Annons

Proffsfoto

Proffsfoto > Artiklar (PF index artiklar) > Flera nya objektiv från Fujifilm

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv.

Teleobjektivet Fujinon XF 200 mm f/2 R LM OIS WR och 1,4-gångers telekonvertern Fujinon XF1.4X TC F2 WR säljs tillsammans i ett kit för  57 999 kronor. Objektivet väger 2265 gram vilket kan jämföras med Canons motsvarighet EF 200/2L IS som väger 2520 gram och Nikons som väger 2930 gram.

Den optiska konstruktionen består av 19 linselement i 14 grupper. Två linselement är gjorda av ED-glas och ett av Super ED-glas för att minska uppkomsten av kromatisk aberration. Frontlinsen har flourbeläggning för att skydda mot fett, väta och smuts. 

Objektivet har fyra knappar som kan låsa eller aktivera fokus. Bildstabiliseringen uppges ha 5 stegs effektivitet. Stativfästet är Arca Swiss-kompatibelt. Närgränsen är 1,8 meter.

Extrem vidvinkelzoom

Även den nya ljusstarka vidvinkelzoomen Fujinon XF 8-16 mm f/2,8 R LM WR är främst riktad mot yrkesfotografer och avancerade entusiaster. Bildvinkeln motsvarar 12-24 mm med småbild (fullformat).

Den optiska konstruktionen är mycket avancerad med 20 linselement i 13 grupper, varav hela sex stycken är gjorda av ED-glas och tre av Super ED-glas. Det finns även två asfäriskt formade linselement och ett linselement som Fujifilm kallar Nano-GI och som ska minska distorsionen.

Vidvinkelzoomen har 11 gummitätningar och fluorbehandlad frontlins för att skydda mot damm och väta med mera.

Det rekommenderade priset är 19 990 kronor inklusive moms.

Ljusstyrka f/1

Fujifilm meddelar även att de håller på att utveckla ytterligare tre objektiv. Mest iögonfallande är det väldigt ljusstarka normalobjektivet XF 33 mm f/1 R WR, vilket motsvarar ett 50 mm f/1,4 till småbild.

Det kommer även en kompakt vidvinkel, XF 16 mm f/2,8 R WR, och en normalzoom med bilstabilisering: XF 16-80 mm f/4 R OIS WR.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-07-20. Läst av 4027 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2018-07-20 13:26   JoakimOlsson
Vilket anser ni vara Canons mosvarighet? EF 300mm 2.8 ? Eller 200mm f/2.0? Blir alltid förvirrad när det gäller objektiv anpassade för mindre sensorer...
alfin   2018-07-20 13:33
300/2.8 FF motsvarar 200/2 på APS-C.
Svar från froderberg   2018-07-20 13:46
Ett 200 mm f/2 är alltid ett 200 mm f/2 rent fysiskt. Men egenskaperna motsvarar när ett 300/2,8 används med en småbildssensor (fullformat).

I artikeln har vi jämfört vikten med andra 200/2-objektiv.
JoakimOlsson   2018-07-21 09:41
Så ett 200mm f/2 samlar in samma mängd ljus oavsett vilken sensorstorlek det är anpassat för?
Der Steppenwolf   2018-07-21 10:41
Precis Joakim, en F2 släpper exakt samma mängd ljus vare sig den är ansluten till en pytteliten mobilkamera eller en mediumformat. Exponeringen kommer bli densamma. Det folk inte kan fatta är att depth of field dvs hur mycket det blir i fokus är olika. Mindre sensor kommer alltid ha mer i fokus vid samma F nummer jämfört med samma objektiv som sitter på en kamera med större sensor. Ljusmängden den släpper igenom och följaktligen hur snabb slutarhastighet och ISO blir är exakt samma.
Makten   2018-07-21 14:05
Elvir, det är snarare du som missuppfattat. Samma exponering ger mindre insamlat ljus om sensorn är mindre. Därför är det vettigare att jämföra äkta ekvivalens, det vill säga samma totala mängd insamlade fotoner.

Varför skulle nån vilja jämföra ett 200/2 på helt olika sensorformat? Är ju komplett meningslöst. Den rimliga jämförelsen är mot ett 300/2,8 på FF. Samma bildvinkel, samma ljusinsamling per tid. Ett 300/2,8 kommer dessutom säkerligen vara skarpare eftersom det är lättare att korrigera aberrationer vid f/2,8 än vid f/2.
martinot   2018-07-26 00:06
Kan bara instämma 100% med allt Martin H skriver ovan.

Det blir inte skillnad i korrekt exponering, men däremot i mängden insamlat ljus med samma bländartal på olika sensorstorlekar.
Grevture   2018-07-26 00:34
Elvir: Som två andra Martin före mig påpekat så gör du ett vanligt misstag - du blandar ihop exponering och ljusinsamling och betraktar dem som samma sak De har med varandra att göra, men de är inte samma sak.

- Exponering är ljusmängd (antal fotoner) per ytenhet, alltså hur intensivt en yta blir belyst.
- Ljusinsamling är hur mycket ljus (hur många fotoner) en yta träffas av. Alltså hela ytan.

För att göra en analogi, du kan säga att det under en regnskur föll en liter vatten per kvadratmeter markyta. Det är regnexponeringen. Om du då glömde två handdukar ute under regnskuren, den ena på 1x2 meter, den andra med måtten 1x1 meter. Då kommer den första träffas av två liter vatten, medan den andra - trots samma regnexponering - träffas av en liter vatten.

När vi skapar bilder av ljus så är ljusmängden mycket viktig för den tekniska kvaliteten på den resulterande bilden. Hur stor ljusmängd vi kan samla in styrs ju både av exponeringen och av hur stor ytan är som utsätts för exponeringen. Man skulle lite förenklat kunna säga att
Ljusmängd = Exponering x Yta
2018-07-20 13:41   alfin
För varje nytt objektiv hos Sony och nu också Fuji försvinner mer och mer av storleksfördelarna med spegellöst.

33/f1.0 är lite intressant som ersättare för den slöa 35/f1.4. Men 2020 har väl CaNikon släppt sina FF spegellösa, så frågan är om Fujis APS-C är lika intressanta då. Ska vara om de överträffar sig själva med X-Pro2 efterföljaren.
unoengborg   2018-07-20 15:03
Många hänger upp sig på storleken eftersom det var det enda område där spegelfritt var överlägset när tekniken introducerades

Oavsett storlek på kamerahus har spegelfritt många fördelar. Det blir mindre vibrationer, de kan vara helt tysta, Vi kan få sökare där man kan följa motivet hela tiden utan avbrott från en fladdrande spegel vilket gör att autofokus kan få mer tid på sig och vi kan få mera spridda autofokuspunkter. Det vi ser i sökaren kan bättre representera den färdiga bilden. t.ex. kan man tänka sig svartvit sökarbild ifall vi tänker oss ett svartvitt slutresultat. Vi slipper problemet med DSLR kamerornas autofokuskalibreringsbehov.

Tror att storleksfördelen i hos spegellösa ofta övervärderas, visst är det bra om kameran inte känns som bly att lyfta, men lite tyngd gör den enklare att hålla stabilt, och framför allt har våra händer inte blivit mindre sedan den spegelfria tekniken mognat till något som kan konkurrera med gammal SLR teknik. Dlet behövs helt enkelt rimlig storlek för att få till ett bra ergonomiskt användargränssnitt.

Så länge fujifilm gör kameror som gör det lätt att fotografera med bra resultat kommer deras produkter vara intressanta.
Svar från froderberg   2018-07-20 16:12
"Men 2020 har väl CaNikon släppt sina FF spegellösa, så frågan är om Fujis APS-C är lika intressanta då. Ska vara om de överträffar sig själva med X-Pro2 efterföljaren."

APS-C-formatet har sina fördelar även om det kan ses som en kompromiss. Det kan ge en del mindre och billigare objektiv. Ett 300/2,8 med APS-C motsvarar i stort sett ett 500/4 med småbild. Den skillnaden kvarstår. Jag tror att Fujifilm kommer att fortsätta sälja på att vara en vettig kompromiss för vissa kunder. Andra vill ha så stor sensor som möjligt och satsar på andra system, ofta till en högre kostnad.

"För varje nytt objektiv hos Sony och nu också Fuji försvinner mer och mer av storleksfördelarna med spegellöst."

Det finns fortfarande små spegelfria kamerahus med små matchande objektiv om man vill ha det. Det som ändrats är att man inte bara tar fram små produkter utan breddar sig.
alfin   2018-07-20 17:17
Fuji är en ganska liten nischspelare i jämförelse och det gäller för dem att fortfarande kunna erbjuda fördelar med sitt koncept när de stora giganterna klampar in. Om Sony, Canon och Nikon erbjuder FF och Fuji envisas med att fortsätta med APS-C, samtidigt som deras kameror och objektiv blir större och större, undrar jag lite vilka fördelarna med Fuji skulle vara i förlängningen. De kan knappast leva på gamla meriter från en tid när konkurrensen var obefintlig om de ska attrahera nya kunder.

Själv bytte jag från Canon DSLR för två år sedan till Fuji X-Pro2, huvudsakligen av storleksskäl och det faktum att X-Pro är unik som enda RF-liknande systemkamera med såväl optisk som elektronisk sökare. Den elektroniska delen av sökaren är sparsamt använd eftersom jag inte tillhör dem som odelat ser alla fördelarna med en EVF. Så länge man använder kameran med små fasta objektiv är den en dröm att bära på i jämförelse med en DSLR och stora zoomobjektiv, men sätter man ett stort zoomobjektiv på X-Pro2 är den inte lika kul längre.

Nya X-H1 är då bättre att hålla i, men är inte unik i något avseende. Och även om den väger mindre än en DSLR idag, så undrar jag hur väl den och dess efterföljare står sig när Canon och Nikon liksom Sony erbjuder motsvarande produkter fast i fullformat. Den som lever får se.
Svar från froderberg   2018-07-20 18:45
1. Fujifilm har inte slutar tillverka eller utveckla kompakta produkter. Som du ser i artikeln kommer ett 16 mm f2,8. Sätt det på en X-E3 så får du en väldigt lätt kombo.

2. APS-C-formaters fördelar kvarstår. Du för ju på sätt och vis en optisk perfekt 1,5x telekonverter. Och det finns billigare kameraalternativ med APS-C än med FF

3. Fujifilm har ett stort objektivutbud som bara växer. Ju större desto mer attraktivt blir det för en större skara.
A I Nikolis   2018-07-20 21:17
"För varje nytt objektiv hos Sony och nu också Fuji försvinner mer och mer av storleksfördelarna med spegellöst."

Hur tänkte du nu? Det är ju inte som att de små kamerorna och objektiven upphör att existera bara för att större modeller släpps? Det är som om du skulle säga "se, det finns ingen poäng med små lätta laptops eftersom man kan koppla in en stor skärm i dem!"

Ursäkta mitt språk, men det är helt ofattbart hur folk kör vidare med en så urbota korkad kommentar.
Det kan ju vara så att någon har en X-T2 med några små lätta objektiv, men sedan vill investera i ett 200/f2 för att fota sport, djur osv. Då är det ju knappast så att de små objektiven växer bara för att en 200/f2 existerar, och när den fotografen väljer att lämna sin 200/f2 hemma så är ju utrustningen precis lika liten och lätt.

Skulle Fuji undvika att göra ett sådant objektiv, bara för att blint kunna följa en princip om att alla deras produkter ska vara lätta och smidiga? Det är inte riktigt så marknaden fungerar.

Ursäkta min arga ton, jag har inget tålamod för myter som sprids utan ens en smula eftertanke.
alfin   2018-07-20 21:46
Det är en trend hos spegellöst som jag uppfattar. Större objektiv, inte minst hos Sony på sistone och större kamerahus hos Fuji i och med X-H1 och nu, nya ännu större objektiv också hos Fuji. Jag kanske ska förtydliga att jag talar om high-end kamerorna och deras objektiv. Naturligtvis finns det mindre, billigare versioner som både Sony och Fuji säljer och de blir givetvis inte större av att nya objektiv/kamerahus kommer ut. Du får se mitt resonemang i ljuset av de förväntade produkter som Canon och Nikon sannolikt lanserar i fullformat framöver. Det var den jämförelsen jag syftade på.
Svar från froderberg   2018-07-21 01:22
Det är inte bara en trend hos spegelfria system utan generellt, att det utvecklas större och tyngre objektiv. Titta på nya spegelreflexobjektiv som Pentax 50/1,4 och Sigma 105/1,4.

Objektiven är stora eftersom de innehåller många linselement som reducerar olika optiska fel. Det har visat sig att hög bildkvalitet säljer. Sigma visade detta tydligt när de introducerade sin Art-serie.

