Annons
Artiklar > Vi kollar in Canons prototyper

Vi kollar in Canons prototyper

Vart femte år visar Canon upp prototyper på kommande produkter på Canon Expo. Vi har kollat in kompakta supertelen, 8K-kameror, skarpare skrivare, 250 megapixelbilder och mycket mer.

Grunden för Canon Expo är Canons strategi för de kommande fem åren, som förklaras av Canons vd och styrelseordförande Fujio Mitarai inför tusentals mässbesökare. Canon Expo hålls på fyra platser i världen och bara till Paris kom över 13 000 besökare under veckan.


Canons högste chef Fujio Mitarai berättar om Canon strategi för de kommande fem åren.

Canon har en vision om att alla bilder som tas i världen på något sätt ska involvera Canon-produkter. Det kan vara via en Canon-kamera, en Canon-skrivare eller Canons molntjänster. Under de senaste åren tas en allt större del av alla bilder med telefoner och detta är ett tåg som Canon inte varit med på. Idag är 84 procent av alla telefoner "smarta".

Planen för att nå ut till alla smartfon-användare är att erbjuda attraktiva tjänster och lösningar. Rent konkret finns idag en tjänst för att göra fotoböcker från mobilen och en tjänst som samlar bilder från viktiga händelser i livet. Canon jobbar också för att molntjänsten Irista ska växa.


HDbook EZ är en ny tjänst för att göra fotoböcker direkt på mobilen eller surfplattan.

Ett sätt att närma sig visionen om att alla bilder ska involvera Canon-produkter är att ge sig i områden som medicin och övervakning. Nyligen köpte Canon en jätte på övervakningskameror, svenska Axis med säte i Lund. Canon har även köpt ett företag som har en teknik för att komprimera video från övervakningskameror där detaljer i bilden med högt informationsvärde bevaras med hög kvalitet. Fujio Mitarai berättade att Canon ska fortsätta växa genom att köpa företag.

För att lyckas ta fram attraktiva produkter ska Canon decentralisera sin forskning och utveckling till regionala center.

Mitarai berättade också att han ser en framtid där alla Canon-produkter är nätverkskopplade på något sätt.

På Canon Expo blev det tydligt att Canon tror på hög upplösning. De visade upp fungerande stillbildssensorer med 120 och 250 megapixel tillsammans med skrivarprototyper som ger väldigt skarpa utskrifter.

Canon vill bli en tung spelare inom professionell video med Cinema Eos-serien och även inom detta område tror Canon att framtiden är högupplöst. Utvecklingen går mot 8k (4 gånger mer än 4K) för större produktioner. Redan idag görs produktioner i 6k.

Vill nå smartfon-användarna

En vision är något att sträva mot, medan mål ska nås. Just nu verkar Canons långt från sin vision om att varje bild ska involvera en Canon-produkt. Canon tycks att ha tagits på sängen av den snabba utbredningen av smarta telefoner.

Canon har under många år tänkt att "bäst hårdvara vinner" och kommunicerat mycket specifikationer till sina kunder.
– Vi har skrämt bort många kunder genom att prata teknik istället för nytta. Det har vi ändrat på nu, berättade Alessandro Stanzani, chef för konsumentprodukter i Europa, under en mindre pressträff.

Kunderna har helt enkelt valt att fotografera med sina praktiska smartfoner istället för en Canon-kamera som ger bättre bildkvalitet, men med vilken det har varit krångligt att få ut sina bilder.

Smartfonerna är här för att stanna och Canon tycks inte ha några planer på att göra hårdvara åt dem. För att nå sin vision måste Canon få smartfon-användarna att använda Canons tjänster.

På en rak fråga från Fotosidan om Canon tror sig kunna göra tjänster som får lika många användare som Googles tjänster svarade Alessandro Stanzani ja. Det är åtminstone målet.


Nästa generations Connect station med trådlös urladdning av bilderna, trådlös uppladdning av kameran och trådlös styrning från en surfplatta.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-10-17. Läst av 20931 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2015-10-17 02:24   Num Wistbacka
Tack för väldigt informativ artikel och video från Canon-nyheterna från Expot!

