Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Af-on

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Har sökt bland några gamla trådar och läst hur några av er använder AF-ON knappen som finns på bl.a. 40D. Har förstått att många "proffs" kör med AI Serveo och fokuserar med AF-ON. Detta för att vara beredd på rörliga motiv såväl som stillastående.

Jag undrar således vilka inställnignar ni har på er kamera i form av fuktion på AF-ON-knappen, fokuseringstyp, antal fokuspunkter, ljusmätning, AE-lås, och hur ni arbetar med dessa. Vilka för-/nackdelar som finns med de olika inställningarna som ni ser det. Är intresserad av din åsikt!

När jag vet att jag ska fotografera springande orienterare kör jag med Servo AF, fokusering på *, exponeringslås på AF-ON (detta bara för att AF-ON saknas på batterigreppet, korkat nog), automatiska fokuseringspunkter, val av fokuspunkt direkt med joysticken, Tv med lämplig slutartid, Safety shift, Auto ISO (då lyfter kameran först ISO från 400 till 800, innan den förlänger slutartiden, centrumvägd mätning, högfarts serietagning, stor/fin jpeg, Auto WB, högdagerprioritet och kopia av övre LCD baktill med ett tryck på INFO.
På optiken begränsar jag fokus till 3 meters närgräns och IS mode 2.
Detta då som utgångspunkt. Sen ändrar jag allt som behövs för det aktuella tillfället. Jag har grunden lagrad på C1, så jag kan alltid mycket kvickt återvända dit. Orientering är ju en idrott där man som fotograf mest väntar. När det sen plötsligt händer har man kort tid på sig att få det rätt. Ibland bara några sekunder.

När det finns tid att mixtra och göra om kör jag ofta med något närmare standardinställningen.

Jag undrar således vilka inställnignar ni har på er kamera i form av fuktion på AF-ON-knappen, fokuseringstyp, antal fokuspunkter, ljusmätning, AE-lås, och hur ni arbetar med dessa. Vilka för-/nackdelar som finns med de olika inställningarna som ni ser det. Är intresserad av din åsikt!

Jag bytte till fokus på af-on knappen förra julen och skulle aldrig få för mig att byta tillbaka. Jag har exponeringslås på halvt tryck på avtryckaren och fokus på af-on.
På så sätt kan jag "ta med mig" en exponering från delar av bilden till huvudmotivet och samtidigt slipper jag fokusera om på var eviga kort. Möjligheten att förfokusera blir också enklare, då jag slipper ändra mellan af-mf hela tiden.

Som du nämner är det smidigt som attan att ha den på AI-servo, men glöm inte att ändra till one-shot när du kör med blixt. Annars får du inte hjälp av fokusassist ljuset från blixten.

/H.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto