Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Tala om bilder! - del 10 - Kalle Kiander

Tala om bilder! - del 10 - Kalle Kiander

I denna delen talar Bo och Stefan om en väldigt nära bild på två ungar kvinnor på en buss. Ett intressant samtal om hur en till synes enkel bild innehåller mycket att tala om.

Publicerad 2013-09-27. Läst av 10380 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2013-09-27 09:17   fotomojje
Då var det dags igen!
Hej Bo och Stefan.
Denna gång har ni tagit fram en bild som i mina ögon verkar vara en smygtagen bild av ett resande sällskap på buss, eller ett par kompisar som åker buss där hon till vänster lägger märke till men inte bryr sig. Det spelar ingen roll på vilket sätt. Det är bilden vi ska diskutera.

Det som stör mig är det stora skärpedjupet, jag gillar inte spegeln baktill mitt i hennes huvud, inte heller gillar jag mannen som sitter i stolpen. Som fotograf skulle jag gå ett litet steg till höger för att få med hela hans ansikte om det nu hade varit möjligt. Dessutom störs jag mycket av kjolen på höger sida, fritt insug så att säga. Det är att lämna ut de man fotografera lite mycket tycker jag. Känns lite konstigt att båda håller händerna på samma sätt, Frågan jag ställer mig är VARFÖR gör de det?, ser inga halsband med kors. Det är ju inte direkt avspännt att sitta så när man ska åka hem från festen, eller till. Men något säger mig att det är på väg hem. Bussbilden som så är bra men den hade varit bättre tycker jag måste säkra mig lite här, om det hade varit ett kortare skärpedjup. Hur skulle bilden se ut i svartvitt? Då skulle den kanske få ett väldigt fint behagligt ljus i stället för det här tråkiga lysrörsgröna som man alltid få från lysrör. Det är svårt att fota såna här foton.
Japp, då är bollen igång igen.
stefohl 2013-09-27 09:41
Håller med dig i mycket av dina kommentarer, men inte om lysrörsljuset. Just det här tråkiga lysrörsgröna tycker jag ger mycket av bildens karaktär, mycket av den stämning som bilden förmedlar. Just som du säger, känslan av vara på väg hem, allt är lite trist och tråkigt, kvällen har inte blivit så kul som de hoppades. Då är ett lysgrörsgrönt ljus precis det som behövs. Tänk dig denna bild i varma, »vackra« färger. En helt annan bild, en helt annan upplevelse.
Bo Bergström 2013-09-27 10:52
Dags igen, Morgan, trevligt, instämmer med Stefan, det är ett ögonblicksutsnitt av verkligheten, här och nu just den kvällen, men inte nu, men vi får återknyta till den genom Kalles bild, så ser verkligheten ut osminkad och det är just detta som gör den så berörande. Eller?
2013-09-27 10:35   jel,magnusson
Kvinnornas blickar tycker jag är riktigt bra och gör bilden ärlig och naken. Gillar att de är lika varandra i både stil, utseende och kroppsspråk, kanske systrar.
Att den är lite sned tycker jag förstärker känslan av att man är på en buss och kanske ger det lite fyllekänsla också.
Jag tycker det är intressant med den här typen av bilder som är tagna på "obekväma" tider till skillnad från de flesta gatubilder som är tagna under dagtid.
Jag stör mig inte speciellt mycket på att stolpen kapar killens huvud eller att hela spegeln inte kommer med. Det jag kan sakna är något intressant i bakgrunden som man inte lägger märke till direkt, men det är inte lätt att styra över sådant.
Jag tror inte de flesta skulle känna sig bekväma med att få en sådan här bild på sig själva publicerade på fotosidan. Den känns väldigt intim, naken och utelämnande, samtidigt så är det ju det som gör den bra.

Väldigt intressant serie.

Jonas
Bo Bergström 2013-09-27 11:16
Hej, uppskattar din kommentar utifrån ett skarpt öga. Ja, en spännande bild, mörk och ljus, med ett stort mått av vemod men även stänk förtröstan. Roligt att du gillar vår serie, tack. Hälsningar Bosse
2013-09-27 11:36   Johan Pihl
Intressanta tankar om fin bild. Jag blir lite nyfiken på om bilden ingår i en serie med fler bilder, eller om det bara är en singelbild. Och om det är ett snapshot taget i hemlighet, eller om de två tjejerna är medvetna om att han fotograferar dem. Bilden känns väldigt rak och enkel, på ett bra sätt (och som det nämns, nära och naket).
Bo Bergström 2013-09-27 13:04
Hej, sök Kalle Kiander på Facebook så får du svar. Mig veterligt en singelbild och han talade om för mig att han fick ett tyst medgivande (en nick kanske) från tjejerna att fotografera dem. Hälsningar Bosse
2013-09-27 15:54   Kiander
Intressant med samtalet som följer här i kommentarsfältet. Ska självklart svara på era frågor.

