Utställning
Från och med 2013 kommer Uppsala fotofestival äga rum vartannat år istället för varje, som det varit hittills. Men gruppen bakom festivalen ligger inte på latsidan.
Uppsala fotofestival startades 2011 med två arrangörer och 2.500 besökare. Sedan dess har festivalen vuxit markant varje år. Förra året besökte ungefär 10.000 personer festivalen. I år blir det dock stora förändringar. Uppsala fotofestivals förening röstade på ett extrainsatt årsmöte igenom ett förslag om att göra festivalen biennal - alltså att den kommer äga rum vartannat år. Det innebär att det inte blir någon festival i år.
− Det kommer krävas en del jobb för att arbeta in tvåårskonceptet, men fördelarna är många, säger Anna Lundgren som är festivalproducent och en av initiativtagarna till Uppsala fotofestival.
Framför allt handlar det om att ge arrangörerna mer tid inför varje festival. Föreningen vill bygga upp sitt kontaktnät både lokalt, nationellt och internationellt. Det kommer också bli lättare att boka lokaler och värva volontärer.
− En nackdel är att vi måste jobba för att inte bli bortglömda, säger Anna Lundgren.
Och visst händer det saker även i år. Redan nu i maj, 24-25, hålls evenemanget Försmak under Kulturernas karneval i Uppsala. Det blir utställning på temat "Selfie/Self", tävling och en del fotoaktiviteter.
− Program är inte helt fastställt, men vi kommer genom Facebook och vår webbplats att bjuda in till att ställa ut i vårt tält. Karnevalen har tusentals besökare varje dag, så det blir bra exponering om man vill ställa ut.
I september, då festivalen normalt hålls, blir det i år en fotofest. Vad som kommer ske då är inte helt klart än, och Anna Lundgren kan inte gå in på detaljer men lovar att blir aktuellt och spännande.
− Festivalen är här för att stanna!
2 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hej Claes!
Uppsala Fotofestival hålls i september, på hösten, inte i maj som du skriver. Vi ser det inte som ett generalfel att köra löpande events under året för att erbjuda fotografer utställningar och andra fotoaktiviteter och samtidigt göra reklam för vår stora festival. Tvärtom! Det är ett grepp som många kulturfestivaler använder för att påminna om sin existens.
Vänliga hälsningar Anna Lundgren, festivalproducent