Tyvärr saknar många märken bra alternativ om man vill ha något mindre och lättare. Här har Fujifilm en styrka som har så många små och kompakta objektiv, men som ändå ger hög bildkvalitet. Ta till exempel XF 50 mm f/2.
Anders F. Eriksson   2018-07-21 16:18
Jag ser det som att Fuji nu gör det möjligt för de fotografer som fortfarande har flera system att klara sig med bara Fuji. Det är många som kombinerar Fuji med Nikon eller Canon, och med ett större objektivutbud hos Fuji kan de kanske skippa DSLR helt.
2018-07-20 19:19   Skrotfotaren 2.0
Håller nog med Fröderberg, APS-C har sina fördelar och dom blir allt bättre i sämre ljus (en anledning att många kört FF är p.g.a mindre brus i dåligt ljus). Skulle man komma med bakbelysta APS-C sensorer så tror jag många stannar vi det formatet en bakbelyst sensor har mellan 90-95% ljuskänslighet medan en icke bakbelyst har 60% känslighet. En APS-C sensor som skulle vara brusfri upp till 10.000 iso räcker nog för dom flesta användarna. Jag har kört mycket med en Canon G7X II sista året och den brusar betydligt mindre än den Nikon D700 jag sålde iväg (och även den D610) jag en gång i tiden hade. Vi får se vad Fuji kan utveckla tillsammans med Samsung (?) framöver.
Der Steppenwolf   2018-07-20 21:43
" En APS-C sensor som skulle vara brusfri upp till 10.000"
Jag älskar APS-C formatet. Med det sagt vill jag säga att du har nog lagt till en nolla för mycket där !!!
En "brusfi" APS-C vids 10 000 ISO är ICKE MÖJLIG med dagens och närmaste 5 årens teknik. Kanske om någon magiker upphäver fysikens lagar men annars bara en dröm för folk som läser lite väl mycket SF.
"Canon G7X II som brusar mindre än D610".... Människan trollar du eller du bara otrolig dålig på att exponera med D610 ?
MikaelSB   2018-07-20 21:54
Fast även om APS-C blir bättre så blir ju småbildssensorerna också bättre.

Småbildssensorerna har ju fördelar som APS-C aldrig kommer nå och vice versa. Det finns fysiska begränsningar oavsett teknik.
Skrotfotaren 2.0   2018-07-20 23:26
Jag skojar inte om du går in och tittar på Cyberphotos Isotest vid 6400 iso för både D610 och G7X II så upptäcker du att D610 har ett fulare färgbrus än G7X II (en av två anledningar att jag dumpade iväg den förstnämnda ;-).
ztenlund   2018-07-21 13:25
Det har förstås ingenting att göra med t ex att det är jpeg och Canon-kameran har brusreducerat så hårt att t ex takpannorna på huset i vänsterkant nästan är borta.
Grevture   2018-07-22 19:56
Stefan: Skillnaden i ljuskänslighet mellan BSI och konventionell FSI rör sig om enstaka procent, dina siffror är fria fantasier. Ingen kamerasensor är ens i närheten av 90 % effektivitet.

I stort sett alla moderna sensorer har en omvandlingseffektivitet (alltså hur mycket av infallande ljus som omvandlas till signal) på runt 50-55 procent. En av de effektivaste (stora) sensorer som byggts är den i gamla Nikon D3s som dök upp redan 2009, den ligger runt 60 % - med FSI-teknik. Numera har man generellt ofta backat några procent i ljuseffektivitet för att istället få bättre färgprecision (en brist hos bland annat D3s). I små färgkänsliga sensorer (t.ex. mobil- och industrisensorer) har man inland uppnått något högre effektivitet än så, kanske runt 65 %, men ingen har kommit påtagligt längre än så. Och det finns liksom ingen stark drivkraft att lägga jätteresurser på att gå högre - att gå från 60 % till 90 % skulle innebära ett halvt stegs bättre prestanda. Då lägger man hellre resurser på att effektivisera utläsningen.

Drivkraften att skifta från FSI till BSI i kameror har i princip ingenting med ljuseffektivitet att göra, utan att BSI-designen möjliggör mycket snabbare utläsning och är en förutsättning för stackad sensordesign som kan ge mycket stora fördelar framöver. I första hand snabbare och effektivare signalbearbetning och på sikt allt mer inbyggd lokal bearbetning i varje pixel - något som potentiellt kan ge mycket mer påtagliga skillnader i prestanda än att jaga enstaka procent i insamlingseffektivitet.
2018-07-21 09:23   Wolfgang
Jag är imponerad över Fujifilms kameror och objektiv!
När det gäller Asp-C så blir den bättre och bättre, men så har även fullformat.
Jag har nyligen köpt en Nikon D750 och när jag jämför bilderna mot min D7100, så är de klart bättre i svagt ljus med fullformat, och i vanligt ljus så känns färgerna bättre och lugnare.
Alla pratar om vikten!
En Sony kan väga 650 gr och en Fujifilm 450 gr.
Min D750 väger 750 gr, men den har ett fantastiskt grepp som uppväger att den är marginellt tyngre än de andra.
Till den har jag bl a Nikons utomordentliga 4/300 mm Pf som väger bara 750 gr. Hela ekipaget är alltså lättare än motsvarande från Sony och Fujifilm!
Och så gillar jag den stora sökaren som tack vare spegeln ger naturliga färger i motsats till en digital sökare.
De spegellösa har visserligen andra fördelar som jag personligen inte har någon nytta av.
Med detta sagt, menar jag att val av kameran är personligt och i mindre grad en tekniskt fråga.
Vänligen
Wolfgang
2018-07-24 23:15   Nikonsåklart
Nästan 60’ för en 200 mm + en konverter???
För de pengarna får man en ny D850 + 300/4 PF.
Känns inte som det blir rusning efter det släppet....
Grevture   2018-07-24 23:23
Fast nu jämför du nog lite äpplen med päronsaft :)

