Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Sony A7 och A7R – två fullformatare utan spegel

Sony A7 och A7R – två fullformatare utan spegel

Välj mellan 24 eller 36 megapixel. Sony gör två varianter av sin nya spegelfria småbildskamera. Alpha 7 är snabbast. Alpha 7R är mer högupplöst och utan lågpassfilter för att ge en krispigare skärpa.

Med kompaktkameran RX1, systemkameran A99 och videokameran Nex-VG900 visade Sony att de tänker satsa på kameror på med småbildssensorer (full frame). Nu kommer de viktigaste kamerorna i satsningen: de spegelfria systemkamerorna A7 och A7R.

Genom att göra kamerorna spegelfria kan A7 och A7R blir små och lätta. De väger 474 respektive 465 gram med batteri och minneskort. Att 7R är något lättare beror på att den har några komponenter i huset gjorda i magnesium.

– Vi hade kunnat göra kameran ännu något mindre, likt RX1, men då hade kameran inte legat så bra i handen med de större objektiven. Det går att använda alla objektiv med A-fattning med hjälp av den nya adaptern LA-EA4, berättade Yoshiyuki Nogama, senior general manager för Sony Digital Imaging, på en pressträff i Stockholm.


Yoshiyuki Nogama med Sony Alpha 7 och den nya kompaktkameran RX10.

A7 är den breda modellen som ska konkurrera med kameror som Canon Eos 6D och Nikon D610. Priset ligger nära konkurrenterna. Riktpriset är 14.600 kronor för kamerahuset och 17.300 kr i paket med objektivet FE 28-70/3,5-5,6 OSS.

A7 har både kontrast- och fasdetekterande autofokus och kan ta 5 bilder per sekund. A7R har bara kontrastdetekterande autofokus och kan ta 4 bilder per sekund. Det rekommenderade priset för A7R är 20.400 kronor.

Likt Eos 6D har Sony A7 och 7R inbyggd wifi-funktion. Sonymodellerna har dessutom NFC-funktion för snabbare wifi-anslutning.

De båda kamerorna har elektronisk sökaremed 2,4 miljoner bildpunkter och 0,71 gångers förstoring. På baksidan av kamerorna finns en 3 tum stor vinklingsbar skärm med 1,23 miljoner bildpunkter.

I mitten av november kommer de första leveranserna ut i butik.


Sony A7 och A7R med de fem nya FE-objektiven.

Ny objektivserie

De två nya kamerorna använder Sonys E-fattning. För att utnyttja hela sensor tar Sony i samarbete med Zeiss en ny objektivserie kallad FE. Från start kommer fem objektiv: 

Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA – 7.600 kronor
Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA – 9.700 kronor
Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS – 11.300 kronor
FE 28-70 mm f/3,5-5,6 OSS – ingen prisuppgift än
FE 70-200 mm f/4 G OSS – ingen prisuppgift än

Mot slutet av 2015 ska FE-serien omfatta femton objektiv, Efter de första fem kommer ett makroobjektiv och ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd som båda konstrueras av Zeiss. Sony tar fram ett G-märkt makroobjektiv.

Sony kommer också med en uppdaterad version av 70-200mm f/2,8 G SSM med snabbare autofokus. Det objektivet har A-fattning liksom sin föregångare. priset är satt till 26.000 kronor.

A-objektiv kan användas med adaptern LA-EA4 som har Sonys autofokusteknik SLT inbyggd. E-objektiv anpassade för APS-sensorer kan användas direkt på kamerorna. Totalt har Sony nu 54 objektiv som kan användas med Alpha 7 och 7R.

Fler kameror på gång

På pressvisningen berättade Yoshiyuki Nogama att en videoinriktad systemkamera med A-fattning är på gång. Den ska konkurrera med Canon Eos 5D Mark III och kommer ha Ultra-HD-video (4K). Vi gissar att det är en vidareutveckling av Sony A99.

Sonychefen berättade också att Sony längre fram kommer med en riktigt snabb småbildskamera för actionfotografering.

Fotosidans kommentar

Sonys satsning är ambitiös och verkar lovande. De kan ännu inte konkurrera fullt ut med Canons och Nikons fullformatsprogram. Sony har ännu ett mer begränsat objektivutbud och saknar fullt professionella kameror.

Sony börjar tugga på fullformatskakan i ett hörn – de satsar först på bildkvalitet. Det är klokt eftersom de bygger upp sitt anseende på det viset. Sony har redan många objektiv i toppklass och det finns all anledning att tro att de nya Zeiss-objektiven i FE-serien kommer att leva upp till förväntningarna och prislapparna.

Sensorerna i A7 och A7R är bekanta från Nikon D600 och D800E. I och med att Sony Alpha 7 och 7R har ett kortare avstånd mellan sensor och fattning än de flesta andra systemkameror kan man använda en lång rad med hjälp av adapter. Det kan vara ett alternativ för dem som vill använda många av de utmärka objektiven från Leica, Zeiss, Voigtländer med flera som finns med Leicas M-fattning. Eller för dem som använder Canons TS-E-objektiv och få högre upplösning än vad Canon kan erbjuda för närvarande.



Publicerad 2013-10-16. Läst av 32741 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2013-10-16 12:27   jonasfx
minolta 9000 AF, we meet again! den andra tycker jag påminner om 3000i också.
2013-10-16 12:34   Linmajon
9700 SEK för ett 55/1.8. Wow!
Der Steppenwolf 2013-10-16 13:12
Och ändå är den mer än 3 gånger billigare än denna koloss.
http://www.fotosidan.se/cldoc/zeiss-otus-varldens-basta-objektiv.htm
Linmajon 2013-10-16 20:47
Visst - så kan man ju se det. Å andra sidan kostar ett väldigt bra objektiv, ett 50/1.8 till min Canon bara 895 SEK. En klar skillnad.
Der Steppenwolf 2013-10-16 23:18
Missförstå mig inte, jag tycker att varken 55mmF/1.8 eller den svindyra varianten utan AF och som väger 1 kg är värda dessa pengar.

Det var därför jag frågade FS om dom inte kan testa dessa objektiv och jämföra bildresultat med objektiv som folk faktiskt köper som tex din Canon och Nikon och även Sigma.
Jag är övertygad att resultaten kommer vissa att dessa objektiv är smycken. Dyra och inte alltför praktiska ;)
Grevture 2013-10-16 23:48
Elvir: Specialverktyg för krävande användare blir dyra. Kika t.ex. på de dedikerade video-objektiven som Canon, Fujinon, Zeiss, Schneider ocg flera andra gör. I den kategorin av objektiv Zeiss Otus-objektivet ganska genomsnittligt prissatt.

En del kommer säkert köpa sådana objektiv som smycken. Men de är i grund och botten specialverktyg. För sitt specialområde är de i hög grad praktiska - det är därför de finns. Det är inte underligare än att till exempel borrmaskiner för professionellt bruk kan kosta 15000 -20000 kronor och uppåt.
Lesenrot 2013-10-17 10:11
Nikon släppte just en 58 1,4G för 16000kr
Michael f8 2013-10-17 10:58
@Mats Jonsson: Så det finns inget liknande billigt alternativ till Sony eller ett apdyrt kvalitets alternativ till Canon?

Michael - Blir fundersam -
Linmajon 2013-10-17 18:50
Nej, du har ju listan med objektiven här ovan. Vill du ha exempelvis ett ännu dyrare alternativ från Canon finns ju deras EF50/1.2L, men då är det också just f1.2.
Vill man ha ett 50/1.8 (55/1.8) till sitt FF hus behöver du bara betala en tiondel för Canons alternativ och bara något mer för Nikons.
2013-10-16 12:41   fotomojje
De har ju verkligen lyckats tillverka en FUL kamera, alltid något.
fripix 2013-10-16 13:42
Håller med. Varför denna kantighet? Kontrasten blir än större med greppet monterat.
star-affinity 2013-10-16 13:56
Jag tycker den är snygg. Påminner lite om en gammal Nikkormat: http://www.nicovandijk.net/NFTN.JPG
Anders F. Eriksson 2013-10-16 14:11
Jag tycker den är snyggare med batterigrepp - påminner lite om en gammal Canon F1 med motor :)
Michael Johansson 2013-10-16 19:53
Jag tycker greppet är en besvikelse med avtryckaren placerad på annorlunda höjd gentemot objektivet jämfört med kamerahusets avtryckare.

På tidigare DSLR modeller från Minolta och senare från Sony sitter vertikalgreppets avtryckare på samma nivå i förhållande till objektivet som avtryckaren på huset.

Med denna lösning kommer högerhanden att vara väldigt högt upp i förhållande till ögat vid porträttformat jämfört med vid landskapsformat.
Linmajon 2013-10-16 20:49
Jag är kluven. Visst, ful vid första anblicken men det är nog en vanesak. Kul att sony vågar sticka ut lite.
Mesch 2013-10-16 21:31
Sony kantigheten själv
Nikon i mitten
Canon utan ett enda hörn.

Alla har sin stil och man älskar eller hatar :-D

Jag tycker nog att Sony har hittat en rätt skön look med lite retro-känsla.
Artis 2013-10-18 22:23
De har nog sneglat på DDR;s Praktica design från 70 talet.
Cygni 2013-12-15 15:31
Liknar de gamla Topcon kamerorna lite. Jag tycker dom är snygga!
2013-10-16 13:12   Da´Russian Stallion
Kommer man kunna använda gamla Minolta AF objektiv med den adaptern LA-EA4 ?
FlyerOne 2013-10-16 14:34
Jadå. Allting funkar - autonedbländning, autoexponering, EXIF och snabb PDAF-fokus, även på äldre skruvdrivna objektiv från Minolta (ellerTamron, Tokina etc. avsedda för A-fattningen).
.
Da´Russian Stallion 2013-10-16 19:12
Vilken skön retro-look den kameran skulle få med min Beercan :D
2013-10-16 13:14   joakim d
Enligt andra sajter så kommer de börja levereras i mitten av december men ni skriver mitten av november, skrivfel eller motstridiga uppgifter?
Svar från froderberg 2013-10-16 13:31
Mitten av november i Europa för kamerahusen, är det som står i den nordiska pressreleasen. Objektiven trillar in vid lite olika tillfällen.
2013-10-16 13:15   Der Steppenwolf
Sony, Fuji och Pentax står helt och hållet för all form av innovation i kameravärlden. Canon och Nikon lever fortfarande på gamla meriter...
Världen är bra konstig idag ;)
MattiasL 2013-10-16 13:38
Gamla meriter vet jag inte. Mer konventionellt men uppenbarligen välfungerande. Ungefär som BMW och Mercedes som envisas med bakhjulsdrift trots att Citroën och Saab förändrade uppfattningen om hur en kärra (också) kan drivas framåt.
2013-10-16 13:23   Håkan Lindgren
Spegellösa fullformatare är en nyhet jag väntat på - men måste formgivningen ta två steg bakåt varje gång tekniken tar ett steg framåt? Allt annat ser lovande ut och jag ser fram mot att läsa mer om kameran och att prova den när den kommer hit. Det höga slutarljudet (en video finns här: http://www.sonyalpharumors.com/sony-a7-a7r-rx10-and-fe-lenses-officially-announced/) var en besvikelse. Törs man hoppas att produktionsexemplaren blir tystare?
Svar från froderberg 2013-10-16 13:29
Spegelfria fullformatare har funnits länge. Men bara Leica har gjort digitala hittills ;)

Jo, slutarljudet var inte särskilt dämpat till karaktären, men inte heller anmärkningsvärt högt. Detta inte den typen av saker som brukar ändra sig när kameran sätts i produktion.
FlyerOne 2013-10-16 14:21
På a7 kan man ju välja elektronisk förstaridå ON, och då borde väl slutarljudet bli lite lägre? I och för sig tror jag inte man ska överdriva slutarljudsproblemet. I många miljöer hörs inte ridåslutarna - t.ex.dränker stadsbrus det mesta. Promenerade häromdan i stan under en kvällsfotografering med en kompis som hade tjockkameran A99. Han hade fällt ut skärmen så att han kunde hålla kameran framför magen, och fotade hejvilt alla som vi mötte och passerade. Det var ingen som märkte någonting, även om detta förmodligen mest berodde på att han inte behövde hålla upp kameran framför ansiktet. Och han hade förstås valt elektronisk förstaridå.

Om man ändå inte tycker att det blir tillräckligt tyst så får man väl använda RX1/R som har centralslutare. Förvisso inga utbytbara objektiv, men Zeiss 35/2,0 täcker nog minst 90% av behovet för de flesta. Dessutom är RX1:orna lite smidigare att få ner i jackfickan. :-)
.
2013-10-16 13:35   x-country
Bravo Sony! Bravo!
Michael f8 2013-10-22 12:35
Bravia heter dom väl? ;-)
2013-10-16 14:10   Avslutat Medlemskap
Ang. ingen prisuppgift på FE 28-70 mm f/3,5-5,6 OSS

Cyberphoto säljer A7 endast hus och A7 i kit med detta objektiv.

A7: 14 590 kr
A7 + objektiv: 17 290 kr

Tilläggspriset för objektivet i kit är alltså bara 2 700 kr.
Objektivet löst kanske runt 4 000 kr.
j_s 2013-10-16 15:45
Enligt dpreview ska objektivet bara säljas i kit med A7 - "and won't be sold separately".
Anders F. Eriksson 2013-10-16 15:50
Det kommer nog gå att köpa lätt begagnat av de som köpt paketet och kommer på att de vill ha ett något ljusstarkare objektiv ;)
PMD 2013-10-19 17:48
Det är ett rätt saftigt pris för en s.k. kit-zoom. Ljussvaga zoomar med ungefär samma brännviddsomfång finns nog inte att köpa nya från så värst många tillverkare, men en gång i tiden var det just den sortens objektiv som brukade följa med kamerorna. Prisskillnaden mot enbart ett kamerahus var knappast så mycket som långt över 2000 kr.

Är den här Sony-kit-zoomen extra jättebra?
Avslutat Medlemskap 2013-10-20 12:32
2700 är väl inte alls dyrt för ett 24-70/3,5-5,6 med stabilisering?

Kit-objektiv är ju inte en klassifiering, utan bara att det säljs tillsammans med kameran. Visst är det ofta det billigaste skräglaset som skickas med för att man ska kunna börja använda kameran, men inte alltid. Kolla Sony 16-50/2,8SSM som säljs i kit med A77 t.ex. Det är ett helt sjukt ruskigt bra objektiv på precis alla sätt. Fin SSM-motor, härligt välbyggt och slår optiskt allting i den klassen från alla märken oavsett pris!

