Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40 inbyggd blixt avfyras inte

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusMossberg

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har sedan ca ett halvår tillbaka en Nikon D40. Idag slutade den inbyggda blixten att fungera. Dvs den fälls upp och sökarljuset lyser men den avfyras aldrig vilket program jag än väljer. Batteriet är nyladdat och fullt enligt kameran.

Någon som råkat ut för samma sak eller har någon idée om vad som hänt? Är det verkstan som gäller? Men jag är ny på kameror och fotografering och detta är min första digitala system kamera. Så det kan mycket väl bero på mig :)

/Magnus M

Senast ändrad:
Låter som ett garantiärende. Råkade ut för något liknande med en D70 för några år sedan. Låt Nikon åtgärda problemet.

Kan ju vara nån inställning, pröva att nolla dom.

Använder du ett manuellt objektiv blir det så att blixten inte vill avfyra.

Tack för svaren.

Jag har testat med återställ i "Custom menyn" med det hjälpte inte. Finns det någont annat sätt att göra en reset på?

Men i och med att blixten faktiskt fälls upp men inte avfyras så misstänker jag att det inte är frågan om en inställning. Får ringa Nikon och höra på måndag.Men det blir väl att skicka i väg den tyvärr.

kan vara slutaren som håller på att pajja. bla

Ja, slutaren håller på att pajja. Det håller den på med från det man trycker av första gången, sen kommer man bara närmare ett slutarhaveri. Ungefär som att vi alla kommer närmare döden för varje hjärtslag.
Men att blixten inte fungerar är inget symptom på det, det är snarare ett symptom på att det är fel på blixten och att du ska lämna in kameran för en garantireparation.

Att den inbyggda blixten slutar funka kan vara ett symptom på att slutaren är på väg att ge upp, jag säger inte att det är så i detta fallet.

Ja, slutaren håller på att pajja. Det håller den på med från det man trycker av första gången, sen kommer man bara närmare ett slutarhaveri. Ungefär som att vi alla kommer närmare döden för varje hjärtslag.
Men att blixten inte fungerar är inget symptom på det, det är snarare ett symptom på att det är fel på blixten och att du ska lämna in kameran för en garantireparation.

:) I like denna kommentar:)

ANNONS
Götaplatsens Foto