Artiklar > Digitalt bakstycke för analoga småbildskameror

Digitalt bakstycke för analoga småbildskameror

Drömmen om att konvertera älskade analoga kameror till digitala lever vidare. Det fanns en gång en idé om en digital filmrulle. Nu finns det ett kickstarter-projekt med ett digitalt bakstycke för gamla analoga kameror.

Kring millennieskiftet fanns en del digitalkameror som var rejält ombyggda analoga kameror. Kodak låg bakom de flesta. 

Det har också funnits en del lösningar där man kunnat växla mellan digitalt och analogt. Leica R8 och R9 var konstruerade så att greppet kunde bytas ut mot ett digitalt bakstycke kallat Digital Modul R.

Det finns många analoga mellanformatskameror som kan användas med digitala bakstycken. Hasselblads CFV-bakstycke till de klassiska V-kamerorna är kanske den snyggaste lösningen.

En del senare kameror som Hasselblads H-serie är från grunden konstruerade för att användas både med filmbakstycke och digitalt bakstycke.

Men lösningar för äldre småbildskameror har saknats. Kanske för att bra lösningar lätt blir oproportionerligt dyra och relativt klumpiga. mest uppmärksamhet fick den digitala filmrullen. Men konceptet var aldrig nära produktion.

Kickstarter-projektet "I'm Back" är ganska klumpigt, men billigt. För cirka 175 euro kan man få ett bakstycke med en universaladapter. Det finns även adaptrar för specifika kameror.

16 megapixel-sensorn i bakstycket kommer från Panasonic och är liten, bara 10,9 millimeter i diameter, men kan ändå fånga hela småbildsformatets yta. Det sker genom att en mattskiva placeras i filmplanet. Bilden speglas sedan ner till sensorn i bakstycket. Bildkvaliteten blir i teknisk mening usel, men kan kanske upplevas tilltalande av en del. Leverans utlovas i september 2018.

Läs mer om projektet här.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-03-13. Läst av 5533 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2018-03-13 17:56   Erik Schalin
Detta är väl minst femte försöket.
Entusiastiska är dem men det kommer att gå åt pipsvängen även denna gg.
2018-03-13 18:44   ducedo
Jag backade hans första koncept 2016 och har även backat ett par liknande projekt. Det är kul att han fortsätter men det känns som att tiden springer ifrån honom. Hans produkt dubblar fortfarande kamerastorleken samtidigt som bl.a. Fuji erbjuder prisvärda alternativ för den som är intresserad av den "traditionella" kamerastilen.
2018-03-13 20:12   Damm på sensorn
Allergisk mot allt vad "kickstarter" heter.
2018-03-13 20:21   Jonnie
Blir det något denna gång?..Canon eller Nikon måste nog backa idén annars risk för haveri igen.
Jag kör själv analogt men denna klump tillför inget.
2018-03-13 20:25   Dubbelolle
Om man nu gillar det analoga så plåtar man väl med film eller? LO
Svar från froderberg   2018-03-13 21:13
Fast det här handlar ju inte om att gilla analoga i sig utan och att gilla gamla kameror. Alltså det mekaniska, det taktila och det nostalgiska.

Jag hade gärna kunnat plåga digitalt med mina gamla älsklingsprylar, men inte med en sådan här klumpig och tekniskt dålig lösning.
trax   2018-03-14 17:25
Fast jag håller med Lars Olov. Det blir ju samma sak som att sätta på ett analogt objektiv på en digital kamera. Kom på direktframkallande negativ istället typ som Polaroid fast för dia eller neg. :) Det är ju filmlooken man är ute efter.
PMD   2018-03-14 22:38
Vad menar du med "analogt objektiv"?
trax   2018-03-14 23:14
Ett Vintage objektiv då!
PMD   2018-03-14 23:25
Ett som är tillräckligt gammalt för att vara dåligt? :-)
trax   2018-03-15 11:08
Vintage betyder inte automatiskt dåligt, t.ex. ett Vintage 35mm Leitz Summicron-M är ju inte direkt kattskit. Objektiv har olika karaktär skulle jag säga.
PMD   2018-03-15 21:46
Det har du helt rätt i.

Jag försöker bara förstå vad du menade med "det blir ju samma sak som att sätta på ett analogt objektiv på en digital kamera".
trax   2018-03-15 22:50
Att sätta in en digital sensor i ett analogt kamerahus blir ju i stort sätt samma sak som att använda dagens digitala kamerahus. Sätt på ett gammalt objektiv på vilketdera och du får typ samma resultat förutom kanske handhavandet.
2018-03-13 21:54   Artis
Det är ungefär som att montera en moppemotor på en hästvagn och säga att man gillar nostalgi att köra gammal kärra med ny teknik. Gillar man att plåta analogt då gör man det på film.
larsborg   2018-03-15 12:42
Gillar att plåta analogt? Ja, visst, så kan det vara. Digitalt är billigare, i längden! Men det är inte alltid orsaken, varför man går över till digitalt, - oftast bättre bilder med digitalt, dessutom är analogt idag svindyrt. Kolla hur mycket en populär sv/v film, Kodak Tri-X-Pan, kostar idag?
Som det berättas i artikeln, - digitala bakstycken till bl.a. Hasselblad kamerahus har funnits länge, - bör även komma till den "gamla" analoga konsumentsektorn, då naturligtvis mycket smidiga/kompakta, till rätt pris, för att det skall vara intressant.
En lösning till en ständig uppgradering av digitala kamerahus, - kan bli inom, säg tio år, en möjlighet till byte av endast bildsensorn i kamerahuset, då kan man använda sitt kamerahus i flera år, i takt med den tekniska utvecklingen.
PMD   2018-03-15 21:54
Vilket som är billigast beror på hur många bilder man tar. Man får rätt mycket film för samma kostnad som en redigeringsdator med en kalibrerbar bildskärm med bra färgrymd.
larsborg   2018-03-16 09:18
Vilka märkliga invändningar! Suck!
Jag skrev, digitalt billigare, i längden, på lång sikt, innebär alltså några år, - då blir digital fotografering billigare än analog fotografering. Vad beträffar en kallibrerad bildskärm har väl inte det med ämnet att göra, - de flesta amatör fotografer använder sin bildskärm inställd standard, från tillverkaren.
PMD   2018-03-16 11:53
Det beror som sagt på hur mycket man fotograferar. Det finns ingen entydigt svar på frågan om vilket som är billigast.
larsborg   2018-03-16 13:17
Ja, Per, - visst är det så, det beror på hur mycket man fotograferar. Normalt, inbillar jag mig ändå, att digitalt blir billigare. Dator/bildskärm finns säkert numera i nästan varje hushåll, den används ju till allt, hämta info, sända/hämta e-post, m.m ..... Den utgiften, för dator/bildskärm, har även en fotograf, som kanske enbart fotograferar med sin analoga kamera.
Artis   2018-03-16 17:57
Jag har inte skrivit att jag gillar fota analogt. Det lämnade jag bakom mig flera år sedan. Kanske uttryckte mig otydligt. Jag skrev endast att: gillar man gamla analoga kameror då finns fortfarande film till de och att göra gamla grejer om till nya det finns bättre alternativ som att köpa ex v Leica.
2018-03-13 22:26   Bofoto2
Hur ska man komma till med ögat till sökaren?
2018-03-13 22:39   Ventures
Here we go again. Det är över tio år sedan marknadsfönstret stängde för gott för såna här lösningar. Den enda som möjligen skulle kunna vara intressant och användbar är "den digitala filmen". Utan åverkan på kamerahuset.

Troligen skulle man få en bättre funktion än den ovan genom att peta loss optiken på en gammal kompaktkamera och tejpa fast den bak på en systemkamera. :)
2018-03-14 01:00   PMD
Leica är de enda som var på rätt spår, och de mellanformatstillverkare som hade modulära kameror från början, men priset blev ju därefter.

Idén med att anpassa filmsmåbildskameror till digitalkameror är förbisprungen (eller omkullsprungen) av utvecklingen.
2018-03-14 08:34   Benganbus
Jag gillar fritänkare! :)
Det finns för många av typen, "det där går inte"!;)
/B
markh   2018-03-15 08:54
Eller ännu värre --"Det är inte något för mig, då är det en dålig idé."
2018-03-14 09:00   PutteMacGuff
Jag hoppas snarare på tekniken "Smarta filmrullar" som har USB-anslutnings så att man fotar som vanligt men sen sätter man in rullen i datorn och tömmer den på bilderna likt ett minneskort.

Då skulle man kunna använda den smarta rullen i olika analoga kameror.
PMD   2018-03-14 13:20
Det stora problemet med det är att ett sensorpaket är betydligt tjockare än film så man måste åtminstone ta bort filmtryckplattan från bakstycket, men jag tror inte att det räcker för att få plats med en sensor. Då är vi tillbaka till att byta ut bakstycket och då blir kameran klumpigare. Se bara hur mycket större kameran på bilden högst upp i artikeln är jämfört med en omodiferad Nikon FM(?).

Jag skulle dock kunna tänka mig en digital Diana Mini som syns på Kickstartersidan. Den ser lagom knäpp ut. :-)
2018-03-14 21:57   Anders F. Eriksson
Tack, men nej tack! Det finns många kul och bra projekt på kickstarter, men det här är inte något jag skulle välja att backa :)
2018-03-16 17:17   Hans Wahlgren
En digital filmrulle var redan på 90-talet en lösning som utlovades "inom snar framtid". Det hade varit roligt att plocka in en sådan i min Canon A1 som bara står och väntar på den lösningen, men det kommer aldrig att hända. Under tiden gör Fuji kameror som är precis lika taktila som de analoga systemkamerorna var för 20 år sedan. För knappt fyra år sedan skrev jag en liten text i samband med att jag köpte en Fuji X-T1. Texten skulle antagligen kunna uppdateras och rättas, men den berättar ändå om en tid som flytt och kommit tillbaka. https://www.wbi.se/?p=4078 Nu är X-T1 utbytt, men det är en annan historia.
PMD   2018-03-16 18:34
De "analoga" systemkamerorna för 20 år sen var väldigt lika dagens digitala systemkameror vad gäller ergonomi, handhavande och användargränssnitt (lite tårta på tårta där kanske).
2018-03-17 10:40   joster
Först tyckte jag det var en bra id’e.
Skönt att kunna återgå till ett enklare sätt att fota utan all menyer.
Men sedan läste jag om sensorn. Tydligen skalas bilden ner genom en mattskiva för att behålla fullformat på en mindre sensor.
Kan det verkligen vara sant?
Vem vill kompromissa med kvaliten så pass mycket?
Denna pryl med en riktig fullformatssensor skulle jag kunna tänka mig

Merläsning

4K och 65 gångers zoomomfång

Canon Powershot SX70 HS är efterträdare till fyra år gamla Powershot SX60 HS med bland annat snabbare processor, 4K video och fler pixlar. Läs mer... 2

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 3

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer... 2

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 6

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 2

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot