Prylnytt
Hasselblad avslutar sin satsning på lyxifierade Sony-kameror med en sista modell: Hasselblad Lusso.
– Vi har avslutat samarbetet med vår italienska designstudio och kommer inte att göra fler produkter av det här slaget, berättar Hasselblads nye vd Perry Oosting till Dpreview.com.
I intervjun berättar han att efterfrågan för den här typen av lyxkameror främst finns i Hong Kong och att den nya modellen bara kommer att säljas där. Perry Oosting säger att Hasselblad lärt sig en hel del om lyxmarknaden för kameror genom den här lyxsatsningen, men det har bara varit Stellar, Hasselblads version av Sony RX100, som sålt bra.
Hasselblad Lusso bygger på Sony A7R och tillverkas bara i 100 exemplar. Kameran levereras med en lätt modifierad version av Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS.

Att Lusso produceras trots att Hasselblad bestämt sig för att lägga ner serien handlar om att fullfölja sina åtaganden, uppger Perry Oosting. Hasselblad kommer dock att fortsätta försöka bredda sin kundkrets genom ett differentierat modellutbud. Idén med kompaktkameror och spegelfria systemkameror från Hasselblad var inte fel, utan bara hur produkterna utformades, menar Perry Oosting.
Hasselblad Lusso med objektiv kostar 40 000 Hong Kong-dollar, motsvarande närmare 50 000 svenska kronor.
30 Kommentarer
Logga in för att kommentera
":P Nu när det börjar bli bra så lägger dom av."
Köp en A7R för inte ens 20 papp istället.
Finns absolut inget som är bra med denna styggelse. Hasselblad har blivit åtlöje.
åtlöje är väl lite starkt ord?
att den inte faller flertalet på läppen, är inte åtlöje, med tanke på deras övriga framsteg i mellanformatområdet.
Designa en kamera som sticker ut själv!
Den enda i kameran som behöver "sticka ut" är handhavandet och bildkvalitet. Det du talar om låter som när 12 åriga flickor diskuterar skor för fan ! Undrar hur många köper en kamera som "sticker ut" och som inte är "livstilsbloggare" dvs yrkesfjollor.
jaja, lev i den världen och designa en kamera som bara levererar vad alla andra levererar med ett likadant utseende så lär du vara i branschen lika länge som du verkar ha varit. Självklart är bildkvalitet viktigt för många, däribland undertecknad, men en hel del tycker att deras system är snygga, låt dom tycka det, handhavandet är det många kameror som brister i, däribland Sony A7 serien med en handbok som är rena skämtet.
Men som sagt, sluta gnäll, skit i att köpa den (jag kommer inte heller att köpa den) Jag har en A7 som jag är grymt nöjd med.
Design är centralt för att sälja kameror lika väl som mobiltelefoner, bilar eller vilken teknisk pryl som helst. 50-åriga män är precis lika sålda på design som 12-åriga flickor, men hävdar förstås hellre att de bara ser till funktion och kvalitet, vilket känns mer seriöst.
Nja, det får stå för dig. Köper man en bil så är design intressant, utseende har aldrig varit en parameter när jag väljer kamera, och kommer aldrig att vara det. Telefon, nja... kanske.
@Mats Gustaffson
Är 35 är gammal. Och design i kameravärlden är som jag skrev tidigare bara "centralt" för bloggande 12 åringar.
Nja, det har ganska mycket med användbarhet att göra också. Bra grepp, rätt utformade och placerade reglage. Fungeradne användargränssnitt m.m. är även det design. Till och med färg kan ha betydelse vem vill ha en röd kamera som riskerar ge rödstick i bilden om ljus reflekteras från den. I bra design följer fom funktion
En kamera som designades av en välkänd industridesigner är Hasselblads första (civila) kamera, Hasselblad 1600F. Den designen behöll Hasselblad på sina kameror ända tills man gick över till H-serien (som ändå är lite lik V-serien).
Utan den bra designen på kameran hade den förmodligen varit med svårsåld.
Hade man degen så skulle jag köpa den. Cool design!
Work or die! Behåller min 500 C/M
Intressant att de inte avskriver iden med spegellösa systemkameror, en spegellös lätt mellanformatare hade inte varit fel.
Det hade väl känts gimmickigt om något nu när du kan få panorama på vad som helst.
Nja, inte rörliga motiv... eller?
Sedan är det en annan fråga om det är snyggt eller inte men det beror ju lite på vilken målgrupp man har (t.ex. "yrkesfjollor").
En intressant företeelse det här med att ett älskat varumärke genererar så mycket ilska när man gör avsteg från det som märket är förknippat med. Tänker inte bara på den här modellen, det var värre när den första kom.
Om jag tycker kameran är snygg? Njae, mja, hmmm, lite extrem men kanske lite fräck ändå, eller framstår jag som lite löjlig nu? :-)
ja hemskt, får väl möta dig i envig i hasselblad salongen.
OK - som utmanad väljer jag vapen - Panasonic 20/1,7. Det blir inte så blodigt då. :-)
Fortfarande mycket pengar men inte närmare 50000 som det skrivs i artikeln.
Och Leica. Apple har ju åtminstone ett helt annat operativsystem som gör skillnad i praktiken.
Jag gillar den inte och ifrågasätter varför en sådan dyr (och sannolikt mycket bra kamera med hög upplösning, FF och mkt bra DR) modell levereras med FE 28-70 (kan fås för dryga 3.000:-).
Det är inget lämpligt objektiv för en kamera med den här kapaciteten.
Borde levererats med toppobjektivet FE 55/1.8 ZE, alternativt FE 35/2.8 ZE eller det nya FE 35/1.4. Nya FE 16-35 ZE uppges vara bra också..
Varken FE 28-70 eller FE 24-70/4 ZE är bra zoomar. Dålig kantskärpa och även sämre midrangeskärpa trots kraftig nedbländning..
Om designen är smakfull eller inte kan diskuteras i oändlighet precis som det mesta annat.