Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Hasselblad stoppar den italienska designen

Hasselblad stoppar den italienska designen

Enligt den tyska fototidningen Photoscala avslutade Hasselblad i maj sitt samarbete med det italienska designkontor som tagit fram modellerna Stellar, Lunar och HV. Rykten säger att satsningen på pimpade Sony-kameror varit en besvikelse för Hasselblad.

Tanken från Hasselblad var antagligen att försöka kopiera Leicas succé med Panasonic-kompakter som föreses med Leica-logga och exklusiva tillbehör. Hasselblad skulle istället utgå från Sonys kompakt- och systemkameror.

Hasselblad gjorde först en designstudie med ett företag i Göteborg. Målet var skandinavisk design och prispunkt på omkring 3.000 euro, uppger en källa till Fotosidan.

Möjligen ansåg Hasselblads ledning att skandinavisk design låg för nära tysk, det vill säga att de skulle konkurrera med samma kunder som köper Leica och missa de som har en mindre sparsmakad smak. Istället gick uppdraget till ett italienskt designföretag i Treviso. Designen blev mer exklusiv med "extra allt". Prispunkten hamnade nu på 5.000 euro.

Enligt obekräftade uppgifter har den italienska designsatsningen blivit kostsamt för Hasselblad. Ändå uppger Hasselblad att de pimpade Sony-kamerorna sålt över förväntar. Hursomhelst tycks projektet fasas ut.

Uppdatering: Hasselblad har bekräftat att de avslutat samarbetet med det italienska designkontoret. De säger också att detta inte påverkar deras produktion eller produktportfölj. Det betyder att de befintliga modellerna fortfarande säljs. Om det kommer fler pimpade Sony-modeller från Hasselblad framöver är däremot svårare att uttolka.



Publicerad 2014-11-09. Läst av 6721 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2014-11-09 15:42   cango
en "besvikelse" och "sålt över förväntan". Då måste man haft låg förväntan, eller?
Surgeon 2014-11-09 19:20
............ :) :)
2014-11-09 19:30   Der Steppenwolf
Och ungefär 16 personer världen runt upplever stor sorg och saknad. Vi andra hoppas på att den sparkade VD (Larry Hansen) förblir arbetslös eller iaf hittar annat jobb helst i smyckesindustri och att den nya VD (Ian Rawcliffe) fortsätter på samma väg han har slagit in på, dvs återställa Hasselblads som en av världens främsta fotoföretag. Deras satsning på nya CMOS teknik samt faktumet att man har släppt första nya produkt sedan 2005 säger mig att man är på god väg.
Just det ja, glömde jag nämna att Larry Hansen är en fullblodsidiot ? :)
2014-11-09 19:33   Alf Johansson
Man skall nog vara lite försiktig med hur man använder sitt varumärke Hasselblad står ju för något som inte handlar om stylade kameror från andra användare. När det gäller Panasonic/Leica tror jag att det mer handlar om ett samarbete där bägge parter drar sitt strå till stacken, Leica brukar ju ha designat optiken till exempel.
syntax 2014-11-09 21:31
Och Zeiss har räknat optiken på Hasselblad/Sonykamerorna. Hasselblad har ju traditionellt ett nära förhållande till objektiv från Zeiss.
Sedan får det ju inte bara handla om design - en dyr kamera måste även ha ett innehåll. Svårt att säga varför Leica lyckas med detta koncept, men inte Hasselblad.
Svar från froderberg 2014-11-09 21:47
Att det står Leica på Panasonics objektiv betyder inte mer än att tyskarna sagt OK efter att tagit del av dokumentationen. Känner till ett fall där Leica sagt ifrån och det var det nya ljusstarka 42,5 mm Nocticron-objektivet. Det blev försenat, dyrare, men också bättre.
Alf Johansson 2014-11-09 22:06
Jag skulle nog tro att Leica är ganska noga med vad som får bära deras namn på objektiven. Har för mig att jag läste någon artikel där det stod att Leica designade dessa gluggar, men att de däremot tillverkas på annat håll, jag får leta vidare bland mina LFI.
Svar från froderberg 2014-11-09 22:16
Mina uppgifter kommer från personal på Panasonic som beskrev processen. Sen kan man ju önska sig att Leica tog hjälp av Panasonic med autofokusen. Men det verkar som Leica vill lära sig att göra allt själv, det är i alla fall mitt intryck av diskussioner med chefer Leica och Panasonic.
syntax 2014-11-10 00:15
Det verkar onekligen som om Leica är slappare än Zeiss. Om det står Carl Zeiss (eller numera bara ZEISS) på objektivet, så är det en Zeisskonstruktion, och Zeiss är huvudman för tillverkningen. Detta är en kvalitetsförordning från Carl Zeiss Stiftelse som äger alla Zeissföretag och bestämmer användningen av varumärken.
Alf Johansson 2014-11-10 03:50
Det verkar som om Zeiss har en liknande deal med sony för en del gluggar, alltså att de godkänner gluggarna som sony designat och producerar hos cosina.
syntax 2014-11-10 09:09
Jag har lite svårt att sätta tilltro till dessa uppgifter som verkar emanera från en enskild Sonymedarbetare.
Zeiss har ett helägt dotterbolag i Japan som håller i alla japanska aktiviteter, nämligen Carl Zeiss Co., Ltd. i Tokyo. Zeissingenjörer från detta bolag är till exempel ständigt närvarande hos Cosina för att övervaka tillverkningen av Zeissobjektiv. Det verkar högst osannolikt att man plötsligt skulle överlåta tillverkningen av Zeissobjektiv helt på Sony.
2014-11-09 22:27   jkm
Synd att vår fina hobby besudlas av en massa överprisat trams. Leica är väl det bästa exemplet på hur man effektivt devalverar bildkvalitet per krona. Kommer ihåg när Leica M 8 kom, sämre bildkvalitet än 10 ggr billigare kameror. Vad är då poängen?? Samarbetet med Panasonic nu och Minolta på 70-talet var säkert bra för jappsen men inte fan stärkte det Leicas varumärke direkt... Ha det gött!
luminousoctaves 2014-11-10 07:37
Leicas varumärke är väl starkare än på länge i dag?
jkm 2014-11-10 08:17
Varumärke och bildkvalitet är inte samma sak. Ha det gött!
luminousoctaves 2014-11-12 11:06
Men du syftade väl på just varumärket?
Ha det gött!!!!!!!
jkm 2014-11-12 22:22
Jag syftade på bilder/bildkvalitet... Och det verkar en del medlemmar här på FS totalt ointressserade av. Bara det står rätt märke på kameran. Helst då Leica... Har tom stött på folk som skriver inlägg här och som inte har en enda bild upplagd. Men åsikter har dom... Verkar lite märkligt kan jag tycka. Jag har svårt att ta dom på allvar tyvärr. Ha det gött!
luminousoctaves 2014-11-13 07:45
Ja, huvaligen!
2014-11-09 23:22   Ventures
Vore intressant att se vad de tänkt ta betalt för RX100 på bilden med "handgjort" trägrepp på. Varken kameran eller bilderna lär bli bättre.
Men det har ju gått att sälja mobiltelefoner med både guld och diamanter på så varför inte? Vad som förvånar är att Hasselblad använder sitt renommé till sådant.
2014-11-10 08:04   snap01
problemet är att många som förut körde mellanformat klarar sig med högupplöst dslr som ger tillräckligt bra kvalitet till det mesta o ska bilden tryckas i ett mag på A4 eller uppslag så är det många gånger svårt se skillnaden. Marknaden har blivit så mycket mindre med digitala mellanformatskameror dels pga bildkvaliten räcker långt med dslr samt att många inte vill släpa hur stort o tungt längre utan uppskattar mindre kameror.

Däremot är det knappast något fel på Hasselbladsprylar optiken är hur bra som helst men marknaden har krympt. Jag tror som jag skrev för länge sedan att dom hade behövt komma med ett större utbud byggt en grym ff dslr kamera men optik i världsklass som inte legat så mycket dyrare i pris än canon/Nikons toppsegment för jag tror att den hade kunnat dra in en större mängd kunder speciellt dom som inte behöver en digitla mellanformatare utan klarar sig med med ff dslr.
Felet dom kanske gjorde var att sätta hasselblads logga på sony prylar jag tror inte folk är så intresserade av det utan dom skulle breddat sortimentet men en high end ff dslr som dom själva tagit fram.
2014-11-10 08:12   snap01
men dom är inte dom enda som inte klarat övergången från analogt mellanformat. Om vi ser till pentax som hade många yrkesfotgrafer såväl mode till natur med sina utmärkta kameror 6x7 o 645 dom tappade hela sin promarknad när digitalt kom o man satt o väntade på deras digital mellis som kom åtskiliiga år försent då kunderna vänt pentax ryggen sedan länge.

