Annons
Artiklar > Fotosidan på vernissage

Fotosidan på vernissage




©Maria Mattiasson

I sin nya utställning och bok ”I love Borås” återvänder Lars Tunbjörk till bildmaterialet som låg till grund för debutboken ”Landet utom sig”. Med nya ögon och nya frågor får vi nu se bilder som var för fula, för vackra eller bara för konstiga för att platsa i debutboken.

Det är en intensiv upplevelse av färg och form som möter besökaren när man kliver in i stora salen på Galleri Kontrast. Bilderna är nålade kant mot kant direkt på väggarna utan ramar som avgränsar eller distanserar. Resultatet är en bildlig helhetsupplevelse som förstärker känslan i de enskilda bilderna.

Bilderna, tagna mellan 1989 och 1996, speglar hur färgskalan förändrades när konsumtionskulturen nådde nya höjder under 1980-talet men också vad som hände när konjunkturen vände neråt i 1990-talets början. Vad har hände med Sverige undrar Tunbjörk i den text som ackompanjerar bilderna och vad har egentligen förändrats sedan dess?


© Lars Tunbjörk
Foto: Lars Tunbjörk©

© Lars Tunbjörk
Foto: Lars Tunbjörk©


Utställningen visas på Galleri Kontrast i Stockholm mellan den 14 april och 6 maj

Publicerad 2007-04-19.

14 Kommentarer

Slowfinger 2007-04-19 18:31  
Han är Sveriges bästa "gatufotograf" - definitivt!
christianhylse 2007-04-19 23:03  
alltså, jag gillar verkligen Tunbjörk för hans tekniska kunnande, men jag tycker ej han är någon vidare dokumentärfotograf, absolut inte. Tycker tvärtom att han är överskattad. Jag har bott i småstäder i hela mitt liv och besökt hur många som helst och jag känner aldrig igen mig i hans bilder, de känns mer som snygga, onödigt stiliserade avtryck från en småstadsvärld som enligt mig inte finns.
Men det är min åsikt och spöa mig gärna för den.
Det finns för övrigt många mycket mer närvarande dokumentärfotografer än Tunbjörk. Sådana som skildrar riktiga människor. Och dessa är viktiga, såväl människorna som fotograferna.

Vill dock betona, något motsägelsefullt, att jag ändå kommer att köpa denna boken. Och då för att jag tycker hans bilder är snygga. Dock ser jag dom inte som dokumentära, inte ett dyft.

(edit, två minuter senare:
jag har nu beställt den från Adlibris, kostade ju bara 284 kr, ett fynd i sammanhanget. Dock sålde jag Kontor för något halvår sedan. Snacka om trist dynga.)
Adam Haglund 2007-04-20 15:32  
Fråga till Christian:
På vilket sätt är Tunbjörks bilder inte dokumentära? Varför? Hänger det på (anti-)estetiken?
Är tex James Nachtweys bilder mer dokumentära, trots sin (snygg-)estetik?

Hur ser "riktiga" dokumentära bilder ut?

/Adam
www.adamhaglund.se/blogg
BME 2007-04-20 15:53  
Nu har jag inte sett så värst mycket annat från Tunbjörk, men de 2 exempel ovan får mig knappat att vilja springa iväg till vernissaget. Tekniskt sämre och mer intetsägande bilder får man ju leta efter. Det är möjligt att bilderna måste ses i ett sammanhang, men det sammanhanget framgår ju i så fall inte här.

Nu har jag ju inte gått på fotohögskolan eller konstfack och förstår mig kanske inte på sånt här, och då ber jag om ursäkt.

Mina tankar går till den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=774086
brakke 2007-04-20 20:35  
Tror nog som du säger Mårten att man måste se bilderna i sin helhet och i ett sammanhang, här säger dom ju verkligen.. ingenting, även om man pratar om färgskala kontra konsumtion.
Adam Haglund 2007-04-21 00:03  
Mårten skriver: "Tekniskt sämre och mer intetsägande bilder får man ju leta efter."

Tekniskt perfekt är inte detsamma som en bra bild.

Och, man kan fråga sig: Vad är det alla som gillar Tunbjörk ser i bilderna?
Våga utmana dig själv! Se! betrakta! Det kanske finns något bakom det skenbart dåliga.
Slowfinger 2007-04-21 10:27  
Mårten, ursäkta mig, men dina bilder i ditt album säger inte mig något alls. När du kallar Tunbjörks bilder "intetsägande" är det bara ett uttryck för din smak. Och vad gäller "tekniskt sämre bilder får man leta efter" är du helt ute och cyklar. Tunbjörk har absolut full koll på det vilket syns om du öppnar hans böcker.
BME 2007-04-21 17:58  
Adam: Självklart behöver en bild inte vara tekniskt bra för att vara en bra bild. Men i mitt tycke så måste bilden i alla fall vara "bra" på något sätt för att jag ska tycka om den. Jag ser inget sådant i bilderna ovan. Bildtekniken, dvs kompositionen osv, samt avsaknaden av budskap (återigen, i mitt tycke) var bara exempel på ett par kvaliteter som annars kan lyfta en bild. Att jag valde just tekniken som ett exempel berodde på att någon tidigare berömde Tunbjörks tekniska kunnande, vilket jag inte betvivlar, det framgår bara inte i dessa bilder. Att fortsätta räkna upp vad bilderna saknar känns inte konstruktivt, särskillt inte då det endast är min åsikt. Du kanske kan dela med dig varför du gillar dessa bilder så mycket? Det faktum att de är gjorda av en känd fotograf räknas då inte...

