Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur står sig 20D i jämförelse med 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Just nu verkar det som att jag inte hinner få min 5D MKII innan januari då jag ska åka till Mexiko så jag börjar kolla på andra alternativ. (Om ingen här har lust att göra en deal med mig. :)

Jag är väldigt sugen på en fullformatare. Så jag tror det blir en 5D i stället.

Hur står sig en 5D i jämförelse med en 20D i brusnivåer? Det är väl just där som jag känner att min 20D inte klarar trycket längre. Bilderna blir riktigt gryniga redan vid ISO400.

Är 5D bättre på alla punkter jämfört med 20D?

Tacksam för bra svar!

Hej!

Just nu verkar det som att jag inte hinner få min 5D MKII innan januari då jag ska åka till Mexiko så jag börjar kolla på andra alternativ. (Om ingen här har lust att göra en deal med mig. :)

Jag är väldigt sugen på en fullformatare. Så jag tror det blir en 5D i stället.

Hur står sig en 5D i jämförelse med en 20D i brusnivåer? Det är väl just där som jag känner att min 20D inte klarar trycket längre. Bilderna blir riktigt gryniga redan vid ISO400.

Är 5D bättre på alla punkter jämfört med 20D?

Tacksam för bra svar!

Ja, den är bättre. Dock tar 20D blir snabbare med 5bild/sek, men bildkvaliteten är överlag bättre på 5D. 20D ger okej bilder för att vara några år. På 5D fungerar objektiven som de var tänkta vad gäller mm talet. 70-200 blir verkligen 70-200. Nu vet inte jag hur den bättre kameran är på höga iso, men har fått för mig att den är godkänd ganska högt upp pga den större sensorn. Om du har möjlighet att prova båda husen så märker du snart vilket du trivs bäst med. Sökaren i 5D ska vara helt otrolig. Bara mellan en 20D och 40d är det stor skillnad.
En beggad 5D som fungerar bra kan man leva med :)

Det är som natt och dag.
5Dan är mycket bättre så just bruset. Jag kör ofta med min på 1600 tillsammans med en 1d mk2n på iso 800 och då levererar de ungefär lika resultat.
/KN

Det är som natt och dag.
5Dan är mycket bättre så just bruset. Jag kör ofta med min på 1600 tillsammans med en 1d mk2n på iso 800 och då levererar de ungefär lika resultat.
/KN
Gott att höra! Har du några exempelbilder på ISO1600? Eller vet du en bra sida som visar just detta?

ISO1600 på min 20D är helt oanvändbart.

Ja, den är bättre. Dock tar 20D blir snabbare med 5bild/sek, men bildkvaliteten är överlag bättre på 5D. 20D ger okej bilder för att vara några år. På 5D fungerar objektiven som de var tänkta vad gäller mm talet. 70-200 blir verkligen 70-200. Nu vet inte jag hur den bättre kameran är på höga iso, men har fått för mig att den är godkänd ganska högt upp pga den större sensorn. Om du har möjlighet att prova båda husen så märker du snart vilket du trivs bäst med. Sökaren i 5D ska vara helt otrolig. Bara mellan en 20D och 40d är det stor skillnad.
En beggad 5D som fungerar bra kan man leva med :)
Tack för ditt svar. :) Jag är mycket väl medveten om vad skillnaden mellan en fullformatare innebär gentemot en x1.6 crop.

En större sökare och större display är vad jag är ute efter. Likaså bättre iso-prestanda.

En begagnad eller billig 5D får kanske bli bra till efter våren.

5D:s brusnivåer gentemot en 50D då? Finns det några sådanna tester?
r\ Hittade: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99011&highlight=5D+50D

Undra hur 5D:s autofokus står sig i jämförelse med 20D. Det verkar som att många tycker 5D:n är ganska slö. Jag tycker min 20D är slö, vill helst inte ha en ännu slöare. ;)

Jag bytte min 20d mot 5d och jag tycker AF är lite, lite bättre.
Bättre är också batteritiden, byggkvaliteten, bilderna, sökaren, hastigheten(bildvisning och sånt)m.m.
Upplever däremot samma problem med serietagningen. Det är precis som på 20d ett litet delay när man tar en bild. Lite som slutaren på en mellanformatare om ni förstår vad jag menar. Jag jämnför då med 1d och 40/50D vilka alla är snabbare.

