Artiklar > Sonys drönare Airpeak S1 officiell

Sonys drönare Airpeak S1 officiell

Airpeak S1 från Sony officiell.

Sony har tidigare släppt information om sin kommande drönare Airpeak S1. Drönaren är världens minsta som ska klara av att bära Sonys Alpha-kameror. Motor, propeller och kontrollsystem gör att den ska ha en topphastighet på 90 kilometer i timmen och klara av vindhastigheter på upp till 72 kilometer i timmen.

Med appen Airpeak Flight till iOS kan man kontrollera drönaren och gimbalen. Man kan se batteritid, hastighet och man kan växla mellan olika flyglägen. Två personer kan kontrollera drönaren; en som styr kamera och gimbal medan den andra styr drönaren via first person view-kameran.

Drönaren har kameror i fronten, bak och på sidorna. Med Vision Sensing Processor kan man fastställa drönarens position även i områden där gps inte fungerar. Drönaren kan programmeras att repetera banan flera gånger, det går också att förprogrammera intervall för video och stillbildstagning.

Airpeak S1 väntas kosta kring 9 000 amerikanska dollar. Då inkluderas två uppsättningar propellrar, kontroll, två batterier och laddare. En tredjeparts-gimbal designad för S1 kommer att säljas separat. Drönaren släpps hösten 2021.



Publicerad 2021-06-10. Läst av 2006 personer.

7 Kommentarer

gunnargren 2021-06-10 10:27  
Inte för att jag kommer köpa den, går att få tag i ganska billiga Inspire 2 begagnade som det är nu och vad jag kan se lite snabbt så har inte Airpeak S1 några större fördelar mot I2.

Men är den C-märkt, tänker dem nya eu-reglerna som börjar gälla fullt ut 2023 (har jag för mig). Eller gäller det bara drönare som säljs från och med 2023?
Danne B 2021-06-15 00:09
Kommer inte heller köpa den. Fördelen som jag ser är att den kan lyfta en systemkamera, vilket ger bättre bildkvalitét och möjligheter, om man jämför med DJI:s kameror.
Om jag förstått det rätt så gäller det bara nya drönare.
acke 2021-06-10 13:47  
Spännande produkt, men är det inte riskabelt att ha bara 4 propellrar? Skulle kännas tryggare med 5-6 propellrar, så att man kan nödlanda även om en av motorerna pajar. Med påmonterad systemkamera och optik blir det kostsamt att krascha.
Danne B 2021-06-15 00:03
Om det är riskabelt eller inte, beror väl på hur bra kvalitét det är på styrning av motorerna, själva motorerna och propellrarna.
Sen kan man ju alltid ha en "fallskärm" som automatiskt vecklar ut sig om något skulle gå fel.

Personligen hade jag en 6-propellrig drönare, som fick fel på motorstyrningen av en motor och gav fullt på den. 52k i backen, lagade den och den gjorde lika dant igen. :D
Sen har den stått på en hylla i förrådet och har kört med 4-propellriga DJI Inspire:s sedan dess.
kiwi 2021-06-10 14:20  
9.000 dollar – och då ingår inte kameragimbal. Enligt uppgift ska den som syns på bilderna (från Gemsy) kosta 1.750 dollar. Men då den kräver handpåläggning för att passa, så kan man gissa att det inte blir billigare än så. Med andra ord nästan 11.000 dollar – och då tillkommer förstås kamera och objektiv.

Flygtiden ska vara 22 minuter, men utan last. Med exempelvis en Sony A7S III med ett 24 mm-objektiv nästan halveras flygtiden till 12 minuter.

Man får hoppas att extrabatterierna iaf är prisvärda. :)
acke 2021-06-10 15:21
Ojoj, 12 minuter hinner man inte långt på.
Sten-Åke Sändh 2021-06-10 23:23  
Oj oj och så hamnar den i drickat med en A1:a hängande under. En sådan krasch lär ju bli dyrare än en ordentlig bilkrasch. En försäkring av ett sådant ekipage lär väl heller inte bli billig.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Merläsning

ANNONS