X. Oanvända vyer > Nyheter > Kamerarigg ska ge mindre skak

Kamerarigg ska ge mindre skak


Filmfunktion i systemkameran är något som kommer stort just nu. Men problemen med skak och skärpa har retat många. Den nya kamerariggen från Redrock Micro försöker råda bot på problemen.

DSLR 2.0 Hybrid Cinema Rig ska göra det enklare att hålla skärpan och ge ett bättre och stadigare grepp som underlättar filmandet, speciellt om du har lite tyngre objektiv. Till riggen kan du även haka på en större display och en extern mikrofon. Här kan du se exempel på filmklipp där riggen använts.

Priset för anordningen landar på 1 650 kronor. Det skriver Prylportalen.se.

Publicerad 2009-04-27. Läst av 8150 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2009-04-27 12:49   LasseLarsson
Ska man filma seriöst så köper man väl inte en digitalsystem kamera, utan man köper väl en riktigt filmkamera?
Så varför man lanserar en sån har produkt tycker jag är väldigt märkligt..
2009-04-27 13:10   Daniel Falk
Äh! Fredrik, en digital systemkamera med bra mjukvara i kameran har betydligt större potential som filmkamera än vad man kan tro.

Det är inget substitut för en videokamera, men man måste skilja på "video" och "digital film" och ex 5D Mk II tävlar snarare mot den svindyra RED-kameran än mot en videokamera. Olika verktyg för olika behov helt enkelt.

För en filmskapare som gör kortfilm, reportagefilm eller musikvideo är de nya DLSR-kamerorna med filmfunktion en smärre revolution. Nästa generation kommer på allvar att tävla med betydligt mycket dyrare system.
2009-04-27 14:12   Arclight
Undrar samma sak som Fredrik.
Och nej, 5D Mark II tävlar inte mot RED. De handlar inte bara att se direkt billkvalitétsskillnad, RED formatet är 10 ggr bättre än 5D's format, som jag tippar på är h.264 (mpeg 4 part 10).

5D:an leverar väldigt fin bildkvalitét men den kan fortfarande inte tävla mot en digital video kamera, speciellt inte en som RED.
2009-04-27 14:39   Peter-W
DSLR Field Cinema Bundle
Price: $1,995.00
2009-04-27 17:32   awaw
Hur filmar man seriöst? Vem bestämmer vad som är seriöst? En i mitt tycke bra produkt, som sannolikt är mycket eftertraktad av de som filmar med sin systemkamera eller långzoomare med HD-kvalitet.
2009-04-27 18:09   Daniel Falk
@David: Det är klart att RED är BÄTTRE, den kostar mer och är gjord för professionell filmproduktion. Missförstå mig rätt. Det handlar om att 5D mkII ger en LOOK som ingen videokamera kan komma i närheten av den här sidan RED, såvida du inte börjar greja med adaptrar för Nikon/Canon-optik. En vanlig videokamera är inget alternativ om du är ute efter kort skärpedjup och möjlighet att använda din befintliga optik.

För många filmskapare med låg budget skulle det räcka om Canon släpper det ny omryktade firmwaren som enligt uppgifter skall finnas i kameror som setts på inspelningen av Iron Man 2.

Och en "digital video kamera" använder antingen MPEG4 med betydligt mycket lägre datarate än 5D mkII eller MPEG2 och en mycket mindre sensor.

Se det för vad det är, andra kanske ser möjligheter där ni inte gör det. Som vanligt m ao...


Canon ställde för övrigt ut med 5D Mk II på årets NAB-mässa, förmodligen för att pejla intresset. Det här är bara början.
2009-04-27 18:30   paco
Efter att ha sett ett antal reklamfilmer, musikvideos och tester från indielångfilmer, så kan man bara konstatera att 5D:n tävlar, och klarar sig bra, mot kameror som kostar tio gånger mer. Den sopar ju banan i befintligt ljus med ALLA videokameror, oavsett pris. Det finns stora nackdelar med 5D, men det verkar inte hindra proffsen.

Synd att Canon är såna idioter bara. Den dagen Nikon släpper sin 1080/24p-DSLR med manuella kontroller kommer man kunna höra systembyten runtom i världen. Och Canon kommer inte att göra något ändå. De har lång historia av att veta bäst vad kunden skall ha.
2009-04-27 21:13   dudek53
Jag har jobbat med filmfunktionen jämsides med en panasonic Hd-videokamera i 50 tusenkronorsklassen och skillnaden var märkbar. Till 5d mark 2:ans fördel. Färeger , mindre brus, bättre skärpedjup var mycket bättre än videokameran.

Att H.264 inte är ett det optimala när det kommer till arbetsflöde vid redigering är en annan femma.
Jag har aldrig ägt en red-kamera men jag instämmer med att det är en en mindre revolution kameratekniskt som skapats med 5d mark 2:an.
peace
2009-04-28 09:57   joakim_hansson
Absolut är det mycket intressant vad som händer på dslr marknaden nu - förhoppningsvis är Canon så pass smarta att de tar vara på detta försprång de har mot andra tillverkare.
Jag har inte testat på en 5dmk2, men väl RED, Panasonic HVX200, Panasonic SDX900 m.fl
Sammanlagt för alla dessa är att de är relativt klumpiga att jobba med. Fördelen är att det format de fångar bilder i tål att jobbas med ganska mycket i efterhand, speciellt då REDs filer.
Nackdelen med filerna från 5dmk2 är som jag förstått det dels att den filmar i 30fps, vilket ger problem när man ska ta ner den till de fps t.ex tv använder sig av. En annan nackdel är att filen är otroligt komprimerad och tas den inte perfekt vid filmtillfället så blir det problem i postproduction.

Hursomhelst hoppas jag att Canon inom ett par år släpper ifrån sig en full hybrid av dslr o video kamera typ en xl-h1 med 5dmk2 sensorn samt ett behagligt format för efterproduktion.

En mycket intressant Svensk tillverkare på detta fältet är Ikonoskop, de släpper snart sin kamera och till skillnad från RED så är Ikonoskops raw filer okomprimerade...
2009-04-28 09:57   joakim_hansson
Absolut är det mycket intressant vad som händer på dslr marknaden nu - förhoppningsvis är Canon så pass smarta att de tar vara på detta försprång de har mot andra tillverkare.
Jag har inte testat på en 5dmk2, men väl RED, Panasonic HVX200, Panasonic SDX900 m.fl
Sammanlagt för alla dessa är att de är relativt klumpiga att jobba med. Fördelen är att det format de fångar bilder i tål att jobbas med ganska mycket i efterhand, speciellt då REDs filer.
Nackdelen med filerna från 5dmk2 är som jag förstått det dels att den filmar i 30fps, vilket ger problem när man ska ta ner den till de fps t.ex tv använder sig av. En annan nackdel är att filen är otroligt komprimerad och tas den inte perfekt vid filmtillfället så blir det problem i postproduction.

Hursomhelst hoppas jag att Canon inom ett par år släpper ifrån sig en full hybrid av dslr o video kamera typ en xl-h1 med 5dmk2 sensorn samt ett behagligt format för efterproduktion.

En mycket intressant Svensk tillverkare på detta fältet är Ikonoskop, de släpper snart sin kamera och till skillnad från RED så är Ikonoskops raw filer okomprimerade...
2009-04-28 15:24   Daniel Falk
@Joakim: Det ryktas om att Canon kommer att släppa en sådan kamera, alltså en riktig professionell filmkamera med EF-fattning och alla features som en filmare behöver. Nya objektiv också med bländarring och eventuellt även någon form av fokusmotor för kontinuerlig autofokus som påminner mer om filmoptik än vanlig stillbildsoptik.

http://www.canonrumors.com/2009/03/new-video-camera-system/
2009-04-28 18:34   paco
Är det inte dags att ändra priset oavsett vad prylportalen skriver? Grejerna på bilden kostar, som Peter skrev, nästan lika mycket som kameran.
2009-04-28 21:00   alex@webcast.no
Testade den på NAB i Las Vegas i veckan och den verkar riktigt behaglig att jobba med.
2009-04-29 08:26   joakim_hansson
Daniel:

Tackar för tipset - det där ryktet ska jag följa noggrannt! Hoppas bara det ligger nån sanning i det :)

Merläsning


Elinchrom ELB 500 TTL