Annons
Artiklar > AstrHori 85 mm f/2.8 Tilt Macro – makroobjektiv med tilt för spegelfritt

AstrHori 85 mm f/2.8 Tilt Macro – makroobjektiv med tilt för spegelfritt

Genom att luta bildplanet kan skärpedjupet bli längre eller kortare. Säljs med fem olika fattningar.

Kort skärpedjup kan vara ett problem vid makrofotografering. Genom att luta bildplanet parallellt med motivet kan skärpedjupet bli längre. 

Det går också att göra tvärt om för att få ett kortare skärpedjup, exempelvis så att bara ögonen i ett ansikte blir skarpa. 

AstrHori 85 mm f/2.8 Tilt har en bildcirkel som är anpassad för APS-C-sensorer, även om objektivet passar flera kameror med större småbildssensor. Objektivet säljs med fem olika fattningar: Canon RF, Fujifilm X, Leica L, Nikon Z och Sony E. Fokuseringen är manuell. 

Den optiska konstruktionen består av 11 linser, varav tre i specialglas. Bländaren har 12 blad för att ge runda oskärpecirklar vid alla bländaröppningar. 

Närgränsen är 28 cm och då blir avbildningsskalan 1:1, det vill säga att den yta som avbildas är lika liten som sensorn. Filterdiametern är 55m. 

Objektivet kan roteras 360 grader så att tilt-funktionen kan anpassas efter motivet. Det går att på upp till 8 graders lutning i två olika riktningar. Lutningen kan låsas.

AstrHori 85 mm f/2.8 Tilt Macro kostar 329 dollar på amerikanska Amazon.



Publicerad 2022-08-17. Läst av 1317 personer.

27 Kommentarer

acke 2022-08-17 11:11  
Spännande nytänk! Vore kul att se hur den presterar både vid närgränsen och vid oändligt avstånd.
MNB 2022-08-17 17:28
Nytänk vet jag inte. Lensbaby har sysslat med sådana nischade objektiv länge.
acke 2022-08-17 17:50
Har LensBaby ett äkta makro med ställbar och kontrollerbar tiltfunktion? Det har jag missat i så fall. Länk tack!
ztenlund 2022-08-17 18:17
Nytänk är väl att ta i. Både Canon och Nikon har haft PC/TS-makron länge. De går dock inte till mer än 1:2, så skillnaden är mest avbildningsskalan. Kan ju vara en kompromiss med tanke på att de är gjorda för spegelreflex. Vad ev nya varianter blir återstår att se.
acke 2022-08-17 19:30
Visst vet jag att tilt/shift-objektiv har funnits länge. Jag äger ett själv sedan många år. Men det är ingen uttalad makrooptik och den är optimerad för det långa registeravståndet för DSLR. Visst är detta nytänk. Ingen har gjort en sådan optik förut, såvitt jag vet.
MNB 2022-08-17 22:36
lensbaby.com
acke 2022-08-17 22:40
Nix. Jag hittar inget makroobjektiv med tilt jämförbar med denna produkt på lensbabys hemsida.
PMD 2022-08-18 23:51
@Ulf Ackelid: Man kan använda Canon life-size converter EF (https://www.fotosidan.se/prylar/mellanringar/canon/canon-life-size-converter-ef_9268) tillsammans med Canon TS-E 90mm f/2.8 för att få rätt bra närbilder. (Jag har en Canonbroschyr från 1990-talet som visar detta).

