Annons

Proffsfoto

Ny generation Eizo 24-tummare

Eizo lanserar två nya skärmar i Color Edge-serien. En för proffs och en för hobbyfotografer, båda med storleken 24 tum

Eizo Color Edge CG2420 och CS2420 kallas de nya skärmarna som har LCD-paneler på 1920 x 1200 pixlar. Skärmarnas yttre uppges vara 39 procent tunnare än föregångarna och det finns ett bärhandtag för de tillfällen då skärmen behöver flyttas eller transporteras.

Båda skärmarna har IPS-panel som täcker in 99 procent av färgomfånget Adobe RGB och kan hantera 10 bitars färgåtergivning. De har tre USB-portar varav en kan användas för att ladda olika batteridrivna enheter.

Color Edge CS2420 är en billigare modell utan inbyggd kalibrator tänkt för hobbyfotografer. Rekommenderat pris 7 000 kronor inklusive moms.

Color Edge CG2420 är tänkt för att användas av professionella fotografer och bildbehandlare. Skärmen har en inbyggd skärmkalibrator, jämnare ljushet än CS-modellen. Den uppnår full balans i ljushet och färg efter 3 minuter. Stöd för Color Navigator NX och Color Navigator Network. Skärmkeps ingår. Rekommenderat pris 15 625 kronor inklusive moms.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-03-01. Läst av 5169 personer.
2016-03-02 04:00   Num Wistbacka
Trevligt med nya skärmar av hög kvalitet. MEN!

Jag klagade över detta redan för typ 2 år sedan: 24-tum är väldigt 1970 så att säga i dagens läge. För produktivt arbete vid film och foto borde det minimala vara 27" 1440p; Det har jag andvänt sen 2011. Finner det väldigt ironiskt att tidigare var det så att fotograferna hade stora, färgkorrekta skärmar, medan gamers hade små snabba skärmar med ca 70 % sRGB. Nu är gamer-industrin uppe i 34 tums 21:9 skärmar med IPS, 99% - 100% sRGB (vissa laptopar med Igzo-paneler lovar t.o.m. 100% AdobeRGB). Och även om 100 % sRGB inte är tillräckligt för de allra mest krävande fotograferna, så är det full tillräckligt för de flesta hobbyfotografer.

Poängen är, varför tar det så länge för EIZO och NEC att få ut konsumentvänliga 27-tums paneler runt 12 000 kr? Att sälja 24 " för 12 500 kr är bara girighet, för även om deras paneler är av världsklass så kan de inte vara lika dyra nu som för 2 - 3 år sen. Skulle den dyrare skärmen ha varit 12 500 kr för 27+ tum, 1440p/1600p så vore jag okej med det hela, men detta?... Nej!
Svar från froderberg   2016-03-02 08:14
>Poängen är, varför tar det så länge för EIZO och NEC att få ut konsumentvänliga 27-tums paneler runt 12 000 kr?

Den kom redan i somras ...

http://www.fotosidan.se/cldoc/27-tummare-fran-eizo-for-proffs.htm
Num Wistbacka   2016-03-02 12:25
Okej, tack för infon. Hade helt missat den. Men jag tycker ändå att 24 tum för 12 500 är för mycket.
Svar från froderberg   2016-03-02 14:24
> Men jag tycker ändå att 24 tum för 12 500 är för mycket.

Fast CS2420 kostar hälften ... Och NEC:s motsvarighet till CG2420 kostar obetydligt mindre i butik. https://shop.aifo.se/sv/Start/NEC___Datacolor/NEC_Bildskarmar/SpectraView/NEC_SpectraView_Reference_242?id=60003543
Makten   2016-03-02 17:21
Det är roligt det här med visningsstorlekar. Skulle gissa att 9 av 10 av mina bekanta bara tittar på bilder och film i sina telefoner eller plattor, så det spelar egentligen ingen roll vad det är för upplösning eller bildkvalitet. Ändå har dessa mikroskärmar sjukt hög upplösning, helt i onödan. Samtidigt går kraven för filmupplösning ständigt uppåt. Jag menar; vem i halva friden har utrustning för att titta på 4K i full upplösning? Typ ingen. Ändå är det nästan ett krav när en del köper kamera som kan filma.

Det är väl lite som debatten om pappersbilder jämfört med skärm. De pappersfrälsta kan inte tänka sig att titta på en skärm alls knappt, samtidigt som den yngre generationen inte ens vet hur en bra bild ser ut på en stor skärm. De har bara suttit med näsan i sina mobiler.

