Artiklar > Laowa 85 mm f/5,6 2x Ultra Macro APO – makalöst litet makro

Laowa 85 mm f/5,6 2x Ultra Macro APO – makalöst litet makro

Laowa 85 mm f/5,6 2x Ultra Macro APO från Venus Optics är världens minsta makroobjektiv för småbildsformatet (full frame). Dessutom ger det två gångers förstoring (skala 2:1).

Kinesiska Venus Optics har med sitt objektivmärke Laowa specialiserat sig på extrema vidvinklar och makroobjektiv – två typer av objektiv som klarar sig utan autofokus.

Även om Venus Optics redan har gjort flera makroobjektiv sticker det nya Laowa 85 mm f/5,6 2x Ultra Macro APO ut med sitt ultrakompakta format. Detta har främst åstadkommits genom att ha en relativt låg ljusstyrka, f/5,6.

Är f/5,6 för ljussvagt? Nej, inte i de flesta fall. Många bländar ändå ner för att mildra det brutalt korta skärpedjup som uppstår vid makrofotografering. I andra fall då det ändå behövs ljussättning passar en mindre bländaröpping bra eftersom det är svårt att få ner effekten på blixtarna tillräckligt för att kunna använda en stor bländaröppning på korta avstånd.

Laowa 85/5,6 väger omkring 300 gram beroende på fattning och är 81 mm långt. Det växer inte vid fokusering på korta avstånd. Närgränsen är 16,3 cm mätt från motiv till sensor.

Objektivet säljs med fattningar för: Canon RF, Nikon Z, Sony E och Leica M. Gemensamt är att alla är spegelfria system. Även om objektivet är konstruerat för småbildsformat fungerar det även med mindre sensorer som APS-C.

Den optiska konstruktionen består av 13 linser. Tre av den är gjorta av APO-glas som motverkar färbrytningsfel. Venus Optics lovar att skärpan ska vara utmärkt ända ut i kanterna.

Laowa 85 mm f/5,6 2x Ultra Macro APO börjar levereras i mitten av januari 2022. Det rekommenderade priset är 6 900 kronor inklusive moms.

Exempelbilder



Publicerad 2021-12-06. Läst av 1572 personer.

