Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Krigsbilder i världsklass på Fotografiska

Krigsbilder i världsklass på Fotografiska

West Bank, Ramallah, 2000 © James Nachtwey Archive, Hood Museum of Art, Dartmouth

 

James Nachtwey anses av många som de senaste decenniernas främste krigsfotograf. Utställningen Memoria innehåller flera av Nachtweys mest framstående verk, och bilderna presenteras i berättande sekvenser.

Under början av 1970-talet tog James Nachtwey starkt intryck av nyhetsbilderna från Vietnam-kriget som visade en grymmare verklighet än vad som officiellt sades hända. Han bestämde sig för att bli fotograf och började jobba som pressfotograf 1976.

Fem år senare bevakade han sin första konflikt, stridigheterna på Nordirland. Sedan 1984 jobbar han som kontrakterad frilansfotograf för Times. Han har även gjort flera uppdrag för National Geographic.

Listan över konflikter som Nachtwey bevakat är lång och han var nära att bli skjuten i Sydafrika 1994. Istället blev hans vän och kollega Ken Oosterbroek, som var alldeles intill Nachtwey, dödligt sårad. Även en annan fotograf blev träffad. Om denna händelse och om dessa fotografer handlar långfilmen "The Bang Bang Club". 2003 träffades Nachtwey av en granat i Irak.

År 2001 gjordes en dokumentär om James Nachtwey kallad "War photographer". Filmen blev oscarsnominerad.

Bosnia-Herzegovina, Mostar, 1993 © James Nachtwey Archive, Hood Museum of Art, Dartmouth

Gemensamt för Nachtweys bilder är att han fokuserar på konsekvenserna av orättvisor och våld samtidigt som de väcker medkänsla och sympati. Vid avgörande, historiska händelser med världsomspännande påverkan dokumenterar han intima mänskliga ögonblick. Hans bilder kan verka tekniskt fulländade, men de är spontana, intuitiva och ofta komponerade på bråkdelen av en sekund.

James Nachtwey på sin utställning Memoria på Fotografiska i Stockholm. Foto: Magnus Fröderberg

Utställningen Memoria öppnar den 14 juni på Fotografiska i Stockholm och visas fram till den 15 september.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2019-06-13. Läst av 1987 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-06-14 19:08   cango
Här är ett exempel vad "elefantbilden med påklistrad himmel" gör: Att man ifrågasätter även "West Bank, Ramallah, 2000" Har ingen aning om den är äkta eller inte. Den ser som en ruta på en serietidning. Jag ifrågasätter inte allt det andra, då jag inte vet ett skit om fotografen eller dennes arbete i övrigt. Men när en så (över)redigerad bild, dokumentär sådan, dyker upp på första sidan, så hajar man ju till.
MagnusPe   2019-06-14 19:25
Jag skulle vilja dela med mig av mina tankar och säga att jag tycker inte den här bilden är överredigerad. Och skillnaden på redigering är stor. Här ser jag inga tecken till montage vilket Björns bild visar. Här handlar det mer om att bilden har redigerats i ljus och färg. För mig känns händelsen och avporträtteringen av händelsen mycket mer äkta än Björns bild. Dokumentära bilder har alltid varit redigerade såsom den här bilden. Rent tekniskt så redigeras en bild så fort bilden råkonverteras (digitalt) eller kopieras (analogt). För att visa en bild så behövs detta. Där kan ju fotografen välja olika sätt för att framhäva olika saker. Nu rullar jag iväg i tankarna men jag ser stor skillnad på redigering som denna och redigering som i Björns bild. Så jag hajar inte till lika mycket.
cango   2019-06-14 19:47
@magnus p.
Ja, absolut - inget montage (som jag ser), så jag jämför dom inte rakt av.
Det är väl den HDR-toningen är för kraftig för min smak, framför allt i en dokumentär bild. Jag redigerar alltid mina bilder, så jag fattar att alla bilder redigeras såklart. Lekte t.o.m med tonmapping för flera år sen, men det blev trist fort fort.
PMD   2019-06-15 00:03
Man ser inte vad det är som brinner och som åstadkommer den tjocka svarta röken. Det hade nog varit bättre om man såg själva eldhärden.

Bilden är högst troligen inte en montage, nej, men frågan är väl hur arrangerad den är?
Svar från froderberg   2019-06-15 13:30
Jag har för mig att dokumentären "War Photographer" har med när bilden på Västbanken tas.

DN:s Paul Hansen fotograferade för övrigt samma händelse:
https://www.fotosidan.se/cldoc/utstallning/ny-bok-och-utstallning-visar-paul.htm
2019-06-18 20:27   Nils Bergqvist
Kan man inte tänka sig att fotograferna (Nachtwey och Hansen) båda använt sig av upplättningsblixt? Ser nästan ut som det? I alla fall ser dom inte naturliga ut, mera måleriska? Kanske har de slätat ut med något verktyg som gör bilderna så jämna i strukturen? Sen kan man undra varför skuggan från cocktail-kastaren faller snett bakåt mot väggen i Nachtweys bild, medan den faller vinkelrätt in mot väggen i Hansens? Kanske tagna med några timmars mellanrum?
Svar från froderberg   2019-06-18 20:32
Jag tycker inte alls att det ser ut som de använt blixt. Och jag kan inte minnas det från dokumentären heller. Men skuggorna är helt klart uppljusade, särskilt killen i förgrunden på James bild.
Nils Bergqvist   2019-06-18 20:36
När jag närmare studerar skuggan från killens ben i Hansens bild, så ser den också ut att böja sig åt fel håll bid knäet? Eller tänker jag fel?
Nils Bergqvist   2019-06-18 20:39
Kanske bara böjen vid foten, då ljuskällan (solen?) verkar stå lågt, och att böjen inte syns så väl längre upp?
Nils Bergqvist   2019-06-18 20:42
Den ljusa väggen reflekterar säkert en del ljus som gör att det ser lite "onaturligt" ut.

Merläsning

50 år sedan Hasselblads första mån-besök

Hasselblad firar 50 år sedan Apollo 11:s månlandning. Läs mer...

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman för nr 5/2019 är "Barn" respektive "Gatufoto". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Du kan ladda upp till och den 28 juli. Läs mer...

Wacoms Cintiq 22 - budgetbräda för entusiaster

En enklare och billigare stor-bräda ska locka studenter och entusiaster. Läs mer... 3

Fujifilm släpper XF16-80mmF4 R OIS WR och GF50mmF3,5 R LM WR

Två nya objektiv till Fujifilms GFX- och X-system - en zoom och en normal. Läs mer...

Hasselblad släpper jubileumsversion av 907X och CFV II 50C

50 år sedan månlandningen - Hasselblad släpper 907X Special Edition. Läs mer... 2

Jesper Stenmark vann resan till Yellowstone

Under våren hade vi en fototävling där vinsten var en resa med Wild Nature fotoresor till Yellowstone. Vinnarbilden valdes ut av en jury från Wild Nature fotoresor och vinnaren heter Jesper Stenmark. Stort grattis! Läs mer...

Vi provar Sony A7R IV

Plus Fotosidan var med på Sonys pressvisning av nya Sony A7R IV och fick sedan chansen att under några timmar provköra kameran. Läs mer... 21

Lomography släpper färgfilmen LomoChrome i flera olika format

Kickstarter-kampanj ska möjliggöra film med hög kontrast och mycket svärta. Läs mer... 2

Sony A7R IV har 61 megapixel och 15 steg dynamiskt omfång

Under tisdagen presenterade Sony ersättaren till A7R III - nu kommer A7R IV. Läs mer... 36

Test: Fujifilm X-T30

Plus Föregångaren X-T20 är en kompetent och prisvärd kamera. X-T30 är ännu bättre, framförallt när det gäller video och autofokus. Och priset är lågt sett till allt man får för pengarna. Läs mer... 6