Blogg, Portfolio, rabatt på kameraförsäkring och Fotosidan Magasin, alla Plus-artiklar.

Förlängt mässerbjudande (9-16/11):
1 år 440 kr (normalt 620 kr) eller 2 månader i taget (första perioden 30 kr).
Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nytt från Loupedeck & Eizo + Skylum utmanar Lightroom

Nytt från Loupedeck & Eizo + Skylum utmanar Lightroom

Vi tog en titt på nya Loupedeck, ny skärm och ny version av Color Navigator från Eizo plus att vi pratade med Skylum som bygger vidare på sin Lightroom-utmanare Luminar.

Om vi börjar med Eizo så har de introducerat en ny skärm i Coloredge-serien, CG279X. De tydligaste uppdateringarna är en ny bättre panel med kontrast på 1300:1. Skärmen har dessutom fått USB-C-kontakt och HDMI 2.0, det senare är framför allt viktigt för de som arbetar med videoredigering.

Vi träffade en representant för svenska Eizo, Dick Bender, som visade oss nyheterna med bildskärmen och den nya versionen av Color Navigator (som du ser på skärmen i bakgrunden).

En annan nyhet jämfört med föregångaren CG277 som kanske framför allt berör företag och studios med flera skärmar är att alla skärmar i Coloredge-serien numera har exakt samma spektrala distribution i belysningen. Det här gör det enklare för dem som har många skärmar, de slipper de subtila skillnader som olika spektral profil kunde ge.

Sist men inte minst så har skärmen fått en ny uppgraderad kalibrator (Coloredge-skärmarna har ju inbyggda sådana). Den nya kalibratorn har en helt ny och egenutvecklad sensor som åldras mycket långsammare än andra kalibratorer. Eizo utlovar att den skall vara exakt likadan fortfarande efter på 5000 timmars användning. Det här innebär att användare med höga krav på noggrannhet slipper omkalibrera sensorn (man mäter mot en så kallad master-sensor) en gång om året vilket hittills varit rekommendationen.

Eizo har dessutom uppgraderat sitt styrprogram för skärmkalibrering, Color Navigator som nu är uppe i version 7. Man har skrivit om programmet från grunden på en helt ny plattform, vilket bland annat innebär att uppdelningen i standard- och NX-version upphör. Det användaren mest kommer att märka är att gränssnittet uppdaterats.
Kompatibiliteten med kalibratorer bibehålls, förstås, men vissa funktioner i äldre skärmar stöds inte längre plus att riktigt gamla modeller inte kan styras, där får man fortsätta köra äldre versioner av programmet.

Nya Color Navigator 7 har som synes fått ett helt nytt användargränssnitt, tanken är att det skall bli tydligare och enklare att använda.

Loupedeck

Vi fick en snabb genomgång av Andrew Coomber, säljansvarig hos Loupedeck. Han berättade bland anat att företaget (som är baserat i Finland) växer snabbt, man har har fördubblat personalstyrkan sedan i april.

Andrew Coomber som är säljchef på Loupedeck.

Man har nu kommit med en ny version av Loupedeck med ett kraftigare internt chassi och nya tryckknappar som skall ge mycket bättre känsla. De i första versionen hade onekligen känslan hos ett riktigt billigt tangentbord. Dessutom har man trevligt tillfört fler anpassningsknappar. Så nu kan du programmera om fler av reglagen och göra det på fler sätt. Du får så att säga flera "lager" av funktionalitet (ett lager per anpassningsknapp).

Dessutom har man tillfört mer stöd för att jobba i biblioteksmodulen i Lightroom, problemet där var att Adobe förut inte haft mycket stöd i sin SDK (specifikationen för hur andra program eller prylar kan kommunicera med Lightroom) för att nå biblioteksdelen. Men Loupedeck menar att de har ett bra och nära samarbete med Adobe som hjälpt dem att få till bättre funktioner.

Nya Loupedeck har fått bättre tryckknappar och fler programknappar för att göra enheten mer flexibel och mångsidig. 

Precis som tidigare har Loupedeck fullt stöd för Lightroom, men nya versionen kan också styra Aurora HDR från Skylum och Loupedeck har en betaversion för stöd av Capture One.

Skylum Luminar

På tal om Skylum så fick vi en pratstund med deras chefsutvecklare och medgrundare Dima Sytnik. Han berättade lite om hur Skylum tänker kring Luminar och vart programmet är på väg. Allmänt gör de ingen hemlighet att de siktar på att locka användare från Lightroom. Bland annat lovar de att de aldrig kommer tvinga in användare i en prenumerationsmodell. Men Dima Sytnik var också noga med att påpeka att Luminar ännu har en bra bit kvar innan det är en komplett konkurrent till Lightroom, och vidare att det kommer bli lite annorlunda program.

Dima Sytnik är en av grundarna till Skylum (före detta Macphun) och deras chefsutvecklare. På hans dator ser du överblicksvyn i den nya biblioteksdelen av Luminar.

Han framhöll att de arbetar mycket hårt på att programmet skall vara och förbli snabbt att använda. Dessutom vill de göra det så enkelt som möjligt, "det skall inte vara som att lära sig kontrollrummet hos NASA" som han uttryckte det.
Det de framför allt arbetar med just nu är vad de kallar en DAM-lösning (Data Asset Management) för Luminar, alltså något som motsvarar biblioteksfunktionen i Lightroom. Här ser man att de tänker annorlunda än Adobe. Du har ingen importfunktion, utan när du bara markerar mappar med bilder och programmet indexerar då den mappen automatiskt. Du kan även markera mappar som programmet skall låta bli.

Dima Sytnik påpekar att det på ett sätt är lite svårt att göra ett program som samtidigt funkar för entusiaster som inte vill lägga mycket energi på att lära sig en massa funktioner och samtidigt göra programmet smidigt och snabbjobbat för proffs. Precis som Adobe vänder de sig till bägge grupperna.

DAM-lösningen de har som betaversion idag har dels en överblicksvy på ungefär samma sätt som Lightroom där du kan zooma storleken på bildrutorna. Du har album som motsvarar samlingar i Lightroom, albumen kan nästlas (att du har ett album i ett album). Du kan förstås bläddra bland dina bilder efter datum eller efter mappar på hårddisken. Du kan gradera och filtrera bilder efter stjärnor (0-5) och färgetiketter. Däremot har man än så länge ingen nykelordsfunktion. Men det är något man, förstås, arbetar på.

Alla data om bilderna lagras i en databasfil som skall vara enkel att hålla säkerhetskopierad. Man arbetar med en funktion som gör så kallade inkrementella säkerhetskopior (att man först spar en grundkopia och sedan enbart spar ändringar, lite som till exempel Time Machine och liknande program arbetar). Dima Sytnik menade att många Lightroom-användare blir lite lurade när de enbart säkerhetskopierar katalogen (något Lightroom frågar dig om), men det sker ingen automatisk säkerhetskopiering av själva bildfilerna.

Redigering i Luminar är ju mer färdig (den delen finns ju redan) och är vid en första anblick ganska lik Lightroom, men precis som i Capture One kan du organisera om verktygen. En annan skillnad är att man jobbar mycket med filter som delvis påminner om förinställningar i Lightroom. Lägger du på ett filter kan du sedan dämpa dess effekt, antingen över hela bilden eller pensla bort de delar som inte skall beröras av filtret.

Skylum håller för övrigt på och arbetar på migreringsfunktioner från Lightroom, så den som byter program skall få med sig så mycket som möjligt av sitt arbete. Men som Dima Sytnik påpekade så kommer det bli svårt att göra en sådan funktion hundraprocentig, det är trots allt två olika program med lite olika möjligheter till redigering och märkning av bilder.

Han menade att de förstås försöker utveckla programmet så snabbt som möjligt, men det finns funktioner som kan dröja (som nyckelorden), de vill implementera nyheter i ett tempo där de kan bibehålla kvaliteten och prestandan i programmet.



Av Martin Agfors
Publicerad 2018-09-29. Läst av 2055 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

Merläsning

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 7

Nya ryggsäckar från Lowepro

Lowepro lanserar inte mindre än sex nya ryggsäckar, bland annat generation två av de populära ProTactic- och Whistler-serierna. Dessutom de helt nya väskorna FreeLine och Powder. Läs mer...

Ny bakgrund från Lastolite

Den senaste bakgrunden från Lastolite, Tobacco/Olive, har på kort tid blivit en riktig storsäljare. Det är lätt att förstå varför när man ser bilder tagna av bland andra Therese Asplund. Läs mer... 4

Leica M10-D saknar (inte) skärm

Kort efter lanseringen av M10-P kommer av version utan elektronisk sökare. Leica M10-D är därmed en efterträdare till Leica M-D som var den första digitala fullformatskamera utan skärm.  Läs mer... 16

En närmare titt på Fujifilms nyheter

Plus Vi har fått chansen att snacka med med Fujifilms ingenjörer om deras senaste sensorer, kameror och objektiv. Och givetvis kollade vi även lite närmare på prylarna. Läs mer... 1

Laowa ska göra objektiv till Canon Eos R och Nikon Z

Laowa har på bara några få år lanserat en hel rad udda objektiv, men verkar nu bli första tredjepartstillverkare med objektiv till Canons och Nikons nya spegelfria system. De skall även göra att supervidvinkel till Fujifilm GFX och mycket annat spännande. Läs mer... 1

Sony visar muskler

Plus Vi besökte Sonys monter, de har ju nu uppnått en mycket stark position på den lönsamma småbildsdelen av systemkameramarknaden. Nu vill de visa hur de skall bibehålla och förstärka den positionen. Läs mer... 2

Första intrycket av Zeiss ZX1

Plus Vi fick en första titt på Zeiss nya Batis 40 mm f/2 deras nya kamera, ZX1. En klassisk Zeiss-nyhet och en mycket mer otippad. Läs mer... 15

Zeiss ZX1 - kompakt fullformatare

Zeiss ZX1 en kompaktkamera med fullformatssensor som har Photoshop Lightroom CC inbyggt. Läs mer... 24

Vi kollar in Panasonics fullformatare Lumix S1R

Plus Så har det blivit dags för Photokina-mässan igen, något som märks på nyhetsflödet. Första dagen är pressdag, själva mässan är inte öppen ännu, men vi besökte ett antal presskonferenser. Läs mer... 6

Zeiss-objekiv med Sony E-fattning

Zeiss bygger ut sin Batis-serie med ytterligare ett objektiv. Serien sträcker sig nu från 18 till 135 mm och har autofokus till skillnad mot Loxia-serien. Läs mer... 1

Sigma lanserar fem nya objektiv

Inför Photokina-mässan utökar Sigma sitt objektivprogram med två nya Art-objektiv, ett objektiv för spegelfria kameror samt två telezoomar i Sports-serien. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 har IBIS och snabb AF

Fujifilm utökar mellanformatsserien GFX med två nya modeller. GFX 50R är en kompaktare version av GFX 50S med "mätsökarlook". GFX 100 är världens första mellanformatskamera med inbyggd bildstabilisering och fasdetekterande autofokus. Läs mer... 15

Två fullformatare från Panasonic

UPPDATERAD. Panasonic håller på att utveckla två fullformatskameror: Lumix S1R och Lumix S1. Det är i grunden samma kamera men med olika sensorer. Panasonic lanserar även ett nytt objektiv för Micro Four Thirds. Läs mer... 10

Panasonic, Leica och Sigma delar objektivfattning

L-Mount Alliance är namnet på ett nytt samarbete mellan Leica, Panasonic och Sigma. De tre företagen kommer att utveckla produkter med Leicas L-fattning som redan används med flera av Leica spegelfria kameror. Läs mer... 5

Ricoh GR III kommer till våren

I samband med Photokina-mässan i Köln meddelar Ricoh att de håller på att utveckla en tredje generation av kvalitetskompakten GR med APS-C-sensor. Läs mer... 11

Ny mellanformatare: Leica S3

Leica S3 är en försiktig uppdatering av Leica S typ 007 med fler pixlar och video med full sensorbredd. Samtidigt presenterade Leica en produktplan för objektiv med L-fattning. Läs mer... 3

Vädertätat makrotele från Irix

Irix 150 mm f/2,8 Macro 1:1 är precis som namnet antyder ett teleobjektiv som återger motiv med skala 1:1 vid närgränsen. Det säljs med fattningar för Canon EF , Nikon F och - hör och häpna - Pentax K. Läs mer... 2

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 7

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2