Själva grejen är hajpen och det är inte någon liten detalj. Har inget emot någon telefon men tycker att media, inkl fotosidan, och användarna ger löjligt mycket gratis marknadsföring åt apple-saker. Det är helt oproportionerligt och av media mycket oproffsigt.
Här finns ett av ytterst få kritiska inlägg (radioprogram):
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=4737019
2011-10-07 15:46   jorling
Otroligt att Apple inte lyckats komma ikap min 5 år gamla Nokia på kameradelen... Vi ska inte prata om min N8. IOS suger som OS och inte konstigt att de behöver en dubbelkärnig propp för att snurra runt grejorna med. Symbian 4 Ever!
Jeremiah2   2011-10-07 21:23
Hahaha

Underbart med humor.

Du menar på allvar att din gamla stenåldertegelsten is the shit?

Nu använder jag ju min mobil till ungefär 800 ANDRA saker än att ta foton med. Dessutom undrar jag om din gamla Nokia tar snygga bilder ens när solen går i moln.

250 miljoner personer säger emot dig när du påstår att iOS suger.

Fråga någon utvecklare om Symbian är hett. Bered dig på fånstirrande, att de ler och backar mot dörren eller att de skrattar dig rakt i ansiktet.

lite "Tacka vet jag min Volvo 240!!!!"
Pettran   2011-10-08 08:46
Symbian är inte ens med i leken längre, IOS och Googles Android äger marknaden.
jorling   2011-10-08 17:10
Som lite extra info så säljer Apple ca. 90' smartphones per dag, Android telefoner kommer upp i 200' ... Symbian landar på dryga 300' Så vilka som äger marknaden tror jag talar för sig själv. Men jag måste hålla med om att det finns absolut mest onödiga appar till iOS... Även har Apple lyckats med konsstycket att marknadsföra och sälja telefoner som nästan fungerar att ringa med, och en hårdvara och OS teknik som har ca. 5 år på nacken till ett hutlöst pris. Gällande hållbarhet så vet jag inte om det ens är värt att kommentera :-) Det här skriver jag på min Galaxy Tab 10.1 som för övrigt drar ner byxorna fullständigt på iPad2.
Pettran   2011-10-08 18:50
Under 2011 ser statistiken ut så här, enl lite runt surfande på nätet
Blackberry Storm 3 säljer bäst, 2:a är iPhone 4
vart har du hittat dina siffror?

Blackberry är ett eget os
janne_145   2011-10-08 19:27
Härligt då att Samsungs elektronik gör att iphone är en så pass populär produkt http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_A5
Wizard   2011-10-08 22:03
Fanboys och fanatiker finns i alla läger.. Varför skall det vara så svårt att se att det finns fördelar och nackdelar med allt? En lur är inte bäst på allt som de olika falangerna i det heliga mobilkriget hela tiden hävdar..

Är ingen direkt Applevän men jag gillar min iPhone 4 och jag skulle inte byta den mot någon annan lur i första taget, men om jag hittar nåt som jag gillar bättre så är jag inte främmande för att dumpa iLuren och byta både märke och OS..

Är lite nyfiken på hur många av dom som hävdar att X är ljusår bättre än Y eller viseversa som faktiskt har testat både X och Y utan sitt "märkesfilter" påslaget :)

/P
2011-10-07 16:36   guz
Någon som sett om man kan filma i lägre upplösning än 1080p?
Personligen tycker jag att 720p eller 480p är mer användbart, tar mindre plats.
2011-10-07 17:27   Sixtentherabbit
..men suveränt att kameran kan reducera oljud.
Praktiskt om man ska plåta i en kyrka t.ex.
ekfeldt   2011-10-07 22:42
Oljud.
Är det allt som inte låter?
Anders Östberg   2011-10-07 23:08
Ja, om du är från Norrland. :-)
guz   2011-10-08 00:44
Hur skulle den göra det?

Bildbrus reduceras ju så bra som går. Men för att reducera irrelevant ljud brukar man ju behöva 2 mikrofoner
xandx   2011-10-08 09:14
Fast du kan använda en kompressor och gate för att reducera låga nivåer av tex jobbig efterklang osv.. Nya HD kameror har detta inbyggt. Jag kan filma av en koncert på 110 db med min HD kamera utan att det distar i ljudet.
2011-10-08 08:52   christerolof
Varför är det sådan uppståndelse med antal megapixels? Det är ju ändå objektivet som bestämmer kvaliteten. Ett vanligt dåligt försäljningsargument. Har själv kollat flera "kameror" telefoner av andra fabrikat än iphone. Minst lika bra. Och den billigaste HTC-n lika bra som den dyraste. Dessutom flera att völja på. HTC håller dessutom produten vid liv underett år så man vet att det inte kommer någon ny nästa vecka. Macanvändare är supertorskar och trendnissar.
2011-10-08 10:51   fafner
det som är spännande med 'kameran' är väl att den är snabbare i uppstart och mellan bilderna än föregångaren, har bättre optik, ansiktsigenkänning, bättre egenskaper vid svagt ljus, smartare processning av bilderna.

Och att man faktiskt kan ta ett kort och några minuter senare finns kortet på min MAC, iPad och Apple TV. Komplett med GPS taggning och allt.

Sen kan den filma 1080P... Imponerande skulle jag säga!
Svar från froderberg   2011-10-08 13:35
Att göra filmer i storleken 1920x1080 pixlar är inget märkvärdigt. Processorn ska klara en viss datamängd, thats it.

Men att göra 1080p med hög upplösning är en helt annan femma. Hög verklig upplösning kräver avancerad komprimering och avancerad brushantering vilket i sin tur är processorkrävande.