Nåväl, det vänder väl nån gång:-)
Num Wistbacka   2016-03-02 18:50
@Magnus CS2420 har ett vettig(are) pris helt klart. Därför skrev jag specifikt ut "12 500"

@Martin: Jag tänker mer på hur det är att jobba med bilderna som fotograf, inte hur det är att se på dem som den slutliga kunden till fotografen. En "normal" människa som inte editerar kommer inte att bry sig om såna här skärmar. Känner mig så instängd varje gång jag jobbar på en FHD 24" skärm (för att inte tala om min gamla laptop ^^). Jag tycker bara att för professionella skärmar som dessa som är riktade till produktivt arbete så borde 24" glömmas bort. Vanliga konsument skärmar kan ha kvar det segmentet, men även där finns 27" WQHD (=1440p/1600p) skärmar för 3000 spänn.

EDIT: Visst är det intressant att det nu finns telefoner med 5 - 5,5" skärmar i 4K? :P Helt nödvändigt, eller hur?!
2016-03-02 07:39   Mrs C
Vad är skillnaderna mellan CS2420 jämfört med CS240? Har riktat in mig på CS240 som min första externa skärm, är CS2420 en enklare skärm med tanke på det billigare priset?
Svar från froderberg   2016-03-02 08:10
CS2420 är efterföljare till CS240. Priset vi angav för CS2420 var exklusive moms, vi har ändrat till inklusive moms nu.
Mrs C   2016-03-03 08:16
Tack för info! Är den då exakt likvärdig med Eizo ColorEgde CS240, med kalibrator EX3 och Color Navigator, som ju har samma pris, eller är det utan kalibrator, och Color navigator?
Svar från froderberg   2016-03-03 09:16
Det verkar inte som det följer med kalibrator, men de kanske säljer ett sådant paket också. Kontakta produktchefen Dick Bender, dick.bender@eizo.com. Du kan mejla på svenska även om hans namn kan låta engelskt.
2016-03-02 16:22   Johan nybörjaren
Kommer ni testa denna skärm framöver? Otroligt billig i jämförelse med proffsskärmarna. Hade varit intressant hur den står sig i förhållande. BenQ Bildskärm 27" SW2700PT

Är inne på att köpa mig en "riktig" skärm här framöver.

Mvh Johan

Merläsning

Missnöjd med skrivaren - tar till släggan

Alla har vi nog känt oss hederligt förbannade någongång. Frilansfotografen Maria G Nilsson blev så pass förbannad på sin skrivare att hon slog sönder den med en slägga. Kolla in videon där Maria får utlopp för sin vrede. Läs mer... 36

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

ON1 Photo RAW 2018 utmanar Lightroom

ON1 Photo RAW 2018 är tänkt som ett prisvärt alternativ till Adobe Lightroom Classic. Den här versionen är rejält omarbetad jämfört med tidigare versioner och fungerar med både OS X och Windows. Läs mer... 14

Sony inför serviceprogram för proffs

Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport. Läs mer... 7

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III. Läs mer... 6

Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning. Läs mer... 17

Panasonics skarpaste Leica-objektiv hittills

Panasonic hävdar att deras nya tele, Leica DG Elmarit 200 mm f/2,8 Power OIS, är deras skarpaste objektiv hittills, sett över hela bildytan. En 1,4x telekonverter ingår i priset. Läs mer... 10

Fler objektiv från Hasselblad

Antalet objektiv till spegelfria Hasselblad X1D växer. Under 2018 kommer fem nya objektiv. Här är hela listan. Läs mer...

Proffsiga gluggar från Pentax

Pentax meddelade nyligen att de kommer att bli klara med två nya objektiv i den påkostade star-serien till under våren och sommaren 2018. Läs mer...

PROV: Sony A7R III och FE 24-105/4 G OSS

Fotosidan har provkört nya högupplösta Sony A7R III och den nya lätta normalzoomen FE 24-105mm f/4 G OSS. A7R III är lik sin föregångare till det yttre, men det är en på många sätt proffsigare kamera. Läs mer... 19

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Olympus utökar sitt utbud av objektiv med fast brännvidd och ljusstyrka f/1,2. M.Zuiko ED 17 mm f/1,2 PRO och ED 45 mm f/1,2 PRO har linselement som ger extra utsuddad bakgrundsoskärpa. Läs mer... 16

Sony A7R III är dubbelt så snabb

Sony A7R III har dubbelt så hög prestanda som föregångaren A7R II på en rad punkter, men behåller samma fina 42-megapixelsensor. Läs mer... 37

Sony satsar på supertele och ny zoom

För att ta sig in bland press-, sport- och naturfotografer utvecklar Sony ett 400 mmm f/2,8 supertele i G Master-serien. Sony lanserar också normalzoomen FE 24-105/4 G OSS. Läs mer... 7

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6