Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...


























17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
AI kan definitivt vara framtidens fotograf.
Han vet redan hur man gör.
I nästa version gör det dig arbetslös, då programmet då kommer göra jobbet bättre än du brukar göra det. Det farligaste en fotograf kan inlåta sig på att göra idag är underskatta utvecklingen av AI både i kameror och mjukvara.
Både kameror och mjukvara kommer tillsammans att göra att det blir allt enklare för fotograferna att ta sina bilder med allt bättre resultat och det med allt mindre nedlagt arbete och på allt kortare tid. Yrkesfotografernas speciella kunnande kommer vara något av det enklaste AI-revolutionen kommer kunna ersätta med allt smartare algoritmer. I mycket har det faktiskt redan skett med kamerorna och många RAW-konverterare har även de fått allt smartare automatik de senaste åren.
Kvalitet som begrepp är svårt att hålla sig i eftersom det inte låter sig definieras på ett entydigt sätt och då öppnas fönstret på vid gavel för allt som uppfattas som "tillräckligt bra". Det är just detta "tillräckligt bra" som gjorde alla grafiker arbetslösa för ett antal årtionden sedan och nu långt senare har turen på allvar kommit till stora grupper av yrkesfotograferna av exakt samma skäl.
Aha - alla grafiker är alltså arbetslösa idag ett tag senare?
Saker förändras hela tiden, om någon på fullt allvar har som enda arbetsuppgift att göra mellanstadienivå i princip foto-filter på bilder så absolut - de är rökta. Men så fungerar ju inte foto/grafik som arbetsfält. Det är en känslobaserad konstnärlig röra där verklighet inte alltid ligger i fokus.
Någon måste fortfarande ta bilderna också på de flesta motiven, det enda som händer om verktyg utvecklas och blir mer kompetenta är att kravbilden följer utvecklingen och antingen höjer ribban för hantverk eller förväntar sig en större kvantitet arbete utfört när tidsåtkomsten går per insats går ner.
Det är långtifrån bara det det handlar om idag. Dagens större bildflödessystem eller DAM-system (Digital Asset Management) är idag så pass bra att de kan automatbehandla bilderna som flyter genom ett bildflöde. En fotograf i en sådan miljö behöver bara dumpa in sina bilder så sköter flödet resten.
När jag pratade med en tekniker som jag känner väl personligen och som jobbar med att rigga dessa flöden och undrade om det inte blev dålig kvalitet i slutänden och att man ändå måste göra viss handpåläggning, så svarade han att de i dessa fall börjat med två parallella flöden där ett av dem medgav manuellt ingripande men allt oftare lämnat detta. Skälet var att bilderna upplevdes som "tillräckligt bra" och att det halvmanuella flödet ändå inte användes.
Så vi är nog i vissa samnanhang redan där då automatiken upplevs som helt OK. Tittar man på hur exv. Aftonbladets bilder ser ut ibland så inser man ju också att långtifrån alla bilder får särskilt mycket kärlek.
Nu handlar det väl inte om dokumentärfoto direkt. Bytt himlar och annat har man väl gjort i reklamsvängen hur länge som helst? Kommer ihåg när jag gjorde ett jobb hos en av dåtidens stora reklamare i hans studio på Kungsholmen på 70-talet. En bild han gjorde var en delfin som hoppade över en snubbe som låg och flöt på en gummimadrass i söderhavsmiljö. Miljön var plåtad någonstans vid medelhavet har jag för mig, snubben på gummimadrassen i studion och delfinen på en djurpark. Nu var det ju ett häftigt hantverk i och med att han jobbade från stora dia (om jag inte missminner mig) och penslade dit varenda droppe av vattenstänket från delfinen för hand osv. Men som sagt att manipulera bilder har man ju gjort i alla tider. Problematiskt blir det ju först när man presenterar en bild som ett fotografi när den i själva verket är ett montage eller fixad till oigenkännlighet.
Sedan börjar ju dessa AI-funktioner bli så bra att jag tror att ganska få har tiden och förmågan att göra något lika bra för hand.
Jag undervisade en gång i tiden i Photoshop, 4.0 vill. Jag minnas. Bland annat hur man byter himmel varpå en elev (mycket insiktsfull sådan) frågar, Varför? Och då var jag nog svarslös. Men frågan har skavt rätt länge i det fotografiska avdelningarna i bakhuvudet. Frågan är om Photoshop nu är utrustad med nån algoritm som jämkar samman bakgrundens ljuskälla med förgrundens? Så är bedrägeriet fullständigt. Och vi slipper världar med två solar :-) .Eller man kanske ska nöja sig med att bilden är en illusion av sanning. Och så har det så klart varit länge.