I många kompakter är 720p vanlig uppskalad standardvideo och 1080p är uppskalad 720p.

Kort sagt: 1080 är en storlek och inte ett kvalitetsmått.
2011-10-08 12:51   Robert Svensson
Härlig diskussion! Först vill jag säga att på datorsidan kommer jag aldrig mer att gå tillbaka till Windows. Jag har haft Mac sedan sex år, nu en MacBook Pro. Bättre och driftsäkrare dator har jag aldrig sett.

Nu till TELEFONER! iPhone är utan tvekan en topprodukt, men det finns andra som också är bra. Jag har en hTc "Merge", modelltyp: USCCADR6325US (för den som vill kolla den på nätet). Jag kan bara jämföra den med iPhone 3G, som jag också har kvar. Kanske rättvisare att jämföra med iPhone 4.
Min hTc startar mycket snabbare från noll än i3. Den har GPS som inte behöver radiotorn. Den har en inbyggd "äkta" (ej Nätet) FM-radio. Användarmässigt har jag inget att klaga på. Det bästa är att den har BÅDE touch-tangentbord och ett "riktigt" (på långsidan) utfällbart tangentbord med redigeringsknappar. Klart bättre när man med grova händer vill skriva text. Jag har dessutom två abonnemang i den. Skärmen är skarp och fin. Appar finn det en uppsjö av (både till Android och iPhone). Kameran tar bra bilder i bra ljus, men den är inte aktionssnabb med autofokusen. Att trycka på touchskärmen när man tar bilden är ett mögel (både iPhone och hTc). Ericsson är klart bättre med ett "mekanisk" avtryck.
Även om bilderna kan bli okay, så lägger jag aldrig av med mina Canon EOS 5D och 60D...
2011-10-09 11:40   Benta
Överhypad ickenyhet, Androidtelefonerna är bättre på allt, möjligtvis med undantag för hur de marknadsförs...
Wizard   2011-10-09 12:33
Det är sådana här uttalande som får mig att undra om dom som kategoriskt sågar Apple och iOS ens har testat lurarna?? Jag kör båda Andriod och iOS i jobbet och jag kan inte med bästa vilja i världen säga att Andoid är överlägset iOS eller tvärtom.. Vilken som passar bäst beror helt på vad du vill och skall göra med luren..
2011-10-09 12:26   Andreas73
Överhypad? Vänta nu lite... Läs artikeln ovan. Fotosidan berättar om en nyhet och uppger vilka nyheterna gällande nyheten är. Det citeras även några rader om vad Apple påstår om sin nyhet. Hahaha! Ni är för goa... Att det blir mer än bara en produktnyhet på Fotosidan är ju tack vare er som måste lyfta fram hur pass mycket bättre andra tillverkares telefoner är. Men det är ju jättebra att ni är nöjda med det ni har. Jättebra.
2011-10-09 13:46   Per
Lasse.K   2011-10-09 13:55
Tack Per!

Bättre att läsa en reflektion från ett obundet media, även om SR också gör reklam för Apple i och med artikeln...

Hare Gôtt /Lasse
Wizard   2011-10-09 15:36
Huvudet på spiken till 100% :)

Merläsning

Krönika: Backa för bövelen!

Frilansfotografen Sara Arnald är krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes senaste krönika handlar om fotografer som går på fotoutställningar och hur hon ibland har svårt för att hålla sig för skratt. Läs mer... 13

Vinn Nikon-prylar i Fotosidan Masters

Äntligen är det dags för en ny omgång av den populära fototävlingen Fotosidan Masters där det finns chans att vinna fotoprylar och bli utställd på Galleri Kontrast i Stockholm. Läs mer...

Test: Fujinon XF 16/2,8 R WR

Plus Fujifilm har lyckats göra en vidvinkel som är väldigt lätt och kompakt utan att kännas plastig. Men det kompakta formatet kommer inte helt utan kompromisser. Läs mer...

Urbefolkning i fokus på Fotografiska

I över 20 år har den brittiske fotografen Jimmy Nelson besökt och fotograferat unika kulturer på hela vår planet. Nu kommer hans bilder att visas på Fotografiska. Läs mer... 32

On Location Natur - två platser ledigt

Det var fullbokat men vi fick två avbokningar igår. Så nu finns två platser ledigt! Skynda och knip dem! Helgen 21-22 september så kör vi On Location Natur - en fullpackad helg med spännande och inspirerande workshops och föreläsningar på Örenäs slott. Läs mer...

Iphone 11 Pro har tre kameror

Apple har lanserat tre nya telefoner: Iphone 11, Iphone 11 Pro och Iphone 11 Pro Max. Grundmodellen har dubbla kameror på baksidan och de två Pro-modellerna har tre kameror. Läs mer... 8

Phase One XT: Nytt spegelfritt system

Den danska mellanformatstillverkaren Phase One vill inte vara sämre än sina konkurrenter Hasselblad och Fujifilm. Phase One lanserar nu också ett spegelfritt kamerasystem. Läs mer... 9

Fotografen Robert Frank är död

Robert Frank blev historisk med den dokumentära fotoboken "The Americans". Han dog under måndagen i Inverness i Kanada. Läs mer... 6

Planerna på Fotografiskt Center i Malmö skrotade

Under fem år har idén att Malmö ska få en motsvarighet till Fotografiska i Stockholm levt. Men nu kastar initiativtagaren Adam Haglund in handduken. Läs mer... 4

Rapport från IFA-mässan i Berlin

IFA i Berlin är Europas största mässa för hemelektronik med över 50 välfyllda mässhallar. Vi har tittat närmare på fotoprodukterna på mässan. Läs mer... 3

Elinchrom Rotalux Softboxes