Bo: Vad har mina bilder med denna diskussion att göra? Jag har verkligen aldrig påstått att jag är någon lysande fotograf. Men så har jag heller inte varken vernissage i stora salen på Galleri i Kontrast, stipendier eller fina bokkontrakt. Du får hemskt gärna kritisera mina bilder, men gör det då under de bilderna. Här ber jag vänligen att du håller dig till sakfrågan. Jag ställer samma fråga till dig Bo som till Adam, du kanske kan dela med dig varför bilderna ovan är så bra?

Som jag sa tidigare, bilderna kanske blir kraftfullare i sitt sammanhang, men det framgår ju i så fall verkligen inte här.

Om någon, utan ett känt namn, skulle lägga upp dessa bilder i bildkritikpoolen, vad för sorts kommentarer skulle de då få? Jag tror knappast att de skulle få beröm för vare sig tekniken, det kraftfulla budskapet eller något annat. En stilla undran bara, Bo och Adam, vilka kommentarer skulle ni ge om ni såg dessa bilder, utan Tunbjörks namn under, ärligt talat?
Adam Haglund 2007-04-22 15:56  
Mårten: En gång i tiden var även Lars Tunbjörk ett okänt namn. På något sätt har hans bilder tagit honom till Galleri Kontrast.
Se bilderna, strunta i namnet.
Åza 2007-04-22 18:09  
Fascinerande diskussion. Helt klart är att Tunbjörks bilder väcker känslor. Det som slår mig är att ingen som gillar hans bilder kan eller vill tala om varför. Det skulle vara kul att läsa någon form av analys. Det här med att se bilder i sitt sammanhang tycker jag är mystiskt. Vad ser man då som man inte ser annars? Kan inte enskilda bilder stå för sig själva? Antagligen inte, hans bilder visar väl någon känsla som inte framkommer förrän man ser bilderna i massor.

Om jag själv ska ge någon analys av de bilder som visas här på sidan skulle det bli såhär: I den översta bilden kikar lejonet in genom ett fönster. Det får en att undra vem som stängt in vem. Är det vi som sitter i en bur och låtsas vara fria? Eller tittar lejonet på de exotiska växterna och längtar hem till friheten?

I den undre bilden syns en ödslighet som är litet tryckande. Varför står två bilar så långt ifrån varandra på en helt tom plan? Varför går människor bara förbi? Är det någon mässa som inte börjat? Eller är det Borås nöjesliv som skildras?

Fler analyser efterlyses!
Ekan 2007-04-23 14:29  
Jag tror att lite av svaret faktiskt finns i texten ovan...
"återvänder Lars Tunbjörk till bildmaterialet som låg till grund för debutboken ”Landet utom sig”. Med nya ögon och nya frågor får vi nu se bilder som var för fula, för vackra eller bara för konstiga för att platsa i debutboken"

För mig säger det att när man nått vissa kunskapsnivåer vill man vidare. Då kan man ta till mer abstrakta / konstnärligare / djupare dimmensioner av fotograferandet.
Se på tex Terje Hellsö (hittar inte rätt ö) Han är outstanding på naturbilder, men vad gör han i dag? Han har gått till nästa dimmension... Nu gäller inte artbeskrivningarna längre, nu gäller känslan.

För "oss vanliga" som fortfarande kämpar med att lära oss alla "regler" för att ta den korrekta bilden blir det till "irritation" att de stora mästarna inte gör så som vi försöker lära oss...

OM vi kommer till deras kunskapsnivå någon dag, kanske vi också börjar "leka mera" och bryta mot reglerna för att uppnå och försöka förmedla en känsla... istället för att visa ett motiv. Först då kanske vi till fullo förstå vad de pysslar med.

Bara mina tankar om hela diskussionen...
Johan Pihl 2007-04-24 12:38  
Utgår man ifrån dessa två bilder som visas här, så måste ju utställningen/boken vara hur bra som helst! Men vad jag minns med Landet utom sig, så kändes bilderna i boken/utställningen väldigt starka när man såg dem första gången. Men när första "chocken" väl laggt sig så tröttnade man så himla fort på dem (ungefär som ett besök på Skara Sommarland eller Ullared)! Man kan ju bara hoppas att de här bilderna är lite mer långlivade!
Sonnar 2007-04-25 22:46  
Ett litet inlägg i fotodebatten:
Vad menas med tekniskt perfekt?? Ett ingenjörsmässigt skarpt, (med korrekt återgivande av färgernas våglängder), negativ? Eller när fotografen lyckas med sin strävan att återskapa Sin Egen syn på den sk.verkligheten, genom att kanske sätta på ett gammalt piratobjektiv från 1962 på dyra Leican? Sedan är det ju med foto som med musik, man gillar det eller spyr på det (oavsett om det är symfonikerna som spelar)! I övrigt bara för att en genrer definieras som dokumentär betyder inte det att det är en absolut sanning som visas. Det viktiga här är vilka reflektioner man gör som betraktare på bildvalet- motivet, bildens estetik , känner man igen sig i någon situation? Det är olyckligt om kvaliteten jämföras med hötorgskonst eller bilder från företagens olika konstföreningar.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS