Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Annons
Artiklar > Ny fotokonst visas på Österlen

Ny fotokonst visas på Österlen

Ur serien "Swedish Blue I" Foto: Thomas H Johnsson

 

Under påskhelgen är det traditionsenligt konstrunda på Österlen i Skåne som lockar konstintresserade från hela landet. På fotogalleriet Fabriken i Bästekille premiärvisas Thomas H Johnssons nya fotoprojekt ”Swedish Blue I”. Här visas också bilder av nyligen bortgångne Lennart Nilsson.

– Vi är några fotografer som ställer ut tillsammans. Men även andra konstformer är representerade och flertalet fotografier av Lennart Nilsson kommer också att visas, du vet, han som gjorde den klassiska boken ”Ett barn blir till”. Lennart betraktas idag som Sveriges internationellt mest kända fotograf och han sa ofta att han vill göra det osynliga synligt. Och så skulle man även kunna sammanfatta min intention med ”Swedish Blue I”, säger Thomas H Johnsson.

Det samtida Sverige verkar allt som oftast handla om våra storstäder. Ändå är det utanför våra storstäder den största delen av befolkningen lever. ”Swedish Blue I” är en fotografisk undersökning av dagens anonyma Sverige och utställningens kärna är brinnande aktuell då bristande resurser till landsbygden idag debatteras flitigt.

– Det är givetvis komplext. Landsbygden blir satt på undantag när samhälleliga funktioner centraliseras till storstäderna. Och det går inte att förneka. Men ”Swedish Blue I” är inte glesbygdspolitik eller en objektiv och heltäckande skildring. Snarare gestaltar fotografierna ett känslomässigt och mentalt personligt tillstånd med starka beröringspunkter till begrepp som identitet och levnadsvillkor, säger Thomas H Johnsson.

Thomas H Johnsson

Om man ser till Johnssons under åren samlade produktion är det nästan uteslutande närmiljön som gestaltats. Efter den uppmärksammade och avslutade trilogin från Landskrona, där han också är född och uppvuxen, har Johnsson vänt blicken mot Sveriges småsamhällen. I tidigare böcker och utställningar har det oftast varit fokus på småbild och svart vit fotografi. Nu har han laddat Hasselbladskameran med negativ färgfilm.

– Fotografera med analog film är en långsam metod som jag sympatiserar med. Och kanske är uttryckets form en reaktion i en tid där mycket ska dra åt det spektakulära och glittrigt förföriska. Jag vet inte. Men kan konstatera att ”Swedish Blue I” har en dov och krävande ton som överensstämmer min uppfattning av det vardagliga och hemtama, det vi ständigt ser men sällan reflekterar över, men också det vackra i det lilla. Jag tror på att skildra det man har en personlig relation till, berättar Thomas H Johnsson.

Sedan våren 2016 har Johnsson fokuserat på arbetet med ”Swedish Blue I” i sin nuvarande form. Nu är det alltså premiärvisning för allmänheten.

– Även om jag aldrig någonsin har fått så pass mycket positiv respons på mina arbeten som jag fått av ”Swedish Blue I” känns det nervöst. Eller kanske inte direkt nervöst, men det skapar en viss anspänning att presentera något nytt, något som är så djupt förbundet med mig själv. Samtidigt ska det givetvis ska bli oerhört roligt att möta publiken. Jag har ju tidigare endast visat materialet för redaktörer och curators, berättar Thomas H Johnsson.

OM FABRIKEN OCH GALLERI FINAL

Fabriken i Bästekille på Österlen är en filial till Galleri Final i Malmö. 1997 öppnade Galleri Final och de arbetar företrädesvis med samtida skandinaviska konstnärer och är idag ett av Sydsveriges ledande gallerier. 2011 köpte Galleri Final de gamla fabrikslokalernai Bästekille och öppnade "Fabriken". Varje år arrangeras en stor samlingsutställning på Fabriken under påsken samt en separatutställning varje sommar och höst.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-03-26. Läst av 1879 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2018-03-26 11:20   mats lindfors
Ser mycket intressant ut. Lycka till!
2018-03-26 12:54   Nils Bergqvist
Ett galleri som man får besöka när man har vägarna däråt, eller hyr in sig i fackföreningens stuga på Österlen👍
Lite frågande dock till denna inställning till analog fotografi: ”Fotografera med analog film är en långsam metod som jag sympatiserar med.” Är det inte lite övernostalgiskt? Det beror ju helt på vilka redskap man använder, enda skillnaden är väl att man får byta film var 36:e ruta
Svar från froderberg   2018-03-26 13:05
Det finns väl många som tycker att film tvingar ner tempot. Och i det här fallet är det nog bara 12 knäpp per rulle. Ju större format desto lugnare kanske? Jag tog 10 bilder/s redan på filmtiden som pressfotograf. ;)
luminousoctaves   2018-03-26 19:44
Angående analogt som långsamt förstår jag precis vad han menar. Det handlar inte om att det skulle vara bättre eller coolare än digitalt, det är ett annat angreppssätt till att fotografera. Vet du att du har 12 bilder på en rulle och inte 10.000 så jobbar du annorlunda. Begränsningen är kreativitetens moder.
Nils Bergqvist   2018-03-27 09:49
Själv har jag oft minst 10 extra 120-rullar i fickan när jag fotar mellanformat, ibland mer. Likadant med småbild, den kamera jag använt mest siststa åren har snabbladdning, bara att lägga i och dra ut änden en bit och stänga. Sen automatisk återspolning. Snabbarbetad, autofokus och hel eller halvautomatisk. Inget från 40-talet direkt. När jag fotar digitalt tänker jag inte annorlunda bara för att jag slipper byta film. Samma tänk vid båda.
Joakim K E Johansson   2018-03-27 12:54
För mig handlar det mer om den manuella hanteringen kontra automatik av olika slag. Men också att jag blir snålare med mina exponeringar när jag plåtar med film. Det tar därför lite längre tid, jag tänker efter mer, håller igen med exponeringarna, och så vidare.

Alltså fotar jag ogärna med helautomatiska analoga kameror eftersom jag tycker att dom är för lika digitalkameror i handhavandet. Så för mig funkar detta med långsamhet enbart med helt manuella analoga kameror.
Nils Bergqvist   2018-03-27 19:08
Jag köpte min nya digitala kamera för 9 månader sen. Jämför jag hur många filmer 135-36 och 120-12 som jag förut brukade ta under 9 månader, med det antal exponeringar jag tagit med den digitala under samma tid, så är det obetydligt mindre. Fotar helst med tidsautomatik både analogt och digitalt (fast i mellanformat blir det manuellt). Men jag är nog varken nån vanlig analogfotograf eller nån vanlig digitalskjutare. Förmodligen rätt ovanlig då, eftersom de flesta brukar poängtera just denna skillnad mellan analogt och digitalt.

Merläsning

Blogg, Portfolio, rabatt på kameraförsäkring och Fotosidan Magasin, alla Plus-artiklar.

Förlängt mässerbjudande (9-16/11):
1 år 440 kr (normalt 620 kr) eller 2 månader i taget (första perioden 30 kr).

Dokumentära bilder säljer bostäder

Svenskarna upplever ofta bostadsannonser som generiska och klyschiga. Fastighetsbyrån gör därför en satsning på mer personliga bostadspresentationer, bland annat med bilder av dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe. Bilderna ersätter de vanliga mäklarbilderna och ska visa upp vardagslivet i hemmen. Läs mer...

Lastolite Halo Compact – extra kompakt reflektor och diffusor

Lastolite har lanserat ett nytt tillbehör med dubbla funktioner: Halo Compact. Det fungerar både som reflexskärm och som diffusor och blir ovanligt kompakt när den fälls ihop. Läs mer...

Göran vill skriva om din bild

Har du en bild som du tycker om, men inte riktigt förstår varför? Eller kanske en som du själv ogillar, men som andra uppskattar? Låt då Göran Segeholm skriva om din bild i Fotosidan Magasin. Läs mer...

Fotomässor - vad är grejen?

Fotosidans redaktör Magnus Fröderberg besökte den nystartade fotomässan PhotoMarket på Fotografiska. Han avslöjar bland annat vad han tycker bäst om med fotomässor, men också vad han tycker sämst om. Avsnittet är producerat av Joakim K E Johansson. Läs mer... 3

Video filmad med Hasselblad 500 C/M

Filmaren Casey Cavanaugh har gjort en prisbelönt kortfilm där det som sker betraktas på en kameras mattskiva. I detta fall en mattskivan hos en klassisk kamera: Hasselblad 500 C/M. Läs mer...

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 11

Delta i tävling om två platser till Kungsörnseldorado

Alla som köper/uppgraderar/förlänger sin prenumeration eller kombon Plusmedlemskap+Fotosidan Magasin under perioden 7 nov - 14 december 2018 (eller redan är löpande prenumerant) och laddar upp en bild i fototävling, deltar i tävling om resan - Kungsörnseldorado (värde 19 900 kr). Vi lottar ut två resor så chansen är stor! Läs mer...

Tävla i Fotosidan Masters

Missa inte möjligheten att tävla i Fotosidan Masters. Uppladdningen till omgång 2 är öppen t.o.m 18 november. Resultat presenteras i Fotosidan Magasin nr 1/2019. Läs mer...

Nya ryggsäckar från Lowepro

Lowepro lanserar inte mindre än sex nya ryggsäckar, bland annat generation två av de populära ProTactic- och Whistler-serierna. Dessutom de helt nya väskorna FreeLine och Powder. Läs mer...

Test: Tamron 28-75/2,8 Di III RXD

Plus Tamron har utvecklat en ljusstark normalzoom som matchar Sonys kompakta full­formatskameror. Sonys egen 24-70/2,8 är stor, tung och dyr, Tamron 28-75/2,8 är avsevärt mindre, lättare och billigare. Läs mer...