Morgan m fl: Inte smygtagen. Fotad med vidvinkel och micro 4/3, så kortare skärpedjup var tyvärr inte möjligt. Bra att bilden ställer frågor, annars vore den tämligen ointressant, eller? Har själv inte alla svar. Redigeringen är just så osminkad som jag önskar. Stefan har dock rätt i att den är lite slarvig, gjord på fem minuter i Lightroom för bloggen, inte för att han ska granska den med sin lupp. Jag hoppas verkligen att jag inte lämnat ut tjejerna på bilden mer än vad de skulle önska. Deras uttryck flyttar mig tillbaka till mina tonår och väcker väldigt starka känslor. Det har jag förstått att bilden gör hos många och jag hoppas att alla ser intentionen med att visa bilden; att väcka känslor som berör. Kontexten stärker min tro att de inte kommer att misstycka publiceringen, men jag tvekade innan jag tackade ja, det gjorde jag.
Johan: Har inte satt in den i nån serie, även om den kanske kommer att hamna i en då den stilistiskt och innehållsmässigt passar ihop med många av de bilder jag gör.

Vill ni se mer eller kontakta mig finns jag på www.kiander.se
fotomojje 2013-09-27 16:36
Hej!
Trevligt att vi fått din bild att granska, själv skulle inte mina bilder klara av det :). Jag var nästan säker på att den var smygtagen med kameran på magen så att säga, så som jag själv på 90-talet gjorde mycket med analoga kameror i Göteborg. Det jag tycker är mycket intressant i bilden är just händerna, att de sitter så bestämt med dem, som om de höll på med något. Som om de hade varit med om något tragiskt, något som höll sig kvar.

Har du provat att göra denna bild i svartvit? Anledningen att jag frågar är att jag sett dina svartvita bilder på din hemsida och de är bilder det!
Bo Bergström 2013-09-27 21:36
Kalle, du har kanske möjlighet att besvara fler frågor nedan. För allas information bor Kalle just nu på Bali och tidsskillnaderna kan skapa tidsglapp. Hälsningar Bosse
Kiander 2013-09-28 18:41
Vilka frågor tänkte du på, Bosse? Tror jag svarat på de frågor som kommit upp. // Kalle Kiander
Bo Bergström 2013-09-28 23:44
Kalle, ja, du har betat av frågorna, stort tack för det, kommer säkert fler. Hälsningar Bosse
2013-09-27 17:39   Bengf
Det som är bra med bilden är just ögonblicket som bilden tas, från vad jag förmodar som en sittplats framför damerna, så är ser verkligheten ut, när fotografen gick in i bussen och var rörlig så kunde han förmodligen se en glimt av alla passagerarna, men när bilden tas så var damerna i centrum.

Så det är precis så man ser från en fast position, är man utan kameran och är nyfiken på passagerarna så flyttar man sig så där lite diskret och lyfter på huvudet, Kameran kan ju ännu inte ta bilder runt hörn, eller att man börjar att såga av stolpar i allmänna färdmedel.

Sedan är det nog svårt att gissa sig till vilken kamera som används, en vanlig kompakt fungera nog lika bra i bussen som D4 eller 1DX, en annan vanlig betraktare som ser damerna kanske inte är helt nykter och ser lite grumligt, nä alla bilder skall nog inte vara så städade och förbättrade, så är ser verkligheten ut helt enkelt.
2013-09-27 18:56   catalpa
Alltid intressanta och stimulerande, lärorika kommentarer!
Men - under allt för stor del av lyssnandet får vi se bilden liggande, dvs inte se den, och i stället betraktar vi de talande männen. Dem behöver vi bara se glimtvis, vi vet ju vilka de är, och stundtals verkar de också lite obekväma i den filmade rollen.
skog1s 2013-09-27 20:57
Instämmer. Det skulle inte vara några svårigheter att klippa in bilden i filmklippet, så att man ser bilden, och hör talarna.

