Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Naturfoto säljer för stora summor

Naturfoto säljer för stora summor

Den här naturbilden har sålt för 300 000 kronor. Naturfotografen Mats Andersson berättar hur han säljer sina bilder för stora summor.

Nyligen såldes Mats Anderssons bild på en sparvuggla till England för 41 000 kronor. Veckan efter såldes ytterligare ett exemplar för 44 000 kr till Sverige. Det sista exemplaret kostar 48 000 kr. Kanske är detta svenskt rekord för en naturbild?

Moonlight Requiem. Foto: Mats Andersson

Bilden kallas Moonlight Requiem och är tagen strax utanför Jönköping i den lilla byn Bashult. Bilden blev stort uppmärksammad 2016 när den vann svartvita klassen i det som kallas VM i naturfoto (Wildlife Photographer of the Year).

– Så klart är jag väldigt glad att den här bilden blivit så uppmärksammad. Att vinna med en bild i Wildlife Photographer of the Year gör att bilden verkligen når ut över hela världen. Det har så klart inneburit att köpare blivit intresserade. Hittills har bilden dragit in 300 000 kronor.

Mats valde att sälja bilden i tre olika storlekar, ju större bild desto mindre upplaga. Den minsta storleken gjordes i tio exemplar, mellanstorleken i sex exemplar och den största i bara tre.

Hur viktigt är det med begränsade upplagor?

 – Många gör för stor upplaga. Det blir mer attraktivt med begränsad upplaga. Samma sak med högt pris. Kuratorn Hasse Persson i Borås sa tidigt till mig att jag skulle höja priserna betydligt. Jag följde hans råd – och helt plötsligt sålde jag mer bilder.

Mats understryker också att det är viktigt att inte göra fler upplagor än man sagt från början. Det har inte varit populärt bland samlare när en del fotografer gjort en ny upplaga i en annan storlek än tidigare av en bild som varit slutsåld.

Hur kom du fram till din prismodell?

– Jag insåg att det var smart att ha högre pris för de sista bilderna i en upplaga när jag köpte en bild av Minkkinen från ett galleri. Det gör att man säljer bilderna lite snabbare, och den som betalade mindre för första kopian får känslan att bilden faktiskt är värd betydligt mer då sista kopian är betydligt dyrare.

Mats behåller själv det sista exemplaret av mellanstorleken för att använda på utställningar.

Om man säljer sin bild via galleri får man vanligtvis behålla hälften av försäljningssumman. Därför kan det vara attraktivt att sälja bilder via en egen webbutik.

Webbutiken är också en del i min framgång – här når jag ju kunder över hela världen till skillnad från om jag ställer ut på ett galleri. Mats samarbetar med Grandimage i Göteborg för att skriva ut sina bilder.

Här kan du läsa 10 tips för att ställa ut och sälja bilder.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2019-11-26. Läst av 6761 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-11-26 12:18   jonas18z
Hur vet man att det inte är photoshoppade bilder med monterade djur och himlar och annat?
Mrdoderhult   2019-11-26 14:35
Spelar det nån roll
Det är fotokonst och fina bilder
Ken1G   2019-11-26 15:39
Det blir svårare och svårare att se, särskilt med de nya bildbehandlingsprogrammen (Luminar 4 tex). Det går ju alltid att visa upp den ursprungliga RAW-bilden om man blir ifrågasatt (och har rent mjöl i påsen).
Michael f8   2019-11-30 12:15
Man frågar?
2019-11-26 12:29   mats lindfors
Stort grattis till Mats Andersson! Men hur går det för dom andra som driver gallerier med fotokonst på webben? Det skulle nog kunna bli en intressant artikel på Fotosidan?
2019-11-26 13:56   Flash Gordon
Det är bara att gratulera. Både för dina bilder och en lyckad marknadsföring.
Kul att höra att någon lyckas slå mynt av fotografering. Det verkar ju inte vara enkelt.
2019-11-26 15:54   ctlindsten
Stort grattis till Mats.

Jag har aldrig sålt en bild för en skyhög summa, men jag säljer gott om fototavlor till folk i hela Sverige, och det finns ingen bättre känsla som en fotograf än när andra vill ha mina tavlor hängandes på deras väggar.

Det verkar som fotokonst och abstrakt säljer lite bättre dock, någon annan som har tänkt på detta?
2019-11-26 17:59   Sten-Åke Sändh
Är det någon som begriper HUR / VARFÖR Peter Lik kan lyckas med konststycket att sälja en enda bild (Phantom) för 6,5 miljoner U$?

https://feber.se/foto/har-ar-varldens-dyraste-fotografi/315873/

https://digitalfotoforalla.se/fotografering/konstfoto/varldens-dyraste-fotografier

Det är ju i klass med mycket av det dyraste måleriet.
Svar från froderberg   2019-11-26 18:05
Du svarar själv på frågan. Om målad konst kan kosta så mycket så kan annan konst det också.
Nils Bergqvist   2019-11-26 18:34
Varför det kostar så mycket är för att det finns folk med mycket pengar, som antingen är genuint intresserade av foto/konst eller som köper i rent placeringssyfte. Personligen tror jag tyvärr att det är det senare som dominerar i dessa lite större sammanhang. De köper på inrådan av konsulter som spekulerar i att verket förmodligen kommer stiga i pris. Detta har inget med fotografi/konst att göra utan är ren business. Priserna avspeglar inte det fotografiska/konstnärliga värdet utan spekulationsvärdet. Jag undrar också ibland hur fotografi kan komma upp i dessa astronomiska summor, när t.ex en bild som århundradets bild (Tanten med väskan av hans Runesson), vilken finns i endast 12 exemplar stl 58x80cm, "endast" går för summor kring 30-40.000? Förra året såldes ett av dom för 28.000, vilket väl i dessa sammanhang måste betraktas som ganska måttligt, med tanke på bildens berömmelse?
fieldcells   2019-11-27 16:21
Alla hans bilder säljs privat till anonyma köpare...
Sten-Åke Sändh   2019-11-28 23:45
Visst en del har förmodligen en väldig massa pengar men det finns ju trots allt en viss skillnad. Det är betydligt svårare att duplicera konstverk så ett konstverk kan sannolikt på hyfsat goda grunder anses som svårare att plagiera.

Man betalar väl också för det unika - kanske att bilden bara finns i ett enda ex.

Skulle någon hacka Peter Liks servrar (om han nu har några) så kan ju i princip vem som helst göra kopior.
2019-11-26 18:27   Flash Gordon
Jag reagerar mest på att ett galleri skall ha 50% på försäljningsvärdet. Det är otroligt högt och visar på hur ineffketiva de är.En som säljer papper eller kameror ligger nog snarare runt 3-5%
Att 50 % på 300 000 är ett rån.Skulle vara intressant att se hur de motiverar detta.
Svar från froderberg   2019-11-26 18:34
Antalet produkter som de säljer vid ett tillfälle är begränsat, långt färre produkter än en fotoaffär.
Flash Gordon   2019-11-26 21:00
Det har du helt rätt i. Samtidigt visar det på en mellanhands effektivitet. Behöver de 50% visar det på att de är väldigt lite effektiva.
För en grossist brukar man anse 20% är en vetttig nivå.
Det för att välja ut bra produkter, skapa ett sortiment sam att kunna distribuera dessa.
Detta är ett område jag kan väldigt bra Magnus,
Mats visar väl också på att Gallerier och deras försäljning tar pengar som de inte förtjänar för det jobb de gör.
Abe Normal   2019-11-26 21:54
50 % i kommission i gallerivärlden är common.
Anders F. Eriksson   2019-11-27 20:11
Det går ju inte på några sätt att jämföra ett galleri och en grossist (eller en vanlig butik för den delen). Du kanske kan grossistvärlden, men uppenbarligen inte konstvärlden ;)
Flash Gordon   2019-11-27 21:18
Det sa jag inte heller. Deras behov av marginal är däremot ett mått på hur effektiva de är.
När de ligger på 50% börjar det verkligen vara skäl att skippa den där mellanhanden-

Därför detta citat från Mats Andersson själv.

Om man säljer sin bild via galleri får man vanligtvis behålla hälften av försäljningssumman. Därför kan det vara attraktivt att sälja bilder via en egen webbutik.

Antyder inte det just vad jag skrev? Skall ett mellanled ha 50% av inkomsten för att bara förmedla en kontakt mellan säljare och köpare?
Abe Normal   2019-11-27 21:42
Vill man ha kontakt med en seriös gallerist inom konstvärlden. Kommer en förmedling kosta 50 %, det är vedertaget. Även om verket inte har ställts ut.
Abe Normal   2019-11-27 21:48
Bara lägga till, tex Sverige har en handfull välrenommerade gallerister. Bara att få visa sina verk hos dem påverkar priset. Samma upplägg fast med internationellt välrenommerade gallerister så kan verken kosta väldigt mycket pengar. Galleristen blir så att säga en garant för att verket håller hög klass och därmed motiverar det höga priset.
Flash Gordon   2019-11-27 22:31
Jag råkar ha jobbat för och känner en av världens mest kända konstnärer. Skall kolla med hennd vad hon har för erfarenheter.
PMD   2019-11-27 23:14
Vem är det?
Anders F. Eriksson   2019-11-28 01:27
Jag har råkat jobba för och känna folk som heller aldrig erkänner att de har fel. Jag brukar försöka undvika fortsatt kontakt med dem ...
Michael f8   2019-11-30 12:20
1. Fotografen kan själv starta galleri och stå för allt själv.

2. Man startar ett galleri för uppdrag samt tar endast 25% och får det går runt.

Merläsning

Test: Nikon Z 14-30/4 S

Plus Av de sex Nikon Z-objektiv vi hittills testat är Z 14-30 mm f/4 S den som fått det mest blandade betyget. Här har Nikon drivit kompromisserna kring storlek och prestanda som längst vilket ger ett objektiv med både klara för- och nackdelar. Läs mer... 11

Flera nya funktioner i Capture One 20

Capture One är ett av de mest populära programmen bland yrkesfotografer, men allt fler hobbyfotografer finner också fram till programmet. Capture One Pro 20 innehåller en rad nya funktioner och förbättringar. Läs mer... 17

UV-hus från Sea&Sea till Sony

Sea&Sea har utvecklat undervattenshus till flera av Sonys senaste kameror. De har också tagit fram en del nya tillbehör. Läs mer...

Profoto A1X kommer för Fujifilm

Nu är Profoto klara med utvecklingen av blixten A1X för Fujifilm. Läs mer...

Artist Talk med Erik Johansson - vi har 15 biljetter

Den mycket uppskattade fotokonstnären Erik Johansson är aktuell med en ny utställning på Fotografiska. För Plus-medlemmar har vi fått 15 biljetter till Artist Talk nu på fredag 16:30 - 17:30. Läs mer...

Tre Laowa-objektiv får fattning för Canon RF och Nikon Z

Venus Optics förser tre av sina mest populära Laowa-objektiv med fattning för Canons och Nikons spegelfria systemkameror. Läs mer... 6

Test: Canon Eos 90D

Plus Spegelreflexkamerorna är inte utdöda – de säljer fortfarande bättre än de spegelfria systemkamerorna. Canons nya spegelreflex Eos 90D visar sig vara snabbare än föregångaren och ger högre bildkvalitet. Läs mer... 4

Vad gör en fotograf skicklig?

Joakim KE Johansson skriver om hur man blir en skicklig fotograf. Talang är inte nödvändigt. Läs mer...

CamRanger 2 kan styra kameran från surfplattan

CamRanger 2 har dubbelt så lång räckvidd som sin föregångare och har fått ett praktiskt stativfäste. En av de nya funktionerna är snabbgranskning av råfiler i mobil eller på surfplatta. Läs mer...

Sony satsar mer på AI-teknik

Artificiell intelligens, AI, är ett begrepp i tiden och de ord som Sony valt för sin mest smarta analyserande teknik, exempelvis ögon-AF. Sony vill satsa mer på smart teknik och bildar därför ett internt AI-center. Läs mer...

Tether Tools Case Air