Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Krigsbilder i världsklass på Fotografiska

Krigsbilder i världsklass på Fotografiska

West Bank, Ramallah, 2000 © James Nachtwey Archive, Hood Museum of Art, Dartmouth

 

James Nachtwey anses av många som de senaste decenniernas främste krigsfotograf. Utställningen Memoria innehåller flera av Nachtweys mest framstående verk, och bilderna presenteras i berättande sekvenser.

Under början av 1970-talet tog James Nachtwey starkt intryck av nyhetsbilderna från Vietnam-kriget som visade en grymmare verklighet än vad som officiellt sades hända. Han bestämde sig för att bli fotograf och började jobba som pressfotograf 1976.

Fem år senare bevakade han sin första konflikt, stridigheterna på Nordirland. Sedan 1984 jobbar han som kontrakterad frilansfotograf för Times. Han har även gjort flera uppdrag för National Geographic.

Listan över konflikter som Nachtwey bevakat är lång och han var nära att bli skjuten i Sydafrika 1994. Istället blev hans vän och kollega Ken Oosterbroek, som var alldeles intill Nachtwey, dödligt sårad. Även en annan fotograf blev träffad. Om denna händelse och om dessa fotografer handlar långfilmen "The Bang Bang Club". 2003 träffades Nachtwey av en granat i Irak.

År 2001 gjordes en dokumentär om James Nachtwey kallad "War photographer". Filmen blev oscarsnominerad.

Bosnia-Herzegovina, Mostar, 1993 © James Nachtwey Archive, Hood Museum of Art, Dartmouth

Gemensamt för Nachtweys bilder är att han fokuserar på konsekvenserna av orättvisor och våld samtidigt som de väcker medkänsla och sympati. Vid avgörande, historiska händelser med världsomspännande påverkan dokumenterar han intima mänskliga ögonblick. Hans bilder kan verka tekniskt fulländade, men de är spontana, intuitiva och ofta komponerade på bråkdelen av en sekund.

James Nachtwey på sin utställning Memoria på Fotografiska i Stockholm. Foto: Magnus Fröderberg

Utställningen Memoria öppnar den 14 juni på Fotografiska i Stockholm och visas fram till den 15 september.



Publicerad 2019-06-13. Läst av 2606 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-06-14 19:08   cango
Här är ett exempel vad "elefantbilden med påklistrad himmel" gör: Att man ifrågasätter även "West Bank, Ramallah, 2000" Har ingen aning om den är äkta eller inte. Den ser som en ruta på en serietidning. Jag ifrågasätter inte allt det andra, då jag inte vet ett skit om fotografen eller dennes arbete i övrigt. Men när en så (över)redigerad bild, dokumentär sådan, dyker upp på första sidan, så hajar man ju till.
MagnusPe 2019-06-14 19:25
Jag skulle vilja dela med mig av mina tankar och säga att jag tycker inte den här bilden är överredigerad. Och skillnaden på redigering är stor. Här ser jag inga tecken till montage vilket Björns bild visar. Här handlar det mer om att bilden har redigerats i ljus och färg. För mig känns händelsen och avporträtteringen av händelsen mycket mer äkta än Björns bild. Dokumentära bilder har alltid varit redigerade såsom den här bilden. Rent tekniskt så redigeras en bild så fort bilden råkonverteras (digitalt) eller kopieras (analogt). För att visa en bild så behövs detta. Där kan ju fotografen välja olika sätt för att framhäva olika saker. Nu rullar jag iväg i tankarna men jag ser stor skillnad på redigering som denna och redigering som i Björns bild. Så jag hajar inte till lika mycket.
cango 2019-06-14 19:47
@magnus p.
Ja, absolut - inget montage (som jag ser), så jag jämför dom inte rakt av.
Det är väl den HDR-toningen är för kraftig för min smak, framför allt i en dokumentär bild. Jag redigerar alltid mina bilder, så jag fattar att alla bilder redigeras såklart. Lekte t.o.m med tonmapping för flera år sen, men det blev trist fort fort.
PMD 2019-06-15 00:03
Man ser inte vad det är som brinner och som åstadkommer den tjocka svarta röken. Det hade nog varit bättre om man såg själva eldhärden.

Bilden är högst troligen inte en montage, nej, men frågan är väl hur arrangerad den är?
Svar från froderberg 2019-06-15 13:30
Jag har för mig att dokumentären "War Photographer" har med när bilden på Västbanken tas.

DN:s Paul Hansen fotograferade för övrigt samma händelse:
https://www.fotosidan.se/cldoc/utstallning/ny-bok-och-utstallning-visar-paul.htm
2019-06-18 20:27   Nils Bergqvist
Kan man inte tänka sig att fotograferna (Nachtwey och Hansen) båda använt sig av upplättningsblixt? Ser nästan ut som det? I alla fall ser dom inte naturliga ut, mera måleriska? Kanske har de slätat ut med något verktyg som gör bilderna så jämna i strukturen? Sen kan man undra varför skuggan från cocktail-kastaren faller snett bakåt mot väggen i Nachtweys bild, medan den faller vinkelrätt in mot väggen i Hansens? Kanske tagna med några timmars mellanrum?
Svar från froderberg 2019-06-18 20:32
Jag tycker inte alls att det ser ut som de använt blixt. Och jag kan inte minnas det från dokumentären heller. Men skuggorna är helt klart uppljusade, särskilt killen i förgrunden på James bild.
Nils Bergqvist 2019-06-18 20:36
När jag närmare studerar skuggan från killens ben i Hansens bild, så ser den också ut att böja sig åt fel håll bid knäet? Eller tänker jag fel?
Nils Bergqvist 2019-06-18 20:39
Kanske bara böjen vid foten, då ljuskällan (solen?) verkar stå lågt, och att böjen inte syns så väl längre upp?
Nils Bergqvist 2019-06-18 20:42
Den ljusa väggen reflekterar säkert en del ljus som gör att det ser lite "onaturligt" ut.

Merläsning

Test Nikon D6 - teknikredaktör Martin Agfors går igenom kameran (video)

Plus I denna video går teknikredaktör Martin Agfors under 5 min igenom kamerans viktigaste funktioner och jämför bland annat med Nikon D5. Läs mer...

Test Nikon D6: Snabbare och mer träffsäker

Plus Nikon D6 innebär en relativt försiktig uppdatering av D5. De främsta skillnaderna är en ny snabbare processor och en helt ny autofokusmodul. Dessutom har kameran fått inbyggd wifi, blåtand och GPS. Läs mer... 13

Superextrem raktecknande vidvinkel från Laowa

Med en bildvinkel på 135 grader är Laowa 9 mm f/5,6 FF RL världens extremaste raktecknande vidvinkel för spegelfria småbildskameror. Läs mer... 5

Utforska fågellivet i ditt närområde

De gör filmer om fåglar i Sveriges natur. Läs mer... 3

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Kinesisk medborgare gripen – flög drönare över skyddsobjekt

En kinesisk medborgare har frihetsberövats misstänkt för brott mot skyddslagen efter att ha flugit drönare över ett skyddsobjekt. Läs mer... 12

H&Y Revoring låter dig använda samma filter

Använd samma filter till objektiv med flera olika diametrar. Läs mer... 6

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Skärpning av lagen om fotografering i rättsal

I mer än 70 år har det varit förbjudet att fotografera i rättssalar. För ett år sedan skärptes lagen så att det även blev förbjudet att fotografera in i rättssalen. Från och med den 1 juli skärps lagen ytterligare. Läs mer... 6

Elinchrom ELB 500 TTL