Nu klarade visselriggen Hasselblad det bättre men marknaden har krympt så det är tuffare idag o jag själv kör ff dslr o skulle hyra bladare om något jobb kräver det. Det kanske går åt samma håll som filmindustrin där hyrs oftast rubbet in till filmningen. Jag var snubblande nära att köpa hasselblad för några år sedan men valde Nikon D3x med lite zeiss optik istället sedan bytte man tegelstenen mot D800.
Svar från froderberg 2014-11-10 08:43
Jag tror inte att Hasselblad varken har eller har haft de ekonomiska förutsättningarna att ta fram ett konkurrenskraftigt småbildssystem. Jag tror de hade vunnit på om cmos- eller helt nya ccd-sensor kommit tidigare. Utvecklingen av sensorerna gick med myrsteg under många år och allt fler kunder gick förlorade. Hasselblad har också tappat kunder pga kvalitetsproblem.

Pentax har aldrig haft ambitionen att vara ett proffsmärke. Det är därför varken deras 645- och 67-kameror hade utbytbara bakstycken. Kamerorna var tänka för hobbyfotografer med höga kvalitetskrav. Den höga försäljningen av 67-kameror i Norden stack ut och japanerna undrade varför. De blev mycket förvånade när de hörde att 67:an var populär bland modefotografer.
62174 2014-11-10 18:56
Magnus,

Jag tror du har rätt i att Hasselblad alltför länge hängde fast i sitt samarbete med Kodak och deras alltmer föråldrade teknologi för sensorerna. Idag är väl Kodak i stort sett borta från sensormarknaden, och alla andra foto-relaterade marknader - för den delen.
Grevture 2014-11-10 21:45
Staffan, när det gällde att köpa sensorer från Kodak så var det förmodligen inte vad Hassebland ville, utan det de kunde göra. Alternativen var Kodak eller helt låta bli.

Tänk på att tillverkningen av stora sensorer (större än småbild, däribland mellanformatssensorer) i huvudsak drivits av helt andra spelare än traditionella kameratillverkare (som Hasselblad). De som satsat pengar i den utvecklingen har snarare varit forskningsvärlden, industri (t.ex. för mättekniska ändamål), militär och mer udda kameratillverkare som Microsoft (googla på "ultracam eagle"). Hasseblad har helt enkelt mer eller mindre tvingats köpa de sensorer de haft råd med från den världen.

I det perspektivet är det mycket intressant att Sony bokstavligen och bildligen kastat en livlina till mellanformatstillverkare som Hasselblad och Pentax med sin cmos-sensor. Kul och hoppas de fortsätter på den linjen.
2014-11-10 18:50   62174
Äntligen!
Hasselbads varumärke förtjänar någonting bättre än det sorgliga design-koncept som har drabbat marknaden på senaste tiden. Inte för jag vet vem som äger varumärket men de vulgära och ointressanta alster som har lanserats på sistone är - vydroga! DVS hemskt fula. Omvandlingen från ett högstatusmärke till en löjlig krumelur sätter nära på ett rekord i dålig känsla för marknadens värderingar.
2014-11-10 20:21   snap01
det var många proffs som körde med pentax, bla körde david la chapelle med penatx 645N sedan körde jan-peter lahall med pentax 6x7. Dessutom hade pentax utmärkt service med lånekameror o inlämning i uppsala dessutom hade dom två fasta service priser på lagning etc som var typ en 1/4 del av Hasselblads priser.
Hade dom satsat i rätt tid så hade dom säkert kunnat varit kvar inom proffssegmentet men dom tog inte ens steget till ff utan stod o velade.

Hasselblad hade säkerligen kunnat tagit fram en ff dslr om ledningen hade trott på den nu flummade dom ut med ett knäppt samarbete med sony o satte en hasselbladslogga på en kamera som är totalt ointressant från början.
Svar från froderberg 2014-11-10 20:39
Visst, men i och med att Pentax i Japan inte hade synen på märket som ett proffsmärke så är det kanske inte konstigt att det blev som det blev.
2014-11-19 13:06   streith
Den är bragd att lyckas köra ett så starkt varumärke i bott som Hasselblad. Det enda det behövt göra va se till att deras 90tals sortiment skulle finnas i ett digitalt alt.
det va öppet mål o det missa.
Grevture 2014-11-19 13:45
Jag tycker Hasselblad helt klart har gjort en del dåliga val, men samtidigt skulle jag nog också påstå att en del av utvecklingen har de faktiskt inte kunnat göra så mycket åt. Även när de var som störst och hade som mest pengar var de ändå ett jämförelsevis litet företag med ganska begränsade resurser.

