Artiklar > Ny fotokonst visas på Österlen

Ny fotokonst visas på Österlen

Ur serien "Swedish Blue I" Foto: Thomas H Johnsson

 

Under påskhelgen är det traditionsenligt konstrunda på Österlen i Skåne som lockar konstintresserade från hela landet. På fotogalleriet Fabriken i Bästekille premiärvisas Thomas H Johnssons nya fotoprojekt ”Swedish Blue I”. Här visas också bilder av nyligen bortgångne Lennart Nilsson.

– Vi är några fotografer som ställer ut tillsammans. Men även andra konstformer är representerade och flertalet fotografier av Lennart Nilsson kommer också att visas, du vet, han som gjorde den klassiska boken ”Ett barn blir till”. Lennart betraktas idag som Sveriges internationellt mest kända fotograf och han sa ofta att han vill göra det osynliga synligt. Och så skulle man även kunna sammanfatta min intention med ”Swedish Blue I”, säger Thomas H Johnsson.

Det samtida Sverige verkar allt som oftast handla om våra storstäder. Ändå är det utanför våra storstäder den största delen av befolkningen lever. ”Swedish Blue I” är en fotografisk undersökning av dagens anonyma Sverige och utställningens kärna är brinnande aktuell då bristande resurser till landsbygden idag debatteras flitigt.

– Det är givetvis komplext. Landsbygden blir satt på undantag när samhälleliga funktioner centraliseras till storstäderna. Och det går inte att förneka. Men ”Swedish Blue I” är inte glesbygdspolitik eller en objektiv och heltäckande skildring. Snarare gestaltar fotografierna ett känslomässigt och mentalt personligt tillstånd med starka beröringspunkter till begrepp som identitet och levnadsvillkor, säger Thomas H Johnsson.

Thomas H Johnsson

Om man ser till Johnssons under åren samlade produktion är det nästan uteslutande närmiljön som gestaltats. Efter den uppmärksammade och avslutade trilogin från Landskrona, där han också är född och uppvuxen, har Johnsson vänt blicken mot Sveriges småsamhällen. I tidigare böcker och utställningar har det oftast varit fokus på småbild och svart vit fotografi. Nu har han laddat Hasselbladskameran med negativ färgfilm.

– Fotografera med analog film är en långsam metod som jag sympatiserar med. Och kanske är uttryckets form en reaktion i en tid där mycket ska dra åt det spektakulära och glittrigt förföriska. Jag vet inte. Men kan konstatera att ”Swedish Blue I” har en dov och krävande ton som överensstämmer min uppfattning av det vardagliga och hemtama, det vi ständigt ser men sällan reflekterar över, men också det vackra i det lilla. Jag tror på att skildra det man har en personlig relation till, berättar Thomas H Johnsson.

Sedan våren 2016 har Johnsson fokuserat på arbetet med ”Swedish Blue I” i sin nuvarande form. Nu är det alltså premiärvisning för allmänheten.

– Även om jag aldrig någonsin har fått så pass mycket positiv respons på mina arbeten som jag fått av ”Swedish Blue I” känns det nervöst. Eller kanske inte direkt nervöst, men det skapar en viss anspänning att presentera något nytt, något som är så djupt förbundet med mig själv. Samtidigt ska det givetvis ska bli oerhört roligt att möta publiken. Jag har ju tidigare endast visat materialet för redaktörer och curators, berättar Thomas H Johnsson.

OM FABRIKEN OCH GALLERI FINAL

Fabriken i Bästekille på Österlen är en filial till Galleri Final i Malmö. 1997 öppnade Galleri Final och de arbetar företrädesvis med samtida skandinaviska konstnärer och är idag ett av Sydsveriges ledande gallerier. 2011 köpte Galleri Final de gamla fabrikslokalernai Bästekille och öppnade "Fabriken". Varje år arrangeras en stor samlingsutställning på Fabriken under påsken samt en separatutställning varje sommar och höst.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-03-26. Läst av 1814 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2018-03-26 11:20   mats lindfors
Ser mycket intressant ut. Lycka till!
2018-03-26 12:54   Nils Bergqvist
Ett galleri som man får besöka när man har vägarna däråt, eller hyr in sig i fackföreningens stuga på Österlen👍
Lite frågande dock till denna inställning till analog fotografi: ”Fotografera med analog film är en långsam metod som jag sympatiserar med.” Är det inte lite övernostalgiskt? Det beror ju helt på vilka redskap man använder, enda skillnaden är väl att man får byta film var 36:e ruta
Svar från froderberg   2018-03-26 13:05
Det finns väl många som tycker att film tvingar ner tempot. Och i det här fallet är det nog bara 12 knäpp per rulle. Ju större format desto lugnare kanske? Jag tog 10 bilder/s redan på filmtiden som pressfotograf. ;)
luminousoctaves   2018-03-26 19:44
Angående analogt som långsamt förstår jag precis vad han menar. Det handlar inte om att det skulle vara bättre eller coolare än digitalt, det är ett annat angreppssätt till att fotografera. Vet du att du har 12 bilder på en rulle och inte 10.000 så jobbar du annorlunda. Begränsningen är kreativitetens moder.
Nils Bergqvist   2018-03-27 09:49
Själv har jag oft minst 10 extra 120-rullar i fickan när jag fotar mellanformat, ibland mer. Likadant med småbild, den kamera jag använt mest siststa åren har snabbladdning, bara att lägga i och dra ut änden en bit och stänga. Sen automatisk återspolning. Snabbarbetad, autofokus och hel eller halvautomatisk. Inget från 40-talet direkt. När jag fotar digitalt tänker jag inte annorlunda bara för att jag slipper byta film. Samma tänk vid båda.
Joakim K E Johansson   2018-03-27 12:54
För mig handlar det mer om den manuella hanteringen kontra automatik av olika slag. Men också att jag blir snålare med mina exponeringar när jag plåtar med film. Det tar därför lite längre tid, jag tänker efter mer, håller igen med exponeringarna, och så vidare.

Alltså fotar jag ogärna med helautomatiska analoga kameror eftersom jag tycker att dom är för lika digitalkameror i handhavandet. Så för mig funkar detta med långsamhet enbart med helt manuella analoga kameror.
Nils Bergqvist   2018-03-27 19:08
Jag köpte min nya digitala kamera för 9 månader sen. Jämför jag hur många filmer 135-36 och 120-12 som jag förut brukade ta under 9 månader, med det antal exponeringar jag tagit med den digitala under samma tid, så är det obetydligt mindre. Fotar helst med tidsautomatik både analogt och digitalt (fast i mellanformat blir det manuellt). Men jag är nog varken nån vanlig analogfotograf eller nån vanlig digitalskjutare. Förmodligen rätt ovanlig då, eftersom de flesta brukar poängtera just denna skillnad mellan analogt och digitalt.

Merläsning

Bättre bildstabilisering i GoPro Hero 7 Black

GoPro uppdaterar sin Hero-serie och ger toppmodell extra effektiv bildstabilisering och möjlighet till livestreaming. Läs mer... 6

4K och 65 gångers zoomomfång

Canon Powershot SX70 HS är efterträdare till fyra år gamla Powershot SX60 HS med bland annat snabbare processor, 4K video och fler pixlar. Läs mer... 3

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 7

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer... 2

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 7

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 2

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Elinchrom ELB 500 TTL Dual To Go - Free Transmitter Pro