Det här är rätt påkostade kameror med fokus på högsta bildkvalitet. Jag tror att Sony skulle akta sig för att skicka med något alltför uselt till dessa.

FE-fattningen är ny och några tredjepartstillverkare förutom Samyang har inte annonserat något om stöd för denna ännu.

Jag avvaktar lite och inväntar vad Sigma har att komma med. Tror absolut att de hoppar på tåget och deras helt nya 24-105/4 OS HSM Art skulle t.ex. passa fint på dessa kameror. Dock lite större med 82 mm filtergänga, men å andra sidan ganska kort och kompakt.

Min gissning är att det ligger i klass med eller åtm. nära Zeiss-zom
omen i bildkvalitet, fast till ett betydligt lägre pris och med fördelen att ha längre zoom-omfång.
PMD 2013-10-20 15:22
Min gissning är att det är ganska likt Minolta 28-80/3.5-5.6, men jag gissar ju lika mycket som du. Bildstabilisering är förstås värt en del och kan göra att ett lite högre pris än tidigare objektiv är acceptabelt.
Avslutat Medlemskap 2013-10-20 16:45
Alltså, det jag gissade kommer att vara i klass med Zeissen är det nya Sigma Art-objektivet, inte kit-zoomen. Kit-zoomen tror jag precis som du att den är snäppet sämre och att den är ett bländarsteg ljussvagare behöver man ju inte ens gissa :-).
2013-10-16 14:12   Aasenheim
Lite synd att gluggarna (zoomarna) verkar väldigt stora i förhållande till husen, trots att de säger att de tänkt på detta. Har du nån uppfattning om hur de känns i handen Magnus (fick ni klämma?) Detta känns som kameror som "vill ha" små fasta gluggar.
Hoppas det kommer snart för jag tycker mycket i Sonys tänk känns rätt!

Antar att det så småningom kommer info om RX10 också men förstår att den hamnar lite i skymundan just nu!
Grevture 2013-10-16 14:59
Där hamnar de i en svår kompromissituation - det går att göra även objektiv för stora sensorer (som småbilds) små och lätta, men då på bekostnad av ljusstyrka eller bildkvalitet, i synnerhet i bildens kanter och hörn.

Vi var ett par journalister som pratade med Fredrik Fagerstedt, Product Manager på Sony här i Sverige, om just detta. Jag förstår om Sony så här som första objektiv vill ha sådana som verkligen är bra, och bra över hela bildytan. Men personligen hoppas jag (och jag var tydligen inte ensam) att de också, utöver dessa, gör några riktigt kompakta varianter där de till exempel släpper lite på kant- och hörnprestandan och i gengäld kan göra dem riktigt kompakta - när nu själva kamerahusen är så små och lätta.
Makten 2013-10-16 15:40
Agfors; å andra sidan kan man ju (nästan) lika gärna köpa en kamera med mindre sensor om man är beredd att kompromissa med bildkvaliteten;-) För min del är zoomarna helt ointressanta och om (när) jag köper en av dessa kameror så blir det M-optik till, åtminstone för brännvidder kortare än 50 mm.
Grevture 2013-10-16 15:55
Hertsius: Men poängen för många är att ibland vill man ha kompromisslösa prestanda, ibland mest bara så litet och smidigt paket som möjligt - utan att för den skull byta kamera :-)

En charm med systemkameror är ju just att de kan byta skepnad efter behov.
Avslutat Medlemskap 2013-10-16 17:32
Ljusstarka normalprimear för FF brukar ju vara både små och billiga och dessutom optiskt bra ändå.

Till Alpha hade jag Sony 50/1,4 och till Nikon deras 50/1,8 AF-S. Små smidiga objektiv som bara kostar ett par tusenlapar och är optiskt kalasbra.

Till den här kameran som är liten släpper de istället ett stort Zeiss 55/1,8 som kostar 10000 kr.

Obegripligt!
(Det må vara en Sonnar istf. planar som presterar lite bättre, men det finns ingen anledning att göra enbart ett sådant. Gamla hederliga planar F/1,4 skulle duga gott åt mig.)

Förhoppningsvis hakar Sigma på och gör om sina FF Art-objektiv till den här fattningen.
Grevture 2013-10-16 17:47
Mats: Det är ungefär ett objektiv som gamla planar 1,4 eller typ någon av de moderna 50/1,8-varianterna jag far efter - "bra-nog" utan att för den skull vara så stora.

Zeiss 55/1,8 är särkert fantastiskt bra (och troligen ända ut i kanterna), men då på bekostnad av storleken.
Linmajon 2013-10-16 20:45
Optik är ju underställd fysikens lagar. Objektiven till denna kommer inte att bli särskilt mycket mindre ön Canon/Nikons motsvarande. Eftersom sensorn trots allt är så stor behövs mycket ljus (=stor+tung) frontlins.
I övrigt måste objektivet ha ett antal fler linser för att det ska bli bra.
Kameran med tex. ett 70-200/2.8 zoom kommer man alltså inte att kunna ha i rockfickan, om nu någon inbillat sig det.
Anders F. Eriksson 2013-10-16 20:48
Objektiv med M-fattning är hyfsat små, och torde fungera utmärkt på dessa kameror med adapter.
Antipodian 2013-10-17 04:18
Nu när Sony bryter ny (spegelfri) mark blir det extra intressant att se hur väl de har lyckats anpassa sensorns mikroprismor till det brant infallande ljuset p.g.a. det korta avståndet från bakre lins till sensor.

Redan Nex-7 hade tydligen problem (DxOMarks m.fl. källor) med vissa objektiv och FF gör ju inte problemet lättare.

Det är nog läge att kolla detta för aktuella tredjepartsobjektiv (såväl det låter sig göras).

Sony har ju möjligheten att anpassa sina objektiv, men det är kanske just det som också driver upp storleken på E-objektiven?
2013-10-16 14:19   Snapphane
Jag funderar lite över hur väl objektiven uppför sig på dessa nya hus. Blir det samma problem i vanlig ordning med vinjetering eller är det bara på spegelreflex man får dessa problem? Utbudet blir lätt annars lite begränsat =)

I samma ordning får man väl sen brännviddsförlängning när man sätter de nya på "vanliga" e-mount hus?
Svar från froderberg 2013-10-16 14:57
A-objektiven används på det avstånd de är konstruerade för, så ljusvinklarna förändras inte där.

De nya FE-objektiven sitter närmare än A-objektiven. Det har både för- och nackdelar. Det går ofta att göra kompaktare konstruktioner med hög eller högre optisk prestanda. Vinjettering är en nackdel som enkelt går att kompensera för.

Någon brännviddsförlängning med E-objektiv får man inte. Brännviddsförlängning får man bara tillsammans med en telekonverter. När ett E-objektiv används lika stor sensoryta som med Nex-modellerna. Med 7R innebär det att cirka 16 miljoner pixlar används.
2013-10-16 14:24   Rhodos
Säkert bra kameror men jag tror formgivaren kommer från Lego ;)
xlunja 2013-10-16 15:24
Formgivningen av lego är väl genialisk ur ett funktionspersketiv.
2013-10-16 15:07   Chasid
Jag brukar vara ganska så försiktig vad gäller nya kameror men om det går att använda M-opikt med gott resultat på A7:an så kommer jag nog att tittat djupt i plånboken och se efter om jag inte kan skramla ihop de kronorna som behövs framåt sommaren!
/Mikael Good
Snapphane 2013-10-16 15:26
Är väl det som är det riktigt intressanta med dessa kameror. Småbild och tar "all" optik (med adapter). Spelar ingen roll vilken tillverkare du har idag, A7 passar dig ändå! =D
Grevture 2013-10-16 15:57
En av flera roliga egenskaper hos de här kamerorna är ju just att de både kan vara lite av Leica (använda M-optik) och i nästa stund en mer "bekväm" kamera med auto-det-mesta + zoom. Man behöver inte välja utan kan få bägge ytterligheterna (och mycket däremellan) i samma paket.
2013-10-16 15:28   xlunja
Det ska bli intressant att se när det kommer ut tester på dessa. Framför allt med Zeiss 24-70 objektiv. Känns som en klockren kamera att ha kring halsen vid fjällvandring
2013-10-16 18:31   JagCanonist
Första reaktionen var verkligen skämsigt ful :)
Men är dom skön att hålla i så kvittar väl det.
Och efter en stund så tänkte jag att dom kanske är medvetet annorlunda.
men vid en närmare titt så ser dom inte speciellt ergonomisk ut, och som vanligt så har Sony lyckats att röra till det enkla på baksidan.
Framifrån skulle man ju faktiskt kunna tro att den skulle vara vackert stil ren på baksidan, men den ger tyvärr ett väldigt rörigt och billigt intryck.
MEN känslan i handen och ergonomin kommer att avgöra om Sony nu kan vinna över mig från Canon.
Jag har sneglat åt Nikon en längre tid, men kommer inte riktigt överens med vissa funktioner och inte heller med deras lite i mitt tycke för knubbiga grepp.
Michael f8 2013-10-17 10:55
7:30 in i filmer så gillas greppet/hantering, men det är ju så individuellt: http://www.youtube.com/watch?v=bnvgceTEV3c&feature=player_embedded#at=16
Flaming_Moe 2013-10-18 21:55
Jag kände på kameran och gillar definitivt greppet. Baksidan må se plottrig ut, men den fungerar rätt väl i användning. Jag har endast med mig positiva intryck från min testrunda. :)
2013-10-16 19:11   Znapper
Jag gillar designen på bild, men frågan är om kameran är bekväm att hålla i, om inte blir designen ful.
2013-10-16 20:47   LLcoolL
Bra kamera för entusiaster, inget för proffs. Den är halv-taskig byggd, med halva kameran i enbart plast. Ingen dubbla-kort, så man kan ej backa-up bilden, få linser som är mycket dyr (säker bra för sin pris dock). halv-taskig weather sealing, dålig batteri, så detta är så gott som enbart för stads-människor som kan ladda upp sina batterier varje dag.

Long story short; Detta är en kamera för Steve Huff, inte Steve McCurry.
Avslutat Medlemskap 2013-10-16 21:45
Men kära nån!

A7r är helt i magnesiumlegering, knappast halva kameran i plast.
Material, finish och precision i rattar och knappar är yppersta toppklass, inget annat.

Kameran har t.ex. inbyggd wifi så du kan plåta med uppladdning externt via nätverk till annan plats förutom minneskortet.

Batterier kan man utan problem ha några stycken extra i fickan. Tar väl 10sek att byta eller nåt.

Zeissoptiken är väl i högsta grad något för proffs. Mycket bra optik. Tyvärr lite kostsamma, det håller jag med om, men det är väl snarare något som är negativt för glada amatörer istället för proffs.

Beror på vad det är f ör proffs iofs. Pressfotografer och annat löst folk kanske inte behöver det som den här kameran presterar och där har man inte heller så speciellt höga kvalitetskrav på bilderna, utan det ska vara lite mer slit och släng och snabbt, så det duger säkert med nån Canon DSLR eller så.

För andra proffs som tar produktbilder, miljöer, reklam, porträtt och annat där bildkvalitet är avgörande så är en hypermodern 36 megapixel ff utan aa-filter med den bästa färgsepareringen och knivskarp Zeissoptik med precis AF inte så dumt. Det slår ju det andra märket jag nyss nämnde med hästlängder.

Men om det är för proffs eller inte struntar jag högaktligen i eftersom jag inte tillhör den gruppen. Riktiga proffs väljer det verktyg som löser situationen bäst och inom vissa områden gör dessa kameror det.
LLcoolL 2013-10-16 22:02
>A7r är helt i magnesiumlegering, knappast halva kameran i plast.

Fel, den är ej i helt magnesium. Sony A7 är ENDAST topplattan som lens-mout i metal, ALLT annat är plast. I A7r så är även greppet i metal, ALLT ANNAT är plast.

>Kameran har t.ex. inbyggd wifi så du kan plåta med uppladdning externt via nätverk till annan plats förutom minneskortet.

Fjantig utsäkt. Inget för 99% av alla foto journalister. Vet inte vad du tänkte på när du skrev detta.

>För andra proffs som tar produktbilder, miljöer, reklam, porträtt och annat där bildkvalitet är avgörande så är en hypermodern 36 megapixel ff utan aa-filter med den bästa färgsepareringen och knivskarp Zeissoptik med precis AF inte så dumt. Det slår ju det andra märket jag nyss nämnde med hästlängder.

A7r modellen har ej PDAF, så den har bara gammal riktigt jävla uselt contrast detect autofocus som tar cirka 10 sekunder att fokusera, så att säga "precis AF" är fjantigt, men jo, kanske nått för den amatören som har inte allt för mycket plats i sin lilla axelväska och inte bryr sig om han/hon har minenskort-haveri.

Förövrigt, dålig tänkt kommentar, med dåligt och helt enkelt fel information. Du får titta och läsa igenom lite saker innan du kommenterar så vi inte sprider falks information.

Som sagt, säger det igen, nått för STEVE HUFF, meni inte STEVE MCCURRY. End of story. Bra kamera för amatören.
Avslutat Medlemskap 2013-10-16 22:24
Vaknat på fel sida idag?
Eller tar det personligt att "fel" märke gjort en kamera som ingen annan har nån motsvarighet till?
"Precis" är inte samma som snabb du vet.
Om man inte vill ha usel contrastfokus kan man ju alltid välja en Leica om man är proffs..., då slipper man ju helt såna proffsiga saker som automatisk fokusering eller fokus Peking, zebra osv.

Du tycker säkert den är ful också kan jag vissa :-)

Ett tips. Välj det som du tycker är bra för dig, så väljer andra det som de tycker passar dem. Gäller oavsett om man fotograferar yrkesmässigt eller inte, det är knappast kameran som avgör om nån är proffs eller inte.

Vad är det förresten för fel på moderna stötupptagande och formstabila, lätta och moderna kompositmaterial jämfört med korroderande tunga gammaldags metalliska material som blir iskalla att hålla i när det är kallt och vidarebefordrar accelerationskrafter till känsliga interna komponenter?

Tagga ner lite vet ja :-)
Anders F. Eriksson 2013-10-16 22:38
Jösses, du verkar riktigt upprörd över den här kameran. Jag tror den kan fungera bra för många yrkesfotografer som inte behöver snabb serietagning och sånt. Vart har du fått att det tar tio sekunder att ställa fokus från? Enligt många förhandstestare är fokuseringen hyfsat snabb.

Nu tror jag inte att den här kameran är riktad mot yrkesfotografer i första hand. Objektivutbudet (av objektiv med AF då) är ju tämligen skralt från början t.ex. Är en kamera per automatik dålig för att den inte är byggd för proffs?
Grevture 2013-10-16 22:54
Leon, jag som faktiskt hunnit fotografera lite med ett demoex av A7r kan hälsa att den kontrastavkännande autofokusen inte tar några 10 sekunder, den är helt ok :-)

Och när det gäller byggkvalitet och tålighet lär den nog minst vara i klass med Eos 5D Mark II - troligen fortfarande världens vanligaste och mest spridda yrkeskamera.

Det är helt ok att inte gilla en kamera, men det låter verkligen som den här kameran har retat upp dig rejält ... :-)
Atropine 2013-10-17 12:45
Haha jösses Leon... Du verkar lite putt. Tyvärr är det dock du som sprider desinformation just nu. Det tar inga 10 sekunder för dessa kameror att fokusera, inte ens NEX-5 med första generationens CDAF var så långsamma, där vi snackar några tiondelar av en sekund i snitt. A7/A7r lär knappast vara sämre.
Swebilbo 2013-10-17 13:45
Leon: Lite fjanttigt av "proffs" att kommentera en kamera som knappast framställt som att vara för proffs...
Flaming_Moe 2013-10-18 22:00
Nu hänger jag inte riktigt med... har du ens sett kameran på bild?
Och vädertätningen, har du hunnit med att testa den utomhus i regn & rusk?
Jag kan meddela att känslan i kameran är vääääldigt långt ifrån plastig, jag har sällan haft så svårt att dölja min sprudlande glädje som när jag fick gå loss med kameran en sväng.
Flaming_Moe 2013-10-18 22:02
Och när du faktiskt får testa kameran inser nog även du att fokusen inte är så där väldigt dålig. :/
Michael f8 2013-10-19 14:43
@"Leon Lynch",
"- Long story short; Detta är en kamera för Steve Huff, inte Steve McCurry."

Chuck Norris har tydligen beställt två, så nu är jag ambivalent hur jag ska välja... Chuck är ju alltid Chuck.


Michael - Som har köpt likadan fotboll som Zlatan använder -
Anders F. Eriksson 2013-10-19 14:46
Fotografer som går efter vad andra fotografer använder brukar vara dåliga på att visa upp bra bilder ;)

Men - om Chucken köper en A7, så måste nog jag också ha en!
2013-10-17 10:27   Lesenrot
Jag uppskattar att dessa kameror är små, men de är både en fördel och nackdel.
Det är inte konstigt att Sony har siktat på långsamma objektiv då en FF 2,8 zoom skulle få dessa kameror att se ut som förstorade bakre objektivlock.

Sedan har vi ju den dåliga bildhastigheten vid motivföljande fokus samt den usla batterikapaciteten (litet batteri) ca 300 bilder/laddning
2013-10-17 11:27   Parsi
Det vanliga kommentargnället, ser jag.
Det finns så väldigt mycket positivt här. Det första och viktigaste är att Sony äntligen visar att de satsar, och därför också visar att de stakat ut en väg. Därmed har de ett system, NEX och E för APS-C och Alpha och FE för fullformat, som folk äntligen kan lita på. Tidigare undrade man väl mest vad Sony skulle prova på härnäst och det fanns inga klara linjer om framtiden. Med den tydliga satsningen på att bygga upp objektivprogrammet, finns det nu.

Formgivningen är underbar tycker jag. Idealiskt sett skulle de varit aningen större (lite väl pilliga att hålla i för systemkameror) och så skulle det stått 'Minolta' på dem, men man kan ju inte få allt.

Ingenting för mig, men väldigt positiva nyheter, tycker jag.

Och, - visst ja, plast kan vara jättebra material. I många avseenden bra mycket bättre än magnesium. Metall, Magnesium, använder man till vissa delar därför att det kan vara 'dött', måttmässigt, och åldersbeständigt.
Men skall man slänga kameran i marken eller slå på den, skulle jag tro att plast är t.o.m. mer måttmässigt 'dött'.
Anders F. Eriksson 2013-10-17 11:36
NEX finns inte längre - nu ska alla kameror heta Alpha. FE och E är samma fattning, och det går att montera FE-objektiv på APS-C liksom E-objektiv funkar på FF.

