Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

M39 adapter till Canon EF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har ett Helios 44 objektiv, 58 f/2 som jag vill montera på min 5D. Finns det någon adapter för detta?
Denna glugg har 13 bländarlameller och borde kunna ge en härlig bokeh.

Jag har ett Helios 44 objektiv, 58 f/2 som jag vill montera på min 5D. Finns det någon adapter för detta?

Har ett likadant objektiv som jag använder på min 400d. Sökte en hel del på nätet, det ska tydligen finnas en M39 till EOS adapter som ser likadan ut som de M42 till EOS adptrar som är ganska vanliga på nätet. Jag lyckades dock inte hitta någon. Jag köpte istället en M39 till M42 adapter som jag använder tillsammans med den M42 till Eos adapter jag hade sen tidigare.

Båda adaptrarna har jag köpt via ebay, det är bara söka så hittar du förmodligen någon som säljer. Köpte min från shanghai. En M39 till M42 adapter består egentligen bara av ring med gängor på båda sidorna.

Objektivet fungerar alldeles utmärkt och är i mina totalt ovetenskapliga tester minst lika skarpt som mitt ef 50/1,8. Det är dock inte helt lätt att fokusera manuellt med tanke på den korta skärpdjupet.

Hittade den som jag köpte av:

http://stores.ebay.co.uk/RJ-camera-accessory-store

Nu säljer han M39 till Eos adapter, fanns inte när jag köpte.

Funkade väldigt bra när jag köpte från honom, betalade med paypal och fick leverans inom någon vecka, väldigt smidigt, billigt och bra kvalite på produkten.

ANNONS
Götaplatsens Foto