Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Hasselblad H6D-100c: 4K-video och 100 megapixel

Hasselblad H6D-100c: 4K-video och 100 megapixel

Hasselblad H6D är en ny generation i H-serien med 4K video och 100 megapixels cmos-sensor som de främsta nyheterna. En annan nyhet är pekskärm.

Nyheterna hittar vi i kamerans bakstycke. Den nya 100 megapixel-sensorn är i grunden cmos-sensor från Sony som sitter i Phase Ones senaste modell. En 3-tums pekskärm ska underlätta hanteringen. Vi kan även notera att bakstycket fått en ny sorts kontakt, USB 3.0 typ c, istället för Firewire.

Det går även att ansluta med mini-HDMI om man vill ansluta en extern skärm. I kameran finns inbyggd wifi-funktion. Bilderna lagras på SD- eller CFast-kort.

Med vissa objektiv ska det gå att ta bilder med 1/2000 sekund, mot 1/800 som snabbast i tidigare modeller.

H6D säljs i två versioner 100c och 50c. H6D-100c har max-ISO 6 400 och H6D-50c max-ISO 12 800. Båda kamerorna kan spela in video i full-HD, men det är bara Hasselblad H6D-100c som kan spela in video i 4K.

Sensorn i H6D-100c har storleken 53,4 × 40,0 mm. Måttet för 50c-sensorn är 43,8 × 32,9 mm. Hasselblad uppger det dynamiska omfånget till 15 respektive 14 steg.

Hasselblad H6D-50c kostar 22 900 euro ex moms. Priset för H6D-100c är 28 900 euro ex moms.



Publicerad 2016-04-07. Läst av 8342 personer.
Sommarkampanj på våra fotoböcker. Sista dag är 28 juni.

Upptill 60% rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-04-07 19:27   Christer2
Önskar att jag hade en dyr bil som jag kunde sälja för att kunna köpa denna "bladare". Men skulle någon se någon skillnad på mina "kreationer"?
apersson850 2016-04-07 21:37
Hehe, det är nog billigare att köpa kameran direkt, inte gå omvägen via en bil.
Förmodligen är det fler som ser om du köper en dyr bil, dock...
Anders F. Eriksson 2016-04-07 21:54
Den är ju i alla fall sisådär 200 000:- billigare än PhaseOnes motsvarighet - rena lågpriskameran alltså :)
2016-04-07 22:15   Bimbo
Många bra förbättringar, på specen iaf. Någon som har hört/läst om de har förbättrat autofokusen nånting jämfört med H5D? Där finns det ju mer att önska på H5D iaf, tycker den flackar och inte hittar fokus aningen för ofta när man tycker att den borde fixa det. Kollade Karl Taylors video med färgburkarna och det är ju (som vanligt) inte nån särskilt heltäckande recension med pros and cons utan mer en hallelujakör/reklamfilm. Som kund/användare vill man ju gärna höra talas om eventuella brister också, men det är tyvärr väldigt svårt att få tag i info om sånt gällande HB har jag märkt.
2016-04-07 22:18   Tell
"When you simply need the highest quality, the H6D-100c can also capture UHD (4K) video in Hasselblad’s proprietary RAW video format."
Står det på Hasselblads hemsida, är lite nyfiken på vad exakt det där "RAW video format" betyder..
Svar från froderberg 2016-04-07 23:04
Jag skulle tro att det betyder att filmen lagras okomprimerad, så som många gör med extern recorder via HDMI. Det ger enorma filstorlekar, men all data finns kvar att jobba med.

I mellanformatsvärlden är det vanligt att vända svagheter till en fördel i marknadsföringen. Att mellanformatare jobbar i 16-bitar är ingen fördel, det ger bara onödigt stora filer. Men om man bara har råd att köpa in standardkomponenter så får man köpa in 8- eller 16-bitarskomponenter.

Att kunna lagra komprimerad video är inget hinder för att kunna lagra video okomprimerat. Det går att ha båda alternativet. Min gissning är därför att Hasselblad saknar processorkraft och programmeringskunskap för att komprimera 4K video på ett snyggt och effektivt sätt. Då är det enklare att bara tanka över all data på ett stort minneskort.

Edit: På senare tid har mellanformatarna nått upp till så stort dynamiskt omfång att 16 bitar faktiskt är motiverat.
Tell 2016-04-08 13:56
Men det ger väl enormt massa data också som ska skyfflas över till var den nu ska lagras? Hinner kameran/usb/lagringsmediet med det? Är ju iaf enorma fördelar när det gäller bildkvalle om all raw-data finns kvar, så egentligen vore det ju gött om alla kameror kunde göra en sån grej, men har väl alltid tänkt att det finns slaskhalsar för att det ska vara möjligt. Så har Hasselblad fått bort det på nåt sätt?
Svar från froderberg 2016-04-08 17:20
Ja, mycket data blir det. Men kamerorna har CFast-kort som kan lagra över 250 MB/s. Att komprimera datan är däremot klurigare och något som Hasseblad tycks ha problem med.
reim 2016-04-11 09:24
Komprimering lär vara skitsvårt, ja, och dessutom antar jag att patentskydd kan ligga i vägen.
2016-04-08 06:19   Kristofer Sjöström
Mellanformatstillverkarna spottar ut nya kameror för att behaga kunderna stanna kvar i leasingträsket.

Den är 7x för dyr mer och ger inte motiverande bättre kvalité.

Wake up! Jag har varit där och vet vad jag talar om!
Svar från froderberg 2016-04-08 09:48
Priserna är en sak, där är mellanformatstillverkarna i ett slags moment 22. De stora sensorerna blir dyra, med högt pris säljer man mindre, med låg volym ökar kostnaderna per enhet ...

Att en tillverkare kommer med nya förbättrade modeller kan väl inte vara ett problem? H6D-modellerna innehåller ny teknik. Och behöver man inte det nya så kan man ju behålla det gamla.
Kristofer Sjöström 2016-04-08 10:06
Självklart är det bra med nya modeller. Men tål de jämföras med gamla modeller? För det jag hittills sett är lurendrejeri när jag jämfört nya modeller med gamla. Det är lättare att ta till sig små förändringar i prisklasser uner 50 000 kr. Men när du sitter med en kamera som droppat 150 000 kr på tre år. Sedan skall du "uppgradera" dig till ny modell och skillnaden är inte motiverad priset för den lilla förändringen.
Svar från froderberg 2016-04-08 10:27
Det är nog alltid klokt att testa före köp. Generellt blir den digitala fototekniken mer och mer mogen vilket ger mindre skillnader mellan olika generationer.

Men de nya cmos-sensorerna från Sony ger en ovanligt stor förbättring vid högre ISO och möjliggör live view. Om man bara kör i studio med kameran kopplad till datorn blir det inte så stor praktisk nytta, men on location kan det vara revolutionerande.

Kort sagt: alla behov är olika och var och en får bilda sig en egen uppfattning om nyttan med en ny produkt.
Flash Gordon 2016-04-08 17:35
Nu är ju priset för kameran en sak. Sedan bör man ju helst ha några objektiv också. Om man nu skaffar objetiv som passar HxD kameran så ligger de billigaste på runt 30 - 50 000 kr styck. En normalzoom kostar 90 000 kr.
Så har man några objektiv för 200 0000 kr kan kanske uppgraderingen av huset trots allt vara värt pengarna.
Det kostar att ligga på topp.
Fantastiska objektiv och det som främst ger kvalitén.
Anders F. Eriksson 2016-04-10 12:36
Lurendrejeri? Det är inte direkt så att de lovar något annat än de säljer.
FlyerOne 2016-04-11 01:18
Ja, att använda ordet "lurendrejeri" är definitivt missbruk av det begreppet. Kristofer, vill du ha en kamera som är "dubbelt så bra", så kommer du att få betala bra mycket mer än bara dubbelt så mycket. Men för somliga är det värt det.

Kristofer, du gör det mycket vanliga misstaget att undermedvetet utgå från att just dina egna individuella behov och uppfattningar gäller även för alla andra (ett misstag vi väl alla gör ibland). T.ex. tycker jag för egen del inte att den bättre bildkvalitet jag skulle få med en A7R II är värt priset (speciellt i ljuset av att jag inte har kosing nog för en sådan). Liksom många andra med mig. Vilket inte hindrar att det ändå finns åtskilliga andra som tycker att den ÄR värd priset - det är ju tydligt att folk köper A7R II:or som sjutton... :-)

Blir samma sak med de här nya Hasselbladarna - för somliga är de värda sitt pris (OK, kommer förstås inte alls att bli lika många sålda, men det behövs ju inte heller).

Kristofer skrev:
" Wake up! Jag har varit där och vet vad jag talar om!"
Verkligen? Har du provat någon av dessa båda nya Bladare?
.
Kristofer Sjöström 2016-04-12 15:13
Hasselblad V med bakstycke 50c och Leica S2 är väl tillräckligt att jämföra med?

Klart alla får resonera hur dom vill. Men trånandet efter dyrgriparna har flertalet tillfällen smittat av sig på era skattepengar. Och INTE var behovet motiverat vid dessa tillfällen. Så fortsätt säg att man får bedöma själva. När branschen själva börjar självgranska vad för inköp som verkligen behövs, då tror jag på ett lyft.

Ni får gärna missförstå mig i stora eller små mått, men jag bygger sällan mina åsikter på personliga antaganden.
Flash Gordon 2016-04-12 15:30
Ursäkta men hur tänkte du nu? Sakttepengar och Hasselblad V och 50 C och Leica S2. Kan du utveckla dina tankar?
Hasselblad har släppt en sensor som har en betydligt större sensor och med 100 MP.
Jag har provat 50C och föredrar deras större CCD sensorer. Yta spelar en stor roll.
Så länge man kan få moiré kan också objektiven klara mer än sensorn.
Jag har testat flera av Hasselblads senaste kameror.
De är fantastiska till det de är ämnade för. Slow photography. Alltså arrangera saker och ting först och ta bilden sen.
De är prickskyttegevär till skillnad från de flesta kameror som är AK47-or.
Ingen mellanformatskamera av idag är en allroundkamera.
Hasselbladsobjektiven och kamerans upplösning gör ingen större skilnad i A3 men drar man upp bilden ordentligt så klår de lätt min 5Ds R.
Kristofer Sjöström 2016-04-12 15:47
Skicka ett mail så berättar jag gärna.
2016-04-09 12:56   Makten
Hoppas inte detta ses som gnäll, men jag undrar nyfiket varför det inte görs mellanformatare som är spegellösa. De här kamerorna används ju knappast till fartfylld fotografering och det bör alltså inte behövas en sensor med snabb utläsning, eller för den delen snabb AF. Med tanke på hur klumpiga de är så hade man kunnat spara en del utrymme, för att inte tala om kostnad. Antar att det är extremt hög precision i spegeln hos en mellanformatare som använder fasdetekterande AF-sensorer i botten av huset, om det ska duga med så hög upplösning och de krav fotograferna rimligen ställer.

Så, sätt bakstycket på en tom ram med avtryckare och inställningsvred istället:-) Kanske modulära EVF:er eller nån slags skärm att fästa ovanpå kameran. Borde vara klockrent för arkitektur, modefoto och landskap.
Svar från froderberg 2016-04-09 15:10
Jodå. Det finns spegelfria mellanformatare också, exempelvis Alpa och Sinar.

Att Hasselblad och Phase One använder spegelhus beror bland annat på att det tills nyligen varit usel live-view från bakstyckena och att en stor optisk sökare är trevligt vid handhållen fotografering.
Flash Gordon 2016-04-09 20:27
Det finns inte ännu några kända märken. Fast Fuji lär ha en på gång. Släpps nog till Photokina.
Blir troligen en variant på X-PRO2 om man får gissa utifrån hur deras mellanformatskameror för film ser ut.
Sedan kan vi nog förvänta oss att det händer saker i Sverige och Danmark också.
Det stora huset är en klump och väger bara det en hel del.
Skulle inte heller tro att en sådan kamera får ett löstagbart bakstycke.
Det finns mycket att tjäna på en sådan utveckling. Det skulle göra att man sålde fler hus och fler objektiv.
Det finns mycket att hämta i rabatter om man kan få upp volymen.
Calle S 2016-04-09 22:57
Snabb utläsning och säker, snabb AF är välkommet även på en sådan här, modeplåtisar gillar sånt. Och bladaren är fortfarande väldigt vanlig i modevärlden. Just autofokusen har fått en del kritik på äldre modeller.
FlyerOne 2016-04-11 02:11
Martin H skrev:
"... jag undrar nyfiket varför det inte görs mellanformatare som är spegellösa"

Därför att det tekniskt inte är ett lättlöst problem ifall man vill ha både noggrann och någorlunda snabb AF. För att få detta kombinerar man On-Chip PDAF och CDAF. Här behöver man göra ett stort antal små och snabba förflyttningar för VARJE fokusmätning. Till detta passar stegmotorer perfekt. De har störst kraft i håll-läge, och kan mycket snabbt göra små förflyttningar. Men när man behöver flytta linserna lite mer och ökar hastigheten, så tappar de snabbt kraft - den går ner till noll vid full fart. Inte alls vad man vill ha till tunga mellanformatlinser.

Än värre är det för de etablerade MF-tillverkarna som redan har ett antal AF-objektiv ute, som förstås alla förväntar sig ska vara kompatibla. Motorerna i dessa har kraft att flytta tunga linser, men de klarar inte alls bra att göra en massa mycket små förflyttningar snabbt. Vilket inte alls behövs för PDAF-system med separat AF-sensorplatta.

Det är f.ö. i grunden just detta problem som gör det så svårt för Nikon och Canon att komma ut med en bra spegellös FF-kamera. Alla förväntar sig att att deras befintliga objektiv ska vara kompatibla med dessa nya kamerahus. Canons STM-objektiv har förutsättningar att kunna fungera hyfsat, men deras övriga mindre bra. För Nikons del kommer inga objektiv med skruvdriven AF att fungera alls. Den enda möjligheten för skruvdrivna objektiv liksom för längre brännvidder att fungera med spegellösa kamerahus är att kopiera Sonys lösning (adaptrarna LA-EA2 och EA4). Med en av dessa fungerar även ett skruvdrivet A-mount 600/4-objektiv på valfri E-mountkamera (men inte alls med LA-EA1 och EA3, vilka båda har "fritt blås").
.
2016-04-11 08:36   bentelkalb
Där föll ju argumentet som många har att det inte går att ha 4k på högupplösta kameror.....
Svar från froderberg 2016-04-11 09:31
Om du utgår från fler pixlar har du förutsättningen att få bättre detaljåtergivning. Antalet pixlar är ju inget mått på upplösning utan bara ett redskap för att uppnå upplösning. Man kan grovt säga att man kan ta bort hälften av pixlarna utan att förlora i upplösning. Så att skapa 4K video från en sensor med många pixlar kan vara en fördel jämfört med en sensor som ger pixel för pixel.
Grevture 2016-04-11 12:58
Det argumentet borde ju ha dött ganska grundligt redan med A7R II ...

Det man däremot kan säga att det lär vara fortsatt besvärligare att läsa ut video (i någon form) ur högupplösta sensorer än ur lågupplösta eftersom det är svårt att kombinera hög upplösning och snabb utläsning (utan att skapa brus, får värmeproblem osv).

Det enklaste är ju fortsatt att skapa en sensor speciellt byggd för det videoformat den skall producera, som i A7S/A7S II. Där har man just det antal pixlar som behövs och man slipper krångel med line skipping eller processorkrävande nedskalning.

Paradoxen är väl snarare att det - om vi nu utgår från 4k - är lite extra bökigt att hamna i intervallet mellan de ungefär 12 megapixel som behövs (i en 3:2-sensor) för att läsa ut 4k pixel för pixel och de ungefär 24 megapixel som ger 4k med enkel line skipping av varannan pixelrad. I det intervallet blir ju nedskalning bökigt. Går man över 24 blir de lite mindre bökigt att skala ned givet att man har processorkapaciteten till det, och det blir i praktiken sedan mindre och mindre besvärligt att skala ned med snyggt resultat ju högre upplösning man har. Men också mer processorkrävande.

Det som förvånar mig mest med 4k-video eller video över huvud taget ur den här sensorn är inte upplösningen utan att man får till det med en så stor sensoryta. Att öka ytan gör utläsningen mångdubbelt mer effektförbrukande vilket ju leder till värme och enorm batteriförbrukning, och värre ju snabbare utläsning man vill ha.
2016-04-12 17:18   LLcoolL
"H6D-100c har max-ISO 6 400 och H6D-50c max-ISO 12 800."

Det är tvärt om. 100c har max ISO 12 800, och 50c har 6 400.

http://www.hasselblad.com/medium-format/h6d-100c

http://www.hasselblad.com/medium-format/h6d-50c

Merläsning

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 3

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 3

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Ny vidvinkel till Fujifilm GFX

Helt i linje med sin tidigare offentliggjorda produktplan har Fujifilm lanserat en ny vidvinkel som fyller ut mellanrummet mellan de två befintliga fasta vidvinklarna. Läs mer...

Ny Sony A7S kommer snart

Det kommer snart en efterträdare till Sony A7S II. Sonychefen Kenji Tanaka berättar mer om den kommande kameran i en intervju. Läs mer... 9

187 megapixel med Leica SL2

Leica SL2 får genom en uppdatering till firmware-version 2.0 möjlighet att ta högupplösta med 187 megapixel. Läs mer... 1

Test: Fujifilm X-T4 – Nära fulländning?

Plus Fujifilm fortsätter pricka av vår önskelista och nya X-T4 har fått den mest önskade funktionen: inbyggd bildstabilisering. Tillsammans med snabb serietagning, ny tyst slutare och mycket avancerade videofunktioner börjar vi få svårt att hitta punkter att förbättra. Läs mer... 14

Nya drönarregler skjuts fram till årsskiftet

Nya EU-anpassade regler för drönare skulle införas den 1 juli 2020. Transportstyrelsen meddelar nu att de reglerna skjuts fram sex månader på grund av coronapandemin. Läs mer... 9

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 8

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer... 1

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Elinchrom ELB 500 TTL