Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5

















22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Kul att höra att någon lyckas slå mynt av fotografering. Det verkar ju inte vara enkelt.
Jag har aldrig sålt en bild för en skyhög summa, men jag säljer gott om fototavlor till folk i hela Sverige, och det finns ingen bättre känsla som en fotograf än när andra vill ha mina tavlor hängandes på deras väggar.
Det verkar som fotokonst och abstrakt säljer lite bättre dock, någon annan som har tänkt på detta?
https://feber.se/foto/har-ar-varldens-dyraste-fotografi/315873/
https://digitalfotoforalla.se/fotografering/konstfoto/varldens-dyraste-fotografier
Det är ju i klass med mycket av det dyraste måleriet.
Du svarar själv på frågan. Om målad konst kan kosta så mycket så kan annan konst det också.
Varför det kostar så mycket är för att det finns folk med mycket pengar, som antingen är genuint intresserade av foto/konst eller som köper i rent placeringssyfte. Personligen tror jag tyvärr att det är det senare som dominerar i dessa lite större sammanhang. De köper på inrådan av konsulter som spekulerar i att verket förmodligen kommer stiga i pris. Detta har inget med fotografi/konst att göra utan är ren business. Priserna avspeglar inte det fotografiska/konstnärliga värdet utan spekulationsvärdet. Jag undrar också ibland hur fotografi kan komma upp i dessa astronomiska summor, när t.ex en bild som århundradets bild (Tanten med väskan av hans Runesson), vilken finns i endast 12 exemplar stl 58x80cm, "endast" går för summor kring 30-40.000? Förra året såldes ett av dom för 28.000, vilket väl i dessa sammanhang måste betraktas som ganska måttligt, med tanke på bildens berömmelse?
Alla hans bilder säljs privat till anonyma köpare...
Visst en del har förmodligen en väldig massa pengar men det finns ju trots allt en viss skillnad. Det är betydligt svårare att duplicera konstverk så ett konstverk kan sannolikt på hyfsat goda grunder anses som svårare att plagiera.
Man betalar väl också för det unika - kanske att bilden bara finns i ett enda ex.
Skulle någon hacka Peter Liks servrar (om han nu har några) så kan ju i princip vem som helst göra kopior.
Att 50 % på 300 000 är ett rån.Skulle vara intressant att se hur de motiverar detta.
Antalet produkter som de säljer vid ett tillfälle är begränsat, långt färre produkter än en fotoaffär.
Det har du helt rätt i. Samtidigt visar det på en mellanhands effektivitet. Behöver de 50% visar det på att de är väldigt lite effektiva.
För en grossist brukar man anse 20% är en vetttig nivå.
Det för att välja ut bra produkter, skapa ett sortiment sam att kunna distribuera dessa.
Detta är ett område jag kan väldigt bra Magnus,
Mats visar väl också på att Gallerier och deras försäljning tar pengar som de inte förtjänar för det jobb de gör.
50 % i kommission i gallerivärlden är common.
Det går ju inte på några sätt att jämföra ett galleri och en grossist (eller en vanlig butik för den delen). Du kanske kan grossistvärlden, men uppenbarligen inte konstvärlden ;)
Det sa jag inte heller. Deras behov av marginal är däremot ett mått på hur effektiva de är.
När de ligger på 50% börjar det verkligen vara skäl att skippa den där mellanhanden-
Därför detta citat från Mats Andersson själv.
Om man säljer sin bild via galleri får man vanligtvis behålla hälften av försäljningssumman. Därför kan det vara attraktivt att sälja bilder via en egen webbutik.
Antyder inte det just vad jag skrev? Skall ett mellanled ha 50% av inkomsten för att bara förmedla en kontakt mellan säljare och köpare?
Vill man ha kontakt med en seriös gallerist inom konstvärlden. Kommer en förmedling kosta 50 %, det är vedertaget. Även om verket inte har ställts ut.
Bara lägga till, tex Sverige har en handfull välrenommerade gallerister. Bara att få visa sina verk hos dem påverkar priset. Samma upplägg fast med internationellt välrenommerade gallerister så kan verken kosta väldigt mycket pengar. Galleristen blir så att säga en garant för att verket håller hög klass och därmed motiverar det höga priset.
Jag råkar ha jobbat för och känner en av världens mest kända konstnärer. Skall kolla med hennd vad hon har för erfarenheter.
Vem är det?
Jag har råkat jobba för och känna folk som heller aldrig erkänner att de har fel. Jag brukar försöka undvika fortsatt kontakt med dem ...
1. Fotografen kan själv starta galleri och stå för allt själv.
2. Man startar ett galleri för uppdrag samt tar endast 25% och får det går runt.