21 Kommentarer

PMD 2021-12-07 04:05  
Verkar lovande! Jag hoppas att Fotosidan får tillfälle att prova.
acke 2021-12-07 07:36  
Smart tänkt att prioritera vikt och storlek framför ljusstyrka. Kommer att fungera fint på spegelfria kamerahus som kan kompensera för en mörkare sökarbild.
Men jag saknar autofokus. Utan AF blir denna glugg jobbigare att använda på fri hand ute i naturen. Den är mer lämpad för stativfoto/reprofoto av stillastående motiv.
lonian 2021-12-07 07:44
Fokuspeaking är lättare än autofokus när det gäller macro. Och snabbare.
acke 2021-12-07 07:48
Beror på motiv och fotograferingsteknik. Själv har jag fått till fina närbilder på grodor, sländor och andra smådjur med ögonigenkännande och motivföljande AF. Tagna på fri hand med utfälld skärm som sökare. Vadarbyxor på. :)
Hade aldrig funkat lika bra med manuell focus peaking. Finns inte på kartan.
pdahlen 2021-12-07 10:43
Håller med om att AF är användbart särskilt vid flygande fjärilar, bin mm, fast fokuspeaking är också bra, men det skadar ju inte att använda båda. Själv ser jag inte något behov av ett litet lätt objektiv, dessa objektiv är redan från grunden lätta så om det väger 300 eller 500 gram spelar ju inte så stor roll. Om man ska göra något lätt så skulle det vara runt 150-200mm, med den brännvidden kan man börja se vikt som en intressant parameter
acke 2021-12-07 11:16
Jadå, focus peaking är kanonbra för vissa grejer, t.ex. när man ligger på magen och plåtar vårblommor.
Gamle Svarten 2021-12-08 09:22
Man ska nog inte se det här objektivet, ha det här objektivet, som sitt enda makroobjektiv.
Det är nog till för den, som jag, är mycker intresserad av just makrofoto.
Smalt så det inte skärmar bort så mycket ljus, skala 2:1, lätt och smidigt.
APO. Överkomligt pris.
Då kan det duga till situationer där man inte behöver AF, sådana finns det hyfsat gott om när man makrofotograferar.
Helt ok för mig att de prioriterar bort de största bländaröppningarna.
acke 2021-12-08 12:04
Man kan se det tvärtom också. Detta kan vara ett bra makro för naturfotografen som inte har närbildsfoto som specialintresse. Lätt och smidigt att stoppa ner i kameraväskan, utifall något makro-motiv skulle dyka upp.
Gamle Svarten 2021-12-08 17:20
Jag skulle inte rekommendera detta makroobjektiv till "naturfotografen som inte har närbildsfotografering som specialintresse".
Utan AF blir denna glugg jobbig att använda ute i naturen, som någon klok person skrev ......... alltså, för den som inte är van med att hantera de korta skärpedjupen, speciellt de som uppkommer vid 2x förstoring.
För den lite ovane kan det vara viktigare att objektivet är lätt och smidigt att använda, än att det är lått och smidigt att stoppa ner i kameraväskan.
:-)
Jag skulle då snarare rekommendera ett "vanligt" objektiv med AF och kort närgräns.
Har för egen del även bl.a. ett 20 mm med AF skala 1:2 som väger typ 210 gram.
acke 2021-12-08 17:47
Nej, jag håller inte med. En naturfotograf som prioriterar annat än makrofoto behöver fördenskull inte vara okunnig på makrofoto. Att skärpedjupet är kort, det är ingen rocket science.
En modern AF med ögonigenkänning är fantastiskt bra för frihandsfoto av rörliga smådjur, flygfän och insekter där fokusplanet kontinuerligt flyttar på sig, men självklart finns det också statiska makro-motiv i naturen där manuell fokus kan vara att föredra. Själv fotograferade jag alltid makro med manuell fokus tills för några år sedan, men nu tycker jag att senaste generationen AF är pålitlig och snabb även i makroområdet.
Nu har jag inte testat Laowa 85, men om den är skarp på full öppning så skulle jag lätt kunna rekommendera den som enda makroobjektiv till den forograf som vill kunna ta enstaka makrobilder och har ont om plats i fotoväskan.
acke 2021-12-08 18:39
Förutsatt då att fotografen har en spegelfri kamera.
Jan Olof Härnström 2021-12-07 08:18  
Jag kan tänka mig att en fördel med detta makro är den extrema förstoringen
Att få 2x direkt ur objektivet utan diverse mellanringar eller extra linser framför frontlinsen är inte fy skam.
Samtidigt finns det kanske en risk för diffraktion redan på f5,6 vid denna förstoring?
Att fronten är så liten och skymmer motivet mycket mindre än vanliga makrogluggar är bra. Det naturliga befintliga ljuset skärmas inte av lika mycket.
acke 2021-12-07 08:37
Javisst, här finns stora möjligheter att skapa diffust och skuggfritt ljus. Jag skulle vilja ha denna glugg för att plåta små blanka metallföremål på jobbet. En diffuserande ”halfdome” tar bort allt störande blänk. 🙂
acke 2021-12-07 11:18  
Följer det med ett dedikerat motljusskydd?
Svar från froderberg 2021-12-07 11:45
Ja, motljusskydd följer med.
acke 2021-12-08 12:16  
Blandade recensioner av detta objektiv. Skärpemässigt verkar det prestera bra, men det finns några negativa synpunkter, bl.a. motljusegenskaperna.
https://phillipreeve.net/blog/review-laowa-85mm-5-6-21-macro/
https://petapixel.com/2021/12/02/laowa-85mm-f-5-6-review-the-smallest-2x-macro-packs-a-big-punch/

Priset är 449 USD i USA. Motsvarar ca 5100 SEK om man lägger på 25% moms. En rejäl skillnad mot rekommenderat pris 6900 SEK i Sverige.
Brix 2021-12-30 11:11  
Jag har funderat på varför fler tillverkare inte gör makro-objektiv med mindre maxbländare än F2.8? Det behöver inte vara just F5.6, men F4 hade ju varit utmärkt för att få ner både vikt, storlek och pris. Dock så gör ju såklart F2.8 objektivet lite mer mångsidigt, men personligen så hade jag klarat mig med F4.
PMD 2021-12-30 19:35
De flesta tycker nog att det är tråkigt med en mörk sökarbild, och det finns väl en eftersläpning när det gäller objektivkonstruktioner.
Brix 2021-12-30 20:18
Oftast bländar man ju ner med makro-objektiv så mörk sökarbild får man ju oavsett.. Därför tycker jag de lika gärna kunde ha lite mindre maxbländare. Fast mörk sökarbild är ju dock bara ett problem om man kör DSLR.

Men ja, det kan nog ligga nåt i det där med eftersläpningar i objektivkonstruktioner. Det blir väl billigare att köra på befintliga designer istället för att utveckla nya.
PMD 2021-12-30 22:41
En modern spegelreflexkamera (dvs en som är konstruerad någon gång de senaste cirka 50 åren) bländar inte ner förrän man tar bilden så sökaren är ljus medan man komponerar och fokuserar.

Med Laowaobjektivet som artikeln handlar om har Venus Optics kastat gamla begränsningar överbord.
Brix 2021-12-30 23:22
Ah, det har du ju faktiskt rätt i. Hade glömt det då det var så längesen jag fotade med DSLR nu :P Men då är ju inte mörk sökarbild ett problem överhuvudtaget? Fast det gäller ju såklart inte manuella objektiv så antar att det var det du syftade på då?
PMD 2021-12-31 03:17
För spegelfria kameror är inte en mörk sökarbild ett problem, nej. (I allmänhet).

Merläsning

ANNONS
Samyang - Cyberphoto