/KN

Tack för ditt svar. :) Jag är mycket väl medveten om vad skillnaden mellan en fullformatare innebär gentemot en x1.6 crop.

En större sökare och större display är vad jag är ute efter. Likaså bättre iso-prestanda.

En begagnad eller billig 5D får kanske bli bra till efter våren.

5D:s brusnivåer gentemot en 50D då? Finns det några sådanna tester?
r\ Hittade: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99011&highlight=5D+50D

Är displayen så mycket större på en 5:a... Ja kanske lite. Den kanske är 2,5" mot 1.8" på 20D.. De nya på 3" är klart trevliga.

Hej!

Jag ligger 5-8 i kön hos både cyberphoto och scandinavian, men inte säker på att jag ska slå till direkt när den kommer... ;)

Just rub it in...

I och med denna tråden kanske det blir en 5D i alla fall. Budgeten tillåter egentligen ingen MKII.
Jag är i ungefär samma sits som dig då kanske. Egentligen tillåter inte min budget och rättfärdigar inte mina behov en markII, utan en 5D vore nog ett smartare köp. Men känns inte så kul köpa en 3år gammal använd kamera för 12 000:- heller. Så jag har tänkt spara ett par månader extra just till kamera och på så sätt kunna köpa en ny markII istället. Men känner mig osäker på hur jag ska göra, så kan vara bra vänta bara därför också... :)

Senast ändrad:
Jag köpte en begagnad 5D som var inköpt i april i år. Kändes inte alls som en gammal använd kamera då den var i nyskick! Visst, modellen är gammal men för mig kändes den som en ny kamera. Och vilken kamera sen.... mmmmmmm vilka bilder ;-)

ISO1600 på min 20D är helt oanvändbart.

Jamän oanvänbart, präxis min mening:
Uppsala Domkyrka, handhållet, ISO 1600, f/2.8, 1/13s, utrustning Canon EOS 20D och Canon Ef 70-200/2.8L IS

Bilden har inte blivit brustvättad i efterhand och valvet som fotades var mycket sparsamt belyst, för att inte säga obefintligt belyst, av dagsljus.

Bilagor

• Domkyrkan10.jpg
    Domkyrkan10.jpg
    53.8 KB · Visningar: 729
Visst, dom flesta bilder blir bra i den storleken. Frågan är hur den ser ut om man vill ha den utskriven på A3..

Visst, dom flesta bilder blir bra i den storleken. Frågan är hur den ser ut om man vill ha den utskriven på A3..

Nu var inte frågan om A3, jag kunde iaf inte se en sådan fråga. Frågan var om ISO 1600 var använbart på EOS 20D eller inte...

Men visst, det går absolut att göra fullt acceptabla utskrifter på en A3 från de bilderna.

20D och ISO 1600 är inga problem om du exponerar rätt.

Jag har flertalet bilder som t.o.m är underexponerade 2/3 vid ISO 1600, sedan lyft i DPP med mycket gott resultat.

Jag känner igen Eeros bilder, jag har liknande själv som utan problem håller för 20x30-format.

Att sedan 5D är BÄTTRE, det är helt klart. Men - 20D är inte dålig för det.

20D och ISO 1600 är inga problem om du exponerar rätt.

Instämmer :)
Den ena bilden "John" överst, och den undre bilden "George" är båda 100% crop, iso 1600, ingen brusreducering, den ena är tagen med en 20d och den andra med en 5d... syns det vilken som kommer från 20d/5d?

Bilagor

• John.jpg
    John.jpg
    20.7 KB · Visningar: 316
  • George.jpg
    George.jpg
    26.5 KB · Visningar: 315
Tja, det blir till att gissa. 5D förmodas vara bättre är 20D och då den undre bilden ser ut att ha mindre brus, så tippar jag att den är tagen med 5D.

För övrigt skulle den övre bilden göra sig mycket bra i svartvitt.

Tvärtom :)
Den övre "John" är 5D, den undre "George" är 20d..
Bandet heter Strawberry Fields, och spelar på BB King Blues Club, i New York.

ANNONS
Götaplatsens Foto