300 PF är ett jättetrevligt objektiv, men det Fuji släppt är - om vi skall jämföra med just Nikon - snarare ekvivalent med deras AF-S 300/2,8 VR II. Och då menar jag likvärdigt i både i prestanda och vad eller vem det är tänkt för. Och ett AF-S 300/2,8 kostar inte så händelsevis runt 60000 det också. Olika varianter av 300/2,8-objektiv frö småbild har varit pålitliga säljare i årtionden, så det kan nog bli en framgångsrik produkt för Fujifilm.
Svar från froderberg   2018-07-25 07:21
Canons 300/2,8 kostar 65000 kr. Med tanke på att Fujifilm dessutom bjuder på en telekonverter, så får man nog säga att priset är attraktivt. Lägg till att vi jämför butikspris mot rekpris, Fujifilm-objektivet kan alltså bli ännu billigare i butik.
Nikonsåklart   2018-07-30 15:25
Det finns ett flertal jämförelser mellan Nikon 300/4 PF och Nikon 300/2.8 VRII där 300 PF anses vara väl så skarpt...
Visst f4 vs f2.8...
Å andra sidan vikt/storlek.
Poängen med min kommentar var att priset på Fujiobjektivet är (för) högt.
Jag tror inte att den som använder en X-T2 är spec intresserad av ett objektiv för 60’
Det är, enl min uppfattning, inte samma typ av fotograf som tex Nikon 300/2.8 vänder sig till.
Vi får se hur den säljer.
Med vänlig hälsning,
Grevture   2018-07-30 20:41
Peter: Jag har använt 300/4 PF en hel del (många tusen bilder med flera olika exemplar), och många olika varianter av 300/2,8 (jag har själv en AF-S II, men har även kört både VR- och VR II-versionerna) och nej, det är inte ens nära - 300/2,8 är rejält mycket skarpare redan på f/2,8. Det är tydlig skillnad :)

Du kan till exempel läsa testet jag gjorde av 300 PF där jag både jämförde den med gamla 300/4 och med min gamla 300/2,8: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-nikon-af-s-300-4e.htm

Ett 200/2 på en Fujifilm-kamera ger samma resultat (bildvinkel, skärpedjup, ljusinsamling) som ett 300/2,8 gör med Nikons småbildskameror (FX). Så jag skulle nog säga att de vänder sig till samma typ av fotografer, och jag tror nog det finns en hel del sådana som kör Fujifilm :)
Nikonsåklart   2018-08-09 09:45
Felet ni gör är att jmf 300/2.8 sk småbildsobjektiv med ett objektiv avsett för APS-C.
Sedan när är det OK att de kostar lika mycket?
/
Jag kan ha fel vg skärpan på 300/4 PF jmf m 300/2.8.
För mig som reser mycket överväger dock storlek/vikt/ pris ev förlust i skärpa.
/
Jag har absolut inget emot Fuji generellt, tvärtom så gillar jag vad de gör!
Jag har i förra veckan köpt en ny X-T2 som en bekväm vardagskamera.
När det gäller riktigt ”seriös” fotografering blir det dock D850 med Sigmas primes som jag använder.
Med vänlig hälsning,
Peter Bertilsson
MikaelSB   2018-08-09 16:39
"Felet ni gör är att jmf 300/2.8 sk småbildsobjektiv med ett objektiv avsett för APS-C.
Sedan när är det OK att de kostar lika mycket?"

Det är inget fel. För bildresultatet, om vi pratar ekvivalens, är 300mm 2.8 till småbild och 200mm F2 till APS-C jämbördiga. Sedan finns det skillnader, såklart, men syftet med Fujis 200mm-objektiv är att leverera just en 300mm 2.8-motsvarighet.

Att de kostar lika mycket är inget konstigt. Särskilt inte när Fujis objektiv inte ens har officiellt säljstartats än och är riktad mot en smalare marknad. Fuji kan ju i framtiden sänka priserna allt eftersom kostnaderna i produktutvecklingsavdelningen betalats sig, produktionen blivit effektivare, ökad produktionsvolym, etc.

Merläsning

TEST: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer... 6

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 2

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 29

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 9

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...