Annons
Artiklar > Krigsbilder i världsklass på Fotografiska

Krigsbilder i världsklass på Fotografiska

West Bank, Ramallah, 2000 © James Nachtwey Archive, Hood Museum of Art, Dartmouth

 

James Nachtwey anses av många som de senaste decenniernas främste krigsfotograf. Utställningen Memoria innehåller flera av Nachtweys mest framstående verk, och bilderna presenteras i berättande sekvenser.

Under början av 1970-talet tog James Nachtwey starkt intryck av nyhetsbilderna från Vietnam-kriget som visade en grymmare verklighet än vad som officiellt sades hända. Han bestämde sig för att bli fotograf och började jobba som pressfotograf 1976.

Fem år senare bevakade han sin första konflikt, stridigheterna på Nordirland. Sedan 1984 jobbar han som kontrakterad frilansfotograf för Times. Han har även gjort flera uppdrag för National Geographic.

Listan över konflikter som Nachtwey bevakat är lång och han var nära att bli skjuten i Sydafrika 1994. Istället blev hans vän och kollega Ken Oosterbroek, som var alldeles intill Nachtwey, dödligt sårad. Även en annan fotograf blev träffad. Om denna händelse och om dessa fotografer handlar långfilmen "The Bang Bang Club". 2003 träffades Nachtwey av en granat i Irak.

År 2001 gjordes en dokumentär om James Nachtwey kallad "War photographer". Filmen blev oscarsnominerad.

Bosnia-Herzegovina, Mostar, 1993 © James Nachtwey Archive, Hood Museum of Art, Dartmouth

Gemensamt för Nachtweys bilder är att han fokuserar på konsekvenserna av orättvisor och våld samtidigt som de väcker medkänsla och sympati. Vid avgörande, historiska händelser med världsomspännande påverkan dokumenterar han intima mänskliga ögonblick. Hans bilder kan verka tekniskt fulländade, men de är spontana, intuitiva och ofta komponerade på bråkdelen av en sekund.

James Nachtwey på sin utställning Memoria på Fotografiska i Stockholm. Foto: Magnus Fröderberg

Utställningen Memoria öppnar den 14 juni på Fotografiska i Stockholm och visas fram till den 15 september.



Publicerad 2019-06-13.

8 Kommentarer

Nils Bergqvist 2019-06-18 20:27  
Kan man inte tänka sig att fotograferna (Nachtwey och Hansen) båda använt sig av upplättningsblixt? Ser nästan ut som det? I alla fall ser dom inte naturliga ut, mera måleriska? Kanske har de slätat ut med något verktyg som gör bilderna så jämna i strukturen? Sen kan man undra varför skuggan från cocktail-kastaren faller snett bakåt mot väggen i Nachtweys bild, medan den faller vinkelrätt in mot väggen i Hansens? Kanske tagna med några timmars mellanrum?
Svar från froderberg 2019-06-18 20:32
Jag tycker inte alls att det ser ut som de använt blixt. Och jag kan inte minnas det från dokumentären heller. Men skuggorna är helt klart uppljusade, särskilt killen i förgrunden på James bild.
Nils Bergqvist 2019-06-18 20:36
När jag närmare studerar skuggan från killens ben i Hansens bild, så ser den också ut att böja sig åt fel håll bid knäet? Eller tänker jag fel?
Nils Bergqvist 2019-06-18 20:39
Kanske bara böjen vid foten, då ljuskällan (solen?) verkar stå lågt, och att böjen inte syns så väl längre upp?
Nils Bergqvist 2019-06-18 20:42
Den ljusa väggen reflekterar säkert en del ljus som gör att det ser lite "onaturligt" ut.

Merläsning

ANNONS