Många gånger så vill man dra en egen slutsats till bilden under pratet, men man ser den inte alls, det ända man ser är två personer som talar om en bild man inte ser.
Visserligen kan man se den på en andra skärm, men det är inte alla som har den möjligheten. Och även om, så hade det varit trevligare om bilden klipps in.
Något att tänka på kanske.
Bo Bergström 2013-09-27 21:32
Lee och Johan, tack för kommentarer om klippning och redigering, vi försöker att både visa ett samtal mellan två personer, Stefan och jag, samtidigt ge en dokumentär prägel genom att bilden ligger på bordet mellan oss samt visa den i helbild i rutan. Men upplägget kan diskuteras. Det tycker nog vår superduktiga filmare Anders J Larsson också som ju alltid är sugen på utveckling. Men vi tycker nog att det funkar bra och vi har fått många ryggdunkningar.
2013-09-28 11:33   Håkan Bråkan
Den sortens bilder har jag tagit massor, men inte har jag planerat dem på det sätt som Bo och Stefan förutsätter att Kalle gjort, men så är det kanske.
Bo Bergström 2013-09-28 16:15
Hej Håkan, nej, Kalle har nog inte planerat särskilt mycket, det är ju en snabb, spontan ögonblicksbild han tagit, det gäller ju som både Andres Petersen, Martin Bogren och Anna Clarén menar: Tänka före och efter plåtningen men aldrig under den. Och Stefans och mitt jobb är ju att bedöma tekniken och se vad den låter bilden kommunicera och sedan fylla på med personliga associationer, det är bland det roligaste som finns och det bästa är att det egentligen inte finn något rätt eller fel, det är upp till en själv, till dig exempelvis. Hälsningar Bosse
2013-09-28 19:00   chi_sweden
Vad är det för plugin man måste ha för att se filmen?
Jag kör Opera och där funkar den inte:-(

Tack!
Bo Bergström 2013-09-28 23:47
David, teknisk fråga från Chris Hilli, svarar du? Bosse
2013-10-01 10:50   Elisabeth A
Min qigonglärare brukar säga - if you are not sure, don't do it - och det tycker jag kan appliceras på denna bild. Jag hade inte publicerat den - i alla fall inte utan att ha klippt bilden så att inte kameran tittar rätt in under kjolarna på tjejerna.
Bo Bergström 2013-10-04 00:44
Tack för kommentar. Kalle Kiander tvekade tydligen någon sekund men inför möjligheten att fånga ett ögonblick av vemodig hemfärd från Stockholms city till förorten efter en kväll som inte blev som förväntades, så don´t do it förbyttes till do it. och det blev, tycker vi, en stark bild. Och som kanske inte ska beskäras. Som dessutom glädjande diskuteras flitigt i detta forum. Hälsningar Bosse

Merläsning

Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Nya Fujifilm X-T4 kan ses som en efterträdare till X-H1 och storasyskon till X-T3. Den största nyheten är bildstabiliseringen, men kameran bjuder på en lång rad förbättringar. Läs mer... 4

Ljusstark supervidvinkel från Sony

FE 20 mm f/1,8 G är en ny supervidvinkel från Sony i mellanserien G. Läs mer... 10

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 5

Sony Xperia 1 II tar 20 bilder/s med följande AF

Kameradelen står i fokus när Sony uppdaterar sin toppmodell Xperia 1 till version två. Smartfonen får fyra bakåtriktade kameror och kan ta 20 bilder per sekund med motivföljande autofokus. Läs mer... 6

Test: Samyang AF 35/2,8 FE

35 mm har längre varit en klassisk brännvidd för att fotografera människor, som inom gatufoto och reportage. I sådana lägen vill man ofta ha en så lätt och smidig utrustning som möjligt. Det gör en kompakt och lätt 35:a till Sonys spegelfria mycket intressant. Läs mer... 1

Svensk vinnare i Sony World Photography Awards

Med bilden ”Spread’em” har den svenske fotografen Marcus Westberg vunnit förstapris i en av världens största fototävlingar, Sony World Photography Awards. Läs mer... 1

Tore Hagman släpper ny bok - Vår tid med jorden

Tore Hagman är en Sveriges främsta naturfotografer men han har också ett väldigt gott öga för samtidsskildring. Läs mer... 17

Test: Nikon Z 35/1,8 S och Z 50/1,8 S

Nikon verkar ha valt en delvis annan strategi än både Sony och Canon när det gäller spegelfria objektiv. Deras första objektiv för det nya Z-systemet har inte de mest imponerande specifikationerna, men presterar mycket bra och känns genomtänkta. Läs mer... 11

Vinn Nikon-prylar i Fotosidan Masters

Ta chansen att tävla i Fotosidan Masters. Du kan vinna fotoprylar och bli utställd på Galleri Kontrast i Stockholm. Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL