Prylnytt
Nikon presenterar sin första spegelfria APS-C-kamera, den lätta och kompakta Z50. Till den kommer dessutom två lätta objektiv: en pannkaksnormal och en telezoom.
Nya Z50 har alltså en APS-C-sensor, DX på Nikon-språk. Sensorn är på 20,9 megapixel vilket känns bekant från D500 och D7500. Men även om det finns ett släktskap med de sensorerna så är det här en ny variant med 209 fokuspunkter som täcker 90 procent av bildytan. Autofokusen skall fungera ned till -4 EV och har precis som storasyskonen Z6 och Z7 ögonföljning. ISO-omfånget är 100-51200 och den maximala serietagningshastigheten är 11 bilder/sekund.

Nikon Z50 ovanifrån med nya kompakta normalzoomen Z DX 16-50 mm f/3,5-6,3 VR. Notera att Z50 inte har någon toppdisplay, där sitter istället lägesratten.
Sökaren är konventionellt placerad i mitten och har 2,36 miljoner bildpunkter. Bildskärmen baktill har pekfunktion, 1,04 miljoner bildpunkter och kan svängas nedåt så den blir en framåtriktad selfie-skärm.

Du kan filma UHD 4k-video i upp till 30 fps och slow-motion i upp till 120 fps i Full HD. Du kan ta stillbilder under videofilmning. Det finns även en funktion för att skapa 4k-timelapse direkt i kameran. Nikon Z50 fokuserar tyst och har ett läge för ljudlös fotografering. Kortaste slutartid är 1/4000.
Ser vi till själva kamerahuset är det samma Z-fattning som småbildskamerorna och kan med andra ord köra samma objektiv. Även FTZ-adaptern fungerar fullt ut så du kan fortsätta använda objektiv med F-bajonett. Nikon har till skillnad från Canon valt att ha samma fattning för APS-C som för småbild. Z50 har ett tydligt handgrepp som rymmer det nya EN-El25-batteriet och en SD-kortplats (UHS-I).

Färre knappar. Z50 har sex knappar plus multiväljare baktill, jämfört med nio knappar, joystick och multiväljare hos Z6/Z7. I gengäld har Z50 fått tre fasta touchknappar på skärmen.
Uppe på sökarklumpen finns en inbyggd blixt. Kamerahusets topp och framsida är byggd i magnesiumlegering. Knappar och reglage påminner om Z6/Z7, men toppdisplayen och joysticken har skalats bort. I bildskärmens vänsterkant finns tre fasta pekskärmsknappar, ungefär som många mobiler har i underkanten.

Z50 har till skillnad från storasyskonen Z6 och Z7 inte sensorstabilisering. Den har inbyggd Wifi plus Bluetooth och fungerar fullt ut med SnapBridge.
Kamerans mått är 127 x 94 x 60 mm och vikten är 395 gram.
Nikkor Z DX 16-50 mm f/3,5-6,3 VR
Tillsammans med Z50 introducerar Nikon även två lätta och kompakta zoomobjektiv anpassade för att täcka APS-C-sensorn. Standardzoomen är en normalzoom i pannkaksformat med omfånget 16–50 mm (motsvarar 24–75 mm på en småbildskamera). Precis som normalzoomen Z 24-70/4 till Z6 och Z7 så är Z 16-50 en hopfällbar zoom. När den är hopfälld är den inte längre än greppets djup på Z50, det blir ett ovanligt fickvänligt paket. Närgränsen är på 0,2 meter och den inbyggda stabiliseringen skall kunna ge motsvarande 4,5 steg längre slutartider. Vikten är 135 gram.

Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR
Nikon introducerar även en telezoom för Z50 med omfånget 50–250 mm (motsvarar 75–375 mm på en småbildskamera). Närgränsen är 0,5 meter och stabiliseringen skall ge motsvarande 5 steg. Även det här är en hopfällbar zoom och vikten ligger på 405 gram.
Noterbart är att Z50 och de två objektiven väger under ett kilo, 935 gram, tillsammans. Inte illa för ett paket med APS-C-sensor som ger 16-250 mm brännviddsomfång (motsvarande 24 - 375 mm på småbild).

Pris och tillgänglighet
Z50 och de två zoomarna skall börja säljas under november. Det rekommenderade priset för Z50 är 10 490 kronor inklusive moms. I paket med Z DX 16-50/3,5-6,3 VR blir priset 12 090 kronor. Ett dubbelpaket med bägge zoomarna kostar 14 690 kronor. En Z50 med FTZ-adapter kostar 12 090 kronor, med normalzoomen och FTZ blir priset 13 690 kronor.
Vi kommer återkomma senare under dagen med lite intryck efter att ha klämt och känt på den nya kameran och objektiven.
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Nikon själva, i sin presentation, grupperade Z50 som en mer avancerad modell än D3500 och D5600, och att den snarare var en spegelfri variant av D7500. Det kan man ju diskutera, men den har ju onekligen ungefär samma pris och en snarlik sensor som D7500. Men i gengäld en vikbar skärm á la D5600 ...
Man kan säga så här: Det centrala är nog mest att Nikon nu är med och konkurrerar med Canon Eos M6, med Fujifilm X-T30 och Sony A6100.
Hur Z50 jämför sig med andra modeller - som Z6 - tar vi upp i en separat artikel senare idag.
Hej
Den har en bra sökare och skärm men inte riktigt i klass med Z6 som är lite bättre. Den har time lapse och andra funktioner som Z6 har men inte fokusstacking tyvärr.
Mvh
/Roland
"You win some, you lose some" :-)
Att förlora IBIS tycker jag är lite trist. Jag undrar om det hade tillfört signifikant storleks- och viktökning eller om det är en prisfråga.
Med mindre sensor borde det inte vara något utrymmesproblem, jag skulle tro att det till övervägande delen är en prisfråga.
Kommer att följa denna och dess efterföljare med intresse.
Om du ser på konkurrenter i samma prisklass, som Canon Eos M6 II, Fujifilm X-T30 eller Sony A6400 så har inte heller de stabilisering. Det är troligen en av de saker man väljer bort för att få ned priset nära 10000 kr.
Håller Nikons jpegs lika bra som Fujifilms för redigering /app-filter nuförtiden? Mina två (D600, D3200) har jpegs som faller sönder/blir bandning efter minsta korrigering - idag ska ju de flesta bilderna upp online i en eller annan form (ofta via nåt filter eller flera i mobilen) och hur många orkar fota i raw o sen redigera i datorn? -inte många. Jag hoppas verkligen Nikon har fixat sina jpegs så de är användbara till mer än bara sooc i den här modellen.
Om vi jämför med Fuji så är de snarare X-T30 som är en relevant jämförelse, sett till specar och funktioner. Och den kostar händelsevis ungefär lika mycket.
Utseende är subjektivt och alltid lurigt, men personligen har jag svårt för "fingertopps-kameror" som saknar vettigt grepp - som X-T100 :)
Jag har ju jämfört kameror i över tio år nu och kan inte säga att jag sett så där jättetydliga stora systematiska skillnader i JPEG-kvalitet mellan kameratillverkare. Visst, de har lite olika idéer om "normalfärger" och tonkurva men när det gäller hur mycket bearbetning filer tål tycker jag de stora skillnaderna handlar om vilka inställningar man gör i kameran snarare än vilken kamera man väljer.