Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Yrke: Bilspion

Yrke: Bilspion

Foto: Martin Stenmark 
Plus

Vi befinner oss i Arvidsjaur, som har blivit något av ett Mecka för biltestning. Ödsligheten i kombination med kylan lockar hit billtillverkare från hela världen som vill testa sina nya, superhemliga bilmodeller.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2009-06-23.

9 Kommentarer

Alel 2009-06-19 10:34  
En intressant och bra artikel som förhöjs av den höga kvalitén på bilderna.

mvh
Anders
Morjas 2009-06-23 21:43  
Mycket bra reportage, Även om man bor här uppe visste man inte vad som försegicks ännu högre upp i norr. Bra reportage, kanske värt att köra upp själv och fota lite "norrsken" (-;
Chano 2009-06-24 19:18  
Jag jobbar innom säkerheten och just med att förhindra fotografer att tränga in på anläggningar.
Känner till och pratat med Andreas.
En rätt bra/ödmjuk fotograf men han gör också övertramp.
Han såg till att en testförare förlorade sitt jobb genom att kappköra med testförarna..pressa.
Naturligtvis var det fel av förarna att agera som dom gjorde men att Andreas tog till en polisanmälan när han själv kappkörde tycker jag var lite konstigt.
Det han åstadkom var i alla fall att fler bilar aldrig kommer ut på allmän väg och att det blir ännu svårare att få en bild.
Bilfotografer har också varit anledning till att många blivit arbetslösa genom stängda anläggingar.
Nåja..man kan säga att Andreas är liiiite accepterad på grund av att han för det mesta följer "reglerna". Medan många andra har gjort sig riktigt impopulära genom att både hota människor vid anläggningar och även hotat vakter och förare.
Jag blev själv filmad. Jag gick fram till bilen som fotograferna hade. Jag frågade varför dom hotat min arbetskamrat tidigare under dagen. På filmen har dom klippt bort vad jag säger och säger i stället med en röst att jag förösker skrämma dom. Strax efter när jag vänder i en korsning kommer några testbilar som jag släpper före. När jag ska backa tillbaka in i korsningen kommer filmarna och nästan kör på mig i hög fart. (Andreas var inte med i detta gäng)
I vintras hade fotograferna svårt. Och det blir svårare och svårare då inga "hemliga" bilar kommer ut från anläggningarna. Året som var stoppade väldigt många företag "utflykter".
Och har man inte den erfarenhet som Andreas har så är det riktigt kört skulle jag tro. Han är den ende vi pratar med om vi träffar någon.
Andreas..om du läser det här....ha en bra sommar så syns vi kanske till vinter igen.
/Den långe vakten som du pratade med ett par ggr i vintras....du vet var...vi som är bäst -som du sa till oss.
-Anders
Chano 2009-06-26 01:15  
Grejen är att fotograferna vill tjäna pengar.
Och får dom det inte genom att fota bilar vilket går dåligt nu då alla ställer in "utflykter" så säljer fotograferna reportage om sitt arbete istället. Ett arbete som egentligen inte finns längre då inga bilar går "ut" förrän dom skall visas.
Och då vi vet att om dom inte får bilder på bilar utanför anläggningarna så stärks bevakningen på anläggningarna eftersom risken ökar för intrång.
Konstigare än så är det inte.
Vad fick Andreas för den här artikeln?
-Anders
Ingriddim 2009-06-26 08:48  
Andreas har inte sålt något reportage till oss. Vi i redaktionen diskuterade olika sorters fotografer som man inte vet så mycket om, och som vi var nyfikna på. Och då kom bilspion upp på tapeten. Sedan kontaktade vi Andreas och på den vägen är det.

/red.
David Elmfeldt 2009-06-26 09:10  
[raderatmin kommentar då den vid närmare genomläsning kändes som en debatt som kan föras någon annanstans]
protocatcher 2009-06-28 00:55  
Hej Anders, som Ingrid redan sagt så fick jag inget för detta reportage. Fotosidan hörde av sig och frågade om jag hade lust att göra ett reportage, och eftersom det ändå finns ett intresse ute bland läsare och medlemmar så ställde jag upp. Och visst ses vi i vinter ;-), även om det just nu är i sydligare breddgrader jag jagar kommande bilmodeller. Och som tur är, är inte alla så duktiga som du och dina kollegor.
Kaffe på Greya i vinter?

Ha en skön sommar,
Andreas
Chano 2009-06-30 21:13  
Andreas - Tar kanske med mig en termos kaffe ut i vinter. Kom ihåg att ha en mugg med dig:)
Mvh/-Anders
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS