Annons
Artiklar > Stjärnfyllt, franskt och lyxigt - men bara kvinnor

Stjärnfyllt, franskt och lyxigt - men bara kvinnor

I Reportrar utan gränsers nya album "100 portraits de stars" har 41 filmstjärnor och 20 fotografer från den ansedda bildbyrån H & K bidragit med bilder i kampen för pressfrihet. Vi ser bland andra stjärnor som Issabella Rosselini, Juliette Binoche och Pénélope Cruz.

I Reportrar utan gränsers fotoalbum brukar det finnas en alldeles speciell ton från pärm till pärm. Varje sida, varje bild känns omsorgsfullt selekterad. Det blir en behaglig titt från början till slut. Och så är det även i detta album. Bilderna är oerhört vackra, och har ett djup som gör att man gärna återkommer till dem. Men en tanke som slår mig är att det knappt finns en enda bild på en man -med undantaget av ett uppslag med Vincent Cassel. Kanske borde man ändrat titeln, och helt uteslutit alla män, för att få intrycket ännu starkare?

Reportrar utan gränser är från början en fransk organisation, och de flesta albumen finns därför tillgängliga endast på franska, och så även det här. Och det blir ju givetvis lite tråkigt för den som inte kan språket. Urban Löfqvist, kanslichef på Reportrar utan gränser i Sverige, berättar att det endast är en kostnadsfråga.
– Fram tills för ett par år sedan gjorde vårt huvudkontor i Paris alltid tvåspråkiga album, med texter på engelska och franska. Men eftersom försäljningen utanför den franskspråkiga delen av världen inte uppgår till mer än ett par tusen ex per utgåva, så tyckte man från vårt huvudkontors sida att det inte längre var befogat med engelska översättningar, säger han.

På den franska marknaden har albumen, som utkommer tre gånger per år, en mycket stark position med 100 000-120 000 sålda ex per utgåva. Mycket imponerande. Och det är kanske just det man känner när man håller den i sin hand. Varje album känns exklusivt, genomarbetat och påkostat. Och att det är så populärt är egentligen inte så konstigt, eftersom man får se bilder av några av Frankrikes (och även övriga världens) bästa fotografer, samtidigt som man är med och stödjer pressfriheten. Priset blir dessutom förhållandevis lågt, eftersom fotograferna frikostigt delar med sig av sina bilder helt gratis, eftersom albumen säljs till förmån för pressfriheten.

Men mitt största problem med just detta album är egentligen inte språket utan temat. Vissa föregående teman har känts intressantare, i alla fall för mig. Albumet om fotboll var till exempel intressant såväl för fotbollsfantaster som för fotointresserade. Albumet med krigsbilder kändes också väldigt starkt. Dessutom gillar jag när en fotograf får ett helt album för sig själv, så man verkligen kan sjunka in i ett uttryck. Sen är det också lite problematiskt att vissa av kändisarna som porträtteras kanske inte är så kända utanför Frankrike, vilket kan göra det svårt få upp intresset i övriga Europa. Men för frankofiler som mig detta knappast ett minus, i och för sig.

Den största behållningen ligger som vanligt i den fina selektionen, tonen i albumet och de klassiskt vackra fotografierna. Slutligen skulle jag vilja säga att det är ett läsvärt album, men jag rekommenderar också alla som har det minsta lilla intresse av fotoböcker att även ta en titt på Reportrar utan gränsers äldre album, som man dessutom kan få till ett väldigt förmånligt pris. Du hittar bland annat album av Helmut Newton och Dominique Isserman.

Se alla album som utkommit på Reportrar utan gränsers svenska hemsida.

Publicerad 2008-12-03.

Charlotte Rampling Foto: Christian Kettiger