Proffsfoto

Artiklar > Första intrycket av Zeiss ZX1

Första intrycket av Zeiss ZX1

Plus

Vi fick en första titt på Zeiss nya Batis 40 mm f/2 deras nya kamera, ZX1. En klassisk Zeiss-nyhet och en mycket mer otippad.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara 20 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Fotosidan Plus kampanj 1 månad (löpande)

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 60 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2018-09-28. Läst av 8067 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2018-09-28 11:12   iSolen.se
Jag skulle kunna tänka mig en sån här som andrakamera. Letar justefter något litet med bra kvalitet.

Nu väntar jag bara på att trygghetssökarna som klagar på en kortplats hör av sig och rådissar denna kamera :-)

Edit: Nej, förresten, den har ju inte en kortplats så den klarar sig nog från kritik.
unoengborg 2018-09-28 22:15
Fortfarande långt ifrån optimalt, i vart fall om man är utanför internet access, men aningen bättre än bara ett kort. Att ha fast minne minskar risken för kontaktslitage eller smuts kan störa dataöverföringen
PMD 2018-09-28 23:54
Internt minne har väl ungefär lika stor risk att gå sönder som alla andra kretsar i kameran.

(Med tiden "slits" flashminne förvisso, men det finns en del att ta av om kameran behöver mappa bort dåliga sektorer).
Svar från Grevture 2018-09-29 00:01
Per: Ett internt minne som aldrig behöver råka ut för statisk elektricitet eller fysiskt slitage torde ha avsevärt bättre överlevnadschanser än ett löst minneskort som hanteras av oss klumpedunsar som använder kamerorna.
PMD 2018-09-29 00:46
Ja, det var det jag menade. Ett internt minne är likvärdigt med andra elektroniska kretsar i kameran vad gäller risk för fel (förutom "utnötningsproblemet" med flashminnen).
iSolen.se 2018-09-29 10:09
Är det möjligen därför som XQD har så mycket bättre överlevnadsstatistik än andra format? (4ggr bättre än SD)

Kontakterna är väl skyddade, kortet är tjockare än SD så att det inte kan böjas.

Jag lägger alltid korten i ask så smuts och annat inte kan komma in.

Det är kanske slarv som ligger bakom de haverier som trots allt sker (jag räknar inte DOA som haveri, inga bilder har förlorats).
PMD 2018-09-29 17:15
Ja, det tror jag stämmer. SD-kort känns rätt ömtåliga. Jag är alltid mycket försiktig (och lite nervös) när jag hanterar dem.
iSolen.se 2018-09-29 17:18
Det är nog en rätt bra attityd av flera anledningar.
2018-09-28 11:59   PMD
Android utvecklades från början för att vara ett kameraoperativsystem, så det passar nog bra här.
2018-09-28 15:28   Benganbus
Zeiss ZX1 e för modern för mig! ;)
2018-09-28 16:11   Gamle
Hur skall den kunna accepteras då den inte har fler knappar än ett knappdragspel? 😇😊
unoengborg 2018-09-29 09:55
Behöver man så många fler knappar? Bländare, tid avstånd har väl räckt för att göra bra bilder de senaste 150 åren, minst. Väldigt snygg design.
balan 2020-10-07 12:43
Ett knappdragspel har fler än femtio knappar på diskantsidan. Sedan finns de basen på den andra sidan som har ännu fler knappar... ;-)
2018-09-28 16:45   Hans Österlind
Äntligen en kamera med ett ordentligt tilltaget inbyggt minne, jag passar denna tills dess att kamerorna får ”life memory” alltså så stort att det kommer rymma alla bilder som man kan ta under kamerans livslängd, detta har man iof nästan uppnått om man nöjer sig med de 50000 jpg som kameran ska kunna lagra. Den här typen av prestanda får en att tänka i lite vidare banor, vad händer dock om det enda och inbyggda minnet kraschar.....mitt i bröllopsfotograferingen, något som alla idag verkar råka ut för lite till vardags.
iSolen.se 2018-09-28 22:31
Det klarar alla moderna kameror tack vare wifi.
Flottyrfrasse 2018-12-09 17:17
JPG är bara preview.
2018-09-29 09:09   Surgeon
läcker kamera, väcker verkligen intresse, blir spännande att se prisbilden. 500GB inbyggt minne och lightroom, känner dock att videodelen är lite svag, dvs inte 4K/30 utan mer möjligheten med extern mic...men jag vill ha den ändå.

Sen att den är g.rymt snygg är bara en fördel :)
ebarile 2018-09-29 16:07
Zeiss-kameran är onekligen intressant på många sätt. Zeiss har tänkt något annorlunda, eller något längre, än vad andra tillverkare gjort (exempelvis stor fast minne och Lightroom). När det gäller video är det nog så att kameran inte är tänkt för avancerad video, även om grundspecifikationerna ser bra ut. Beträffande extern mikrofon står det följande i specifikationerna: "USB-C 3.1, microphone, headphones and HDMI via USB-C". Man måste naturligtvis vänta till dess någon får en kamera att testa, eller till dess man kan testa själv, innan man exakt vet mer. Förhoppnings kommer någon som kan mer om ljud än att bara koppla in en Röde-mikrofon i ett 3,5 mm-uttag med brusiga mikroförstärkare att testa möjligheten att använda USB-C-anslutningen. Detta dock sagt med förbehållet att kameran inte främst är tänkt för mer avancerade videoarbeten (det går förstås alltid bra att använda en separat ljudinspelare). Jag har också sett kommentarer på nätet om att batteriet inte kommer att räcka till om man mer frekvent använder de inbyggda redigeringsmöjligheterna. Vem vet, men det är väl bättra att vänta till dess kameran finns innan man börjar spekulera om batteritiden?

Merläsning