Annons
Artiklar > Helene Schmitz visar fyra serier

Helene Schmitz visar fyra serier

Cottonmil, ur serien Kudzu Project. Foto: Helene Schmitz.

 

Den 6 februari öppnas Helene Schmitz största soloutställning hittills – Borderlands. En utställning där människans komplicerade relation till tid, förgänglighet och naturens krafter gestaltas.

Helene Schmitz är mest känd för sina extrema närbilder på växter. Hon medverkade nyligen i Fotosidan Magasins Naturspecial (7/2014) med sina närbilder.

Hon har i flera utställningar och böcker intresserat sig för hur naturen beskrivits i litteratur och vetenskap. Ett tema hon ofta återkommer till är de mänskliga konstruktionernas skörhet i förhållande till tiden och naturens krafter.

Den nya utställningen kallas Borderlands och består av fyra serier:

Livingrooms (1996) är en serie där Helene fotograferat sitt barndomshem, en sekelskiftslägenhet i Stockholm, som av misstag brunnit ner. Strax efter händelsen dokumenterade hon branden och resultatet blev en ovanlig serie bilder. Sotet, förstörda möbler och brandskadade väggar blandas med den historia som lägenheten bär på. Paradoxalt vackert.


The moonlight room, ur serien Sunken Gardens

Sunken Gardens (2010) är en bildserie från Surinam i Sydamerika. Helene Schmitz gjorde det här projektet på en fjärilsfarm i djungeln. I bilderna gestaltas hur fjärilsfarmens bräckliga rum av nät möter en våldsam, påträngande natur. Betraktaren av dessa bilder tappar begreppet om vem som har makten över den här platsen. Det är rum som väcker frågor, rum att förlora sig i.


Alabama fields, ur serien Kuduzu Project.

Kudzu Project (2013) är en serie bilder som bygger på Helenes fascination över hur naturens krafter kan dominera människans rum och skapelser. Genom sina fotografier i denna serie gestaltar hon naturens ständiga växtprocess och hur den helt okontrollerat kan ödelägga människans fysiska rum.

– I det här projektet jobbar jag med något som har gått snett. Naturen har havererat. Den invasiva klätterväxten Kudzu har tagit över och dödat all annan växtlighet och visar hur litet människan kan kontrollera naturen. Det vi ville använda som prydnad har nu blivit ett hot mot människan och mänskliga konstruktioner, berättade Helene Schmitz i Fotosidan Magasin.


The blue room, ur serien Earthworks.

Earthworks (2015) är Helenes senaste verk som färdigställts för utställningen på Dunkers. Bilderna är fotograferade i en by i våra dagars Namibia i januari. Platsen är en övergiven by i södra Namibia där det under det tidiga 1900-talet pågick diamantutvinning. Sanden och vindarna från Atlanten dränker långsamt de här byggnaderna. Elementen har under åren som gått lämnat sina uttryck. En serie bilder som inbjuder till ett flertal tolkningar. Återigen är det naturen i relation till människans fysiska rum som är i fokus. Ett projekt som anknyter till ett bärande tema i Helenes fotografiska produktion– ett tillstånd bortom människans kontroll.

I samband med utställningen Borderlands produceras en katalog som innefattar alla de fyra fotoprojekten. Katalogens texter är författade av John Peter Nilsson (chef på Moderna museet i Malmö), Carl Johan Malmberg (författare), Cecilia Sjöholm (professor i estetik), Sven Olov Wallenstein (professor i filosofi) och Gabriel Bauret (curator och författare). Utgivningen sker i samarbete mellan Helene Schmitz, Dunkers kulturhus och Art & Theory Publishing Ltd.

Borderlands visas på Dunkers kulturhus i Helsingborg 7 februari till 17 maj 2015. Vernissage 6 februari 18.00–20.00.

Foto: Helen Schmitz samtliga bilder.



Publicerad 2015-01-20.

1 Kommentarer

Marie_1 2015-01-21 09:54  
Intressant! hoppas att det kommer att visas i Stockholm också.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS