Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år





















9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag tror att Pentax insett att allt fler av deras egna kunder önskar fullformat och saknar de ett sådant alternativ så tappar de kunder till Canon, Nikon och Sony. Att ta kunder från de tre stora är nog svårt. Då krävs det ett unikt koncept eller unika funktioner/egenskaper. Pentax mellanformatare har det med sin vädertätning och förhållandevis avancerade autofokus.
Jo men Pentax optiken tecknar vakrast av dem alla, i fall jag bortser i från m240 så är det nog Pentaxen som får mig att skiftas från film
Tveksam till det. Det kommer nog skilja en hel del i pris. Dessutom kan de som köper fullformataren känna att de behöver skaffa nya kommande objektiv, som en normalzoom.
Men jag håller med Alf Jagnell om att Pentax-optiken är suverän. Mina Hexanon drar åt blått och Minolta-objektiven känns ibland övermättade i det gröna medan Pentax är mer jordart och de kommer verkligen till sin rätt på hösten. Så tack för den inspirationen. Nu får jag väl damma av mina älskade Pentax SMC från 70-talet (50/1,7 och inte minst 100/2,8 som kanske är mitt bästa objektiv) och sätta dem på min Sony A7r eller Nex 7 igen. Tänk att dessa objektiv nu fått en så vacker ålderdom och slipper värma hyllorna på ålderns höst. De funkar dessutom ännu bättre på min A7r än de någonsin gjort på mitt gamla analoga Pentax-hus. Peaking hjärta gamla Pentax-objektiv=sant.