Med Canon TS-E 90mm f/2.8L MACRO (https://www.fotosidan.se/prylar/objektiv/fasta-objektiv/canon/canon-ts-e-90-2-8l_26416) borde man kunna göra samma sak och få ännu större förstoring. Det objektivet har ju skala 1:2 från början.
acke 2022-08-19 09:52
Bra tips, men om AstrHori-gluggen presterar bra i makroområdet så verkar det vara en enklare lösning.
Jan Olof Härnström 2022-08-17 13:52  
Mycket intressant!
Det öppnar upp för spännande levande makrobilder när man inte blir lika beroende av fokusstackning för att få skärpedjup.
acke 2022-08-17 16:04
Håller med. Undrar hur kvalitén är med tanke på det suspekt låga priset 329 USD?
acke 2022-08-17 17:57  
Jag noterade först nu att denna glugg bara tecknar ut APS-C-formatet. Ja, det hade förstås varit för mycket begärt att den skulle ha en bildcirkel stor nog att täcka fullformat med 8 graders tilt. Då hade den kostat mer än 329 dollar.
Jan Olof Härnström 2022-08-17 18:57
För macro-bilder blir det ofta dåligt skärpedjup och/eller diffraktion som begränsar bildkvaliteten. Att objektivet är anpassat för APS-C är ingen nackdel för mig när jag tar makrobilder.
Men för annat än macro så blir det annorlunda.
acke 2022-08-17 19:18
Ja, fördelen är ju också ett kompaktare objektiv. Stor bildcirkel kräver stora glasbitar.
acke 2022-08-17 20:34  
Jan Olof Härnström 2022-08-17 21:28
Tack för den länken!
Intressant att objektivet tecknar ut fullformat för t.ex porträtt.
Och att det är i tilt som beskärningen till APS-C sker.
Goda omdömen som macro men tveksamt på längre avstånd.
Knepigt att fokusera exakt på längre avstånd och porträtt eftersom fokusringen på längre avstånd är väldigt snäv.

Tja. Förmodligen är det för macro som de flesta är intresserade av detta objektiv.
För annat foto så vill man ha AF och annat godis.
acke 2022-08-18 08:05
Ja, visst är det en nischad optik. Jag är intresserad av den för teknisk/vetenskaplig filmning på jobbet. Ska vänta in fler tester innan jag bestämmer mig.
Jan Olof Härnström 2022-08-18 15:03
Nyfiken undrar vad du jobbar med och vad du ska filma?
acke 2022-08-18 15:11
Smältning av metallpulver i en 3d-skrivare. Med en tilt-optik kan jag blända upp ett par steg och ändå bibehålla det upplevda skärpedjupet.
Jan Olof Härnström 2022-08-18 15:22
Cool!
Jag nöjer mig med att leta kryp ute i spenaten o.dyl.🐸
acke 2022-08-18 16:59
Sådant gör jag också, på helgerna. 😊
Ruskpricken 2022-08-18 10:59  
Nja, skärpedjupet blir inte större utan det man gör är att man tiltar skärpeplanet och lägger den längs med ut bilden liknande en storformatskamera
Svar från froderberg 2022-08-18 11:17
Det upplevda skärpedjupet kan bli längre, men inte det optiska.
PMD 2022-08-18 23:56
Upplevelsen är dock en illusion. Hur man kan "förlänga" det illusoriska skärpedjupet har sina begränsningar också.
pdahlen 2022-08-20 11:53  
Hänger inte riktigt med, blir det verkligen ett större skärpedjup är det inte mer att man kan styra oskärpan mer i förhållande till skärpeplanet
acke 2022-08-20 12:03
Med ett tilt-objektiv kan man luta skärpeplanet så att det inte längre är parallellt med sensorn i kameran. Det kan ge illusionen av ett ökat skärpedjup för vissa typer av motiv. Bilden på mynten är ett bra exempel. Motivet breder ut sig längs en plan yta som är vinklad mot bildplanet.
pdahlen 2022-08-20 12:34
Ok, intressant hade ju varit kul att testa. Antar att det inte har några elektriska kontakter utan man får styra bländaren manuellt från objektivet och blända ner vid varje exponering om man nu vill ha ljus sökare
Svar från froderberg 2022-08-20 15:13
Objektivet finns bara i fattning för system med elektronisk sökare, så nedbländningsproblemet är inte så stort. Det kan bli lite grynig sökarbild med liten bländaröppning i svagt ljus.

Genom att luta skärpeplanet kan man ge ett större eller mindre upplevt skärpedjup. Det är vanligt vid landskapsfotografering att man lutar skärpeplanet så att det hamnar mer parallellt med marken. Vid porträttfotografering kan man få ett till synes kortare skärpedjup kring ögonen.
acke 2022-08-21 10:59
Om man får tro initiala tester på nätet så presterar detta objektiv bäst på korta fokuseringsavstånd. Det tycks vara mer lämpat för kreativt makrofoto och närbildsporträtt än landskapsfoto.

Merläsning

ANNONS