Att, som du skriver "...se till att deras 90tals sortiment skulle finnas i ett digitalt alt" hade krävt en satsning de helt enkelt inte hade varken ekonomi eller teknisk kunskap till.

Tänk på att väldigt mycket av den kunskap och skicklighet (att bygga meknaiskt tillförlitliga kameror) som byggde Hasselblads ursprungliga framgång väldigt snabbt blev inaktuell i och med digitaliseringen.

Tänk också på att de flesta mellanformatstillverkare har försvunnit helt och hållet. Och på att andra företag med liknande kunskapsprofil - som Leica - var ganska nära att misslyckas de med.

Hasselblad hade kunnat agera smartare än de gjorde, men faktum är att flera andra tillverkare misslyckts mycket mer, mycket snabbare. Så något öppet mål, nej det har de definitivt inte haft.
streith 2014-12-03 09:05
Visst kanske var öppet mål lite att ta i men! Jag vill minnas att Hasselblad stod flera år sidan av den digitala tekniken och kalla det fluga. Det va väldigt konstig inställning.
Det jag menar att det fanns tecknink som det kunde utvecklat och fungerat hjälpligt till deras V system i ett tidigt skede för behållt kunder. Det hade också en småbildskamera vid namn x pan som säkert skulle gå att få till digital. för att hålla sig på banan.
Behållt design och kundkrets.
Visst har Leicas väg fram till nu varit något knagglig men det har satsat och hållit på sitt varumärke. Men ett märke likt Hasselblad.
Jag upplever att det funkat riktigt bra för leica och är än idag en väldig åtråvärd kamera.
2014-11-19 15:08   jfax
Jag tror att valet att testa konsumentmarknaden var riktigt, men att designen och kameravalet var fel. Utan att veta försäljningsstatestiken tror jag att Lunar och Sony 99- kopian var felaktiga val. De var inte särskilt iögonfallande för de flesta och hade en väldigt hög prislapp. Priset hade varit ok om designen hade varit bättre. Jag tyckte Stellar var ett bättre val, och vill personligen ha en, tycker den är skitsnygg!

Ett Hasselblad dslr FF system hade därimot troligen totalt dödat hasselblad. Utveckligen av H systemet var ju tydligen extremt dyrt för företaget, och då är kameran också inte i närheten av samma användarvänlighet som Canon och Nikon. Utveckligen av ett ff system skulle kosta mer och resultatet troligen långt från något som skulle locka kunder från Canon och Nikon eller från den lilla nichade Leica S marknaden.

Merläsning

Lexar SL200 - liten och tålig disk

Liten och snabb disk för mobila fotografen. Läs mer...

Utmaningen - porträttserie med gammal digitalkamera

”Teknisk perfektion är inte värt någonting om inte känsla, tajming och uttryck stämmer.” Läs mer... 35

Canon Eos R5 och R6 – två proffsiga spegelfria syskon

Canon lägger in en högre växel i sin satsning på det spegelfria R-systemet och lanserar två proffsiga kameror med inbyggd bildstabilisering: Eos R5 och R6. Läs mer... 68

Lätta och billiga supertelen från Canon

Canons nya 600 mm supertele väger under 1 kg och kostar mindre än 9.000 kronor. Längden är bara 20 cm. Det kompletteras av ett 800 mm som är obetydligt större. Läs mer... 9

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 2

Canon RF 85/2 Macro IS STM – både porträttele och makro

Canon RF 85 mm f/2 IS STM är inte bara ett porträttele, det fungerar också som makroobjektiv. Läs mer... 3

Använd Profoto B10 med iPhone

Profoto AirX möjliggör avancerad blixtfotografering med iPhone. Läs mer... 3

Trots corona - Stockholm Fotomaraton blir av

Annorlunda upplaga i år för att säkra mot smittspridning. Läs mer... 2

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 3

Emma Svensson förstärker Fotosidans redaktion

Vi välkomnar Emma Svensson som ny frilansare i Fotosidan redaktion och kommer bredda vår bevakning ytterligare och ta vår journalistik till nya höjder. Läs mer... 20

Miops Capsule360