Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Ny generation Eizo 24-tummare

Ny generation Eizo 24-tummare

Eizo lanserar två nya skärmar i Color Edge-serien. En för proffs och en för hobbyfotografer, båda med storleken 24 tum

Eizo Color Edge CG2420 och CS2420 kallas de nya skärmarna som har LCD-paneler på 1920 x 1200 pixlar. Skärmarnas yttre uppges vara 39 procent tunnare än föregångarna och det finns ett bärhandtag för de tillfällen då skärmen behöver flyttas eller transporteras.

Båda skärmarna har IPS-panel som täcker in 99 procent av färgomfånget Adobe RGB och kan hantera 10 bitars färgåtergivning. De har tre USB-portar varav en kan användas för att ladda olika batteridrivna enheter.

Color Edge CS2420 är en billigare modell utan inbyggd kalibrator tänkt för hobbyfotografer. Rekommenderat pris 7 000 kronor inklusive moms.

Color Edge CG2420 är tänkt för att användas av professionella fotografer och bildbehandlare. Skärmen har en inbyggd skärmkalibrator, jämnare ljushet än CS-modellen. Den uppnår full balans i ljushet och färg efter 3 minuter. Stöd för Color Navigator NX och Color Navigator Network. Skärmkeps ingår. Rekommenderat pris 15 625 kronor inklusive moms.



Publicerad 2016-03-01. Läst av 6245 personer.
Sommarkampanj på våra fotoböcker. Sista dag är 28 juni.

Upptill 60% rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-03-02 04:00   Num Wistbacka
Trevligt med nya skärmar av hög kvalitet. MEN!

Jag klagade över detta redan för typ 2 år sedan: 24-tum är väldigt 1970 så att säga i dagens läge. För produktivt arbete vid film och foto borde det minimala vara 27" 1440p; Det har jag andvänt sen 2011. Finner det väldigt ironiskt att tidigare var det så att fotograferna hade stora, färgkorrekta skärmar, medan gamers hade små snabba skärmar med ca 70 % sRGB. Nu är gamer-industrin uppe i 34 tums 21:9 skärmar med IPS, 99% - 100% sRGB (vissa laptopar med Igzo-paneler lovar t.o.m. 100% AdobeRGB). Och även om 100 % sRGB inte är tillräckligt för de allra mest krävande fotograferna, så är det full tillräckligt för de flesta hobbyfotografer.

Poängen är, varför tar det så länge för EIZO och NEC att få ut konsumentvänliga 27-tums paneler runt 12 000 kr? Att sälja 24 " för 12 500 kr är bara girighet, för även om deras paneler är av världsklass så kan de inte vara lika dyra nu som för 2 - 3 år sen. Skulle den dyrare skärmen ha varit 12 500 kr för 27+ tum, 1440p/1600p så vore jag okej med det hela, men detta?... Nej!
Svar från froderberg 2016-03-02 08:14
>Poängen är, varför tar det så länge för EIZO och NEC att få ut konsumentvänliga 27-tums paneler runt 12 000 kr?

Den kom redan i somras ...

http://www.fotosidan.se/cldoc/27-tummare-fran-eizo-for-proffs.htm
Num Wistbacka 2016-03-02 12:25
Okej, tack för infon. Hade helt missat den. Men jag tycker ändå att 24 tum för 12 500 är för mycket.
Svar från froderberg 2016-03-02 14:24
> Men jag tycker ändå att 24 tum för 12 500 är för mycket.

Fast CS2420 kostar hälften ... Och NEC:s motsvarighet till CG2420 kostar obetydligt mindre i butik. https://shop.aifo.se/sv/Start/NEC___Datacolor/NEC_Bildskarmar/SpectraView/NEC_SpectraView_Reference_242?id=60003543
Makten 2016-03-02 17:21
Det är roligt det här med visningsstorlekar. Skulle gissa att 9 av 10 av mina bekanta bara tittar på bilder och film i sina telefoner eller plattor, så det spelar egentligen ingen roll vad det är för upplösning eller bildkvalitet. Ändå har dessa mikroskärmar sjukt hög upplösning, helt i onödan. Samtidigt går kraven för filmupplösning ständigt uppåt. Jag menar; vem i halva friden har utrustning för att titta på 4K i full upplösning? Typ ingen. Ändå är det nästan ett krav när en del köper kamera som kan filma.

Det är väl lite som debatten om pappersbilder jämfört med skärm. De pappersfrälsta kan inte tänka sig att titta på en skärm alls knappt, samtidigt som den yngre generationen inte ens vet hur en bra bild ser ut på en stor skärm. De har bara suttit med näsan i sina mobiler.

Nåväl, det vänder väl nån gång:-)
Num Wistbacka 2016-03-02 18:50
@Magnus CS2420 har ett vettig(are) pris helt klart. Därför skrev jag specifikt ut "12 500"

@Martin: Jag tänker mer på hur det är att jobba med bilderna som fotograf, inte hur det är att se på dem som den slutliga kunden till fotografen. En "normal" människa som inte editerar kommer inte att bry sig om såna här skärmar. Känner mig så instängd varje gång jag jobbar på en FHD 24" skärm (för att inte tala om min gamla laptop ^^). Jag tycker bara att för professionella skärmar som dessa som är riktade till produktivt arbete så borde 24" glömmas bort. Vanliga konsument skärmar kan ha kvar det segmentet, men även där finns 27" WQHD (=1440p/1600p) skärmar för 3000 spänn.

EDIT: Visst är det intressant att det nu finns telefoner med 5 - 5,5" skärmar i 4K? :P Helt nödvändigt, eller hur?!
2016-03-02 07:39   Mrs C
Vad är skillnaderna mellan CS2420 jämfört med CS240? Har riktat in mig på CS240 som min första externa skärm, är CS2420 en enklare skärm med tanke på det billigare priset?
Svar från froderberg 2016-03-02 08:10
CS2420 är efterföljare till CS240. Priset vi angav för CS2420 var exklusive moms, vi har ändrat till inklusive moms nu.
Mrs C 2016-03-03 08:16
Tack för info! Är den då exakt likvärdig med Eizo ColorEgde CS240, med kalibrator EX3 och Color Navigator, som ju har samma pris, eller är det utan kalibrator, och Color navigator?
Svar från froderberg 2016-03-03 09:16
Det verkar inte som det följer med kalibrator, men de kanske säljer ett sådant paket också. Kontakta produktchefen Dick Bender, dick.bender@eizo.com. Du kan mejla på svenska även om hans namn kan låta engelskt.
2016-03-02 16:22   Johan.76
Kommer ni testa denna skärm framöver? Otroligt billig i jämförelse med proffsskärmarna. Hade varit intressant hur den står sig i förhållande. BenQ Bildskärm 27" SW2700PT

Är inne på att köpa mig en "riktig" skärm här framöver.

Mvh Johan

Merläsning

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Ny vidvinkel till Fujifilm GFX

Helt i linje med sin tidigare offentliggjorda produktplan har Fujifilm lanserat en ny vidvinkel som fyller ut mellanrummet mellan de två befintliga fasta vidvinklarna. Läs mer...

Ny Sony A7S kommer snart

Det kommer snart en efterträdare till Sony A7S II. Sonychefen Kenji Tanaka berättar mer om den kommande kameran i en intervju. Läs mer... 9

187 megapixel med Leica SL2

Leica SL2 får genom en uppdatering till firmware-version 2.0 möjlighet att ta högupplösta med 187 megapixel. Läs mer...

Test: Fujifilm X-T4 – Nära fulländning?

Plus Fujifilm fortsätter pricka av vår önskelista och nya X-T4 har fått den mest önskade funktionen: inbyggd bildstabilisering. Tillsammans med snabb serietagning, ny tyst slutare och mycket avancerade videofunktioner börjar vi få svårt att hitta punkter att förbättra. Läs mer... 13

Nya drönarregler skjuts fram till årsskiftet

Nya EU-anpassade regler för drönare skulle införas den 1 juli 2020. Transportstyrelsen meddelar nu att de reglerna skjuts fram sex månader på grund av coronapandemin. Läs mer... 9

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 8

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer... 1

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Nya Fujifilm X-T4 kan ses som en efterträdare till X-H1 och storasyskon till X-T3. Den största nyheten är bildstabiliseringen, men kameran bjuder på en lång rad förbättringar. Läs mer... 18

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 11

Test: Samyang AF 24/2,8 FE

Plus Samyang fortsätter bygga AF-objektiv som passar till Sonys spegelfria kameror. Här testar vi ett 24 mm vidvinkel som tack vare den måttliga maxbländaren på f/2,8 kan byggas både lätt och mycket kompakt. Läs mer... 2

Miops Capsule360