Merläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3



























11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Blir det en 28:a på fullformat eller på APS-C?
Tack för svar!
Alla märken namnger objektiv med den optiska brännvidden oavsett vilken sensorstorlek den är gjord för, och det är av goda skäl. Tänk om denna bara var till APS-C och Viltrox kallade den för "42mm", sedan undrar kunden varför det inte ser likadant när de ställer in sitt zoomobjektiv på faktiska 42mm. Det skulle bli kaos.
De enda som inte följer denna standarden är till viss del kompaktkameror som det ibland står t.ex "24-200mm equiv" på, men även där antyder ju "equiv" att det bara är motsvarande.
För att jag vill minnas att man brukade säga nåt i stil med att ett teleobjektiv blir "mera tele" på en APS-C än på en FF.
Men då är det också fel att utrycka sig så? Det är alltså bara bildutsnittet som ändras med beskärningsfaktorn, brännvidden blir den samma, kan man säga.
Ja, och jag minns dessa tidiga digitala kompaktkameror med små bildsensorer och zoomobjektiv, där det ofta stod t ex 28-100mm fram på på objektivet. Då menade man "equiv", dvs motsvarande på en småbildskamera. Men det kanske bara var i digitalkamerornas begynnelse :) Nu skriver man alltså alltid ut den faktiska optiska brännvidden, oavsett vilken sensorstorlek.
Säg att vi har två kameror: En Nikon D300 APS-C med 12mp och en D800 FF med 36mp. Med D300 kommer bilden se mer inzoomad ut i sökaren och givetvis vara beskuren från början. Men D800 med sina 36mp ger behåller 16mp om den beskärs till APS-C vilket då är mer än D300ans 12mp. Så även om D300 har en påtvingad cropfaktor som ser nyttig ut på pappret så erbjuder D800 i själva verket mer beskärning för att "zooma in" egentligen. Den har alltså högre pixeldensitet.
Å andra sidan finns det kameror som min Fuji X-T5 som med sina 40mp APS-C motsvarar 90mp FF, vilket då gör att ingen nuvarande fullformat ännu kan matcha dess cropfaktor.
Men jag tror jag förstår resonemanget, tack för att du förklarar för mig!
Du kan också göra tvärtom: Ta en APS-C-kamera och räkna dess upplösning x2,25. Med 12mp som tidigare nämnda D300 så blir 12 x 2,25 = 27, alltså är pixeltätheten densamma som 27mp på FF. Det innebär då som tidigare nämnt att t.ex en D800 med sina 36mp ändå kan beskära till mer "cropfaktor" än vad d300 kan göra.
Det är alltså viktigt att skilja cropfaktor som optiskt fenomen (dvs att bilden i sökaren på en APS-C är beskuren) från cropfaktor sett till bildens upplösning. Där är det pixeltätheten du ska kolla på.
Tack för ditt klargörande, Alexander!