"Dom här skärmarna på 35 mpxl är inte så långt borta som man tror" - M Fröderberg, diskuterar 8K-skärmar.

Se här:

8K i 17 tum:
http://www.digitaltrends.com/computing/japan-display-crams-33-million-pixels-into-17-3-inch-display/
http://www.androidauthority.com/japan-display-8k-lcd-panel-646550/
http://www.j-display.com/english/news/2015/20151001.html

8K i 13.3 tum:
http://www.engadget.com/2015/10/07/nhk-8k-super-hi-vision-jdi-ortus-sharp-sel/

8K i 9.6(!!!) tum:
http://www.ortustech.co.jp/notice/20150528.html (kör via google translate)

Vänta 2 år så kommer Galaxy S8 med 8K skärm...


"Medicin är ett av många områden där kameror används."

Synd bara att Canon inte verkar vara jätte stora inom detta område. Jag jobbar inom cellbiologiforskning och har kommit i kontakt med mikroskop och annan mätapparatur från Zeiss, Leica, Pannasonic, Nikon, Olympus m.m., men aldrig stött på Canon.


Sen undrar jag bara: Canon, borde det inte vara dags nu, 2015 att börja tänka på att uppdatera er sensorproduktion? Är inte säker på detta, men gör inte Sony fulla 35 mm i ett stycke eller byggs de också i flera bitar? Och är alla Canons 35 mm egentligen två mindre sensorer?
Svar från froderberg   2015-10-17 10:38
Canon är ett företag med stora ekonomiska resurser. De kan nog komma att köpa upp flera medicinföretag framöver.

Det verkar som att Canon öppnat upp för att köpa in sensorer för att kunna höja bildkvaliteten ytterligare. Det blir lite dyrare per sensor. Men att modernisera den egna tillverkningen skulle antagligen bli ännu dyrare och vara vanskligt med tanke på att efterfrågan är på nedgång.
http://www.imaging-resource.com/news/2015/09/16/canon-maeda-promises-eos-m-enthusiasts-more-aps-c-lenses-new-printers
2015-10-17 07:37   bentelkalb
4K har ju inte ens slagit igenom än..... kan det bli så att man helt enkelt hoppar över ett "steg" 4k och 8k slår igenom direkt?
Svar från froderberg   2015-10-17 09:53
Nej, tror inte det.. Det är långt tills det går att göra en handhållen 8k-kamera. Det är en utmaning att hålla nere värmeutvecklingen och hantera all data. Eller som en hög Canon-chef nyligen sa: "en liten 8k-kamera skulle bli en otroligt dyr brödrost" apropå värmeproblemet.

Jag tror att en del filmproduktioner kommer att göras i 8k för säkerhets skull och levereras i 4k i de flesta fall.
2015-10-17 08:37   Micke7406
Måste bli enormt stora filer med 8K/ Arbetas det någon med komprimerings teknik ?
Svar från froderberg   2015-10-17 09:45
Ja, det blir mycket data. 21 GBit per sekund. Det går naturligtvis att komprimera ner, men det kommer alltid bli en hel del. Det kommer att ta lång tid innan 8K bli något för hobbyfilmaren, men det kommer säkert ske en del Hollywood-produktioner i 8k inom något år. Visning av 8k-material kommer antagligen först till biografer.
lonian   2015-10-18 00:30
Men vilka biografer skulle det bli i så fall. Som jag förstår det måste man sitta väldigt nära skärmen/bioduken för att uppleva att det verkligen är 4k/8k. Annars ser det väl ut som vilken skärm som helst fast hyffsat skarpt ?
2015-10-17 09:29   J O Härnström
Canon har missat 4K UHD-tåget när det gick. Kanske går det inte att springa ifatt heller.
SVT sänder idag HDTV 720 P, inte 1080 i (interlaced el flätad) eftersom det ger sämre kvalitet. För TV-tittande räcker det idag och förmodligen ett bra tag till att ha en HD TV 1080. Nu kommer 4K UHD TV-apparater ut på marknaden och tar förmodligen över inom kort. De är ju inte så hemskt mycket dyrare än "vanlig HD"och priset sjunker snabbt. För TV-sändningar vinner man idag ingenting med en 4K-skärm. Men för oss som filmar är 4K Ultra HD ett stort lyft.
Att Canon inte har tagit fram någon konsumentkamera som filmar i 4K är för mig en gåta. Naturligtvis har de marknadsmässiga skäl till detta men man kan verkligen undra om de satsat rätt. Självklart har de tekniken, den finns ju i kameror som kostar skjortan.
Det är väl en hel del konsumenter som skaffat t.ex en Panasonic systemkamera just för att de inte orkar vänta på att Canon släpper en EOS-modell med 4K till vettigt pris. Alltså har man ingen användning av sina fina EF-gluggar när man filmar. Möjligtvis kan man skaffa adaptrar och hänga dem på andra kameror men det är inte samma sak.
Svar från froderberg   2015-10-17 10:10
Enligt Canon, Nikon och Olympus som inte försöker sälja 4K tv-apparater har tåget inte ens närmat sig. Av dessa är det Canon som har flest 4k-kameror.
J O Härnström   2015-10-17 10:20
OK. Det handlar väl då om professionella 4K-kameror antar jag.
Amatörer och semiproffs som filmar 4K med micro-4/3 kameror kanske är en obetydlig mängd i sammanhanget.
Panasonic gör även TV-apparater.
Svar från froderberg   2015-10-17 10:31
Jo, det borde komma en konsumentkamera med 4k från Canon rätt snart. 4k börjar trots allt ta fart på många marknader. Men jag tror inte att tåget har gått.
Beagle five   2015-10-17 11:52
1080i ställer krav på tvns egna deinterlacing och när svt testade vilken signal dom skulle välja var det vanligt att tv apparater inte klarade av att sätta ihop bilderna korrekt. Hur det ser ut idag på billiga modeller vet jag inte men detta bör vara ett problem som är överspelat sedan länge.
Och korrekt hanterat så ger en 1080i bild dubbelt så hög upplösning utan någon sämre kvalité.
En normal 1080p tv sätter ihop 1080i till korrekt 1080p.
J O Härnström   2015-10-17 13:01
Här kan man läsa om varför SVT valt 720p framför 1080i:
http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/hdtv/expertinformation

Man kan väl bara spekulera i när UHD 4K kommer att sändas ut i framtiden.
Beagle five   2015-10-18 10:40
Otroligt intressant! Tack!
Som sagt, interlaced signal ställer krav på tvns bildbehandling medans progressiv inte gör det i samma utsträckning.
Så deras val är ju helt klart att föredra såsom den public service dom ska vara.
Att det sedan är nedskalad 1080 är ju skälet till att det ser såpass bra ut som det ändå gör.
Och för en total bildnörd så upplevs skillnaden mellan dom olika bitrates svthd sänds i genom dom olika leverantörerna som stor! Telia är ju klart sämst o sedan boxer.
Ser ju ut som att 1080p, förmodligen hårdare komprimerad och i h.265, inte är allt för långt bort.
2015-10-17 13:46   solsson75
Och år 2015 har fortfarande inte Canon fixat EOS Remote till Windows Phone...

Jag som är låst till Windows Phone via jobbet (och är väldigt nöjd med denna telefon) kan alltså inte styra min EOS 6d med WiFi. Måste alltså ha en extra telefon (Android) bara för detta.
PMD   2015-10-21 00:12
EOSar med WiFi kör väl en webserver? Kan man inte styra en del den vägen via vilken webbrowser som helst på vilken smartfon som helst?
2015-10-17 20:28   Alve Henricson
Antar de inte säger något om datum för kommande släpp, men jag är enormt nyfiken på när 600 DO kan tänkas komma på marknaden. Vore också trevligt att få veta när efterföljaren till 5DIII och 6D kommer. Omöjlig uppgift för er ;)
2015-10-18 00:25   lonian
8K blir nog perfekt i Virtual reality headsets i framtiden om det slår genom. Det gäller bara att spelen ser snygga ut också, så kanske man till sist inte ser någon skillnad på verklighet och datorgrafik.
2015-10-18 21:04   jonas18z
Nu är alltså på en mässa där Canon visar upp framtida produkter och ingen frågar om hur de ska komma ikapp med sin sensorteknik?
Svar från froderberg   2015-10-18 21:49
Jodå, frågan är ställd och besvarad ovan. Läs kommentarerna.
2015-10-19 13:03   Boiundrom
Canon var tidiga (först?) med CMOS-sensorer. Har dom andra tillverkarna börjat komma ikapp?
Svar från froderberg   2015-10-19 13:08
Den allmänna synen är att Canon ligger efter. De flesta sensorer har idag a/d-omvandlare på sensor-chipet, det ger kortare signalväg och mindre brus och därmed större dynamiskt omfång än separat a/d-omvandlare som Canon använder.

Canons fotochef säger i en intervju att de beslutat satsa på on-chip a/d-omvandling för att kunna höja bildkvaliteten.
2015-10-21 17:32   martinator
Jaha - då var det till att skriva om önskelistan inför julen... Man blir ju onekligen lite sugen på de nya DO-optikerna.

Merläsning

NYA-EVO Fjord 60-C: Ryggsäck för fotografer på äventyr

NYA-EVO är ett nytt märke på marknaden för fotoväskor. Bolaget var delvis svenskt i starten, men ligger nu i Belgien. De är nu på gång med sin andra fotoryggsäck. Läs mer...

Först med kulled i titan

Det amerikanska företaget Colorado Tripod Company hävdar att de gjort världens första kulled i titan, vilket gör den lättare än motsvarande kulleder i magnesium eller aluminium. Läs mer... 2

VSCO blir bara mobilapp - datorversionen läggs ner

VSCO meddelar i sin webbutik att från och med 1 mars 2019 så kommer deras filter bara finnas för mobila enheter och inte längre för datorer. Läs mer... 5

Poddradio: Så hittar du vinterinspirationen

På vintern tappar många fotografer inspirationen, men inte Fotosidanprofilen Malin Jochumsen. Då fotograferar hon som mest. Läs mer...

Brutus Östling har gjort Årets pandabok 2019

För fjärde gången har naturfotografen Brutus Östling fått motta utmärkelsen ”Årets Pandabok 2019” av kung Carl XVI Gustaf. Denna gång belönas han för boken ”Under Afrikas himlar” Läs mer... 5

Andreas Christensen vinner landskapsfototävling

Tillsammans med Huawei så har vi haft en landskapsfototävling under november. Bland över 200 bidrag vaskades till slut fram Andreas Christensens Tones of Purple fram som den slutliga vinnaren. Andreas vinner en Huawei Mate20 Pro. Läs mer... 43

Fem objektiv till Canon RF och Nikon Z från Kipon

Kinesiska Kipon är mest kända för sina adapters, men har på senare tid börjat göra objektiv. Nu börjar de göra fem av sina objektiv med fattningar för Canons och Nikons nya spegelfria småbildskameror. Läs mer... 7

Från Lightroom Classic till mobilen och vidare

Peter Györffy visar hur man på ett smart sätt anpassar sina bilder i Lightroom Classic för att skickas till telefonen och vidare till olika sociala medier med mera. Kolla in videon...

Tetenal i ekonomisk kris

Det tyska fotokemiföretaget Tetenal har hamnat i ekonomisk turbulens på grund av försendade leveranser från underleverantörer som i sin tur har problem. Läs mer...

Sony återkallar firmware till A7 III och A7R III

Det är firmware-version 2.0 till Sony A7 III och A7R III som återkallats av Sony. Läs mer... 6