Sedan finns förstås också Alphakameror med A-fattning kvar.
Parsi 2013-10-17 23:45
Men med A-fattningen händer ju inte så mycket. Synd, för spegel är ju framtiden ;-P
Att NEX försvinner som varunamn visste jag inte och förstår inte. Har de verkligen sålt så dåligt? Skulle kanske förklara sökarens placering och utformning? Någon marknadsförare vill kanske att de skall mer likna en "riktig" systemkamera?
För min del tycker jag ju att NEX 6 och NEX 7 har sökaren på rätt ställe. Man kan ju spekulera i att det har strukturella orsaker, bättre styvhet runt objektivfattningen, men kanske är det inte så.
Sen tycker jag ju, som jag redan sagt, att de är lite väl små. Annars spännande kameror för 'långsam' fotografering. Förhoppningsvis pressar de priserna på fullformatare.
FlyerOne 2013-10-20 22:18
Percy, Sony har sagt att det kommer en ny A-mount kamera inom en inte alltför avlägsen framtid - positionerad mellan A77 och A99 i Sony-hierarkin. Ger utrymme för många tolkningar...
:-)

Samt också en snabb aktionkamera. Fattning angavs ej. Fick uppfattningen att det handlade om en systemkamera och inte något i "GoPro-kategorin" (men jag är inte helt hundra).
.
Dennis_foto 2013-10-21 13:29
@Gunnar och Fotosidan
När jag läste atikeln fick jag intrycket av att den snabba actionkameran kommer att vara en fullformats systemkameran med A-mount.
Fick du ditt intryck från artikeln, Gunnar? Eller var du med på pressträffen? Var inte sonyfolket mer avslöjande än så?
Annars så vill jag gärna skicka vidare frågan till någon från Fotosidan som var där... framgick det av vad de sade vilken slags kamera denna "riktigt snabba småbildskamera" är? E-mount/A-mount/SLT/spellös?
Oerhört nyfiken!
2013-10-17 12:46   jfax
Jag väntar med spänning på Hasselblads version av den här kameran. Kommer det bli en vrålsnygg bra kamera, eller en kopiöst ful och dyr bra kamera?
2013-10-17 22:52   IpPhotoMalmberg
Sjukt kul!
Sony gör det igen!
Retro design med bra prestanda.
Någon som vågar fundera på hur mkt utveckling Sony har stått för sedan dom köpte upp Minolta?
Har jättarna Canon & Nikon producerat lika mkt eller köper dom produkten? Båda jättarna köper av Sony.
Om detta nu är Sonys ersättare för Nex serien vad händer då dom visar uppföljaren för SLT?
2013-10-18 06:56   genkakuzai
Kicking ass and taking names. Sony är klart spännande nu för tiden.
2013-10-18 19:20   Flaming_Moe
Jag har testat både a7 & a7r, löjligt vassa båda två. Det blir en rolig höst. :)
2013-10-30 21:16   JuanSalenko
När ni skriver "riktigt snabb småbildskamera för actionfotografering." pratar ni då om en fullformat typ A99 fast för sport eller pratar vi lite mer om t.ex. en GoPro eller nån e-mount variant till? Fotar ju mycket sport idag och är väl på gång att skaffa A99, fast nu undrar jag om jag borde vänta på ny kamera
Svar från froderberg 2013-10-30 23:21
Snarare åt A99-hållet.
PMD 2013-10-30 23:25
Småbild är det gamla namnet på fullformat.

Merläsning

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer...

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Nya Fujifilm X-T4 kan ses som en efterträdare till X-H1 och storasyskon till X-T3. Den största nyheten är bildstabiliseringen, men kameran bjuder på en lång rad förbättringar. Läs mer... 18

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 11

Test: Samyang AF 24/2,8 FE

Plus Samyang fortsätter bygga AF-objektiv som passar till Sonys spegelfria kameror. Här testar vi ett 24 mm vidvinkel som tack vare den måttliga maxbländaren på f/2,8 kan byggas både lätt och mycket kompakt. Läs mer... 2

Photoshop fyller 30 år - firas med nya funktioner

Den 19 februari 1990 lanserades Photoshop 1.0 för 895 US-dollar. 30 år senare firar Adobe genom att uppdatera programmet med förbättrade funktioner. Läs mer... 6

Test: Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS

Plus Vi testar Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS som är ett modernt supertele i toppklass. Läs mer... 2

Nikon Z-serien får nya funktioner

Ny firmware till Nikons Z6 och Z7 ger en ny autofokus-funktion och två rejäla förbättringar av befintliga funktioner. Även Z50 får ny firmware som ger förbättrad autofokus. Läs mer... 13

Canada Goose gör jacka för fotografer

Det populära klädmärket Canada Goose har i samarbete med en pressfotograf utvecklat en jacka som ska vara anpassad efter fotografers behov. Men jackan har väckt frågor hos många fotografer. Läs mer... 27

Test: Fujifilm X-Pro3

Plus Tredje generationens X-Pro – en mer analog upplevelse med bättre optisk sökare och en gömd skärm. Läs mer... 4

Ny pro-kamera: Olympus E-M1 Mark III

Olympus lanserar två nya pro-produkter: kameran OM-D E-M1 Mark III och en normalzoom. Läs mer... 6

Canon EOS R5 tar 20 bilder/s

Nu berättar Canon mer den spegelfria "high end"-kamera som ska lanseras senare i år. Bland annat kommer Canon Eos R5 kunna ta 20 bilder per sekund och filma i 8K. Läs mer... 30

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar