Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...




















14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Så varför man lanserar en sån har produkt tycker jag är väldigt märkligt..
Det är inget substitut för en videokamera, men man måste skilja på "video" och "digital film" och ex 5D Mk II tävlar snarare mot den svindyra RED-kameran än mot en videokamera. Olika verktyg för olika behov helt enkelt.
För en filmskapare som gör kortfilm, reportagefilm eller musikvideo är de nya DLSR-kamerorna med filmfunktion en smärre revolution. Nästa generation kommer på allvar att tävla med betydligt mycket dyrare system.
För många filmskapare med låg budget skulle det räcka om Canon släpper det ny omryktade firmwaren som enligt uppgifter skall finnas i kameror som setts på inspelningen av Iron Man 2.
Och en "digital video kamera" använder antingen MPEG4 med betydligt mycket lägre datarate än 5D mkII eller MPEG2 och en mycket mindre sensor.
Se det för vad det är, andra kanske ser möjligheter där ni inte gör det. Som vanligt m ao...
Canon ställde för övrigt ut med 5D Mk II på årets NAB-mässa, förmodligen för att pejla intresset. Det här är bara början.
Synd att Canon är såna idioter bara. Den dagen Nikon släpper sin 1080/24p-DSLR med manuella kontroller kommer man kunna höra systembyten runtom i världen. Och Canon kommer inte att göra något ändå. De har lång historia av att veta bäst vad kunden skall ha.
Att H.264 inte är ett det optimala när det kommer till arbetsflöde vid redigering är en annan femma.
Jag har aldrig ägt en red-kamera men jag instämmer med att det är en en mindre revolution kameratekniskt som skapats med 5d mark 2:an.
peace
Jag har inte testat på en 5dmk2, men väl RED, Panasonic HVX200, Panasonic SDX900 m.fl
Sammanlagt för alla dessa är att de är relativt klumpiga att jobba med. Fördelen är att det format de fångar bilder i tål att jobbas med ganska mycket i efterhand, speciellt då REDs filer.
Nackdelen med filerna från 5dmk2 är som jag förstått det dels att den filmar i 30fps, vilket ger problem när man ska ta ner den till de fps t.ex tv använder sig av. En annan nackdel är att filen är otroligt komprimerad och tas den inte perfekt vid filmtillfället så blir det problem i postproduction.
Hursomhelst hoppas jag att Canon inom ett par år släpper ifrån sig en full hybrid av dslr o video kamera typ en xl-h1 med 5dmk2 sensorn samt ett behagligt format för efterproduktion.
En mycket intressant Svensk tillverkare på detta fältet är Ikonoskop, de släpper snart sin kamera och till skillnad från RED så är Ikonoskops raw filer okomprimerade...
Jag har inte testat på en 5dmk2, men väl RED, Panasonic HVX200, Panasonic SDX900 m.fl
Sammanlagt för alla dessa är att de är relativt klumpiga att jobba med. Fördelen är att det format de fångar bilder i tål att jobbas med ganska mycket i efterhand, speciellt då REDs filer.
Nackdelen med filerna från 5dmk2 är som jag förstått det dels att den filmar i 30fps, vilket ger problem när man ska ta ner den till de fps t.ex tv använder sig av. En annan nackdel är att filen är otroligt komprimerad och tas den inte perfekt vid filmtillfället så blir det problem i postproduction.
Hursomhelst hoppas jag att Canon inom ett par år släpper ifrån sig en full hybrid av dslr o video kamera typ en xl-h1 med 5dmk2 sensorn samt ett behagligt format för efterproduktion.
En mycket intressant Svensk tillverkare på detta fältet är Ikonoskop, de släpper snart sin kamera och till skillnad från RED så är Ikonoskops raw filer okomprimerade...
http://www.canonrumors.com/2009/03/new-video-camera-system/
Tackar för tipset - det där ryktet ska jag följa noggrannt! Hoppas bara det ligger nån sanning i det :)